Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 koritakuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • N42fun
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 60
    • Uusimaa

    #46
    Originally posted by Tom1s View Post
    Tätä on turha jatkaa. Olet muistaakseni sanonut aiemmin samaa jo aikaisemmista bmw malleista.

    Löysin sattumalta kuvia jotka kertovat enemmän..Toivon todella että uudet e90 ovat parempia mutta sehän nähdään vuosien päästä.

    Kuvista voi todentaa auton olevan bmw. Tämän luulisi olevan ns.worst case.

    http://www.senotec.fi/BMW%20316%20-03.php
    toinen

    Muilla merkeillä näyttää tosin olevan paljon enemmän ruosteisia malleja.
    Teepä nyt vihdoin ja viimein ero ruosteelle ja "ruosteelle". Oikea ruoste on sitä että sormeen jää pyyhkäistessä ruskeaa jauhoa -> ainevahvuutta katoaa. Se punertava oksidoitunut sinkki taas ei irtoa sormeen, koska se on tiukasti kiinni pellissä suojelemassa sitä vauriokohtaa.

    Esim E46:n helmakotelot ovat niin vahvasti sinkitty, että ne pärjäisivät melkeinpä ilman mitään muuta pinnoitetta koko niiden käyttöiän. Omasta takapyöräkotelosta oli pieni pala massaa irronnut, ollut varmaan näin tehtaalta asti. Kumminkin kosteus oli varmasti muhinut vuosikausia tässä kohtaa massan alla. Tätä "ruostetta" metal-readyllä himan putsatessa esiin tuli puhdas ja kiiltävä, sinkitty peltipinta. Mistään syöpymästä ei ollut merkkiäkään, ainevahvuudesta oli 100% tallessa. Tuo kohta olisi varmasti kestänyt ilman toimenpiteitä paaliin asti, vaikka sitä ei olisi kukaan ikinä noteerannut.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Originally posted by N42fun View Post
      Teepä nyt vihdoin ja viimein ero ruosteelle ja "ruosteelle". Oikea ruoste on sitä että sormeen jää pyyhkäistessä ruskeaa jauhoa -> ainevahvuutta katoaa. Se punertava oksidoitunut sinkki taas ei irtoa sormeen, koska se on tiukasti kiinni pellissä suojelemassa sitä vauriokohtaa.

      Esim E46:n helmakotelot ovat niin vahvasti sinkitty, että ne pärjäisivät melkeinpä ilman mitään muuta pinnoitetta koko niiden käyttöiän. Omasta takapyöräkotelosta oli pieni pala massaa irronnut, ollut varmaan näin tehtaalta asti. Kumminkin kosteus oli varmasti muhinut vuosikausia tässä kohtaa massan alla. Tätä "ruostetta" metal-readyllä himan putsatessa esiin tuli puhdas ja kiiltävä, sinkitty peltipinta. Mistään syöpymästä ei ollut merkkiäkään, ainevahvuudesta oli 100% tallessa. Tuo kohta olisi varmasti kestänyt ilman toimenpiteitä paaliin asti, vaikka sitä ei olisi kukaan ikinä noteerannut.
      Se on nimenomaan juuri näin.
      jos/kun ei mennä räpeltämään tuota oksidoitunutta=..."ruostunutta"...sinkkipintaa ja pyyhkäistä sitä esim.rälläkällä puhtaaksi, se kestää tällaisena ilman että ainevahvuutta käytännössä katoaa muutamaa prosenttia enempää, varmasti vuosikymmeniä.
      Amatöörin silmissä se toki näyttää tosi "pahalta" ruosteelta, mutta rakenne itse asiassa toimii juuri niin kuin pitääkin ja läpireikiä tai "pitsiä" ei tule ilman vääränlaisia korjausyrityksiä.
      Tästä syystä tehtaat voi antaa lähes rajattomia puhkiruostumistakuita, koska tämän tyyppinen rakenne ilman väärin tehtyjä korjauksia kestää kevyesti sen auton Suomielinkaarenkin.
      Ok, tehtaalla rakenteeseen on voinut jäädä jokin "kummitus" joka myöhemmin eskaloituu ihan "läpipaskonakin", mutta sitävartenhan meillä nämä koritakuut juuri on, eikä näihin kuitenkaan voi mitenkään näillä tervauksilla vaikuttaa, muutakuin niin että se syöpyminen tapahtuu katseilta piilossa paksun tervakerroksen alla.
      Last edited by Hemi; 22-01-2012, 18:25.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #48
        Originally posted by Tuulilasi
        ...."Autoalan Ruosteenestoliikkeiden seminaarissa 7.–9. kesäkuuta 2008 Kuluttajaviraston lakimies Juha Eerikäinen kertoi erikseen kysyttäessä, että ruosteenestokäsittely ei voi aiheuttaa korin puhkiruostumattomuustakuun raukeamista. Kyseessähän on toimenpide, joka parantaa auton korin kestävyyttä."....
        Originally posted by Tom1s View Post
        Tuolla nimenomaan sanotaan että auton omistaja ei milloinkaan joudu maksumieheksi jos käsittely tehdään päin peetä. Toki pessimisti ajattelee senkin toisinpäin koska se nähdään vasta tilanteen tapahtuessa.
        Korjatakseni vielä tämän Eerikäisen täysin virheellisen tulkinnan koritakuusta, jossa nimenomaan paistaa täydellinen aiheen ymmärtämättömyys.
        Eli ko."suojaustomenpide" välttämättä nimenomaan EI PARANNA auton korin kestävyyttä, vaan mikäli tarvetta koritakuulle "sujauksen" jälkeen tulee, on käsittely aina osoitettavissa virheelliseksi.
        Kuluttaja ei siis oikeasti voi voittaa keissiä jossa "suojattuun" autoon hatetaan koritakuun kattamien vaurioiden korjausta.
        mm.minä voin oikeudessa antaa käsi raamatulla asiantuntijalausunnon jossa yksikantaan totean tämän tyyppisten suojauskäsittelyjen olevan enemmän nykyiselle koritekniikalle haitallisia kuin hyödyllisiä.
        Näin aivan erityisesti jos puhutaan niinkin uusista korityypeistä kuin mitä e90/91 jo edustaa.

        ps. Oletko muuten kurkannut ikinä sinne e90:n alustaan ja verrannut sieltä löytämääsi suhteessa mm.e46:een?

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          #49
          Hemillä kun kovasti tuota tietoa löytyy ja 20-vuotta autopeltiseppänä on toiminut niin lataappa nähtäville muutamat esimerkkikuvat nykyisistä rakenteista ja tehdassuojauksista niin ehkäpä ne hieman avaavat "tervauskovaisten" silmiä
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #50
            Originally posted by Tom1s View Post
            Edelleenkin en ymmärrä miksi ruostefirmat suojaisivat uudelleen jo suojattua kohtaa...
            MIksi Motor Uppia kukaan myisi jos siitä ei olisi mitään hyötyä. Linkin takana olevissa kuvissa esiintyi yhdessä mm. ruostunut jarrusatula. Kai ne senkin massaa ?
            Last edited by petrolhead; 24-01-2012, 20:13.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Tom1s
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 669
              • .

              #51
              Niin paljon puhetta vähän näyttöä. Tehkää tutkimus tai kertokaa tm:lle tms että tekevät tutkimuksen kumpi on pahempaa suojata vai jättää suojaamatta tai miten asian näette.

              Bmw ja muut merkit maksoivat Ruotsin puolueettomalle ruosteinstituutille viimeksi siitä että ruostuminen tutkittaisiin suolatuilla teillä. Yllätyksiä oli bmw ei ollut ruosteeton.C5 oli ilmeisesti täysin ruosteeton joten sekin on mahdollista. Löytyy varmaankin netistäkin.
              Parempaan päin mennään mutta siksi onneksi on jotain näyttöäkin aiheesta.


              Tästäkin on tapeltu jo täälläkin ties kuinka monta kertaa joten eikö anneta olla.
              Last edited by Tom1s; 24-01-2012, 21:23.
              F31 328i M-Sport

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #52
                Originally posted by _nixu_ View Post
                Hemillä kun kovasti tuota tietoa löytyy ja 20-vuotta autopeltiseppänä on toiminut niin lataappa nähtäville muutamat esimerkkikuvat nykyisistä rakenteista ja tehdassuojauksista niin ehkäpä ne hieman avaavat "tervauskovaisten" silmiä
                ...mutta kun nyt jutun kohteena olevan e90:n koko pohjaa peittää lasikuituvahvisteiset muovilevyt?
                Suojattua tai suojaamatonta pohjaa kun ei ole käytännössä näkyvissä enään lainkaan, vaan rosteri pakoputki on ainoa mikä sieltä näkyy?
                Ei siis ole olemassakaan mitään "pohjaa" joka ruostuisi tai mitä tarvitsisi jälkikäteen "suojata"...paitsi jos nyt ei sitten halua suojata noita muovilevyjä jotta saa yönsä nukuttua???
                Toisaalta, aika tylsiä kuvia pitäisi vanhemmistakin postata, koska en minä ole enään vuosikymmeniin löytänyt yhdenkään "avaamani" auton rakenteista syövyttävää ruostetta lainkaan?
                Lisäksi kuitenkin tunnen aika monta muutakin autopeltiseppää tässä maassa jonka kuva-albumi olisi yhtä tylsä. Tosin jos joku jostain sen oikeasti mädäntyneen kotelonpään tms.löytäisi, siitä kyllä löytyisi 100% vamuudella valokuva. Sen verran harvinaisesta "kummituksesta" olisi kyse.
                No, joskus toki väärin tehdyt kolarikorjaukset saavat joskus pahankin näköistä jälkeä vuosikausien päästä aikaiseksi, mutta ei nekään todellakaan mitään varsinaista ruostevikaa.
                Viimeiset oikeasti mätävikaiset jäivät sinne 90-luvun puolen välin tietämille kun viimeiset 80-luvun sinkaamattomat happanivat pois kierrosta.
                Siis ainoa mitä nykyään nistä oikeasti on löydetty, on koteloissa tulvinut vesi niissä yksilöissä joissa "suojaus" on vuosikausia sitten tehty?
                No, sekin on tietenkin hauska juttu näissä uusimpien nykyautojen "suojauksissa", että oikeasti sitä tervaa ei edes pysty mitenkkään saamaan juuri niihin kotelojen alueille missä kosteusrasitukset ovat suurimmat.
                Kaikki kotelorakenteet on "pätkitty" niiden sisäpuolelle ruiskutetuin polyuretaanitäyttein, eli esim.helmakotelojen sisäpuolelle ei edes saa jälkikäteen mitään ilman reikien tikkaamista kuin ehkä 10-20%:n alalle koteloja.
                Jotkin osat koteloista ovat kokonaan ummessa ruiskutetusta polyuretaanivaahdosta, poislukien pientä mutkittelevaa tuuletuskanavaa jota pitkin ei todellakaan pääse mihinkään.
                Koteloihin saa ainostaan juuri sen verran räittyä tervaa että niin etu kuin takapäänkin kotelon tuuletuskanavat saa tukkoon, mutta mitään "suojausvaikutusta" tällä ei todellakaan ole lainkaan.

                Aivan puhdasta ihmisten/kuluttajien kusetusta siis koko homma.

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #53
                  No nimenomaan tuosta kotelorakenteesta ja muista niitä kuvia. Ja siitä kuinka hyvin ne kestää ruostumatta.. Pohjamuoveja voi ihailla vaikka parkkipaikalla kukin tahollansa

                  Näyttää sille että jos huomataan alustassa yksi ruosteinen tukirauta/pultti/mutteri niin siitä vedetään heti johtopäätöset että myös korissa täytyy olla ruostetta :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • Bemu500
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2005
                    • 2992
                    • INvaLA

                    #54
                    Koetin äkkiä etsiä, mutten löytänyt että miten pitkä esim e91:ssä on tämä koritakuu? Onkos se saman 6 vuotta mitä esim. e46? :think Tänään ostin sigun pelin ja takaluukun saumassa jotain pientä kuplintaa havaittavissa(samanlaisessa paikassa kuin ekan postauksen kuvassa) ja muutaman viikon päästä tulee kuusi vuotta autolle ikää.
                    -Official member of BTCF-Sauna team-


                    e91 325i -06

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1016
                      • Pikis

                      #55
                      Tuulilasin sivuilta lainattua:

                      Vuosimallista 2004 alkaen kaikille BMW:n autoille annetaan 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu. Lisäksi maalipinnan takuu pidentyy kolmeen vuoteen.
                      Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • Bemu500
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2005
                        • 2992
                        • INvaLA

                        #56
                        Originally posted by kooma View Post
                        Tuulilasin sivuilta lainattua:

                        Vuosimallista 2004 alkaen kaikille BMW:n autoille annetaan 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu. Lisäksi maalipinnan takuu pidentyy kolmeen vuoteen.
                        Eli tämä puhkiruostumattomuustakuu on se joka kattaa nuo saumojen kuplimiset? :think Oliko sinulla kulunut yli 6v auton käyttöönotosta kun käytit liikkeessä näytillä? :think
                        -Official member of BTCF-Sauna team-


                        e91 325i -06

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1016
                          • Pikis

                          #57
                          Originally posted by Bemu500 View Post
                          Eli tämä puhkiruostumattomuustakuu on se joka kattaa nuo saumojen kuplimiset? :think Oliko sinulla kulunut yli 6v auton käyttöönotosta kun käytit liikkeessä näytillä? :think
                          Mulla oli yli 6v. Koska kyseessä on "puhkiruostumattomuustakuu" niin pyysinkin erityisesti ottamaan lähikuvan yhdestä pienestä kuplasta joka oli samassa kohdassa ulkopinnalla. Tuskin se siitä varsinaisesti puhki oli vaan korroosio oli edennyt maalipinnan alla jo kauemmas. En tiedä oliko sillä mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Autokeskuksen kaveri ei osannut arvioida meneekö takuuseen, sanoi että oli hänelle harvinainen tapaus.

                          Itse pohdiskelin että kestikö päätöksen saaminen kauan koska oli rajatapaus tai että auton historiaa kyseltiin ulkomailta. Tai sitten oli vain ruuhkaa.
                          Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • Casull
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2010
                            • 207
                            • Nivala

                            #58
                            Originally posted by Casull View Post
                            Missähän kohtaa tarkalleen E90:n pohjaa on sellainen, tässä ketjussa moneenkin otteeseen mainittu muovipinnoite?
                            (muovipinnoiteen ymmärrän hiukan samanlaiseksi kuin vanhempien mersujen pohjassa on)
                            Ei ainakaan mun autossa ole yhdessäkään pyöräkotelossa sisälokarien alla, ei helmojen alla, ei pohjamuovien alla, eikä taka-akselin yläpuolella.
                            Vain pelkkä vihertävä maali.

                            Alkavaa ruostetta löytyy kaikista jarruputkien kiinnikkeistä, pohjamuovien kiinnityskorvista, peräkontin pohjan saumoista, sähköjohtojen kiinnikkeistä, konepellin tukiraudoista, muutamasta kohtaa ihan suoraa ja sileää peltiä sekä myös ovien saumoista.

                            En millään keksi kuinka autoni käyttöikä ainakaan lyhenisi jos ruiskuttaisin ohuen koteloaineen esim etuiskarin poteroiden sisäpuolelle, taka-akselin yläpuolelle ja kaikkiin muihinkin paljaana oleviin pohjan osiin jotka ovat kokoajan alttiina suolasumulle ja ovat lähes mahdottomia pestä kotioloissa.

                            Ovien ja kynnysten vedenpoistoreikien tukkimisestä olen kyllä täysin samaa mieltä kuin muutkin.
                            Pullo ruostuu varmasti.


                            Luukunreunaongelmaan olen lukenut sellaisen selityksen että nämä nykyiset kitti-vesimaaliyhdistelmät ei oikein toimi kimpassa näissä äkkiä tehdyissä autoissa.
                            Kitti kuivuu ja kutistuu hieman vielä senkin jälkeen kun auto on maalattu, maalipinta halkeaa kitin ja pellin saumasta ja paljastaa lähes suojattoman pellin.
                            Tästä syystä ainakin väyrysmersut lahosi aikanaan todella äkkiä.
                            Samasta ongelmasta lienee kysymys bemarissakin koska ruoste näkyy kitin reunassa, kitin ollessa kuitenkin edelleen pellissä kiinni.

                            Jos ruoste todellakin alkaisi sauman sisäpuolelta, ruoste tunkisi pellin läpi ulkopuolelle, sauma olisi turvoksissa ja kitin ja oven matkustamon puoleinen sauma pysyisi ehjänä loppuun asti.
                            Näin on ainakin suurimmasa osassa autoja ollut joihin olen koritöitä peltisepän ominaisuudessa tehnyt.
                            Edelleen peräänkuulutan tietoa siitä että missä autossani on tuo muovipinnoite?
                            Ja selitystä sille että miksi BMW.n ovet ruostuu kittisauman vierestä eikä sieltä kaksinkerroin taitetun pellin välistä saumaa turvottaen?

                            Jos kerran täällä tuntuu olevan hyvinkin pitkällä (vuosikymmeniä!) kokemuksella varustettuja ammattipeltiseppiä, (itse en siis tuollainen ole), miten on mahdollista ettei täällä tiedetä esim seuraavia asioita:

                            -Kotelonsuoja-aineita on lukuisia muitakin kuin tämä todella moneen kertaan mainittu terva. http://fi.wikipedia.org/wiki/Terva

                            -E90- korimallin BMW:n pohjassa ei ole mitään muuta kuin ehkä hento sinkkikerros ja ohut maali.
                            Siellä EI ole mitään millin paksuista muovipinnoitetta.

                            -Autoissa ruostuu yleensä metalliosat, EI suinkaan muoviset suojalevyt jotka suojelevat metallista tehtyä pohjaa kivisuihkulta, eristävät ääntä ja pienentävät ilmanvastusta.

                            -Ruostevauriot ovat hyvin yleisiä jopa niinkin uusissa kuin 2000 luvulla valmistetuissa autoissa, ruostumisongelma ei ole mihinkään kadonnut "vuosikymmeniä" sitten.

                            -BMW:n pohja ruostuu aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin autot.

                            -BMW on täsmälleen samanlainen halpismerkki kuin kaikki muutkin volkkarit, ooppelit, audit yms mukalaadukkaat kansanautot.
                            Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                            Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #59
                              Originally posted by Casull View Post
                              Edelleen peräänkuulutan tietoa siitä että missä autossani on tuo muovipinnoite?
                              Ja selitystä sille että miksi BMW.n ovet ruostuu kittisauman vierestä eikä sieltä kaksinkerroin taitetun pellin välistä saumaa turvottaen?

                              Jos kerran täällä tuntuu olevan hyvinkin pitkällä (vuosikymmeniä!) kokemuksella varustettuja ammattipeltiseppiä, (itse en siis tuollainen ole), miten on mahdollista ettei täällä tiedetä esim seuraavia asioita:

                              -Kotelonsuoja-aineita on lukuisia muitakin kuin tämä todella moneen kertaan mainittu terva. http://fi.wikipedia.org/wiki/Terva

                              -E90- korimallin BMW:n pohjassa ei ole mitään muuta kuin ehkä hento sinkkikerros ja ohut maali.
                              Siellä EI ole mitään millin paksuista muovipinnoitetta.

                              -Autoissa ruostuu yleensä metalliosat, EI suinkaan muoviset suojalevyt jotka suojelevat metallista tehtyä pohjaa kivisuihkulta, eristävät ääntä ja pienentävät ilmanvastusta.

                              -Ruostevauriot ovat hyvin yleisiä jopa niinkin uusissa kuin 2000 luvulla valmistetuissa autoissa, ruostumisongelma ei ole mihinkään kadonnut "vuosikymmeniä" sitten.

                              -BMW:n pohja ruostuu aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin autot.

                              -BMW on täsmälleen samanlainen halpismerkki kuin kaikki muutkin volkkarit, ooppelit, audit yms mukalaadukkaat kansanautot.
                              Sinullahan sitä tietoa näyttää olevan, joten luuri äkkiä käteen ja ajanvaraus "suojaukseen", jottein vallan happane koko kiulu käsiin.

                              Comment

                              • Casull
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2010
                                • 207
                                • Nivala

                                #60
                                Kaikki tämän seudun tervaa, tiikerimassaa ja sianrasvaa pohjaMUOVIEN suojaukseen käyttävät yrittäjät on joko kuollu vanhuuteen tai tehny konkurssin 90-laman kourissa.

                                Olisko ehkä Hemin korjaamolla milloin vapaita aikoja pohjamuovien tervaukseen ja koteloiden täyttöön tiikerimassalla?
                                Jos vaikka kesälomareissun yhteyteen saisi operaation ujutettua?

                                Pohjan peltiosat sieltä muovien ALTA saan kyllä suojattua itsekkin nykyaikaisilla, erittäin ohuilla ruostesuoja-aineilla.
                                Koteloihin en mitään ajatellut edes laittaa.
                                Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                                Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎