Humpaaminenhan on tulos riittämättömästä voitelusta. Eli öljyjen vaihto ajoissa olisi jatkanut mekatroniikan ikää. Tuolle hemin jankkaamiselle joka topikissa on yks ja sama,ei vähempää voi kiinnostaa. Jokainen varmaan vaihtaa ne öljyt jos sattuu siltä tuntumaan. Humpaamista ei sillä pitkäksi aikaa pois saa,joskin se lievittyy kyllä pitkäksi aikaa. Toimivaan laatikkoon öljynvaihto on ihan perusteltua juuri mekatroniikan takia.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaatin öljyjen vaihto
Collapse
X
-
-99 punane passatti
https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
www.mcars.fi
Kysy 041-5056506
https://www.facebook.com/MCarsOulu/
INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star
Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti
-
-
Originally posted by Kouris View PostPahoittelen heti että en lukenut jokaista postausta, yhteensä 24 sivua. Ainakin 10 sivun kohdalle asti oli sitä käden vääntöä josta tuli selväksi että oikeastaan vanha öljy on parempaa kuin uusi koska se pitää laittaa käytettynäkin takaisin.
Ehdoittaisin seuraavaa näkökulmaa:
Mitä jos joku reipas ottaisi näytteen öljystä ja laittaisi sen vaikka collycompanyyn analysoitavaksi. Perus analyysi maksaa jotain 100e + alv. Tästä voisi varmasti päätellä onko oletettavaa että ölynvaihdosta on todellista hyötyä.
Normaalisti hydrauliventtiileissä on tietääkseni välys jotain 5um (mikrometriä). Mikäli käytetyssä öljyssä ei ole tuollaista p_skaa joka sopivasti sattuu välyksen väliin niin ei se ainakaan ongelmiakaan aiheuta tuossa kohtaa. Venttiili ongelmat nyt ovatkin uskoakseni olematon ongelma näissä.
Itse rupesin etsimään tästä topicista ohjeita öljynvaihtoon. Onko edes olemassa sellaista tapaa jolla jostain jäähdyttimen linjasta saisi laskettua likaista ulos samalla kun kaataa uutta sisään? Tätäkö huuhtelu vaihtotapa tarkoittaa?
Tämän ohjeen löysin: http://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ
En haluaisi tuolleen vaihtaa öljyjä (jos ei ole pakko) koska olen sen tehottomuuden eräässä peugeot 307 AL-4 vaihteistossa todennut. Ko tapauksella oli ajettu 50tkm ja öljy oli hyvin mustaa. Vaihdoin öljyt 2 kertaa 0,5 täyttä tilavuutta vaihteistossa. Tällöin vanhaa alkuperäistä jäi noin 25%. Väri ei sanottavasti muuttunut, eikä vaihteiston toimintakaan mutta tulipahan tehtyä jos edes pieni parannus olisi näiden surkeiden AL-4 vaihteistojen elinkaareen.
Jos vielä palaan tähän oikeaan hyötyyn niin kyllä omalla tavallani olen niiden fiksujen insinöörien kanssa samaa mieltä ZF tehtaassa:
Ajatellaan vaikka auton käyttöiäksi 300tkm. Tällöin vaikka kuviteltu vikaantumistodennäköisyys vaihteistolle voisi olla ilman öljynvaihtoa esim 60% (tai jotain muuta).
Paljonko tuo paranisi jos öljyt vaihdettaisiin vaikka 50tkm välein?. Ei ehkä juurikaan merkittävästi jotta sillä olisi suuri vaikutus siihen pisteeseen jolloin vaihteisto uusitaan tai korjataan uuden veroiseksi. Tällöin kuluja tulisi kuitenkin esim 6 * 300e jo noista öljynvaihdoista millä ei todistettavasti ole merkittävää merkitystä?
Miulla on nyt 186tkm ajettu ZF6HP19 johon kyllä mielelläni vaihtaisin kerran öljyt.
Muïssa autoissa joissa näitä samoja laatikoita käytetään, vaihdetaan öljyjä. Voi olla, että pitkään kestää ilman vaihtoakin ja kaupasta saa aina uusia laatikoita .Harrastepaholainen 335d:
Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h
Comment
-
-
Originally posted by Kouris View PostPitänee keväällä vaihtaa öljyt jos sille sillä hetkellä tuntuu.
Oisko vielä kellään tietoa saako niitä öljyjä vaihdettua muuten kuin sekoittelemalla uutta ja vanhaa?
Saisko esim jostain jäähdyttimen putkestä laskettua vanhaa ulos?- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostSiis nimenomaan huuhtelemalla. Ei missäänimessä muuten.
Edit: Onhan siinä lämmönvaihdin jolle menee putket / letkut.Last edited by Kouris; 05-11-2014, 18:49.
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostSiis nimenomaan huuhtelemalla. Ei missäänimessä muuten.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by Kouris View PostEipä ole noissa näköjään mitään öljynjäähdyttimiä. Tällöin ei se huuhtelukaan noin vaan onnistu. Tietysti jos ottaa öljypohjan pois ja syöttää öljyä imuyhteeseen niin saahan sen varmasti silleen huuhdeltua?
Mutta sehän ei asiaan vaikuta, öljylinjat sinne kuitenkin menee.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostNo joo, kai tuo joissain tapauksissa olisi se paras vaihtoehto, mutta omaan Jaguaariin samalla ZF:n laatikolla vaihdettiin vaan öljypohja eli osa öljyistä on nyt vaihdettu. Hienosti vaihtaa ja parantui tuolla toimenpiteellä. En nähnyt omassa tapauksessa järkeä huuhtelulle.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostMistä autosta puhe? Kyllä bemareissa ainakin on. Jollei erillistä jäähdytintä niin lämmönvaihdin.
Mutta sehän ei asiaan vaikuta, öljylinjat sinne kuitenkin menee.
320d M47 2007. En nähnyt missään kuvassa (realoem) öljynjäähdytintä tai mitään putkistoa sellaiselle. En myöskään muissa saman kopan dieseleissä. Eikä tule kyllä mieleen että sellaisia olisi auton allakaan näkynyt kun ahdinta irroittelin.
Comment
-
-
Originally posted by Kouris View Post320d M47 2007. En nähnyt missään kuvassa (realoem) öljynjäähdytintä tai mitään putkistoa sellaiselle. En myöskään muissa saman kopan dieseleissä. Eikä tule kyllä mieleen että sellaisia olisi auton allakaan näkynyt kun ahdinta irroittelin.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
-
Mulla on tuosta ZF 6HP19:sta vuotanut öljyä sähköliittimen läpiviennistä. Ei myöskään vaihda niin pehmeästi kuin tuo E39 530d, jossa siinäkin oli aikanaan "töksähtelyä", mutta pari kertaa vaihdettu öljyt ja edelleen todella pehmeä vaihtamaan. Eli öljyn tarkistuksen/lisäyksen sijaan olen päätynyt nyt vaihtamaan laatikkoöljyt. Autolla ajettu nyt 185tkm.
Parin hintakyselyn jälkeen vaihtoehtoina on tarjolla:
1. Tarvikesuodatin (Ei BMW:n merkillä myytävä, vaan ZF:n oma, eli oletettavasti tarpeeksi laadukas) ja 20litraa Alpinen tekemää BMW:n hyväksymää öljyä (http://www.mitan-daten.de/index.php/...ne-atf-6-hp-en). Hinta noin 300,-. Satanen lisää, jos ottaa OEM-suodattimen. Itse tehden menisi niin, että ensin ölynvaihtovaihto, sitten käyttöä hiukan ja uusi öljynvaihto. Ei huuhtelua, vaan osa vanhasta öljystä jäisi sisään. Vai miten tuo huuhtelu käytännössä tehdään oikein? Joissakin ohjeistuksissa olen nähnyt irrottettavan lauhduttimen letkuja (https://www.youtube.com/watch?v=MsdPAadc9fY ja https://www.tacomaworld.com/threads/...mission.68462/), jossakin taas jonkun letkuvirityksen vaihteiston alla öljyn imuputkessa suoraan kanisteriin öljypohjan ja suodattimen ollessa irti (https://www.youtube.com/watch?v=tAYEozocvJM). Itse en ole ennen automaattilaatikon öljynvaihtoa tehnyt, mutta ei tuo perusvaihto ilman huuhtelua niin vaikeaa näytä olevan (https://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ). Myös tuollainen anturilla oleva lämpömittari löytyy. Eniten mietityttää miten huuhdella oikein tai jos tekee tuollain 2 vaihdolla ilman huuhtelua, niin laitetaanko uusi suodatin paikoilleen heti vai vasta 1. vaihdon jälkeen ja tuleeko tuolla tavalla riittävän puhdasta öljyä, jos tavoitteena ajaa esim. seuraavat 100tkm ennen seuraavaa vaihtoa?
2. Automaattilaatikkohuoltoon erikoistuneessa firmassa heidän suodattimellaan ja öljyillä (en ole kysellyt tarkemmin näille valmistajia tai BMW:n hyväksyntää) huuhtelemalla tehty vaihto noin 700,-. Suosittelivat jatkossa vaihtoa 60tkm välein.
3. BMW-huollossa (ei merkkiliike) OEM-öljyllä ja OEM-suodattimella huuhdellen tehty vaihto noin 1000,-. Tällä pääsisi varmaan sen ajan, mitä auto minulla on.
Mikäköhän näistä nyt kannattaisi? Tai paras varmaan olisi OEM-osilla tehty huuhtelu, mutta siinä tuo hinta toki on kallein. Toisaalta sillä todennäköisimmin pääsisi ajamaan pisismpään ennen tarvetta uudelle vaihdolle, joten se voisi tulla halvemmaksi ajan mittaan kuin tuo 2-vaihtoehto. Itse tehden pääsisi kaikista halvimmalla, mutta jos ei huuhtele, niin osa vanhasta öljystä jää sisään kiertoon...Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
-
Keskiviikkona vaihdettiin 6hp19 öljyt ja suodatin. ZF LG6 öljyä 16l, a) 20€/l. Öljy meni tosi tarkalle, mutta riitti.
ZF-suodatin ebaysta n. 100€.
Vaihtotyö BG huuhtelulaitteella ja tuntitöillä muut "työt" reilu 200€, hinta sis moottoriöljynsuod.. BGn "pesuaine" oli käytössä. Samalla toki vaihettiin moottoriöljy ja peräöljy. (Omat öljyt). Eli n. 620€ koko lysti vaihdelaatikon osalta. Moottori ja peräöljyille ei aikaa sen kummemmin menny kun ne siinä sivussa vaihtu.
Lisäksi laatikkoon RVS lisäaine lopuksi (2x T6a paketti n. 120€.)Last edited by bemmeri; 18-09-2015, 22:31.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Ostettaessa vähänajetun 335d karvalakkini kohdalla ajattelin vaihtaa laatikkoöljyt 80tkm välein, varsinkin kun softasin sen heti oston jälkeen.
Reilun vuoden ajettuani ja 80tkm rajan mennessä rikki -> vaihdatin laatikon öljyt Powermaticilla Vantaalla. Monet liputtivat tällöin paikan puolesta. Hinta huuhteluvaihdolle kaikkineen oli 500€, eli käyttivät omia öljyjään - ei ZF/BMW speksattuja kuten hintakin jo kertoo. Ja laatikko toimi vähintään yhtä hyvin kuin ennenkin vaihtoa.
Nyt kun vaihdosta on kulunut puolitoistavuotta, 120tkm kertynyt mittariin.. Pohdin tätä keskustelua lukiessa pitäisiköhän vaihdattaa paremmat ZF:n öljyt takaisin laatikkoon. Lieneeköhän huuhtelu tarpeen kun viime vaihdosta on kulunut suhteellisen vähän aikaa ja kilometrejä tullut maltillisesti lisää?
Taloudellista järkeä ei tässä ole, mutta harrasteauton kanssa harvoin tulee kuunneltua järjen ääntä muutenkaan. Saapahan seuraava omistaja laitteen josta ei ainakaan laatikko porsi öljyjen vaihtamattomuuden takia.G30 540i
F32 435d
Comment
-
Comment