Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2510
    • Länsirannikko

    Originally posted by Kissvesala View Post
    Tuohon en ota kantaa että kauanko se zf kestää tai ei ilman öljynvaihtoa, mutta siihen on pakko heittää kommentti että kyllähän se jumalaade alkaa se laatikko toimia paremmin ku vaihtaa ne ölpät sinne! kahesta yksilöstä omakohtaset kokemukset, eli -04 e60 530d ja -06 e83 x3 ja äxässä muutes on jenkkipoijjaan huoltokirjassa vaihtovälikin tuolle loovaöljylle mutta suomi manuaalista on se sivu jääny painamatta vaikka olosuhteet tuskin ainakaan siellä mantereella huonommat on ku täällä!! olikohan nyt 120tkm
    Tämä on ainoa oleellinen pointti.

    Laatikon elinikä on niin monen muuttujan summa, että siitä on ihan turha taittaa peistä. Autoilijan kannalta on joka tapauksessa oleellista, että se laatikko toimii koko x-mittaisen elinikänsä niin kuin sen on tarkoitettu toimivan, jota se ei todellakaan tee jos sisässä on 10-vuotiasta jäteöljyä. Ei täällä kukaan millään Motoxilla konettaankaan käytä, vaikka se sillä ihan varmasti toimisikin. Eihän siellä askissa toki mitään Motoxia ole, siellä on liruksi mennyttä hyvää ja kallista öljyä jonka seassa uiskentelee kaikkea kitkamateriaalin ja metallin väliltä.

    Niin monella "täydellisesti toimivalla" automaatilla olen varttivuosisadan mittaisen elämäni aikana ajanut, että puheet niistä toimivista, samoilla öljyillä 300tkm rullatuista ihmeaskeista jätän ihan omaan arvoonsa. Ihan ymmärrettävää tietysti, oma auto on vähän kuin oma vaimo - parempi kuin naapurilla ja viatkin vain ominaisuuksia.

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ylihintaisia poropeukaloita.
    Kannattaa tehdä itse ja säästää.
    Last edited by r.w.; 28-09-2013, 12:28.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by r.w. View Post


      Kannattaa tehdä itse ja säästää.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Ylihintaisia poropeukaloita.
        Ehkä näinkin mutta ei ollut pointti...
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by TJJ View Post
          BMW Suomi kuitenkin sanoo, ettei läppien poisto ole tarpeellista ja kiistää koko ongelman. Eikö se yhtään laita epäilemään heidän muitakin lausuntoja ja kantoja?
          Ei tässä kohtaa, koska mikään olemassa oleva tieto/fakta maailmalta ei heidän huolto-ohjetta tässä kohtaa kumoakkaan.
          Eli läpistä on toki huoltosuositus jossa koko imusarjaa suositellaan vaihdettavaksi muistaakseni 150tkm:n välein ja joka tapauksessa siitähän meillä on paljon kiistatonta näyttöä, mitä nämä läpät vanhemmiten tekevät.
          Eli ei ainakaan minulla ole mitään syytä tykönäni mutuilla tai vaivata päätäni millään laatikoiden öljynvaihdoilla ennen kuin tänä internetin ihmeellisinä aikoina alkaa maailmalta kantautumaan tietoja rittämättömään voiteluun korkanneita 6-pykäläisiä BMW:n automaatteja.
          Toki omaan ammatin kuvaani kuuluu tietää ja tiedostaa hyvinkin tarkasti eri automerkkien/mallien tyyppiviat ja niin kauan kun mitään viitettäkään ei ole siihen suuntaan että nämä kuusipykäläiset kärsisivät öljyjen vaihtamattomuudesta, on niitä ihan järjetön tehdäkkään pelkkien omien "huolittelujen" vuoksi.
          Niin kauan kun nämä laatikot makaa mm.Suomen ja Ruotsi takuupurkaamojen hyllyissä myymättöminä/pölyttymässä vuosikausia, viestittää sekin siitä että melkoisen sitkeästä yksiköstä on kyse, vaikka vanhimmilla alkaa olemaan jo ikää ja kunnioitettavia kilometrisuoritteita niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa takana.
          Mikään....siis, EI MIKÄÄN tue sitä olettamaa että nämä laatikot kärsisivät siitä että noudatamme BMW:n antamaa huolto-ohjetta ja jätämme niiden öljyjen kanssa läträämisen.
          Siinä kohtaa kun maailmalta alkaa kantautumaan viestejä ja kuvia selvästi huonosta voitelusta kärsineistä laatikoista...eikä tietoja ihan päinvastaisesta, eli +500tkm ajettujen laatikkojen virheettömistä sisuskaluista ilman yhtäkään vaihtoa, voidaan asiaa alkaa oikeasti edes pohtia.
          Nyt pelkkä netistä saatava pienen harrastajaporukan ihan puhtaaseen mutuun perustuva "vertaistuki" ei ole riittävä peruste alkaa vaihtelemaan näihin laatikoihin öljyjä, varsinkaan koska ei se minullekkaan ole ilmaista.
          Ne läpät poistetaan jokaisesta omasta/vaihdokista aina jos ne siellä vielä on, koska niiden olemassaolon haitallisuudesta meillä ON näyttöä, riippumatta siitä mitä BMW asiasta sanoo(myöntää kyllä tiskillä niiden riskit, laatikon öljyjen vaihtamattomuuden ei).
          Jos näihin "maailmanloppua indikoiviin" mutuiluihin lähtee oikeasti mukaan, niin kyllähän se BMW:llä ajaminen tulee vähän pirun kalliiksi ja vaikeaksi, kun mikään ei oikein tunnu riittävän riittävään "huolitteluun" ja samalla kuitenkin ne ihan oikeat huollot jää usein taka-alalle(mm.jarrut, alusta, jotkin apulaitteet,jne).
          Eli, näitä sinä minulle ne kiistattomat faktat siitä että näihin pitää öljyjä vaihdella tai muutoin ko.askit kuluvat ennen aikojaan loppuun, niin minä näytän faktat läppienvaihdon tarpeellisuudesta.

          Comment

          • AlpinWeiss
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2007
            • 927
            • West coast

            Kyllähän ne jotkut vaihtaa moottoriöljytkin kolme kertaa valmistajan ohjetta useammin - ainoastaan taikauskosta tai koska 70-luvullakin vaihdettiin 5tkm välein. Olen tässä asiassa Hemin kanssa täysin samoilla linjoilla. Kyllä siellä varmasti on valmistajalla ihan palkattuna meitä pikkuisen fiksumpia kavereita miettimässä näitä huoltovälejä, ettei meidän tarvitsisi. Missä on ne loppuunajetut laatikot ja moottorit?
            MBCLK240 -02
            E36 318 -93
            E46 320 Ci -01
            E46 330 CiA -01
            E60 520i -04
            E93 325i -07
            F36 420xi -16

            Comment

            • makeclick
              BTCF Member
              • Mar 2005
              • 268
              • Turku

              Originally posted by r.w. View Post
              Motoxilla konettaankaan käytä, vaikka se sillä ihan varmasti toimisikin. Eihän siellä askissa toki mitään Motoxia ole, siellä on liruksi mennyttä hyvää ja kallista öljyä jonka seassa uiskentelee kaikkea kitkamateriaalin ja metallin väliltä.
              Eikö? Mä laitoin motoxia nyt ekaa kertaa ja ajanut niillä tovin. En huomaa 335d:ssä mitään negatiivista sen toiminnassa Eurolin öljyjä noi taitaapi olla ja vissiinkin ihan jees öljy. Tuo öljy on myös saanut tämän LL4 bmw:n armahduksen . En siten tiedä onko parasta öljyä, mutta Castrollin hintakin alkaa ottaa päähän ja kylmä testeissä jää Eurolille..
              Harrastepaholainen 335d:
              Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
              Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by makeclick View Post
                Eikö? Mä laitoin motoxia nyt ekaa kertaa ja ajanut niillä tovin. En huomaa 335d:ssä mitään negatiivista sen toiminnassa Eurolin öljyjä noi taitaapi olla ja vissiinkin ihan jees öljy. Tuo öljy on myös saanut tämän LL4 bmw:n armahduksen . En siten tiedä onko parasta öljyä, mutta Castrollin hintakin alkaa ottaa päähän ja kylmä testeissä jää Eurolille..
                Motonetistä GM 5w-30 Bmw LL-04 öljy halvempaa kuin Motox

                Comment

                • makeclick
                  BTCF Member
                  • Mar 2005
                  • 268
                  • Turku

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Motonetistä GM 5w-30 Bmw LL-04 öljy halvempaa kuin Motox
                  :think Katos vaan , mutta tuo on synteettistä. Motox täyssynteettistä ja Motox käy vaikka kuurakettiin .

                  "Tuotekuvaus: Motox 5W40 DieselSyn on täysin synteettinen, nykyaikaisille henkilöautojen sekä pakettiautojen dieselmoottoreille tarkoitettu öljy. Se sopii käytettäväksi myös katalysaattorilla varustetuissa, turboahdetuissa sekä suoraruiskutusmoottoreissa. API SL/SM/CF ja ACEA A3/B3 A3/B4 ja VW 502.00 / 505.00 ja MB 229.1 / MB 229.3 ja BMW LL-98 ja Porsche luokitukset sekä hyväksynnät. 2012 speksit: Korkeiden CF/SM luokitusten lisäksi BMW Longlife-01/LL-04, VW502.00/505.00/505.01, MB229.1/229.3/229.31, Ford WSS-M2C-917A, Renault RN0710, ACEA A3/B4 (07/C3 ja Porsche A40 luokitukset täyttävä 5W-40 täyssynteettinen moottoriöljy."

                  En tiiä sorvautuuko mun moottori tuhannen p:n päreiksi, mutta uskon, että tuo kestää sen 20-30tkm, jonka välein ajattelin vaihdella. Jos jokin ei mielytä niin siirry varmaan käyttämään Shell Helix Ultra Extra 5W30:sta.
                  Harrastepaholainen 335d:
                  Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                  Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by makeclick View Post
                    Jos jokin ei mielytä niin siirry varmaan käyttämään Shell Helix Ultra Extra 5W30:sta.
                    Shellin öljyt on ollut testeissä heikkoja hintaan nähden.

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Teboil diamond dieseliä tuli itse ostettua 10litran pönikkä just. Hyvää ja halpaa.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • makeclick
                        BTCF Member
                        • Mar 2005
                        • 268
                        • Turku

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Shellin öljyt on ollut testeissä heikkoja hintaan nähden.
                        No voi mutka.. Parempia ehdotuksia? Castrol 5w30 ainakin ylikallista ja tuo 30 tuntuu jotenkin matalalta näihin tuplaurpoihin ja vielä jos on säädetty?
                        Harrastepaholainen 335d:
                        Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                        Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by makeclick View Post
                          No voi mutka.. Parempia ehdotuksia? Castrol 5w30 ainakin ylikallista ja tuo 30 tuntuu jotenkin matalalta näihin tuplaurpoihin ja vielä jos on säädetty?
                          Mikäs vika motoxissa?

                          Comment

                          • makeclick
                            BTCF Member
                            • Mar 2005
                            • 268
                            • Turku

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Mikäs vika motoxissa?
                            Ei siinä siis mitään kivaa ole! JOS tulee jotain niin... Hyvältä vaikuttanu ainaki nyt.

                            Ettei mene ihan offtopikiksi niin tässä nyt sitten minun vaihtorumpani:

                            Sanoinkin tossa aikasemmin, että itselläni laitettiin ~6L febibiltein lootaöljyä ja valitettavasti vanha suodatin (oli tilattu väärä). Febillä auto toimi lämpimänä suht hyvin, mutta ainakin kylmällä paikaltaan lähdettäessä auton vaihdot luisti ja auto ei tuntunut hetkeen käyttävän vaihteiden lukkoja.. noin 1-2km jälkeen aina lähti toimimaan, joskus jopa aijemmin.

                            Nyt kävin vaihtamassa uudet ölpät ja suodattimen vaihdelaatikkoon. Öljyt oli nyt ZF omat Lifeguard 6 ja vanhoista otettiin niin paljon pois kun saatiin ja vähän kierrätettiinkin. Lopputulos oli 8L ZF:ää sisään.. Vanhat öljyt vs jäljelle jääneet zf:n öljyt!!!
                            Kuva

                            Huomatkaa, että Febin öljyt eivät olleet kuin noin 10tkm laatikossa. Laatikon elämä parani huomattavasti. En ainakaan itse löydä paljon valiteltavaa. Vaihdot tapahtuu kun se lukisi ajatukset ja vaihteet lähtee vaihtumaan hienosti viileämmälläkin kelillä. Eli vaihdelaatikko vaihtaa jämäkämmin, mutta pehmeesti vaihteet. Suosittelen todellakin käyttämään zf omia öljyjä!

                            Huom! Tämä tuli huomattua 335d:ssä (380/745), voi olla, että toimii pienempien koneiden kanssa paremmin tuo Febi
                            Last edited by makeclick; 03-10-2013, 19:01. Reason: infoa lisää
                            Harrastepaholainen 335d:
                            Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                            Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              Mikä sitten aiheuttaa sen, kun nollaa vaihdelootan, niin hetken toimii niin kun uusi ja sitten palaa arkeen:think Eikö tuota "resetointia" saa jäämään mitenkään päälle? Toisinsanoen, mitä sielä laatikossa oikein tapahtuu nollauksella?
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by janke View Post
                                Mikä sitten aiheuttaa sen, kun nollaa vaihdelootan, niin hetken toimii niin kun uusi ja sitten palaa arkeen:think Eikö tuota "resetointia" saa jäämään mitenkään päälle? Toisinsanoen, mitä sielä laatikossa oikein tapahtuu nollauksella?
                                Minulla ainakin toimii huonommin nollauksen jälkeen, vaihdot ovat nykiviä kunnes laatikko oppii paremmat arvot. Eikös nollaus vain palauta magneettiventtiilien ohjaukset perusarvoihin, laatikko sitten säätää niitä taas sen mukaan miten paljon laatikko luistaa ja miten nopeasti vaihdot tapahtuu.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎