Originally posted by Supa
View Post
Automaatin öljyjen vaihto
Collapse
X
-
Noinhan se öljyn pinta tuli laitettua. Kävin äsken uudella testiajolla, eikä enää mitään ongelmia ilmennyt. Pitänee vielä varmistaa öljyn pinta silti. Jos tarvitsee lisätä öljyä niin pitää hankkia sitä lisää. Tuli oltua vähän turhan rohkea öljyjä vaihdellessa joten meni kaikki 20 litraa.
-
Huuhtelu jälkeen öljyn taso kohdallaan? Eli käynnissä käyty vaihteet läpi ja jätetty käymään. Taso kohdallaan kun tihkuu täyttöpropusta yli.Originally posted by Kouris View PostKiitos. Näinhän se letku löytyi helposti. Jäähdyttimeltä paluu vaihdelaatikkoon on kuvassa nro1 "oil cooling pipe outlet".
Toivottavasti ei tullut tällä öljyn vaihdolla isompia ongelmia. Meni testiajolla laatikko vikatilaan yhden kerran, sen jälkeen toiminut moitteetta. Luultavasti oli vielä ilmaa jossain kun öljypohja oli irti..
Eikä saa olla liian kuumana tarkistuksen yhteydessä.
Leave a comment:
-
Kiitos. Näinhän se letku löytyi helposti. Jäähdyttimeltä paluu vaihdelaatikkoon on kuvassa nro1 "oil cooling pipe outlet".Originally posted by Supa View PostÖljypohja kun on irti ja puhaltaa letkuihin niin paluuletku on se mistä saa puhallettua läpi ja suhisee öljypohjasta. Koneistolta tulevaan letkuun ei jaksa puhaltaa.
Ja uuden öljyn syöttö tosiaan öljypohjalle.
Näin ainakin itse aina testannut
Toivottavasti ei tullut tällä öljyn vaihdolla isompia ongelmia. Meni testiajolla laatikko vikatilaan yhden kerran, sen jälkeen toiminut moitteetta. Luultavasti oli vielä ilmaa jossain kun öljypohja oli irti..
Leave a comment:
-
Öljypohja kun on irti ja puhaltaa letkuihin niin paluuletku on se mistä saa puhallettua läpi ja suhisee öljypohjasta. Koneistolta tulevaan letkuun ei jaksa puhaltaa.
Ja uuden öljyn syöttö tosiaan öljypohjalle.
Näin ainakin itse aina testannut
Leave a comment:
-
Antaisitteko neuvoja. Kumpi letkuista on jäähdyttimen syöttöletku? ..eli se letku josta öljy tulee ulos jäähdytys kierrosta.
Linkissä realoem kuva:
Leave a comment:
-
Katohan tuli oltua sokea näköjään. Kiitos kun korjasit.Originally posted by Supa View Post
Pystyykö joku kertomaan kummasta linkin letkusta vanha öljy tulee ulos?
Leave a comment:
-
Tulipahan vaihatettua öljyt lootaan 330xda 05 , oli kyllä ihan piki mustat .mittarissa vasta 260000 .positiivista että kaikki vaihteet vielä löytyy eikä pelaa yhtään sen huonommin kun ennenkään.jos sillä viel jokusen kilsan pääsis.
Leave a comment:
-
ZF merkillä myytävä ZF:n Filtranilla valmistuttama suodatin on täsmälleen sama kuin orkkis jonka BMW tilaa ZF:ltä joka valmistuuttaa sen Filtranilla... eli käytännössä pelkästä BMW logosta ei kannata tässä tapauksessa maksaa yli sataa euroa lisää...Originally posted by O.K. View PostMulla on tuosta ZF 6HP19:sta vuotanut öljyä sähköliittimen läpiviennistä. Ei myöskään vaihda niin pehmeästi kuin tuo E39 530d, jossa siinäkin oli aikanaan "töksähtelyä", mutta pari kertaa vaihdettu öljyt ja edelleen todella pehmeä vaihtamaan. Eli öljyn tarkistuksen/lisäyksen sijaan olen päätynyt nyt vaihtamaan laatikkoöljyt. Autolla ajettu nyt 185tkm.
Parin hintakyselyn jälkeen vaihtoehtoina on tarjolla:
1. Tarvikesuodatin (Ei BMW:n merkillä myytävä, vaan ZF:n oma, eli oletettavasti tarpeeksi laadukas) ja 20litraa Alpinen tekemää BMW:n hyväksymää öljyä (http://www.mitan-daten.de/index.php/...ne-atf-6-hp-en). Hinta noin 300,-. Satanen lisää, jos ottaa OEM-suodattimen. Itse tehden menisi niin, että ensin ölynvaihtovaihto, sitten käyttöä hiukan ja uusi öljynvaihto. Ei huuhtelua, vaan osa vanhasta öljystä jäisi sisään. Vai miten tuo huuhtelu käytännössä tehdään oikein? Joissakin ohjeistuksissa olen nähnyt irrottettavan lauhduttimen letkuja (https://www.youtube.com/watch?v=MsdPAadc9fY ja https://www.tacomaworld.com/threads/...mission.68462/), jossakin taas jonkun letkuvirityksen vaihteiston alla öljyn imuputkessa suoraan kanisteriin öljypohjan ja suodattimen ollessa irti (https://www.youtube.com/watch?v=tAYEozocvJM). Itse en ole ennen automaattilaatikon öljynvaihtoa tehnyt, mutta ei tuo perusvaihto ilman huuhtelua niin vaikeaa näytä olevan (https://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ). Myös tuollainen anturilla oleva lämpömittari löytyy. Eniten mietityttää miten huuhdella oikein tai jos tekee tuollain 2 vaihdolla ilman huuhtelua, niin laitetaanko uusi suodatin paikoilleen heti vai vasta 1. vaihdon jälkeen ja tuleeko tuolla tavalla riittävän puhdasta öljyä, jos tavoitteena ajaa esim. seuraavat 100tkm ennen seuraavaa vaihtoa?
2. Automaattilaatikkohuoltoon erikoistuneessa firmassa heidän suodattimellaan ja öljyillä (en ole kysellyt tarkemmin näille valmistajia tai BMW:n hyväksyntää) huuhtelemalla tehty vaihto noin 700,-. Suosittelivat jatkossa vaihtoa 60tkm välein.
3. BMW-huollossa (ei merkkiliike) OEM-öljyllä ja OEM-suodattimella huuhdellen tehty vaihto noin 1000,-. Tällä pääsisi varmaan sen ajan, mitä auto minulla on.
Mikäköhän näistä nyt kannattaisi? Tai paras varmaan olisi OEM-osilla tehty huuhtelu, mutta siinä tuo hinta toki on kallein. Toisaalta sillä todennäköisimmin pääsisi ajamaan pisismpään ennen tarvetta uudelle vaihdolle, joten se voisi tulla halvemmaksi ajan mittaan kuin tuo 2-vaihtoehto. Itse tehden pääsisi kaikista halvimmalla, mutta jos ei huuhtele, niin osa vanhasta öljystä jää sisään kiertoon...
Ravenol 6hp fluid täyttää kaikki speksit eli sitä voi huoletta käyttää.
ZF suodatin ja ravenol öljyt (20 l astia) maksavat Suomesta hankittuina yhteensä noin 350-400€, ZF Esim. JN tradingilta Kaarinasta ja Ravenolit esim. Tampereen öljytukku.
Leave a comment:
-
Ostettaessa vähänajetun 335d karvalakkini kohdalla ajattelin vaihtaa laatikkoöljyt 80tkm välein, varsinkin kun softasin sen heti oston jälkeen.
Reilun vuoden ajettuani ja 80tkm rajan mennessä rikki -> vaihdatin laatikon öljyt Powermaticilla Vantaalla. Monet liputtivat tällöin paikan puolesta. Hinta huuhteluvaihdolle kaikkineen oli 500€, eli käyttivät omia öljyjään - ei ZF/BMW speksattuja kuten hintakin jo kertoo. Ja laatikko toimi vähintään yhtä hyvin kuin ennenkin vaihtoa.
Nyt kun vaihdosta on kulunut puolitoistavuotta, 120tkm kertynyt mittariin.. Pohdin tätä keskustelua lukiessa pitäisiköhän vaihdattaa paremmat ZF:n öljyt takaisin laatikkoon. Lieneeköhän huuhtelu tarpeen kun viime vaihdosta on kulunut suhteellisen vähän aikaa ja kilometrejä tullut maltillisesti lisää?
Taloudellista järkeä ei tässä ole, mutta harrasteauton kanssa harvoin tulee kuunneltua järjen ääntä muutenkaan. Saapahan seuraava omistaja laitteen josta ei ainakaan laatikko porsi öljyjen vaihtamattomuuden takia.
Leave a comment:
-
Keskiviikkona vaihdettiin 6hp19 öljyt ja suodatin. ZF LG6 öljyä 16l, a) 20€/l. Öljy meni tosi tarkalle, mutta riitti.
ZF-suodatin ebaysta n. 100€.
Vaihtotyö BG huuhtelulaitteella ja tuntitöillä muut "työt" reilu 200€, hinta sis moottoriöljynsuod.. BGn "pesuaine" oli käytössä. Samalla toki vaihettiin moottoriöljy ja peräöljy. (Omat öljyt). Eli n. 620€ koko lysti vaihdelaatikon osalta. Moottori ja peräöljyille ei aikaa sen kummemmin menny kun ne siinä sivussa vaihtu.
Lisäksi laatikkoon RVS lisäaine lopuksi (2x T6a paketti n. 120€.)Last edited by TuoAntti; 18-09-2015, 22:31.
Leave a comment:
-
Mulla on tuosta ZF 6HP19:sta vuotanut öljyä sähköliittimen läpiviennistä. Ei myöskään vaihda niin pehmeästi kuin tuo E39 530d, jossa siinäkin oli aikanaan "töksähtelyä", mutta pari kertaa vaihdettu öljyt ja edelleen todella pehmeä vaihtamaan. Eli öljyn tarkistuksen/lisäyksen sijaan olen päätynyt nyt vaihtamaan laatikkoöljyt. Autolla ajettu nyt 185tkm.
Parin hintakyselyn jälkeen vaihtoehtoina on tarjolla:
1. Tarvikesuodatin (Ei BMW:n merkillä myytävä, vaan ZF:n oma, eli oletettavasti tarpeeksi laadukas) ja 20litraa Alpinen tekemää BMW:n hyväksymää öljyä (http://www.mitan-daten.de/index.php/...ne-atf-6-hp-en). Hinta noin 300,-. Satanen lisää, jos ottaa OEM-suodattimen. Itse tehden menisi niin, että ensin ölynvaihtovaihto, sitten käyttöä hiukan ja uusi öljynvaihto. Ei huuhtelua, vaan osa vanhasta öljystä jäisi sisään. Vai miten tuo huuhtelu käytännössä tehdään oikein? Joissakin ohjeistuksissa olen nähnyt irrottettavan lauhduttimen letkuja (https://www.youtube.com/watch?v=MsdPAadc9fY ja https://www.tacomaworld.com/threads/...mission.68462/), jossakin taas jonkun letkuvirityksen vaihteiston alla öljyn imuputkessa suoraan kanisteriin öljypohjan ja suodattimen ollessa irti (https://www.youtube.com/watch?v=tAYEozocvJM). Itse en ole ennen automaattilaatikon öljynvaihtoa tehnyt, mutta ei tuo perusvaihto ilman huuhtelua niin vaikeaa näytä olevan (https://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ). Myös tuollainen anturilla oleva lämpömittari löytyy. Eniten mietityttää miten huuhdella oikein tai jos tekee tuollain 2 vaihdolla ilman huuhtelua, niin laitetaanko uusi suodatin paikoilleen heti vai vasta 1. vaihdon jälkeen ja tuleeko tuolla tavalla riittävän puhdasta öljyä, jos tavoitteena ajaa esim. seuraavat 100tkm ennen seuraavaa vaihtoa?
2. Automaattilaatikkohuoltoon erikoistuneessa firmassa heidän suodattimellaan ja öljyillä (en ole kysellyt tarkemmin näille valmistajia tai BMW:n hyväksyntää) huuhtelemalla tehty vaihto noin 700,-. Suosittelivat jatkossa vaihtoa 60tkm välein.
3. BMW-huollossa (ei merkkiliike) OEM-öljyllä ja OEM-suodattimella huuhdellen tehty vaihto noin 1000,-. Tällä pääsisi varmaan sen ajan, mitä auto minulla on.
Mikäköhän näistä nyt kannattaisi? Tai paras varmaan olisi OEM-osilla tehty huuhtelu, mutta siinä tuo hinta toki on kallein. Toisaalta sillä todennäköisimmin pääsisi ajamaan pisismpään ennen tarvetta uudelle vaihdolle, joten se voisi tulla halvemmaksi ajan mittaan kuin tuo 2-vaihtoehto. Itse tehden pääsisi kaikista halvimmalla, mutta jos ei huuhtele, niin osa vanhasta öljystä jää sisään kiertoon...
Leave a comment:
-
Jos nyt innostun vaihdattamaan öljyt omaan laatikkoon, missä moinen homma kannattaisi teettää täällä Länsi-rannikolla (Rauma ja lähialue)?
Leave a comment:
-
Katohan tuli oltua sokea näköjään. Kiitos kun korjasit.Originally posted by Supa View Post
Leave a comment:
-
http://realoem.com/bmw/showparts.do?...15&hg=17&fg=05Originally posted by Kouris View Post320d M47 2007. En nähnyt missään kuvassa (realoem) öljynjäähdytintä tai mitään putkistoa sellaiselle. En myöskään muissa saman kopan dieseleissä. Eikä tule kyllä mieleen että sellaisia olisi auton allakaan näkynyt kun ahdinta irroittelin.
Leave a comment:
-
Originally posted by Supa View PostMistä autosta puhe? Kyllä bemareissa ainakin on. Jollei erillistä jäähdytintä niin lämmönvaihdin.
Mutta sehän ei asiaan vaikuta, öljylinjat sinne kuitenkin menee.
320d M47 2007. En nähnyt missään kuvassa (realoem) öljynjäähdytintä tai mitään putkistoa sellaiselle. En myöskään muissa saman kopan dieseleissä. Eikä tule kyllä mieleen että sellaisia olisi auton allakaan näkynyt kun ahdinta irroittelin.
Leave a comment:
Leave a comment: