Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 iDrive / CCC vika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalemaan
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 12
    • Hamina/Lappeenranta

    E90 iDrive / CCC vika

    Hei!
    Eipä löytynyt tarpeeksi läheltä liippaavaa topicia täältä, joten tein uuden.
    Autona E90 320dA -05, iDrive aloitti pari päivää sitten sekoilun.
    Käynnistäessä toimii normaalisti, hetken ajon jälkeen radio/äänet katoaa ja järjestelmä menee jumiin ja ei tottele komentoja. Voi olla että menee hetkessä ohi tai jatkuu pitempään. Muutamaan otteeseen mennyt näyttö pimeäksi.
    Ensiapuna akku revitty irti, mutta nopealla takaisinkytkennällä(30 min irti) ei vaikutusta vikaan. Nyt lepää pihalla akku irti, ajattelin tarkistella liitoksia ja sähköjärjestelmää ennen kalliimpia remontteja.
    E60-koristen topiceja lueskeltuani herää muutama kysymys:

    1) Onko E90-korissa MPM(micro power module) ja missä se sijaitsee? Mielelläni tarkistaisin tämän ennen koko CCC paketin uusintaa.

    2) Kuinka radiojärjestelmän purku tapahtuu ja mitkä johdot/juotokset kannattaa radioyksiköstä tarkistaa?

    3) Voiko vika johtua viallisesta antennivahvistimesta, sekä missä antennivahvistin sijaitsee?

    4) Voivatko vialliset sulakkeet/tms aiheuttaa pätkimistä? Mitkä sulakkeet ovat kytköksissä radiojärjestelmään?

    5) Voiko viallinen maadoitusjärjestelmä(IBS akulta?) aiheuttaa pätkimistä näille hienoelektroniikkalaitteille?

    Kiitokset avuista.
  • wibzu
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 149
    • Muurame

    #2
    Otan osaa...

    Itsellä ajoittain samaa ongelmaa kuumalla kelillä. Vikana on MULF eli bluetooth moduli takakontissa. Kun iDrive haistelee kännykkää niin ilmeisesti tuo MULF moduli ei vastaa riittävän nopeasti/laisinkaan ja iDrive jumittaa.

    Ongelma korjaantunee modulia vaihtamalla. Ebayssä noita on aika harvoin myynnissä ja menevät heti. MULF2 moduleita löytyy vaikka kuinka paljon mutta ilmeisesti ainakin dremeliä tarvitsee jotta se tuon MULF tilalle liittimistään menee. Jos ostat koko modulin tulee se koodailla auton varusteisiin ja kieleen sopivaksi. Korjauttamista olen harkinnut, mutta ei ole tullut oikein vastaan mitään puljua mihin tuon voisi viedä tutkittavaksi.

    Edit: hintaa modulilla ebaystä ~£200. Marmorilla muutama x tuo.
    E91 320dA -06

    Comment

    • kalemaan
      Newbiemmer
      • May 2013
      • 12
      • Hamina/Lappeenranta

      #3
      Eli haistelee kokoaika bluetooth-yhteyksiä? Missä moinen moduuli sijaitsee? Jos kokeilisi irroitella ja katsoa liitokset.
      Vaatísikohan MULF2 muutakuin liittimien sovittelun ja koodauksen?
      Edit: Toimiiko järjestelmä, jos koko mötikän irroittaa?
      Last edited by kalemaan; 25-06-2013, 16:58.

      Comment

      • wibzu
        Bimmer Rookie
        • Jan 2010
        • 149
        • Muurame

        #4
        Originally posted by kalemaan View Post
        Eli haistelee kokoaika bluetooth-yhteyksiä? Missä moinen moduuli sijaitsee? Jos kokeilisi irroitella ja katsoa liitokset.
        Vaatísikohan MULF2 muutakuin liittimien sovittelun ja koodauksen?
        Edit: Toimiiko järjestelmä, jos koko mötikän irroittaa?
        Jep, haistelee jatkuvasti bluetoothia. Voit varmistaa tuon pätkimisen syyn vielä laittamalla iDriveen näkyviin yhdistettyjen laitteiden listan. Pätkäsy tapahtuu aina laitteita hakiessa, mutta ei kuitenkaan jokaisella hakukerralla.

        Farkkumallissa moduli sijaitsee takakontissa pohjapahvien alla, luulisi olevan samalla suunnalla sedanissakin.
        Kuva modulista:


        Mitään kauhean varmaa faktaa minulla ei ole tuosta MULF2 yhteensopivuudesta, ainoastaan kahdelta eri nettiforumilta löytänyt tuon tiedon. Kuulemma ei vaadi muuta kuin modulin päästä liittimen dremelöintiä ja koodauksen. Ilman koodaustakin osa ominaisuuksista toimii, mutta ei välttämättä kaikki.

        Jos otat koko vekottimen irti niin äänet katoavat kokonaan koska MOST-väyläyhteys katkeaa. Voisi toimia jos yhdistäisi MOSTin seuraavaan paikkaan tai tekisi jonkun loopin, mutta en mene takuuseen.
        E91 320dA -06

        Comment

        • Matson^
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2008
          • 2113
          • Seinäjoki

          #5
          Kannattaa koittaa ottaa sähköt pois tuosta bluetooth moduulista, ja jättää kuidut paikalleen. Jos vika oli vain tuossa moduulissa nii muiden systeemien pitäisi alkaa toimimaan, samaa konstia voi kokeilla loppujen "ylimääräisten" peltilaatikoiden kanssa.. cd-vaihtajat, vahvarit yms..
          Last edited by Matson^; 25-06-2013, 19:19.
          | BMW G30 X-Drive M-Sport |
          | Nissan Navara TREK-1 |
          ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

          Comment

          • mirrinmurkina
            Bimmer Rookie
            • Jul 2012
            • 161
            • Tuusula

            #6
            most silmukka

            Jos on jossain bluetooth ohjainlaitteessa vikaa ja ei tarvitse sen ominaisuuksia voi vian "korjata" tai pikemminkin ottaa vioitttuneen ohjainlaitteen ottaa pois käytöstä tämän avulla:


            Sopii käytettäväksi myös most väylässä olevien laitteiden vikojen paikallistamiseen. Ei sitä korjaamoillakaan oikein muuten tehdä kuin katsomalla yksitellen mikä ohjainlaite sekoittaa väylän. Most- väylähän on silmukkatyyppinen ja yhden ohjainlaitteen irrottaminen katkaisee valon kulun valokuidussa. Tuossa silmukassa valo pääsee eteenpäin.
            f10 535xi vm2011
            ---
            ex:
            e92 335i vm2007
            e90 320i vm2005
            e46 328CiA vm1999

            Comment

            • kalemaan
              Newbiemmer
              • May 2013
              • 12
              • Hamina/Lappeenranta

              #7
              Pikaisen testaamisen jälkeen voisin todeta vian olevan MULF-boksissa. Sijaitsee sedanissakin kontin pohjaverhoilujen alla. Irroitin aluksi kaikki kaapelit, järjestelmässä kuului ääni hetkenaikaa, kunnes katkesi(ilmeisesti siis most-väylän ominaisuus). Ilman boksia järjestelmä ei kuitenkaan jumittanut. Luettuani uusimmat vastaukset topiciin kokeilin pelkällä valokuidun kytkemisellä MULF-boksiin, ja tuntuisi pelaavan kuten kuuluukin.
              Onko hyötyä irroittaa boksia ja yrittää esimerkiksi kuivattaa sitä, tai mahdollisesti avata ja etsiä vikaa sisältä? Vai kannattaako suoraan tyytyä toimimattomuuteen. :think

              Comment

              • Matson^
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2008
                • 2113
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by mirrinmurkina View Post
                Jos on jossain bluetooth ohjainlaitteessa vikaa ja ei tarvitse sen ominaisuuksia voi vian "korjata" tai pikemminkin ottaa vioitttuneen ohjainlaitteen ottaa pois käytöstä tämän avulla:


                Sopii käytettäväksi myös most väylässä olevien laitteiden vikojen paikallistamiseen. Ei sitä korjaamoillakaan oikein muuten tehdä kuin katsomalla yksitellen mikä ohjainlaite sekoittaa väylän. Most- väylähän on silmukkatyyppinen ja yhden ohjainlaitteen irrottaminen katkaisee valon kulun valokuidussa. Tuossa silmukassa valo pääsee eteenpäin.
                Eikös tuo oo aika turha, kun ainakin yleensä riittää (kuten tässäkin), että irrottaa vain virtaliittimen rikkinäiseksi epäilemästään moduulista.. looppi vain kiertää virrattoman laatikon läpi.
                + Ainakin kuuskympin peräkontista löytyy sellainen musta avattava "tulitikkuaski", jossa kuitujen päitä voi yhdistellä miten tahtoo.. lisätä tai vähentää moduuleita lenkin varteen.


                Originally posted by kalemaan View Post
                .....
                Onko hyötyä irroittaa boksia ja yrittää esimerkiksi kuivattaa sitä, tai mahdollisesti avata ja etsiä vikaa sisältä? Vai kannattaako suoraan tyytyä toimimattomuuteen. :think
                Ei kai tuossa paljon häviäkkään, josko ainakaan omilla elektroniikan taidoilla on turha odottaa muuta kuin kadonneita pikku ruuveja
                Last edited by Matson^; 26-06-2013, 00:08.
                | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                | Nissan Navara TREK-1 |
                ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                Comment

                • wibzu
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 149
                  • Muurame

                  #9
                  Originally posted by kalemaan View Post
                  Pikaisen testaamisen jälkeen voisin todeta vian olevan MULF-boksissa. Sijaitsee sedanissakin kontin pohjaverhoilujen alla. Irroitin aluksi kaikki kaapelit, järjestelmässä kuului ääni hetkenaikaa, kunnes katkesi(ilmeisesti siis most-väylän ominaisuus). Ilman boksia järjestelmä ei kuitenkaan jumittanut. Luettuani uusimmat vastaukset topiciin kokeilin pelkällä valokuidun kytkemisellä MULF-boksiin, ja tuntuisi pelaavan kuten kuuluukin.
                  Onko hyötyä irroittaa boksia ja yrittää esimerkiksi kuivattaa sitä, tai mahdollisesti avata ja etsiä vikaa sisältä? Vai kannattaako suoraan tyytyä toimimattomuuteen. :think
                  Toimiiko aux ja ääniohjaukset edelleen? Ainakin ne pitää määritellä ko. laatikon conffiin jos sitä vaihtelee ja edellisessä autossa ei ole niitä ollut.
                  E91 320dA -06

                  Comment

                  • kalemaan
                    Newbiemmer
                    • May 2013
                    • 12
                    • Hamina/Lappeenranta

                    #10
                    Elikkä MULF-boksi löytyy takakontin lattiaverhoilujen alta. Boksiin menee kolme liitäntää: Most-väylä(valokuitu), sähköt sekä antennikaapeli.


                    Nykäisin kaikki muut paitsi valokuidun pois, ja hyvin pelaa. Ainakin radio, CD sekä käyttöliittymä muuten toimii kuten pitääkin. AUX-liitännän toimivuus täytyy vielä testata.

                    Comment

                    • wibzu
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2010
                      • 149
                      • Muurame

                      #11
                      Originally posted by kalemaan View Post
                      Nykäisin kaikki muut paitsi valokuidun pois, ja hyvin pelaa. Ainakin radio, CD sekä käyttöliittymä muuten toimii kuten pitääkin. AUX-liitännän toimivuus täytyy vielä testata.
                      Just meinasin vastata, että mulla ei ainakaan toimi mikään jos otan sähköt veke. Mitkä rokkivehkeet sulla on? Jos vahvistimen tmv. välissä olo vaikuttaa sitten noiden äänien kulkemiseen. Mulla on Logic 7.
                      E91 320dA -06

                      Comment

                      • Homebrew
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2011
                        • 349
                        • Paimio

                        #12
                        Itsellä tuli vastaan sama vika, alkoi ajoittaisella pätkimiselläja loppuvaiheessa pätki monta kertaa minuutissa. Otin ensiavuksi MULF-boxilta sähköt pois, samalla katosi cd-vaihtaja valikosta, radio tosin toimii.. Pitänee ottaa koko purkki irti ja tutkia josko olis vaan juotosvikaa...
                        Last edited by Homebrew; 23-10-2013, 18:11.
                        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                        Ex. E91 330d -07

                        Comment

                        • vimmeri
                          Newbiemmer
                          • Jan 2013
                          • 25
                          • Pori

                          #13
                          E91 idrive

                          Mulla alkoi nyt tekemään sellaista, että idrive menee normaalisti päälle mutta sitten sammuu ja menee takaisin päälle, tietyin välein kokoajan. CD ei toimi, n. 1-2min välein sammuu, boottaa itseään? mulf2 peräkontissa ja sitä koitin räplätä, ei mitään vaikutusta asiaan vaikka otti koko boxin irti. Osaako joku auttaa?

                          Comment

                          • Homebrew
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2011
                            • 349
                            • Paimio

                            #14
                            Tulipahan hommattua eBaysta käytetty MULF2 moduli... BT:n antenniliitin ja se iso liitin näyttäis olevan hiukan erilaisia, mutta pitäs pienellä modaamisella mennä paikalleen... Päivittelen tilannetta kun selviää toimiiko suoraan vai vaatiiko koodauksia.
                            Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                            Ex. E91 330d -07

                            Comment

                            • Homebrew
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2011
                              • 349
                              • Paimio

                              #15
                              Originally posted by Homebrew View Post
                              Tulipahan hommattua eBaysta käytetty MULF2 moduli... BT:n antenniliitin ja se iso liitin näyttäis olevan hiukan erilaisia, mutta pitäs pienellä modaamisella mennä paikalleen... Päivittelen tilannetta kun selviää toimiiko suoraan vai vaatiiko koodauksia.
                              Koodauksia vaati, mutta lähti toimimaan!
                              Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                              Ex. E91 330d -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎