N53 325i -> 330i (125i -> 130i, 525i -> 530i)
Collapse
X
-
Liekö sitten N53-koneiset 525i:t harvinaisempia tjsp? Ainakin tuon minun ostamani paketin asennusohjeissa yms. viitattiin myös 5- sarjan ja 1-sarjan N53-moottorisiin. Ainakin E6x 5-sarjan paketti löytyy myös ko. firman nettisivuilta. Hardware lienee 1:1 sama, mutta toki asia kannattaa varaosakatalogista tarkistaa ennen kuin rupeaa osia erikseen tilaamaan. F1x:n osalta paha sanoa - meneekö esim. softa samalla tavalla sisään, onko fyysisiä eroja, jne.Last edited by dumo; 03-09-2013, 13:08.
-
Miksikähän tässäkään ei mainita mitään sopivuudesta E6x 525i LCI:hin tai F1x 525i:hin kun noissakin kuitenkin on ollut tämä sama N53B30-U0 moottori?Originally posted by tiakri View PostLöytyy ainakin Schmiedmannilta, ilmeisesti sama sarja;
http://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e90...uote=MOS2530PK
Leave a comment:
-
Aika varmasti sama setti. Vaikkei tuossa mainita, oletan vahvasti että autosta ladatut bitit (2MB tiedosto) pitää lähettää muokattavaksi.
Minä maksoin sarjasta ~1650€. Valmistajalta suoraan siis tuskin saa halvemmalla ellei sitten ole kova tinkimään
. Kovasti nimittäin koitin tingata, mutta ei paljon vaikutusta (BMW nostanut hintojaan yms. selityksiä). Rahtikulut sain neuvoteltua pois.
Halvin vaihtoehto varmaan olisi etsiä nuo osat jostain romuttamolta, eBaysta, tjsp. halvalla ja sitten valitsemastaan paikasta softa. Liikaa tarjontaa tuosta imusarjasta ei yllättäen ole. Tai ainakaan itse en löytänyt kun AVK:n yms. lisäksi etsin Ruotsista (Lagabasen/Bildelsbasen), Saksan eBaysta, jne. Yksi huutokauppa meni huti, siinä olisi voinut ehkä ~400eur saada rojut.
Leave a comment:
-
Tätä vaihtoehtoa tuli itsekin pitkään tutkittua, jäi sitten kuitenkin ainakin toistaiseksi tekemättä aiemmin.. Kyllähän tuo vielä kiinnostaisi, jos tarpeeksi edullisesti saisi jostain. Asennus onnistunee varmaan itseltäkin, tuli tuossa jo kerran muutenkin käytettyä vakio-imusatsi irti kun piti vaihtaa LPFSensori.
Löytyy ainakin Schmiedmannilta, ilmeisesti sama sarja;
Tosin softassa ei puhuta mitään Mosselmanille lähettämisestä.
Mihinkäs hintaan tuon setin siis saisi tilattua ulkomailta?
Oma auto siis 325i LCI 09/2008.
Leave a comment:
-
Totta. Jotenkin oletin automaattisesti, että jos on annettu vain yksi arvo (kuten esim. moottorin tietojen osalta), koskisi molempia versioita. Mutta olet kyllä oikeassa, tuo ei voi pitää paikkaansa. Etenkään 0-1000m arvo ei mitenkään voi olla sama, ja esim. E91 LCI 325i xDrivessä on aina 17" pyörät (16" ei mahdu), vaikka tuossa on listattu vain 16". Ja oma pohdintani kyllä taitaa todistaa ettei 80-120km/h myöskään voi olla sama. Eli pitäisi jostain muualta koittaa kaivaa se 80-120km/h lukema xDrive-malleille. Itse en sitä ainakaan suomeksi, saksaksi enkä englanniksi hakemalla löydä.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostSiis ei kai tuolla ollut xDrivelle listattu ollenkaan tuota 80-120km/h ohituskiihtyvyyttä eli sehän voi olla aivan jotain muuta kuin 6,5s? Vai katsoinko nyt ihan väärin?
Sekin sattui silmään että ihmeen paljon neliveto hidastaa 325xi:n 0-100km/h kiihtyyttä takavetoon verrattuna (6,9s -> 7,7s) kun taas 330xi:n kiihtyvyys hidastaa paljon vähemmän (6,2s -> 6,4s).
Jälkimmäinen kysymys on kiinnostava, itse olen ihmetellyt samaa. Osasyy lienee suurempi painoero (150kg vs. 100kg), eli 325i:ssä on 100kg xDrive-lisän päälle muita eroja 50kg edestä (mm. isommat jarrut ja pyörät). Pienempitehoisessa tuo lisämassa (joka vielä on suurempi kuin 330i:ssä) on merkityksellisempi, kun kiihdyttämiseen jäävä teho on pienempi. Perän välitys näyttäisi olevan sama, mutta voisiko vaihteistossa olla takavedossa lyhemmät välitykset? Se varmaan selittäisi loputkin.
Bonuksena 330i:ssä ja erityisesti 335i:ssä alkanee itse viivalta irtoaminen helpottua nelivedon ansiosta, kun ei ole samanlaisia pitovaikeuksia. Eli tuo osaltaan selittäisi miksi ero kaventuu. 335i onkin äxänä 0-100km/h takavetoa nopeampi, mutta mitä varmimmin silti hitaampi 80-120km/h.
Hups, typo, kirjoitin välitykset väärin päin. 325ix:ssä on 3,07 eli pidempi.Eikös sun tiheämmällä perällä kierrokset asetu ylemmäs eikä alemmas kuin 330xi:ssä?Last edited by dumo; 02-09-2013, 13:27.
Leave a comment:
-
Siis ei kai tuolla ollut xDrivelle listattu ollenkaan tuota 80-120km/h ohituskiihtyvyyttä eli sehän voi olla aivan jotain muuta kuin 6,5s? Vai katsoinko nyt ihan väärin?Originally posted by dumo View PostAinakin BMW:n suomalaisilla sivuilla on listattu 80-120km/h arvoksi 4. vaihteella 6,5s, kun itsellä vedot jäivät 7,6s-8,1s välille. Kolmosella sitten alkoi auto jo vähän liikkua ja muistaakseni lukema alkoi vitosella.
Itse keksin seuraavat syyt (toivottavasti ei tekosyyt!):
1) Sama lukema (6,5s) on jostain syystä ilmoitettu taka- ja nelivedolle (lienee takavedon lukema, koska järjestään neliveto on hitaampi):
Sekin sattui silmään että ihmeen paljon neliveto hidastaa 325xi:n 0-100km/h kiihtyyttä takavetoon verrattuna (6,9s -> 7,7s) kun taas 330xi:n kiihtyvyys hidastaa paljon vähemmän (6,2s -> 6,4s).
Eikös sun tiheämmällä perällä kierrokset asetu ylemmäs eikä alemmas kuin 330xi:ssä?Originally posted by dumo View Post2) E91 325xi:n perävälitys on 3.15 (vs. E91 330xi:n 3.07). Näin ollen kierrokset asettuvat 50-100rpm alemmas, eli moottoritehoa on samalla vaihteella käytettävissä luokkaa 4-10hp vähemmän, eli heitetään vaikka keskim. 7hp.Last edited by Petri.Kekkonen; 02-09-2013, 12:29.
Leave a comment:
-
Heh, hyvä jos tosiaan joku hyötyy tästä.
Testailin hieman lisää tuota vaikutusta suorituskykyyn. Persdyno tosiaan kertoo selkeästä erosta, mutta se on tunnetusti subjektiivinen.
0-100km/h tuntuisi onnistuvan tehtaan lupauksiin, kunhan lähtö ja 1->2 vaihto onnistuu just eikä melkein. Varsinkin nelivedolla tuo lähettäminen on tunnetusti haastavaa.
Otin muutaman vedon moottoritiellä (hiljaisen liikenteen aikaan) testatakseni tuota 80-120km/h nelosvaihteella. Tehtaan ilmoittamien lähelle ei kyllä pääse, joka alko toki ihmetyttää ellei jopa huolestuttaa
. Ainakin BMW:n suomalaisilla sivuilla on listattu 80-120km/h arvoksi 4. vaihteella 6,5s, kun itsellä vedot jäivät 7,6s-8,1s välille. Kolmosella sitten alkoi auto jo vähän liikkua ja muistaakseni lukema alkoi vitosella.
Itse keksin seuraavat syyt (toivottavasti ei tekosyyt!):
1) Sama lukema (6,5s) on jostain syystä ilmoitettu taka- ja nelivedolle (lienee takavedon lukema, koska järjestään neliveto on hitaampi):
1.1) jälkimmäisen omamassa on 100kg suurempi
1.2) pyöriviä kiihdytettäviä massoja on enemmän
1.3) nopeuden ylläpitoon kuluu suurempien ajovastusten takia enemmän energiaa (maantiekulutuksista laskettuna n. 8% enemmän), ts. kiihdyttämiseen jää vähemmän tehoa
2) E91 325xi:n perävälitys on 3.07 (vs. E91 330xi:n 3.15). Näin ollen kierrokset asettuvat 50-100rpm alemmas, eli moottoritehoa on samalla vaihteella käytettävissä luokkaa 4-10hp vähemmän, eli heitetään vaikka keskim. 7hp.
3) Koetilanteessa autossa oli kuskin lisäksi 1 matkustaja ja tankki täynnä (tuosta vaikka ~100kg lisää vs. tehtaan mittaus)
Lisämassan (kohdat 1.1, 3.) vaikutus on aika lailla lineaarinen. Kohtien 1.3 ja 2. osalta heitetään hatusta että nopeuden ylläpitoon kuluisi takavedolla keskimäärin tuolla välillä n. 30hp ja nelikolla 33hp, keskimääräistä moottoritehoa voisi jäädä vaikkapa 110hp vs. 107hp - 7hp = 100hp, eli ~9% vähemmän tehoa auton kiihdyttämiseen.
Karkeasti laskettuna tulisi 80-120km/h kiihtyvyydeksi em. lähtöarvoilla n. 8s (olettaen että 6.5s pitää paikkansa E91 330i:lle). Tuo taas täsmäisi mittausteni kanssa. Isommilla rundeilla ero kaventuu, kun kiihdyttämiseen jää suhteessa enemmän tehoa.Last edited by dumo; 02-09-2013, 13:24. Reason: Perävälitykset olivat väärin päin (ks. postaus alempaa)
Leave a comment:
-
Hienoa että joku viittinyt nähdä tälläisen vaivan ja vielä tehnyt siitä näin seikkaperäisen ohjeistuksen.
Kyl tästä jo pitäs saada vuoden "Newbiemmer palkinto"
Normaalisti uudet tulijat tulee ja kirjoittaa: miten saan helpoiten tehoa mun 325i..
Leave a comment:
-
Myydään 330 dA -07. Vaihdossa huomioidaan facelift 325i 3.0
Olen miettinyt tätä 325->330 päivitysasiaa jo pidemmän aikaa. Nyt näyttäisi olevan toimiva paketti tarjolla. Ei muuta kuin auto myyntiin ja uutta tilalle... vai pitäiskö kuitenkin malttaa sen verran, että löytäisin työpaikan. Ääh..
Leave a comment:
-
Ok, just tuota tarkoitin, että juuri tullut uutena foorumille kertomaan viralliseen tyyliin kuinka hyvä setti kyseessä. Mielenkiintoiselta vaikuttaa joka tapauksessa.
Leave a comment:
-
Olet väärässä, mutta voit ehkä saada anteeksi :think. Paha sanoa tuoko joku virallisesti maahan, en ainakaan maahantuojaa löytänyt kun itse tilasin - joten ostin suoraan Hollannista. Ehkä tyylini on "autoharrastajalle" liian virallinen ja postauksia tälle foorumille epäilyttävän vähän, sama nimimerkki kyllä on ollut käytössä vuosien ajan mm. audiclubin foorumilla jos epäilyttää
.
Suomessa on perinteisesti tapana jakaa vain huonoja kokemuksia, kaikki muu on vähintäänkin epäilyttävää ja takana on varmasti joku salaliitto. Foorumitekstien pohjalta jokainen maailman huoltoliike, jokainen automalli, ja oikeastaan kaikki muukin on täyttä kuraa. Itse ajattelin olla erilainen, ja täysin vilpittömästi jakaa omat kokemukseni:
A) Tämä muutos on mahdollinen, erot moottorien välillä on tässä
B) Ainakin tältä mainitulta firmalta saa siihen softan (ja halutessaan osat)
C) Olen tyytyväinen ko. firmalta saamaani palveluun ja lopputulokseen, olkoonkin että joku voi löytää toisen paremman vaihtoehdon ja olla vielä tyytyväisempi. Minä en löytänyt.
Minkäänlaista alennusta en näin jälkikäteen uskoakseni tule ostamistani tuotteista saamaan. Varsinkaan kun ko. firma tuskin tietää minun mitään kirjoitelleen, saati sitten että pyörisivät suomenkielisillä foorumeilla. Eikä kyllä ole ollut minkäänlaista kiinnostusta alkaa öisin pyörittää jotain maahantuonti-sivubisnestä.
Kuten sanoin aiemmin, fyysisten muutosten osalta homma onnistuu helposti ja osat voi ostaa ihan mistä tykkää. Softan osalta en itse keksinyt hirveästi muita vaihtoehtoja, mutta ehkä joku muu keksii.
Erittäin mielelläni kuulen kokemuksia jos joku esim.
- Löytää ja ostaa jonkun muun viripajan softan 330i-imusarjalle
- ...tai onnistuu tuuppaamaan 330i:n softan sisään sellaisenaan
- Saa vakio-imusarjalla merkittävää parannusta suorituskykyyn
Minun tietojeni valossa 330i-softa ei suoraan toimi, vakio-imusarjalla ei voi päästä 330i-suorituskykyyn, enkä löytänyt muita virisoftan tarjoajia. Tein oman ostopäätökseni niillä tiedoilla mitä silloin oli käytettävissä, enkä tule kovin surulliseksi jos joku toteaa että olisin päässyt samaan lopputulokseen halvemmallakin. Voin siis hyvin olla väärässä monessakin kohtaa - omat tietoni on koottu netistä löytyneistä tiedonmuruista maalaisjärjellä suodattaen.Last edited by dumo; 30-08-2013, 13:11.
Leave a comment:
-
Tuokos Mosselmania joku suomeen? Haiskahtaa mainokselta
Anteeks vaan jos olen väärässä, mutta jotenkin "viralliselta" vaikuttaa.
Leave a comment:
-
Tuohon digi-teciin törmäsin itsekin, mutta eipä paljon löytynyt käytännön kokemuksia, saati sitten että olisi dynokäyriä saatavilla - edes sitten myyjän toimesta. Noista linkkaamistasi kaksi on N52-koneeseen. N53:lle väittävät 272hp/300Nm.
Epäilemättä ilman imusarjan vaihtoa jotain lisää irtoaa, mutta noin koviin lupauksiin suhtautuisin epäillen, useastakin syystä:
- BMW tuskin on ihan koristeeksi laittanut niitä DISA-härveleitä (ns. kolmivaiheinen imusarja). Niiden pointtina on hakea vääntöä (=tehoa) koko kierrosalueelle. Kiinteällä imusarjalla (esim. 330i imusarja läpät jumissa) ei yksikään viripaja saa samanlaisia teho/vääntökäyriä.
- Käsittääkseni 3-vaiheinen imusarja on pisimmillään vajaa 3000rpm asti, kakkosvaiheessa n. 4500rpm asti, ja sitten kolmosvaiheessa (lyhyt). Jos 325i:n kiinteällä imusarjalla voisi saada 330i maksimitehot, sen pitäisi kutakuinkin vastata 330i:n imusarjaa 6700rpm tuntumassa - ts. olla ns. lyhyt ja hengittävä. Jos näin olisi, olisi 325i tehtaan jäljiltä rankasti rajoitettu vain isoilla kierroksilla. Silloin taas kuulostaa oudolta, että saataisiin kuitenkin 300Nm @ 2400rpm. Oli miten oli, kiinteällä imusarjalla saadaan ehkä (korkeintaan) lisää hönkää alas, keskelle tai ylös - ei kaikkialle. Kiihtyvyydessä se ei niin auta, kun kiinteillä välityksillä varustetun auton kiihtyvyyden määrittelee teho/vääntökäyrän määrätty integraali, ei yksittäinen piste.
- En ole nähnyt yhdenkään ns. uskottavan viripajan lupaavan mitään tuon tapaistakaan. Pidän esim. 70-luvulta toiminutta Mosselmania kohtalaisen uskottavana, eivätkä hekään ole saaneet kuin vaivaiset 10hp/15Nm lisää.
Vaan mutuiluahan tämä kaikki on, eli siitä vaan joku rohkea tilaamaan. Tarjoan kaljat ja myönnän julkisesti olevani väärässä jos nuo 272hp/300Nm todistettavasti irtoaa
.
Last edited by dumo; 30-08-2013, 10:30.
Leave a comment:
-
Kiitos infosta, pitkään ihmetellyt että näihin Suomessakin suhteellisen yleisiin moottoreihin ei ole kovin oni yrittänyt saada lisätehoja kun vakiona mitattu vääntökäyrä on viivottimella vedetyn suora eli tuntuis että jonkinlaista parannusta olisi mahdollista saada.
Digi-Tec (ja varmaan moni muukin firma) mainostaa lisätehoa tähän moottoriin ilman imusarjan vaihtoa:
Olisi mielenkiintoista tietää pääseekö noilla oikeasti lähellekään luvattua?
AutoBild on aikoinaan Saksassa tuollaisen Digi-Tec:in piristämän 125i:n myös testannut, mutta dynossa eivät ole käyneet: http://www.digi-tec.de/files/116-3-0..._511_125i2.pdf
Leave a comment:
-
Itseä häiritsi tähän(kin) asiaan liittyvä epätiedon määrä eri keskustelufoorumeilla, joten täytyy säästää edes muiden vaivannäköä hieman. Hyvä jos hyödyttää jotain.
Bonuksena tässä modauksessa on ainakin subjektiivisesti parantuneet pakoäänet mitä tulee kiihdytyksiin. Kuulostaa hullulta kun putkistoon ei ole koskettu, mutta selitys löytyy: Tehoa on melkeinpä läpi kierrosalueen noin 25% enemmän (esim. 3krpm ~30hp ja ~26%, 6krpm ~50hp ja ~24%). Hyötysuhde tuskin juuri muuttuu, eli moottorissa palaa täyskaasulla joka kierrosluvulla n. 25% enemmän bensa-ilmaseosta, joten pakokaasuakin tuotetaan n. 25% enemmän -> enemmän pörinää. Tämänkin havainnon saa tyrmätä, korvissani voi olla vikaa
.
Weuli: Minulle tuli maksamaan ihan kaikkinensa asennettuna noin 1750eur. Jos laskee kylmästi €/kW tai €/Nm, päästään ihan siedettävään kustannukseen. Menee offtopicin puolelle, mutta omiin spekseihin (xDrive, prof. navi yms. varusteet, järkevät kilometrit) sopivaa E91 330:ta ei löytynyt edes Saksasta silloin kun autoa sieltä lähdin hakemaan, ilman että hintaero olisi ollut posketon (>5keur lisää Saksassa ja >2keur lisää veroja). Eli tässä tapauksessa modausta voi ainakin yrittää perustella järjellä, kun miettii miten auton jäännösarvo kehittyy. Auto tietysti on virallisesti 325, vaikka sitä ei muusta huomaakaan kuin rekisteriotteesta ja takimmaista äänenvaimenninta syynäämällä.
Yleisesti ottaen ei kannata autojuttuja liikaa laskea, voi vielä päätyä ikäviin johtopäätöksiin :think.
Leave a comment:
Leave a comment: