Announcement

Collapse
No announcement yet.

300 sarja 6. sukupolvi F30 2012/2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7425
    • Oulu

    #91
    Kävin myös tänään istuskelemassa ja koeajamassa F30:stä. Istuimista tasan samat huomiot kuin nimim. öpel tuossa yllä juuri kirjoitti. Hiukan harmillista että sisällä hallissa on vain Modern-varustepaketilla oleva auto, jossa on perusjakkarat joten ihmiset, jotka eivät halua lähteä koeajolle asti, saavat tuntumaa vain huonompaan istumamukavuuteen ja ajoasentoon. Muuten Modern-varusteisen auton mattapintaiset puulistat oli kyllä mukavan näköiset vaikkei sisustan väritys ollutkaan ihan omaan makuun.

    Tilaa oli edessä muuten hyvin, mutta oven suuntaan auto tuntui edelleen hiukan kapealta ja oven kyynärnoja loppuu hyvin lähellä sitä pistettä jossa mun kyynärpää on. Tämä saa auton tuntumaan vähän pieneltä, sama vaiva oli hiukan pahempana myös Volvo S60:n uusimmassa versiossa. Hämmästyttää lähinnä sillä että en ole kuin keskimittainen eli 180cm ja en mielestäni pidä istuinta erityisen takanakaan. Tähän ongelmaan tarjoaa pidempioviset Coupé-mallit korjauksen.

    Takatilat oli mun pituiselle jalkatilojen osalta todella hyvät. Ainoa moita oli hyvin niukka varvastila jos etuistuin oli alimmassa asennossaan (missä vakioistuinta on lähes pakko pitää mikäli ei halua valua jarrutuksessa eteenpäin viettevällä istuimeilla). Tavaratila vaikutti hiukan E39:n tavaratilaa pienemmältä, mutta kuitenkin sellaiselta että sillä itse pärjäisin hyvin.

    Koeajoautona oli Imperialblau 328iA Luxury-varustepaketilla. Musta sisusta Saddle Brown -värisin tummanruskein nahoin näytti mahtavalta. Musta katto viimeisteli sisustan tyylikkyyden, vaikka halvan oloinen kattoverhoilu ja häikäisysuojien materiaali vähän verottaakin laatupisteitä jos kädet niihin osuu. Tässä autossa oli siis myös sporttipenkit ja ajoasennosta sai todella hyvän. Erityismainintana jo E9x:stä tuttu sähkösäätöinen istuimen selkänojan sivuttaistukien leveys, jonka ansiosta ajoasennosta saa hyvin tyköistuvan, mikä ei monessa muussa autossa onnistu.

    Alla oli Michelinin 225/50R17 koon kitkat ja meno niillä oli todella hiljaista. Neloskoneen äänenvaimennus oli tehty todella hyvin, mielestäni melutaso oli ihan vertailukepoinen viimeksi ajettuun F11 528iA xDriveen, jossa melua tuottivat lähinnä nastarenkaat.

    Lämpötila oli pari astetta pakkasen puolella ja lumella pitoa olikin kitkoilla kohtuullisen hyvin, mutta siitä huolimatta kiihdytyksissä ei saanut tehoja tiehen oikein mitenkään eikä millään vaihteella. Siksi ajoin esimmän aikaa Sport+ -ajotilassa jossa on käytössä luistoneston DTC-moodi mikä sallii sutimista mutta hillitsee sladittelua. Pienen pätkän testailin myös kokonaan ilman DSC:tä paikassa jossa ei muuta liikennettä ollut, mutta voin vain todeta, että en osaa ajaa luistossa oudolla automaattivaihteisella autolla, jonka ohjaus on todella nopea ja ainakin kitkarenkain melko tunnoton omaan E39:iin verrattuna.

    Positiivista F11-koeajokokemukseen verrattuna oli auton välitön kaasuvaste Sport+ -moodissa. Vaihteisto ei aina kerennyt reagoida haluamallani tavalla, mutta se on varmasti paljon kiinni myös kuljettajan tottumuksesta autoon. Tykkään myös siitä että vaikka ajoin Sport+ tilassa ja vaihteistokin oli DS-tilassa niin silti pintakaasulla kierrokset pysyvät 2000 rpm tienoilla toisin kuin jossain muun merkkisissä autoissa joskus on ollut.

    Kaikenkaikkiaan auto tuntui huomattavasti F10/F11-malleja käteensopivammalta, mutta ilman kesärenkain kesäkelillä suoritettua koeajoa ei tietenkään voi lopullista tuomiota antaa oikein mistään ajamiseen liittyvästä. Vakioalusta (myyjän mukaan autossa ei ollut Adaptive Drivea) tuntui yllättävän mukavusspainotteiselta. Tästäkin saisi enemmän selvää kesällä.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 11-02-2012, 20:02.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • bimmerE34
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 6209
      • Gotham

      #92
      Taloudessa E91 löytyy ja muutaman sataa kilometriä F30 matkaa taittaneena voin kertoa, että muutos on äärimmäisen suuri verraten edeltäjään. E9x oli E46 jälkeen iso kehitys ja ajattelin ettei tästä enää paranneta. Olin väärässä.

      F30 on hyvin lähellä 5-sarjan vakautta, mukavuutta sekä nautintoa kuitenkaan sporttisuuden siitä kärsimättä.

      Sport varustellussa olevat jakkarat ovat jo kutakuinkin makuuni kohtuullisen sopivat. Yllätyin kovasti, että sain ihan perus lättäpenkissäkin ajoasennon miellyttäväksi.

      Autosta ei mitään pahaa sanottavaa. Päinvastoin. Nyt on sellainen tuote että kehtaa ylpeästi sanoa olevansa bemaristi.

      ///Pumppu Pojat Racing Team
      Metaline sport #40

      Comment

      • 535SD
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 1068
        • Lahti

        #93
        pakko vissiin käydä huomena kurkkaamassa itekki että mimmonen rotisko tuo f30 on.... ja sitten vaan alkaa oottelemaan että niitä saa käytettynä niin saattaa rahat riittää joskus tulevaisuudessa tuommosen hankintaan
        Olleita ja menneitä
        1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

        Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

        Comment

        • MarttiKK
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 1638

          #94
          Kävin koeajemassa 335 mallin sunnuntaina. Sää oli koeajon kannalta huono eli liukas. Kitkoilla ei päässyt mihinkään, kirjaimellisesti. Rampeilta kiihdyttäminen oli täyttä tuskaa, koska auto ei mennyt mihinkään.

          Kitkoista huolimatta ajomelua kuului mielestäni liikaa. F10 on tässä suhteessa selvästi hiljaisempi.

          Ajoasento oli ok ja samoin sisusta, ei mitään uutta tai ihmeellistä.

          Auto ei mene suoraan maantiellä, mutta eipä yksikään bemari ole vuosiin mennyt. Tämä on kyllä nykyään ehkä harmillisin piirre bemareissa.

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3844
            • Nokia

            #95
            Originally posted by MarttiKK View Post
            Auto ei mene suoraan maantiellä, mutta eipä yksikään bemari ole vuosiin mennyt. Tämä on kyllä nykyään ehkä harmillisin piirre bemareissa.
            Tämä ei pidä paikkaansa. Jos pyöränkulmat ovat kunnossa, niin kyllähän nuo laitteet suoraan kulkevat.
            BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 53*BMW

            Comment

            • MarttiKK
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 1638

              #96
              Originally posted by Tomi T View Post
              Tämä ei pidä paikkaansa. Jos pyöränkulmat ovat kunnossa, niin kyllähän nuo laitteet suoraan kulkevat.
              Kyllä pitää paikkaansa. Sen verran on tullut ajettua eri F10:llä, E9X:llä, E39:llä ja E6X:lla, että havaintoa ei voi laittaa yksittäisen auton piikkiin.

              Esim. nykyisestä F10:stä on Laakkosen toimesta hierottu kulmia ja paineita ja edelleen se vaeltaa moottoritiellä.

              Kannattaa käydä kokeilemassa muita merkkejä niin huomaa eron.

              Onhan tuon huomannut useat autoalan julkaisut.

              Comment

              • van cleef
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1894
                • 01830

                #97
                Originally posted by MarttiKK View Post
                Kyllä pitää paikkaansa. Sen verran on tullut ajettua eri F10:llä, E9X:llä, E39:llä ja E6X:lla, että havaintoa ei voi laittaa yksittäisen auton piikkiin.

                Esim. nykyisestä F10:stä on Laakkosen toimesta hierottu kulmia ja paineita ja edelleen se vaeltaa moottoritiellä.

                Kannattaa käydä kokeilemassa muita merkkejä niin huomaa eron.

                Onhan tuon huomannut useat autoalan julkaisut.
                Tää nykybemareitten suuntavakavuuden puute on vahvasti rengassidonnainen asia. Oman e61:n entisillä kesärenkailla (Conti 245/40R18) ajaminen maantiellä oli jatkuvaa paimentamista. Vaihdoin noi fillarit, vaikka niissä oli vielä yli 6mm pintaa Hankook Ventus S1 Evoihin, samassa koossa, loppui vaeltaminen täysin. Myöskään talvirenkailla HKPL 5 245/45R17 ei vaella. Kulmia hieroin syksyllä pariin kertaan, kunnes totesin tehdasarvojen olevan parhaat, tosin korealaisella renkaalla. Ainoa asia mikä jonkun verran jäi häiritsemään on sivutuuliherkkyys.
                ...

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11685
                  • Kouvola

                  #98
                  Tuli käytyä tänään vilkaisemassa toi F30 ja jätti vähän ristiriitaiset fiilikset. Ulkonäkö ei iske oikein muhun vaikka kuinka yrittää. Varmaan vaatii omaan makuun sen M-Sport korisarjan niin kuin muihinkin 3-sarjalaisiin. Sisusta taasen oli oikein mieleinen vaikka tuossa oli perus lättäpenkit. Paljon sirompi kojelauta instrumentteineen mitä F10:ssä. Olis ollu mielenkiintoista käydä koeajamassa toi 328i mut tuolla oli vaan noita 320d malleja, niin ei oikein innostanu. Eikä sen puoleen näkynyt myyjiäkään missään, että olisi ollu edes mahdollisuutta pyytää koeajolle.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #99
                    Kävin koeistumassa F30:n. Ajoasennon sai aika hyväksi ja ratin lähelle. Ei vaan ollut sähköpenkkejä, niin innostus hiipui ja jäi lopullinen hienosäätö tekemättä. Oven säilytyslokeron reuna tosin tuntui tulevan liian ulos ja painoi sääreen.

                    Tunnelma sisällä ei mitenkään säväyttänyt, jotenkin halvan tuntuista ja hopeiset listat vielä lisäsi muovista "halpa pakettistereo"-tunnelmaa. Kun tuosta meni takaisin E39:n kyytiin, tuntui se edelleenkin melkoisen laadukkaalta. Fiilikset F10:n koeistumisen jälkeenhän olivat aivan toiset, E39 tuntui ja näytti sisältä lähinnä Ladalta... Sopivilla varusteilla F30 varmaan parantuu sisältä huomattavasti ja nousee tuosta perusmallin Kia-tunnelmasta.

                    Sivusta katsoen en ensin ollut varma oliko auto uusi vai vanha 3-sarjalainen, piti kiertää keulaan katsomaan. Keula näyttää edelleenkin onnistuneelta, selkeä parannus F10:een verrattuna.

                    Tarttis varmaan käydä koeajamassakin jossain vaiheessa, 320dA täälläkin kuulemma vain on
                    E39 528iA

                    Comment

                    • M_Power
                      Moderator
                      • Jul 2003
                      • 2765
                      • Espoo, HML

                      Viikonloppunäyttelyssä tuli käytyä. Pätevän oloinen laite. Saattaa vielä hyvin päätyä talliin.
                      Koeajajia oli jonoksi asti. Täytyy varata erikseen aika, niin pääsee rauhassa koittamaan.
                      BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                      BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                      Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                      Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                      Team vier Zylinder!

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Aika hyvältä näyttää M performance:
                        E39 528iA

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          kunnollinen rengastus alle ja madallusta, niin alkaa näyttää helvetin hyvältä
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Niiickeee
                            BTCF Member
                            • Jun 2007
                            • 163
                            • Stadi

                            Semmosta fotosoppausta tällä kertaa...
                            Skodillac Superb ”voll”
                            ex. E93 325i ”330i” Showroom
                            ex. e46 M3 Showroom

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              Hienosti tehty muokkaus Tollanen se promo kuvan pitäisi suoraan olla. Käsittämättömän korkea alusta, jos se tuollaiseksi tulee jäämään.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11120
                                • Oulu

                                Onko tuo muka ihan virallinen bmw:n promokuva? Aika jäätävät valssit jos tollaset on oikeesti saatavilla. Ihan niinkun jostain vannetukusta ois halvimmat barzetat haettu alle. Muutenhan tuo on varsin asiallisen näkönen ja vaan paranee, kunhan silmä tottuu.

                                EDIT. jännä muuten miten tossakin on venytetyt kumit alla. Samaa kattelin wetterilläkin, kun uusissa bemareissa oli kunnon venykumit jos oli isompaa vannetta esittelyautoissa. Kai ne alkaa olla nykyaikaa
                                Last edited by Pazi88; 18-02-2012, 23:45.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎