Kävin myös tänään istuskelemassa ja koeajamassa F30:stä. Istuimista tasan samat huomiot kuin nimim. öpel tuossa yllä juuri kirjoitti. Hiukan harmillista että sisällä hallissa on vain Modern-varustepaketilla oleva auto, jossa on perusjakkarat joten ihmiset, jotka eivät halua lähteä koeajolle asti, saavat tuntumaa vain huonompaan istumamukavuuteen ja ajoasentoon. Muuten Modern-varusteisen auton mattapintaiset puulistat oli kyllä mukavan näköiset vaikkei sisustan väritys ollutkaan ihan omaan makuun.
Tilaa oli edessä muuten hyvin, mutta oven suuntaan auto tuntui edelleen hiukan kapealta ja oven kyynärnoja loppuu hyvin lähellä sitä pistettä jossa mun kyynärpää on. Tämä saa auton tuntumaan vähän pieneltä, sama vaiva oli hiukan pahempana myös Volvo S60:n uusimmassa versiossa. Hämmästyttää lähinnä sillä että en ole kuin keskimittainen eli 180cm ja en mielestäni pidä istuinta erityisen takanakaan. Tähän ongelmaan tarjoaa pidempioviset Coupé-mallit korjauksen.
Takatilat oli mun pituiselle jalkatilojen osalta todella hyvät. Ainoa moita oli hyvin niukka varvastila jos etuistuin oli alimmassa asennossaan (missä vakioistuinta on lähes pakko pitää mikäli ei halua valua jarrutuksessa eteenpäin viettevällä istuimeilla). Tavaratila vaikutti hiukan E39:n tavaratilaa pienemmältä, mutta kuitenkin sellaiselta että sillä itse pärjäisin hyvin.
Koeajoautona oli Imperialblau 328iA Luxury-varustepaketilla. Musta sisusta Saddle Brown -värisin tummanruskein nahoin näytti mahtavalta. Musta katto viimeisteli sisustan tyylikkyyden, vaikka halvan oloinen kattoverhoilu ja häikäisysuojien materiaali vähän verottaakin laatupisteitä jos kädet niihin osuu. Tässä autossa oli siis myös sporttipenkit ja ajoasennosta sai todella hyvän. Erityismainintana jo E9x:stä tuttu sähkösäätöinen istuimen selkänojan sivuttaistukien leveys, jonka ansiosta ajoasennosta saa hyvin tyköistuvan, mikä ei monessa muussa autossa onnistu.
Alla oli Michelinin 225/50R17 koon kitkat ja meno niillä oli todella hiljaista. Neloskoneen äänenvaimennus oli tehty todella hyvin, mielestäni melutaso oli ihan vertailukepoinen viimeksi ajettuun F11 528iA xDriveen, jossa melua tuottivat lähinnä nastarenkaat.
Lämpötila oli pari astetta pakkasen puolella ja lumella pitoa olikin kitkoilla kohtuullisen hyvin, mutta siitä huolimatta kiihdytyksissä ei saanut tehoja tiehen oikein mitenkään eikä millään vaihteella. Siksi ajoin esimmän aikaa Sport+ -ajotilassa jossa on käytössä luistoneston DTC-moodi mikä sallii sutimista mutta hillitsee sladittelua. Pienen pätkän testailin myös kokonaan ilman DSC:tä paikassa jossa ei muuta liikennettä ollut, mutta voin vain todeta, että en osaa ajaa luistossa oudolla automaattivaihteisella autolla, jonka ohjaus on todella nopea ja ainakin kitkarenkain melko tunnoton omaan E39:iin verrattuna.
Positiivista F11-koeajokokemukseen verrattuna oli auton välitön kaasuvaste Sport+ -moodissa. Vaihteisto ei aina kerennyt reagoida haluamallani tavalla, mutta se on varmasti paljon kiinni myös kuljettajan tottumuksesta autoon. Tykkään myös siitä että vaikka ajoin Sport+ tilassa ja vaihteistokin oli DS-tilassa niin silti pintakaasulla kierrokset pysyvät 2000 rpm tienoilla toisin kuin jossain muun merkkisissä autoissa joskus on ollut.
Kaikenkaikkiaan auto tuntui huomattavasti F10/F11-malleja käteensopivammalta, mutta ilman kesärenkain kesäkelillä suoritettua koeajoa ei tietenkään voi lopullista tuomiota antaa oikein mistään ajamiseen liittyvästä. Vakioalusta (myyjän mukaan autossa ei ollut Adaptive Drivea) tuntui yllättävän mukavusspainotteiselta. Tästäkin saisi enemmän selvää kesällä.
Tilaa oli edessä muuten hyvin, mutta oven suuntaan auto tuntui edelleen hiukan kapealta ja oven kyynärnoja loppuu hyvin lähellä sitä pistettä jossa mun kyynärpää on. Tämä saa auton tuntumaan vähän pieneltä, sama vaiva oli hiukan pahempana myös Volvo S60:n uusimmassa versiossa. Hämmästyttää lähinnä sillä että en ole kuin keskimittainen eli 180cm ja en mielestäni pidä istuinta erityisen takanakaan. Tähän ongelmaan tarjoaa pidempioviset Coupé-mallit korjauksen.
Takatilat oli mun pituiselle jalkatilojen osalta todella hyvät. Ainoa moita oli hyvin niukka varvastila jos etuistuin oli alimmassa asennossaan (missä vakioistuinta on lähes pakko pitää mikäli ei halua valua jarrutuksessa eteenpäin viettevällä istuimeilla). Tavaratila vaikutti hiukan E39:n tavaratilaa pienemmältä, mutta kuitenkin sellaiselta että sillä itse pärjäisin hyvin.
Koeajoautona oli Imperialblau 328iA Luxury-varustepaketilla. Musta sisusta Saddle Brown -värisin tummanruskein nahoin näytti mahtavalta. Musta katto viimeisteli sisustan tyylikkyyden, vaikka halvan oloinen kattoverhoilu ja häikäisysuojien materiaali vähän verottaakin laatupisteitä jos kädet niihin osuu. Tässä autossa oli siis myös sporttipenkit ja ajoasennosta sai todella hyvän. Erityismainintana jo E9x:stä tuttu sähkösäätöinen istuimen selkänojan sivuttaistukien leveys, jonka ansiosta ajoasennosta saa hyvin tyköistuvan, mikä ei monessa muussa autossa onnistu.
Alla oli Michelinin 225/50R17 koon kitkat ja meno niillä oli todella hiljaista. Neloskoneen äänenvaimennus oli tehty todella hyvin, mielestäni melutaso oli ihan vertailukepoinen viimeksi ajettuun F11 528iA xDriveen, jossa melua tuottivat lähinnä nastarenkaat.
Lämpötila oli pari astetta pakkasen puolella ja lumella pitoa olikin kitkoilla kohtuullisen hyvin, mutta siitä huolimatta kiihdytyksissä ei saanut tehoja tiehen oikein mitenkään eikä millään vaihteella. Siksi ajoin esimmän aikaa Sport+ -ajotilassa jossa on käytössä luistoneston DTC-moodi mikä sallii sutimista mutta hillitsee sladittelua. Pienen pätkän testailin myös kokonaan ilman DSC:tä paikassa jossa ei muuta liikennettä ollut, mutta voin vain todeta, että en osaa ajaa luistossa oudolla automaattivaihteisella autolla, jonka ohjaus on todella nopea ja ainakin kitkarenkain melko tunnoton omaan E39:iin verrattuna.
Positiivista F11-koeajokokemukseen verrattuna oli auton välitön kaasuvaste Sport+ -moodissa. Vaihteisto ei aina kerennyt reagoida haluamallani tavalla, mutta se on varmasti paljon kiinni myös kuljettajan tottumuksesta autoon. Tykkään myös siitä että vaikka ajoin Sport+ tilassa ja vaihteistokin oli DS-tilassa niin silti pintakaasulla kierrokset pysyvät 2000 rpm tienoilla toisin kuin jossain muun merkkisissä autoissa joskus on ollut.
Kaikenkaikkiaan auto tuntui huomattavasti F10/F11-malleja käteensopivammalta, mutta ilman kesärenkain kesäkelillä suoritettua koeajoa ei tietenkään voi lopullista tuomiota antaa oikein mistään ajamiseen liittyvästä. Vakioalusta (myyjän mukaan autossa ei ollut Adaptive Drivea) tuntui yllättävän mukavusspainotteiselta. Tästäkin saisi enemmän selvää kesällä.
Comment