memebuy23buy

300 sarja 6. sukupolvi F30 2012/2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2509
    • Länsirannikko

    #31
    Originally posted by jva View Post
    Lisäksi kun ahtaminen tehdään taitavasti, saavutetaan myös se hyöty että auton ominaisuudet palvelevat entistäkin enemmän käyttäjäkunnan tarpeita.
    Ahtaminen ei mielestäni ole ongelma tai haitta, se on loistava mahdollisuus tehdä ominaisuuksiltaan entisäkin parempia moottoreita.
    Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta pysyn yhä kannassani, ettei ahtamisella saavuteta vastaavan tehoiseen vapaasti hengittävään moottoriin nähden juuri muita kuin päästöihin ja kulutukseen liittyviä etuja, kaikki muu on miinusta. Nykytekniikalla ja tietämyksellä on mahdollista saada aikaan vapaasti hengittävä moottori, jonka vääntökäyrä on suora viiva alusta loppuun. Porscheista mulla on vähän kokemusta, puhun siksi mieluummin Bemareista ja nuo aiemmin mainitsemani S65 ja S62 -moottorit ovat mielestäni oiva esimerkki.

    Vaikka koko homma kääntyi vahingossa 335:n mollaamiseksi, ei tarkoitus ollut autoa varsinaisesti lytätä. Juuri arkiajoon se on varmasti loistava, äärimmäisen suorituskykyinen ja taloudellinen, mutta kuitenkin jotain aivan muuta, mita nyky-M3 tai M-sarja yleensä edustaa. Täten olen päässäni rakentanut siitä eräänlaisen kauhukuvan tulevaisuuden M3:sta, jossa kompromisseja tehdään väärässä paikassa. M:n ei tarvitse olla taloudellinen, päästötön taikka arkipäiväinen kuin siinä määrin, että käsissä on yhä mukava perheauto joka niin lähdellä todellisen urheiluauton suorituskykyä, kuin mahdollista.

    Originally posted by sassi View Post
    Mielenkiinnolla luin alun viestit ja kahlasin kuvalinkit, mutta miten viimeiset 15 postausta liittyvät uuteen F30 malliin?
    Jos tässä nyt spekuloidaan tulevan F30-mallin moottoreista niin liittyykö se asiaan jotenkin vähemmän kuin jonkun nörtin photaroimat arvailut mallin mahdollisesista linjoista? Eipä sullakaan erityisen oleellisesti otsikon aiheeseen liittyvää kerrottavaa ollut.
    Last edited by r.w.; 02-07-2010, 15:45.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #32
      Originally posted by r.w. View Post
      Toisin sanoen 335:ssä on pyritty mahdollisimman vaparimaiseen luonteeseen. Vilkaise huviksesi vaikka S62:n tai S65:n vääntökäyriä. Ne 3-litraisen vaparikutosen ongelmat joita tarkoitat ja joita noissa uuden sukupolven vapareissa ei oikeastaan edes enää ole, on helppo poistaa viimeistään litralla tai parilla lisää iskutilavuutta.

      Ainoat vaparin ongelmat, jotka nuo turbot poistavat, ovat heikot päästöt ja huono hyötysuhde. Samalla kadotetaan se terävyys ja välitön vaste, jota vapaasti hengittävä kone tarjoaa. En tarkoita, että tuo turbokone olisi huono, mahtava moottori se on, mutta sopinee ominaisuuksiltaan paremmin vaikkapa 7-sarjan limusiinin kuin 1- tai 3-sarjan sporttimallin keulalle. Itse koin 335:n olevan enemmän kotonaan motarilla kuin mutkatiellä, joka erottaa sen täydellisesti edeltävistä sisarmalleistaan ja siitä, mistä BMW on opittu tuntemaan. Hitaampi 330 taas tarjosi sitä tuttua ja turvallista ajamisen iloa oikein leveältä lautaselta.

      Erityisen itkun ja parun aiheen antaa S65:n hylkääminen, pidän sitä ehkäpä hienoimpana BMW-katumoottorina kautta aikojen.
      Tiivistäen r.w.:n postaus :
      Turbo on pirun hyvä vehje isolla tiellä.
      Vapari on pirun hyvä vehje mutkatiellä/radalla.
      Käykää kokeileen

      Pelkkä hp/Nm lukema kertoo moottorin ominaisuuksista/luonteesta yhtä paljon kuin %luku kertoo 18v viskin ominaisuuksista.
      -Noin , lupaan etten postaa enää mitään lightweight/manual/NA/race-tyyppistä höpötystä. anteeksi

      Originally posted by sassi View Post
      Mielenkiinnolla luin alun viestit ja kahlasin kuvalinkit, mutta miten viimeiset 15 postausta liittyvät uuteen F30 malliin?
      turboversusvapari keskustelu nousee väkisin esiin kun puhutaan BMW:n nykyisistä malleista , muistaen BMW:n perinteet moottorin/autonvalmistajina.

      Varmaankin joskus omistan f30-bemarin ja se tulee olemaan "ihan OK" ja kiva ajaa ja 124 kertaa turvallisempi kuin edelliset. Toivon että siinä olisi silti fiilis tallessa.
      Last edited by petrolhead; 02-07-2010, 15:57.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • jva
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 1419

        #33
        Originally posted by r.w. View Post
        Täten olen päässäni rakentanut siitä eräänlaisen kauhukuvan tulevaisuuden M3:sta, jossa kompromisseja tehdään väärässä paikassa. M:n ei tarvitse olla taloudellinen, päästötön taikka arkipäiväinen kuin siinä määrin, että käsissä on yhä mukava perheauto joka niin lähdellä todellisen urheiluauton suorituskykyä, kuin mahdollista.
        Valitettavasti asianlaita vain taitaa olla se, että autotehtaat ovat pakotettuja siihen, että myös M:t ja AMG:t ja RS:t ovat jatkossa taloudellisia ja päästöttömiä. E60 M5 jää viimeiseksi M-BMW:ksi, jonka suunnittelussa ei varmaankaan kovin montaa ajatusta uhrattu kulutukselle ja CO2-päästöille, vaan suunnittelun lähtökohdat olivat jotain ihan muuta. E90/92 M3:n kohdalla on jo hiukan enemmän jouduttu tuumimaan myös kulutusta ja päästöjä. Sensijaan sekä seuraava M5 ja M3 ovatkin jo sellaisia M-malleja, joiden suunnittelussa kulutus ja päästöt ovat olleet ihan toisessa roolissa kuin koskaan aiemmin.
        Sama koskee tietenkin myös kaikkia muita, kuin mallistojen "huippu-urheilumalleja". Maailma on muuttunut ja autoteollisuuden on ollut pakko muuttua sen mukana..niin ikävää kuin se toisaalta onkin.

        Turbo vs vapari keskusteluun muuten vielä sen verran, että myönnän, tunnustan ja tunnistan ehdottomasti hyvin suunnitellun vaparin hienot ominaisuudet, mutta sitten toisaalta..jos vapari kerran on niiiiiin hyviä urheilulliseen ajoon, niin kuitenkin esim F-1:ssä aikanaan turbot olivat ylivoimaisia verrattuna vapareihin, kunnes ne kiellettiin, rallissa autot ovat olleet jo vuosikymmeniä (turbo)ahdettuja ja esim Porschen ennenkaikkea ratahuvitteluun rakennettu huippumalli (911 GT2) on ollut turbo niin kauan kuin se on ollut mallina olemassa :think
        No joo, ei tästä mitään kynnyskysymysväittelyä kannata, eikä pidä tehdä..kunhan nyt vain koetin osoittaa, että kyllä ahdetuistakin moottoreista ytyä ja luonnetta löytyy tarvittaessa myös todella urheilulliseen menoon..aina autourheilun kuninkuusluokan tarpeisiin saakka
        Maailmassa onneksi on erittäin hienoja vapareita ja erittäin hienoja turboja, joten jokainen löytää varmasti sen itselleen mieluisan voimanlähteen autoonsa. Budjetti asettaa selvästi suuremmat rajat valikoimaan kuin moottoritekniikan tarjoamat erilaiset, loistavan hienot vaihtoehdot.
        Sensijaan yleisesti ottaen ahtamistekniikoiden kehittymisen myötä autojen moottorit tulevat jatkossa pienenemään varmaan jokaisessa autoluokassa, tehot ja suorituskyky kuitenkin (onneksi) kasvaa. En siis pitäisi välttämättä kovin suurena ihmeenä jos vaikka tämä seuraava 3-sarja saisi konepellin alle aika monta turbomoottorivaihtoehtoa. Vähemmän kuutoskoneita, enemmän turboja..sehän se linja varmasti on BMW:lläkin.

        Comment

        • Vanquish
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1960
          • Hki

          #34
          2.0l turbo



          180 kW/245 hp, rated torque: 350 Newton meters.

          Vääntö alkaa jo 1250rpm max luvulla! Kulutus tosin pieni pettymys: 7.9l/100km (x1:llä) kun vertaa tämän hetken bensakärkeen 6.8l/100km MB 350blueEfficiency. Ehdottomasti tervetullut lisä 2.0l luokkaan ja kelpo kilpailija mersulle ja audille. Mieluusti kyllä näkisin -bemarin ikonin- 3.0l vaparin tämän yläpuolella.

          Comment

          • peltone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 8094
            • Willähde

            #35
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=212856 :think
            E30 316 -87
            E91 325i -06
            E61 530d -06
            F10 520d -14
            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

            Comment

            • ///Jone
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 1289
              • HKI

              #36
              ihan komee jos tuollaisena tulisi http://www.autobild.fi/artikkeli/572...2-bmw-3-sarja/
              ______________________
              Nykyinen:
              Model 3

              BMW:t vuodesta 2009:
              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

              Comment

              • b mutteri kasa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1462
                • Area 03

                #37
                Originally posted by r.w. View Post
                Vaikka koko homma kääntyi vahingossa 335:n mollaamiseksi, ei tarkoitus ollut autoa varsinaisesti lytätä. Juuri arkiajoon se on varmasti loistava, äärimmäisen suorituskykyinen ja taloudellinen, mutta kuitenkin jotain aivan muuta, mita nyky-M3 tai M-sarja yleensä edustaa.
                Tätä olen ihmetellyt täällä foorumilla kokoajan,joka v...tun topicissa missä täällä puhutaan moottorista tai sen luonteesta,suorituskyvystä,hevosvoimista,1/4 maili ajoista ym. niin 335 (tai ahdettu kone muuten vain) ei ole sitä eikä tätä...

                Itse ainakin olen erittäin tyytyväinen 335:sta jos vertais että tallissa joutuis pitämään E39M5 tai E46M3:sta
                Last edited by b mutteri kasa; 31-01-2011, 17:52.
                BMW F11 530 dA VOLL
                Carbon-schwarz Metallic

                BMW E30 325i Sport

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15305
                  • Ajamisen Iloa

                  #38
                  Kyllä tuo 335 kone (piristetympänä) ainakin uudessa Z4 35iS:ssä on huikea! Siis AIVAN HUIKEA!

                  Mutten kyllä ymmärrä mitä vikaa siinä pitäisi olla että vapari koneella saa kierrättää ja se palkitsee käyttäjänsä siitä innostavalla tavalla.
                  Itse kierrätän oikeastaan useimmissa kiihdytyksissä bemaria hyvin lähelle limitteriä ja tunnen saavani siitä suurta tyydytystä. Onko tämäkään väärin? Ja vielä arkiajossa, mikä on hienompaa kuin arkiajossakin saada tyydytystä autosta, ei mikään.

                  (kierrätin kyllä tota ahdettuakin oikeen urakalla xD)

                  Mutta aiheeseen näyttää komealta piirroskuvissa tuo E30 ja E32 M3 vasta mahtavalta näyttääkin!
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • juster
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 624

                    #39
                    F30 ilman naamiointia. Ilmeisesti nähtävänä ensi kuussa frankfurtin autonäyttelyssä.


                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19180
                      • -

                      #40
                      Eihän tuo uusi 3-sarja näytä yhtään hassummalta. Aika lailla E9x tulee mieleen, muotoilua viety vaan hieman eteenpäin. Osassa kuvissa keula näyttää kyllä hienolta erityisesti alaosastaan. Ei enää niin järkyttävän näköinen, kuin aiemmat vakiomallit ilman M-Sport pakettia. Toivottavasti tällainen optiikka tulee myös tuotantoversioihin! Meinaan omasta mielestä tämä optiikka olisi oikein mainio perusmalleihin:

                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • Tudmas
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 294
                        • Tornio

                        #41
                        Omaan makuun hieman liian suuri tuo puskurin aukko... Muuten kyllä osuu linjat kohdalleen Harvinaisen tyylikkäistä peileistä ja kyrväkkäistä munuaisista lisä + !!
                        Nyt: E61 530d, E46 330i cabrio.
                        ex:e87 130i e46 330i, e36 320i, E38 730i, E36 323i, e39 530d

                        Comment

                        • MarttiKK
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 1638

                          #42
                          Näyttää pikkuviitoselta ja tämä toisaaltaan vähän häiritsee. Ennen bemarin automallit on sentään vaivatta erottanut toisistaan. Nyt ne näyttää kaikki samanlaisilta - tyyliin Audi

                          Comment

                          • juster
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 624

                            #43
                            Uusi 1-sarja poikkeaa linjasta, sehän on monen mielestä vain ruma. BMW:llä on ennenkin ollut mallisarjat hyvin samannäköisiä keskenään esim. E32 ja E34.

                            Comment

                            • bimmerE34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 6208
                              • Gotham

                              #44
                              Niinkun sanottu, audimaisesti samannäköisiä.

                              Muttei missäännimessä ruma

                              ///Pumppu Pojat Racing Team
                              Metaline sport #40

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11738
                                • Kouvola

                                #45
                                Kaipa se 5-sarjalaiselta näyttää, kun fotarilla täydennetty nykyistä E90:iä F10:n valoilla ja munuaisilla vähä tuoreempaan suuntaan.

                                Comment

                                Working...
                                X