memebuy23buy

525i E34 1996 seilaava tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #46
    Originally posted by kp21121 View Post
    Ohivuotomittaus suoritettu. Ykkönen oli ainoa joka ei juuri ohivuotanut ja osui 0-15 %:n hyvän moottorin skaalaan. Kaikilla muilla ohivuoto oli 20-30%, ja vuoto tuli huohottimesta, viitaten mäntiin ja männänrenkaisiin. 23% on huonokuntoinen moottori.

    1. 14%
    2. 20%
    3. 20%
    4. 30%
    5. 25%
    6. 20%

    Illalla vielä itse venttiilikopan tiiviste vaihtoon mainituin toimenpitein ja sitten tarkkaa seurailua mitä tapahtuu. En tiedä, onko ohivuodolle jotain motonetin ihmeaineita... tuskin.
    RESTORE Engine Restorer is the only product proven to repair worn cylinders and restore compression back to near original levels.


    Onhan noita vaikka mitä olemassa mutta sitä en tiedä miten suuri apu on oikeasti.

    Comment

    • Klasu-
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 546
      • Helsinki

      #47
      Käytännössä olen havainnut, että puristuspaine&ohivuotomittaus voi myös olla harhaanjohtava, tilanteessa, jossa mitattava sylinteri jostakin ulkopuolisesta syystä polttaa heikosti.

      Useaan kertaan mitannut linjalla 4bar puristusmittauksella jostakin reijästä, ja viereiset ovat olleet 10-12bar.

      Käyntiongelman korjaaminen, ja koeajolenkki lämpimäksi, ja paineet on vastaavat, kun naapuripytyissä.

      Puristuspainemittaus antaa vielä usein hyvät lukemat, kun ohivuoto näyttää jo täyttä katastrofia.

      Heikosta käynnistä aiheutuu vuoto nimenomaan männänrenkaiden ohi, kun saavat mahdollisesti polttoainehuuhtelua.
      Myös kokonaan kuollut injektori, ilman pumppaaminen, nostaa äkkiä ohivuotolukemat. Palautuvat ennalleen, kun käynti on korjattu.

      Comment

      • kp21121
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 240
        • Tampere

        #48
        Kiitos arviosta. Tuo näkökulma olikin minulle uusi - olisihan se hienoa jos kyse olisi vain viasta eikä kulunuisuudesta. Sääli kun suuttimien testauskin tarkoittaa autoa telakalla kun pirssiä kuitenkin joka päivä tarvii. Olikos se nyt XR1 lisäainetta mitä kuitenkin laitoin nyt öljyn sekaan.

        Mutta! Venttiilikopan kansi alkoi vihdoin pitämään. Momenttiavain aloitti lukemansa 20 Nm:stä, joten perstuntumalla mentiin. Lisä(alumiini)prikoista huolimatta pultit pohjasivat hyvin vaivattomasti. Loctiten 5922 oli selvästi tujumpaa tavaraa kuin Kentin vastaava. Huonona puolena aine oli isossa hammastahnatuubissa, joten minun oli lyötävä pieni putki tuubin suulle, jotta levitys onnistui.

        2 uutta alkuperäistä pulttia olivat sikäli mielenkiintoiset, että toisin kuin kaikissa tarvikekumiprikoissa, näissä kumiprikka oli huomattavasti syväkaulaisempi! Toisin sanoen parempi. Yhtä kaikki, nyt pitää. Öljy joutuu nyt matkaamaan venakopan sokkelon läpi ennen kuin matkaa kohti imusarjaa.
        Last edited by kp21121; 24-10-2019, 07:10.

        Comment

        • Klasu-
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 546
          • Helsinki

          #49
          Plus pidät ne puolat kuivana, joka on hyvä homma.

          Merkittävä tekijä toiminnan kannalta, vaikka joskus niitä uivia malleja näkeekin, jotka vielä moitteetta toimivat muuten.

          Comment

          • kp21121
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 240
            • Tampere

            #50
            Noita Klasun sanoja miettineenä, aloin pohtia koittaisiko vielä iskeä suuttimiin käsiksi, vaikkei sieltä varmaa oikotietä onneen löydykään. Ihan selkeästi nelospytty oli humisevin, jolloin sen injektori on huonokuntoinen jos jokin. Miksi siis kalliisti ja vaivalloisesti lähettäisin suuttimia testaukseen, kun samalla hintaa saisin yhden uuden suuttimen tuohon epäilyttävimmälle sylinterille. 100€ näköjään Bosch maksaa.. ja samalla tietty 6kpl Edit. 12kpl tiivisteitä. Ilmeisesti olisi syytä ostaa samalla 6kpl aluslevyjä suuttimille(?).

            Nyttemmin auto on pelannut varsin hyvin, mutta öljyä tursuaa vähän joka puolelta hieman ylipaineen vuoksi. Hieman helpotti, kun vaihdon alkuperäisen huohottimen venakopan kanteen, jonka huono o-rengas päästelee vähän painetta pois. Nyt käynnistyksen jälkeen auto meinaa sammahtaa mutta lämpöisenä kierrokset pysyvät tonnissa, joskin totutun väännöttömänä.
            Last edited by kp21121; 05-01-2020, 10:14.

            Comment

            • kp21121
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 240
              • Tampere

              #51
              Noniin, nyt on suuttimien O-renkaat vaihdettu. Oli sen verran tietämättömyyttä - eikä korjaamo-ohjekirjatkaan ladelleet kuin itsestäänselvyyksiä - niin en ollut ostanut suuttimien päitä mistään. Autodoc ei niitä myynyt, niin en tullut asiaa edes ajatelleeksi. Ne kun lähtevät pois vain pieninä palasina. Näin ollen aluslevy jäi vaihtamatta, mutta hyvän kuntoisilta ne näyttiväkin. O-renkaan vaihdoin runsaalla öljyllä pään ylitse.

              Teimme myös köyhän miehen suutintestin. Jatkoin jatkoletkuilla suutintukkia korkeammalle ja starttaamalla päästimme bensaa kuuteen pieneen purkkiin. Kaikkiin tuli bensaa täsmälleen sama määrä. Kaikista suuttimmista sai mitattua saman ohmimäärän ja kaikki myös nakuttivat samalla tavalla kun auton käydessä kuunteli niitä meisselillä.

              Annoin akunkin olla irti 30 min.

              Mielestäni o-renkaiden vaihdosta oli hyötyä. Bensankulutus tippui nyt jo vuoden 2007 tasolle ja kaasu ei tunnu huokaileva tai empivän enää yhtään. Kenties huonot O-renkaat päästivät ilman sekoittamaan seosta. Tämä parannus täytyy vahvistaa vielä mittaamalla aito bensankulutus tankillisella - kun vain malttaisi ajaa taloudellisesti.

              50 viestin jälkeen on todettava, että korjaukset eivät olleet turhia, mutta varsinainen loppuvastus eli tyhjäkäynnin väännöt eivät ole juuri nimeksikään parantuneet. Mutta nyt alkaa vähän kaikki kortit jo olemaan katsottuja. Pahimmillaanhan auto vaati maantieajossa vähän väliä kaasua kuin olisi jarrumäntä jumissa ja haukkasi kunnolla henkeä ennen kuin lähti kiihtymään, noista ajoista on sentään tultu kauas.

              Muuta: tulpankolot olivat pysyneet kuivina.
              Last edited by kp21121; 19-01-2020, 08:46.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5348
                • Pirkkala

                #52
                Väärä topic
                Last edited by Urpo_rotta; 19-01-2020, 19:31.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • ohhoh
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2014
                  • 191
                  • .

                  #53
                  Originally posted by kp21121 View Post
                  Noniin, nyt on suuttimien O-renkaat vaihdettu. Oli sen verran tietämättömyyttä - eikä korjaamo-ohjekirjatkaan ladelleet kuin itsestäänselvyyksiä - niin en ollut ostanut suuttimien päitä mistään. Autodoc ei niitä myynyt, niin en tullut asiaa edes ajatelleeksi. Ne kun lähtevät pois vain pieninä palasina. Näin ollen aluslevy jäi vaihtamatta, mutta hyvän kuntoisilta ne näyttiväkin. O-renkaan vaihdoin runsaalla öljyllä pään ylitse.

                  Teimme myös köyhän miehen suutintestin. Jatkoin jatkoletkuilla suutintukkia korkeammalle ja starttaamalla päästimme bensaa kuuteen pieneen purkkiin. Kaikkiin tuli bensaa täsmälleen sama määrä. Kaikista suuttimmista sai mitattua saman ohmimäärän ja kaikki myös nakuttivat samalla tavalla kun auton käydessä kuunteli niitä meisselillä.

                  Annoin akunkin olla irti 30 min.

                  Mielestäni o-renkaiden vaihdosta oli hyötyä. Bensankulutus tippui nyt jo vuoden 2007 tasolle ja kaasu ei tunnu huokaileva tai empivän enää yhtään. Kenties huonot O-renkaat päästivät ilman sekoittamaan seosta. Tämä parannus täytyy vahvistaa vielä mittaamalla aito bensankulutus tankillisella - kun vain malttaisi ajaa taloudellisesti.

                  50 viestin jälkeen on todettava, että korjaukset eivät olleet turhia, mutta varsinainen loppuvastus eli tyhjäkäynnin väännöt eivät ole juuri nimeksikään parantuneet. Mutta nyt alkaa vähän kaikki kortit jo olemaan katsottuja. Pahimmillaanhan auto vaati maantieajossa vähän väliä kaasua kuin olisi jarrumäntä jumissa ja haukkasi kunnolla henkeä ennen kuin lähti kiihtymään, noista ajoista on sentään tultu kauas.

                  Muuta: tulpankolot olivat pysyneet kuivina.

                  Vähän samalanlaisia oireita myös omassa pelissä.. Tyhjäkäynti ja alavääntö tosi heikkoa. Viime syksyllä alkoi jo käynti pätkiä ja sammuikin välillä.
                  Työnsin talliin ja katsotaan keväällä uudelleen.. Yksi tulppa oli posliiniosastaan halki ja vaihdoin kaikki puolat uusiin. Puristukset mittailin ja tasaiset n. 13 baria näytti..
                  Kaikki mahdollinen ja mahdoton oikeastaan tehty ja tsekattu. Päivittelen tänne keväällä mikäli käyntiongelmia vielä on. Heijjaavan tyhjäkäynnin ja hengettömän alaväännön kanssa pystyy elämään, mutta käyntihäiriöt on vähän liikaa vaikka vanhoista peleistä kyse onkin

                  Comment

                  • kp21121
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 240
                    • Tampere

                    #54
                    Originally posted by ohhoh View Post
                    Vähän samalanlaisia oireita myös omassa pelissä.. Tyhjäkäynti ja alavääntö tosi heikkoa. Viime syksyllä alkoi jo käynti pätkiä ja sammuikin välillä.
                    Työnsin talliin ja katsotaan keväällä uudelleen.. Yksi tulppa oli posliiniosastaan halki ja vaihdoin kaikki puolat uusiin. Puristukset mittailin ja tasaiset n. 13 baria näytti..
                    Kaikki mahdollinen ja mahdoton oikeastaan tehty ja tsekattu. Päivittelen tänne keväällä mikäli käyntiongelmia vielä on. Heijjaavan tyhjäkäynnin ja hengettömän alaväännön kanssa pystyy elämään, mutta käyntihäiriöt on vähän liikaa vaikka vanhoista peleistä kyse onkin
                    Onko muuten myös M50 525i? Tyhjäkäyntiä voi kanssa vähän koittaa huijata kaasuvaijerin säädöllä jos et ole vielä koittanut. Pidän itse tuhannessa, missä se lämpimänä nätisti pysyykin nyt.

                    Comment

                    • ohhoh
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2014
                      • 191
                      • .

                      #55
                      Originally posted by kp21121 View Post
                      Onko muuten myös M50 525i? Tyhjäkäyntiä voi kanssa vähän koittaa huijata kaasuvaijerin säädöllä jos et ole vielä koittanut. Pidän itse tuhannessa, missä se lämpimänä nätisti pysyykin nyt.
                      Kyllä.on. 525i vanoksella. Kaikki mahdollinen on käyty läpi ja testattu, paitsi nokan ja kammen anturit. Olen huomannut sen pienen ruuvin, jolla saa läppää jäämään vähän auki mutta en ole siihen toistaiseksi vielä kajonnut.
                      Nyt kun muistelen niin syksyllä auton käynnistyttyä sen käynti huononi n.5 sekunnin päästä startista niin, että se saattoi sammua jos kaasulla ei pitänyt käynnissä. Uudelleen käymään ja taas pelitti ihan ok. Puolilämpimänä tyhjäkäynti oli aika vaivalloista, pätki ja kävi vähän miten sattuu.
                      Vaihdoin nyt talven aikana sen rikkinäisen tulpan, ne puolat ja tein kytkinremontin, katsotaan keväällä mikä on tilanne..

                      Comment

                      • kp21121
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 240
                        • Tampere

                        #56
                        Originally posted by ohhoh View Post
                        Kyllä.on. 525i vanoksella. Kaikki mahdollinen on käyty läpi ja testattu, paitsi nokan ja kammen anturit. Olen huomannut sen pienen ruuvin, jolla saa läppää jäämään vähän auki mutta en ole siihen toistaiseksi vielä kajonnut.

                        Tai tarkoitin oikeastaan sitä vaijerin ympärillä olevaa holkkia, jota pyörittämällä kaasuvaijeri mekaanisesti kiristyy.

                        ________________________


                        Mutta vihdoin löytyi edes jonkinlainen graalin malja / laastari näihin ongelmiin.

                        Minulla ongelmana kun oli ohivuodon aiheuttama ylipaine moottorissa, päätin iskeä vähän kursailemattomasti ongelmaan: poistin venttiilikopan huohottimen o-renkaan. Nyt sen sijaan että öljy tursuilee joka välistä pakosarjan päälle mahdollisimman pahanhajuisesti, nyt ylipaine pääsee pois huohottimesta konetilaan, eikä pakosarja haise enää. Öljy joutuu kuitenkin kiertämään venttiilikopan sokkelon läpi, on sillä haastavampi matka ulos järjestelmästä. Ja mikä hienointa: lämpimänä pystyy lähtemään paikalta ilman jalkakaasua. Hiuksenohuesti millintarkalla kytkinjalalla, mutta ennen se oli lähinnä haaveilua.

                        Juurisyy ei tietenkään ratkennut ja pahimmillaan se vaatisi moottoriremonttia, mutta olen tyytyväinen tähän tilanteeseen toistaiseksi. 483k... vielä 17k. Sitten myyn eniten tarjoavalle
                        Last edited by kp21121; 24-01-2020, 19:18.

                        Comment

                        • Muurahainen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #57
                          Originally posted by kp21121 View Post
                          Tai tarkoitin oikeastaan sitä vaijerin ympärillä olevaa holkkia, jota pyörittämällä kaasuvaijeri mekaanisesti kiristyy.

                          ________________________


                          Mutta vihdoin löytyi edes jonkinlainen graalin malja / laastari näihin ongelmiin.

                          Minulla ongelmana kun oli ohivuodon aiheuttama ylipaine moottorissa, päätin iskeä vähän kursailemattomasti ongelmaan: poistin venttiilikopan huohottimen o-renkaan. Nyt sen sijaan että öljy tursuilee joka välistä pakosarjan päälle mahdollisimman pahanhajuisesti, nyt ylipaine pääsee pois huohottimesta konetilaan, eikä pakosarja haise enää. Öljy joutuu kuitenkin kiertämään venttiilikopan sokkelon läpi, on sillä haastavampi matka ulos järjestelmästä. Ja mikä hienointa: lämpimänä pystyy lähtemään paikalta ilman jalkakaasua. Hiuksenohuesti millintarkalla kytkinjalalla, mutta ennen se oli lähinnä haaveilua.

                          Juurisyy ei tietenkään ratkennut ja pahimmillaan se vaatisi moottoriremonttia, mutta olen tyytyväinen tähän tilanteeseen toistaiseksi. 483k... vielä 17k. Sitten myyn eniten tarjoavalle
                          Jos se tuolla pelaa nyt hyvin niin olisiko liian pro rakentaa "avoin catch can" järjestelmä?

                          Comment

                          • kp21121
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 240
                            • Tampere

                            #58
                            Originally posted by Muurahainen View Post
                            Jos se tuolla pelaa nyt hyvin niin olisiko liian pro rakentaa "avoin catch can" järjestelmä?
                            Ei varmasti ja tuolla pääsisi eroon lopullisesti öljyn kulumisesta.. mutta täytyisi kyllä tehdä se siististi ja säädettäväksi. Seurailen nyt ensin tovin.

                            An oil catch tank (oil catch can) is a device that is fitted into the cam/crank case ventilation system on a car. Installing an oil catch tank (can) aims to reduce the amount of oil vapors re-circulated into the intake of the engine.


                            Ennen viestiäsi ajattelin, että koittaisi vain yksinkertaisesti ohjata o-renkaan ohi tulevat pienet öljyroiskeet erilliseen säiliöön, mutta vähän hankala kohdehan se on.
                            Last edited by kp21121; 24-01-2020, 21:03.

                            Comment

                            • kp21121
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 240
                              • Tampere

                              #59
                              Tuli vielä mieleen tuosta moottorin ylipainehaasteesta, että jos huohotin ei olekaan pullonkaula vaan imusarjan tai moottorin kyky vastaanottaa paluuilmaa määräänsä enempää. Ostan pari kolmihaaraa ja yhdistän ne huohottimen letkun väliin ja lisään o-renkaan takaisin. Toisesta haarasta kerään autosta pakenevan öljyn talteen ja toisesta haarasta ohjaan ylipaineen eli vähän kuin pakokaasun auton alle. Eli kokeellisesti testaan, pysyykö toiminta yhtä hyvänä ja pakosarja kuivana.

                              Comment

                              • ohhoh
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2014
                                • 191
                                • .

                                #60
                                Originally posted by kp21121 View Post
                                Tuli vielä mieleen tuosta moottorin ylipainehaasteesta, että jos huohotin ei olekaan pullonkaula vaan imusarjan tai moottorin kyky vastaanottaa paluuilmaa määräänsä enempää. Ostan pari kolmihaaraa ja yhdistän ne huohottimen letkun väliin ja lisään o-renkaan takaisin. Toisesta haarasta kerään autosta pakenevan öljyn talteen ja toisesta haarasta ohjaan ylipaineen eli vähän kuin pakokaasun auton alle. Eli kokeellisesti testaan, pysyykö toiminta yhtä hyvänä ja pakosarja kuivana.
                                Luulisi, että tuosta tulisi imuvuoto kun imusarjassa ja samalla tavalla siinä huohotinletkussa on kuitenkin alipaine?
                                En oikein mitenkään jaksa uskoa, että siellä moottorin yläosassa olisi niin kova "paine", ettei imusarja muka imisi niitä kaasuja sieltä pois ja letku jotenkin ahdistaisi :think

                                Otitko o-renkaan pois siitä huohotusletkun liittimestä, eikö siellä nyt sitten ole imuvuotoa? Paraniko käynti sen takia, että moottorista pääsee ylipaineet pois, vai onko seokset jotenkin sekaisin ja käynti parani tämän imuvuodon seurauksena?

                                Kunhan pohdiskelen, kun samojen ongelmien kanssa on painittu..

                                Comment

                                Working...
                                X