näyttää olevan bensa automaatissa sama. ja monessa muussakin automallissa. http://bmwfans.info/parts/catalog/23701141614/ siinä sopivuudet mistä kyseinen osa löytyy.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
525TDS tekniikka kysymyksiä E34
Collapse
X
-
Kiitos yritin kyllä katsoa realoem:stä, mutta ei mun atktaidoilla ihan sujunu
Tarkoituksena olisi "huoltaa" polttoaine linjat auto on 525tdsa vm92.
Mitä kannattaa tehdä? Ajattelin vaihtaa vaan suodattimen ja sit antaa jotain puhdistus ainetta dieselin sekaan. Onko jotain muuta mitä kannattaa tehdä? Vai kannattaako mitään tehdä? Mikä aine, forte? Mistä?
Comment
-
-
nostellaas.. TDS tekee helvetillisen paineen jäähdyttimeen vaikka järjestelmässä on vuoto. Tänään kaadoin nestettä piripintaan ja laitoin käyntiin -> jäähdyttimestä tulevasta pikkuletkusta tulee tasaseen tahtiin ilmakuplia eikä lakkaa tulemasta vaikka vartin kävi. Kierroksilla kuplia tulee aika paljon.
mitähän tästä voisi päätellä?
voimakas epäily eräästä tyyppiviasta mutta kuulisin mielellään kokemuksia :thinkF10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View Postnostellaas.. TDS tekee helvetillisen paineen jäähdyttimeen vaikka järjestelmässä on vuoto. Tänään kaadoin nestettä piripintaan ja laitoin käyntiin -> jäähdyttimestä tulevasta pikkuletkusta tulee tasaseen tahtiin ilmakuplia eikä lakkaa tulemasta vaikka vartin kävi. Kierroksilla kuplia tulee aika paljon.
mitähän tästä voisi päätellä?
voimakas epäily eräästä tyyppiviasta mutta kuulisin mielellään kokemuksia :think
Itsellä oli joskus lämppärin kenno rikki. Ei vuotanut, joskus pikkaisen neste sisällä saattoi tuoksahtaa. Limpparipulloilmaus ja auto toimi aina sen päivän. Kone kun jäähtyi niin taas oli ilmoja järjestelmässä ja lämmöt ei meinannu pysyä kurissa.
Oli kansikin jo pöydällä ja vaikka mitä. Meinasin jo tuomita koko auton romuksi, kun vikaa ei löytynyt, mutta tosiaan kennossa oli semmoinen vuoto, että kun kone jäähtyi ja neste "kutistui" niin veti ilmaa kennon sisään ja sitten ne ilmat lähti aina kiertoon.
Toki jos tekee kauheasti painetta niin vois epäillä kannentiivistettä tai kannen halkeamaa, mutta miten on lämpöjen laita ?
Mielestäni tuo kansi ei kuitenkaan nyt ihan itestään halkea( vaikka täällä kuulostaa jokaisesta TDS koneesta kansi haljenneen vähintää kerran ) ellei kone pääse keittämään. vai onko päässyt?BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostMistäs se vuotaa?
Itsellä oli joskus lämppärin kenno rikki. Ei vuotanut, joskus pikkaisen neste sisällä saattoi tuoksahtaa. Limpparipulloilmaus ja auto toimi aina sen päivän. Kone kun jäähtyi niin taas oli ilmoja järjestelmässä ja lämmöt ei meinannu pysyä kurissa.
Oli kansikin jo pöydällä ja vaikka mitä. Meinasin jo tuomita koko auton romuksi, kun vikaa ei löytynyt, mutta tosiaan kennossa oli semmoinen vuoto, että kun kone jäähtyi ja neste "kutistui" niin veti ilmaa kennon sisään ja sitten ne ilmat lähti aina kiertoon.
Toki jos tekee kauheasti painetta niin vois epäillä kannentiivistettä tai kannen halkeamaa, mutta miten on lämpöjen laita ?
Mielestäni tuo kansi ei kuitenkaan nyt ihan itestään halkea( vaikka täällä kuulostaa jokaisesta TDS koneesta kansi haljenneen vähintää kerran ) ellei kone pääse keittämään. vai onko päässyt?
sitäkin olen ihmetellyt kun tuo mosa lämpenee älyttömän nopeasti.. auto seisoo 8h työpaikan pihassa ja kun kotiin lähtee niin 500m ajon jälkeen lämmöt on normaalit :thinkF10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Vaihtaisin ensin sen jäähdyttimen ja katsoisin mitä se sitten tekee. Toki mielellään varovasti ettei uusikin jäähdytin räjähdä.
tuo kone tosiaa lämpenee sikanopeasti sen mittarin mukaan siihen keskelle. Tosin se mittari lienee keskellä jo lämpöjen ollessa about 70 astetta. Itselläkin kun näin kesällä lähtee ajamaan niin käytännössä pihasta motarille noin 400-500m matkaa ja lämmöt on yleensä normaalissa sen jälkeen kun kiihdyttää motarin rampista.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Omassa tds.ssä ei helteilläkään lämmöt heittele yhtään vaikka kuinka polkee, termostaatin vaihdoin joskus kun lähes samalla lailla oireili ja siihen loppu. kyseisessä autossa on ollut lastu jo ties miten kauan ja pumpun kannesta kopuleltu vähän lisää syöttöjä. ajo on muutenki ollut "kaiken se kestäköön" ja yllättävän hyvin on tähän saakka pelannu, ajettu n.320tkm.. luultavasti viel saksan tuonti? :think
Comment
-
-
Itelläki ois tässä suunniteilla hankkia TDS:ä bemu itelle ku ei jokseenkaa opelillakaa kehtaa ajaa meillä on tuolla korjaamolla käyny yks 94vm TDS:ä bemmi jolla ajettu n.370tkm tai ainakin viime huollon aikaa oli ajettu niin paljon ja 10 vuoden aikana kuulemma käyny 6 kertaa pumppuhuollossa ku jakajapumppu levinny. Mahtaa olla kannen lisäksi heikkolenkki kans näissä? :think tietääkö joku paremmin asiasta ? ja sen vielä lisään, että ihan sama mitä autoa katotte nii vikaa on aina! tänään viimeksi kannen vaihto oli 150tkm audi a6b7 2.5v6 tdi:hn.
Comment
-
-
Kansikaan ole näissä kovin heikko, kun muistaa seurata lämpömittaria. Lämpömittari tietysti normaalisti pysyy keskellä, mutta vikatilanteissa ( esim. vesipumppu hajoaa) kone ei saa päästä keittämään.
Lisäksi dieseleihin yleisesti liittyvä lämmitys- / jäähdytyskäyttö parantaa oleellisesti kannen ikää varsinkin näissä pitkäkansisissa 6-koneissa.
Siihen kanteen tulee kovia lämpöjännityksiä, jos ajetaan kuten varmaan 80% normikuskeista ajaa eli lyödään auto esim. -10 asteesta käyntiin ja heti polkastaan kunnon kiihdytyksellä liikkeelle. Mielellään ensin jonkin aikaa tyhjäkäyntiä ja sitten normaalia rauhallisemmin siihen saakka kun kone on normaalilämpöinen. Vastaavasti pieni jäähdytyskäyttö aina pysähdyttäessä on aina paikallaan, vaikka siinä auton ohjekirjassa muuta lukisikin.
Pumppu ei mielestäni tuossa TDS koneessa ole mikään kovin heikko. Normaali Boschin jakajapumppu, jonka kestoikää ei tietenkään kannata mihinkään mersun rivipumppuun verrata, mutta kestää ihan ok. Itsellä mittarissa 436tkm ja vakiopumppu paikallaan ja toivotaan että vielä pitkään.
Monesti vain tunnustaa, että nuo TDS:t menee myyntiin siinä vaiheessa kun kaikki oireet on päällä ja sitten joku ostaa ns. murheenkryynin itselleen.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostMonesti vain tunnustaa, että nuo TDS:t menee myyntiin siinä vaiheessa kun kaikki oireet on päällä ja sitten joku ostaa ns. murheenkryynin itselleen.E34 m50b25
Comment
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostKansikaan ole näissä kovin heikko, kun muistaa seurata lämpömittaria. Lämpömittari tietysti normaalisti pysyy keskellä, mutta vikatilanteissa ( esim. vesipumppu hajoaa) kone ei saa päästä keittämään.
Minä tuhannen kännissä apparina, eikä kuski tajunnut mitä tapahtui (nainen) vaan jatkoi ajoa (ei ollut mikään riisikeppi, koska ilman tehostinta ohjaus on todella raskas, mutta ei myöskään turha jännittäjä koska latausvalo ei haitannut . Jossain vaiheessa moottorinohjaus kuulemma alkoi rajoittamaan tehoja, ei antanut enää kierroksia. Muija ajoi auton kuitenkin kämpille, jossa potki minut hereille katsomaan pellin alle
Kone oli niin kuuma että sauhu nousi (jotain öljyroiskeita jossain varmaan). Ei kuitenkaan keittänyt (tai no, en sano varmaksi), eikä kansi mennyt, tai jos meneekin niin en nyt yli vuoden jälkeen sitä tuohon tapaukseen yhdistäE61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Joo elikkä ens viikolla oisin menossa kahtomaa sitä bemadia nii mite ne kannattikaa tarkastella/kokeilla niitä vikoja. käyttää kone lämpimäksi ja startata? mistä tietää, että onko pumppu lahoamassa ? tai epäkunossa tai ihan mitä vaa. itellä huolettaa tuo pumppu eniten ku tullu kammoja siitä asiakkaan bemarista.
Comment
-
-
Kone lämpenee kunnossa ollessaa nopeasti normaalilämpöiseksi ( viisari keskelle ja pysyy siinä kaikissa tilanteissa). Koneen riittävän lämpötilan näkee siitä, että syylärin takana ( koneen puolella siis) oleva alipainetoiminen kaihdin on auki. Lisäksi ylävesiletkusta voi kokeilla, että järjestelmässä on jonkin verran painetta. Sitä pitää olla ,jotta nestekierto toimii ( korkki 1,4 bar)
Pumpun kunnosta kertonee jotain se, että kone lähtee niin kylmänä kuin kuumana hyvin käyntiin. Jakoketjun venyminen voi tosin aiheuttaa käynnistymiseen pitempää vieteriä. Tyhjäkäynnin pitää lämpimänä olla noin 700 rpm ja tasainen. Auto ei myöskään saa sammua missään tilanteessa ollessaan tyhjäkäynnillä.
Kaasuvasteesta voi myös päätellä jotain. Eli vakionahan tuo moottori on melko ylävireä. Muistuttaa enemmän bensakonetta kuin nykyaikaista dieseliä. Jos kaasuvaste on yliherkkä ja kone puskee mustaa reilusti on joko määränsäädin säädetty väärin tai koneessa on jotain potikkavirityksiä.
Aivan lussu kaasuvastekin on mahdollista ja tätä voi korjata sillä määränsäätimen säädöllä jos kone silti toimii muuten ok.
Lisäksi alustan kunto kannattaa E34:n kyseessäollessa tarkastaa. Kuluneen alustan korjaaminen on äkkiä yli 1000€:n remontti pelkkien osien osalta, jos meinaa autolla pitempään ajella ilman huolia alustaremonteista.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
525 TDS -94 polttoainetankin lappopumppu hajalla?
440 tkm ajettu kaunokaiseni rupesi lähtemään aivan yhtäkkiä huonosti käyntiin. Ylämäessä katosi veto hetkeksi. Ja lopulta ei suostunut lähtemään käyntiin ja pysymään käynnissä. Paikallisella pajalla lisäsivät polttoainetta, ja käy kuulemma hyvin. Pajapäällikkö epäili tankin osastosta toiseen pumppaavan lappopumpun hyytyneen, jolloin vajaalla tankilla ollessa polttoaine loppui ennen aikojaan ja polttoainejärjestelmä otti ilmat.
Käynnistys- ja käynnistyshäiriöitten alkaessa tankissa oli noin 10 litraa polttoainetta.
Tunteeko joku asian laitaa, onko vika vältettävissä, jos tankkaakin auton jatkossa noin 60 L vajaalla tankilla? Tai onko pikkujuttu vaihtaa / vaihdattaa pajalla?
Vai voiko kyseessä olla isokin hässäkkä?
Comment
-
-
Originally posted by rpetas View PostPajapäällikkö epäili tankin osastosta toiseen pumppaavan lappopumpun hyytyneen, jolloin vajaalla tankilla ollessa polttoaine loppui ennen aikojaan ja polttoainejärjestelmä otti ilmat.
Käynnistys- ja käynnistyshäiriöitten alkaessa tankissa oli noin 10 litraa polttoainetta.
Tunteeko joku asian laitaa, onko vika vältettävissä, jos tankkaakin auton jatkossa noin 60 L vajaalla tankilla? Tai onko pikkujuttu vaihtaa / vaihdattaa pajalla?
Ei siellä tuollaista osastojen välistä pumppua ole. Jos tankin pitää suht täynnä, homma toimii. Vaihto ei ole paha rasti.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
Comment