Originally posted by jani
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e34-m5 mottoriöljyistä
Collapse
X
-
Originally posted by jani View PostUskallan väittää, ettei tuota mainintaa ole purkin kylkeen kovin kevyin perustuin saatu.
"BMW recommends Castrol" ilmestyi täyttökorkkkeihin kait joskus vuostuhannen vaihteen kieppeillä - tuskin siksi että Kas-trolli olisi jotenkin ylivertainen laadultaan, veikkaan että pääsivät vaan taloudellisesti molempia osapuolia tyydyttävään diiliin.
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostSe on hassua miten fiksutkin ihmiset vetävät herneen nenään siitä ettei annettuja totuuksia hyväksytä perusteluitta, sen sijaan että pyrkisivät kumoamaan eriäviä argumentteja faktoilla. Eipä paljoa mee maailma eteenpäin jos aina poistellaan omat kommentit ja otetaan "ootte perseestä" -asenne...
Mä olen aina ollut mulkku ja kaikesta valittava kaveriton kusipää.
Kyllä mulle noi annetut faktat ja totuudet riittää. Mitä niitä vastaan väittämään.
Juurikin siksi poistin omat perättömät mutuun perustuvat TWS uskontoon pohjautuvat jutut tyhjäkäynnin paremmista ö-paineista jne.jne.
Minulla kun ei ole lyödä mitään faktaa pöytään mistään mittaustuloksista öljyn virtausmääristä/paineista eripuolilla S38 moottorissa.
Ja eikös longlife öljyillä automaattisesti voi pidentää vanhankin moottorimallin(tässä tapauksessa S38) öljynvaihtoväliä. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Ps. Tarjoon muuten sun m30 projektiin noi 5w-30 öljyt kun sitä ajetaan penkissä. Vai mitä öljyjä ajattelit siinä käyttää?Last edited by jannmann; 26-03-2010, 03:25.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostJuurikin siksi poistin omat perättömät mutuun perustuvat TWS uskontoon pohjautuvat jutut tyhjäkäynnin paremmista ö-paineista jne.jne.
Ps. Tarjoon muuten sun m30 projektiin noi 5w-30 öljyt kun sitä ajetaan penkissä. Vai mitä öljyjä ajattelit siinä käyttää?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostTähän liittyen sinulla on varmaan esittää joku tieteellinen mittaustulos?
Kaikki kovempaan käyttöön, pitkille vaihtoväleille tai täyskaasuajoon luokitellut öljyt omaavat yleensä kapean viskositeetti-alueen.
Ainoa ilo korkeammasta kuumanpään viskositeetista noilla laaja-alaisilla öljyillä on alhaisempi öljynkulutus kevyessä ajossa, käytännössä kaikki laajan viskositeetti-alueen öljyt ohenevat rankasti kuumissa olosuhteissa eli ne eivät todellakaan toimi vastaavasti kuin varsinaiset paksut öljyt, asia joka on tiedetty aikojen alusta, SAE 30 yksiasteöljyä vastaava moniasteöljy ei suinkaan ole 10W-30 kuten äkkiseltään voisi kuvitella vaan 20W-50.
Comment
-
-
Viskositeettialueiden laajennuksethan tosiaan tehdään pääasiassa lisäaineistamalla, esim. lämmetessään aukeavilla pitkillä polymeeriketjuilla. Keinotekoiset tavat muokata viskositeetin muutosta pienemmäksi lämpötilan suhteen ovat harmillisen lyhytikäisiä, noilla polymeeriketjuilla kun on tapana katkeilla suhteellisen nopeasti. Öljy siis tosiaan lähestyy tilannetta, jossa kuuman pään ominaisuudetkin johtuvat lähinnä enää "perusöljystä".
Longlifet on kapean viskositeettialueen lisäksi yleensä paremmin vaikkapa hapettumista kestäviä, jottei kone olisi täynnä mustaa jankkia pidemmän ajosuoritteen jälkeen. No, korjaamon riveistä näkee kuitenkin ettei se aina ihan onnistu...
edit: Uusissa öljyissä on kitkaa vähentävät lisäaineet yleensä aika vähissä mm. kattien takia, joten vanhoihin laahainkeinuilla varustettuihin autoihin vois olla hyvää kenties joku dieseliin tarkoitettu ölppä tai muuten vain sellainen josta niitä löytyy (tai powerdiesel-öljyt, nokansyöjinäkin tunnettu...). Uudemmissa ei ongelmia venakoneiston kanssa edes ole.Last edited by Cell; 26-03-2010, 11:51.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Voitelu ei oikeastaan ole riippuvainen öljyn paineesta vaan tilavuusvirrasta. Suuri öljynpaine korkeintaan kertoo pumpun tuoton riittävän, siltikin voitelu voi olla puutteellista. Liukulaakerien ja kammenkaulojen värimuutoksissa voitelu poikkeuksetta on aina ollut puutteellista. Tilavuusvirta taas on riippuvainen viskositeetista ja laakerivälyksistä. Viskositeetti on riippuvainen öljylaadusta (10,20,30,40,50,60) ja öljyn lämpötilasta, eikä siis suinkaan öljymerkistä.
Nyrkkisääntönä voi todeta voitelun toimivan huonommin mitä kuumemmaksi öljy kierrossa lämpiää (mittaus suoritettuna paluupuolelta öljypohjasta). Toisinsanoen, jos 50 laadun öljyn lämpötila kohoaa vaikkapa 115 asteeseen ja 40 laadun öljyä käytettäessä lämmöt jäävät 95 asteeseen - toimii voitelu ja siten myös liuku-elinten jäähdytys paremmin 40 laadun öljyllä. Voitelu suurilla liukunopeuksilla on ennen kaikkea tilavuusvirtaa.
Puhutaan öljyn 'pintapaineen kestosta' vaikkei sillä oikeastaan ole tekemistä voitelun kanssa. Toki korkeamman viskositeetin öljy (olkoon sitten matalampi lämpötila tai korkeampi SAE viskositeetti) omaa paremman leikkautumiskyvyn (ero 20 ja 60 laadun välillä n. 2.6 / 3.7 cP ASTM D3244 testi), tosin leikkautuminen ei ole voitelun kannalta merkittävä (yleensä tuote luokiteltu) etenkin jos käytönaikainen lämpötila hallitaan.
Laakerivälyksille oikea viskositeetti, oikea käyttölämpötila (100 +/- 10 astetta) ja riittävät laakerivälykset = tällöin tilavuusvirta todennäköisimmin riittää suurillakin liukunopeuksilla.
Voiteluhäiriö realisoituu, korkeamman viskositeetin öljyillä joiden käytön aikainen (korkeilla kierrosnopeuksilla) lämpötila on liian matala -> käytetylle viskositeetille liian pienet laakerivälykset.
Korkeamman viskositeetin öljyillä myös pumppaushäviöt suurempia ja kavitaation riskikin (= suurilla pyörintänopeuksilla lähes välitön voiteluhäiriö) suurempi.
Ohuemmilla (20, 30, 40) öljylaaduilla toki pumpun pitää olla kunnossa, mutta eikös se kaikilla ?
Suurilla pyörintänopeuksilla käytettävissä moottoreissa riski realisoituu 'lähdettäessä pätkällle jne', öljyn lämpötilan ollessa liian matala (korkeampi viskositeetti ja suurempi virtausvastus kuin toimintalämpötilassa).'lähdettäessä pätkällle jne', öljyn lämpötilan ollessa liian matala (korkeampi viskositeetti ja suurempi virtausvastus kuin toimintalämpötilassa).
(lainattu eräältä toiselta foorumilta öljykeskustelusta)Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta
t: luft waffel
"Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"
Comment
-
-
TWS vaikuttaa melko paksulta silmämääräisesti tikusta tarkasteltuna(heh..silmillähän se hyvä vertailla) vaikka moottorin lämmöt mittariston mukaan 95 asteessa. Ohuemmilla 15w50 öljyillä pitäisi periaatteessa siis virtauksen olla parempi ja öljynlämmöt pysyä alempana?
Mites tuo leikkautuvuus TWS vastaan muut? Näitä juttujahan on paljon, että jollain 5w40 rikottu moottoreita, mutta johtuuko tuo siitä ettei kuumanpään SAE 40 riitä johonkin rata-ajon 110-120 asteen öljynlämpöihin?F31 320d LCI
Comment
-
-
Tämä öljyhössötys on näitä perinteisiä "kun isot pojat ovat aina sanoneet näin, niin sen täytyy olla totta".
Vaikka formuloita ja perheautoja ei voi verrata toisiinsa, niin formuloissa viskositeetti taitaa olla 0W-20 -luokkaa.
Jos olisin Castrolin markkinamies, laittaisin samaa peruskuraa hienoon kullalta kimaltelevaan pönttöön ja päälle tekstin "Only for hardcore racers and for those who want the best for their cars. The only lubricant for M-series cars" etc. Ja sitten hinnaksi 100 euroa litra ja M-uskovaiset ostavat sitä kirkuen ja suu vaahdossa kertovat olevan sen parasta, koska Castrol sanoi ja se maksaa saatanasti. Ai niin, mutta tämähän on jo tehty.
Noh, leikki leikkinä. Jokainen voi ostaa mitä huvittaa.
Comment
-
-
Originally posted by MarttiKK View PostJos olisin Castrolin markkinamies, laittaisin samaa peruskuraa hienoon kullalta kimaltelevaan pönttöön ja päälle tekstin "Only for hardcore racers and for those who want the best for their cars. The only lubricant for M-series cars" etc. Ja sitten hinnaksi 100 euroa litra ja M-uskovaiset ostavat sitä kirkuen ja suu vaahdossa kertovat olevan sen parasta, koska Castrol sanoi ja se maksaa saatanasti. Ai niin, mutta tämähän on jo tehty.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by MarttiKK View PostTämä öljyhössötys on näitä perinteisiä "kun isot pojat ovat aina sanoneet näin, niin sen täytyy olla totta".
En minäkään tiedä varmuudella öljyistä kuin sen, että sitä pitää olla aina riittävästi tai tulee vaurio. Toinen tiedoksi luokiteltava asia on se, että ei sitä rataa tarvitse niin kauaa kiertää, että lämmöt ovat sillä tasolla mihin ylipäänsä koskaan nousevat. Liki megawatin polttoaineteho pitää kyllä huolen siitä, että lämpöä tulee paikkoihin.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Originally posted by HC91 View PostNiin.... M-divisioonan suositushan on se Wintershall Viva 1 10W-40. Muu on sitten kiistämistä
Joten siitä ei voi vetää sitä päätöstä, etteikö tws olisi hyvä vaihtoehto.
e30 M3 ohjekirjassa on: 15W-40 / 15W-50Aprilia RSV4
Comment
-
Comment