Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34-m5 mottoriöljyistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carbonfiber
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 5226
    • Hki 43

    #31
    Originally posted by naukkis View Post
    Ja vähän ihmetyttää öljyissä merkin palvominen, öljyissä ei nyt ole viskositeetin lisäksi paljoakaan eroja....
    Onko kirjoittamasi mututietoa vai oletko alan "ammattilainen"? Ainakin tuo viimeinen väitteesi kuulostaa aika uskomattomalta. Ei esimerkiksi leikkautuvuus merkitse? Entä miksi toisilla saman viskositeetin öljyillä kone on hiljainen ja toisilla ei?
    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
    Z3 Roadster 2.8 '98
    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by jussi_r View Post
      Ainakin meidän kilpuri säksättää kuumana todella häiriintyneesti, jos sille on syötetty kovin notkeaa öljyä. Mä ainakin laitan jatkossakin kovaan käyttöön korkealla kuumaviskositeetilla olevia öljyjä.
      No eihän siinä mitään vikaa olekaan, se vaan että normi katuajo silloin tällöin ehkä radalla pyörähtäen ei ole sellaista ja talviaikaan jos yhtään joutuu käynnistelemään moottoria pakkasella moottorin hyvinvoinnin kannalta on kylmäviskositeetti paljon tärkeämpi kuin kuuma.

      Notkeilla öljyillä laakerivälykset säksättää kyllä kuuluvasti kuumana mutta se ei varsinaisesti ole oire mistään, jos halutaan tietää öljyn viskositeetin osuminen ainoa varma keino on todeta riittävä öljynpaine lähellä täysiä kierroksia, noin mitattuna monen nykyaikaisen moottorin oikeaksi öljyviskositeetiksi rata-ajossakin on saatu 0W-luokan öljyjä. Maksimaalinen öljyn virtaus laakereille pitää ne kovassa rasituksessa viileämpinä kuin käytettäessä jäykempiä öljyjä ja sitä myötä laakerien kestoikä kasvaa, öljynlämmöt laskee ja moottorin tuottama teho nousee.

      Prätkien 0W-luokan öljyjen huonot kokemukset eivät ole moottorista itsestään vaan vaihteistosta, vaihteiston hammaspyörät vaativat öljyltä pintajännitystä joka ohuista öljyistä puuttuu ja hammaspyörien pinnat kesivät, eli katuajoon niitä ei kannata käyttää.

      Comment

      • HC91
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 999
        • 29100/310053

        #33
        Originally posted by Tumppa View Post
        Oisko ollu jälkimmäinen ohjekirjassa 15W50? Varmaksi en sano mutta muistelen...Siksi olenkin miettinyt esim Valvolinen VR1 20W50 käyttöä, kun auto on kesäpeli ja tuon viskositeetin öljyt on suositus käyttölämpötilat jotain -10 asteesta +50 asteeseen? ja kapeampiviskositeettinen ois myös vähemmän lisäaineistettua ja ehkä jopa parempaa? Pääsisiköhän sitten tuolla mun laitoksella öljynvaihtovälin ilman lisäystä?

        Nyt öljynkulutus TWS:llä ensimmäiset 4500-5000km 0,5l ja sen jälkeen 1l/2000km.
        ensisijaiset laadut:
        CCMC-G4
        CCMC-G5
        CCMC-G4/PD2
        CCMC-G5/PD2

        ACEA A2/B2 ja A1/B1 vastaavat ylläolevia

        viskositeetille määrätty SAE 15W-40/15W-50
        ja sitten se manuskan epäloogisuus: "Die BMW Motosport GmbH empfiehlt die Verwendung von Wintershall Viva 1 Motoröl" <- tuo on nimittäin ollut aikanaan ja nykyäänkin viskositeetiltään 10W-40.
        Last edited by HC91; 25-03-2010, 14:25.
        92' ///M5 3.8 individual
        09' 320d xDrive
        16' NIU N1 Sport
        19' NIU U+ Sport

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by Carbonfiber View Post
          Onko kirjoittamasi mututietoa vai oletko alan "ammattilainen"? Ainakin tuo viimeinen väitteesi kuulostaa aika uskomattomalta. Ei esimerkiksi leikkautuvuus merkitse? Entä miksi toisilla saman viskositeetin öljyillä kone on hiljainen ja toisilla ei?
          Öljyt on standardoitu, eli koska ei haluta tilannetta että eri moottoreille pitäisi olla eri öljyt on tehty öljyluokka jonka ympärille suunnitellaan öljyt ja moottorit. Standardin puitteissa ei pääse sooloilemaan kovinkaan paljoa, eli öljyissä on eroja mutta voitelun kannalta niillä ei ole kovinkaan paljoa merkitystä.

          SAE-viskositeettiluokat ovat varsin löysiä ja esimerkiksi kuuman pään viskositeetti ei sinällään kerro öljyn kuumaominaisuuksista mitään vaan siitä kertoo nykyään enemmän kylmän pään viskositeetti, eli 0W öljyt on kuuman pään ominaisuuksiltaan aika samalla viivalla...

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5169
            • Kuopio

            #35
            Varmaan viisainta ostaa 5w-30 öljyä ja laittaa moottorin lohkonkylmentäjä? Lisäksi vielä kun laittaa sähköisen öljypumpun, joka sammuu tyhjäkäynnillä...
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #36
              Originally posted by naukkis View Post
              jos halutaan tietää öljyn viskositeetin osuminen ainoa varma keino on todeta riittävä öljynpaine lähellä täysiä kierroksia, noin mitattuna monen nykyaikaisen moottorin oikeaksi öljyviskositeetiksi rata-ajossakin on saatu 0W-luokan öljyjä. Maksimaalinen öljyn virtaus laakereille pitää ne kovassa rasituksessa viileämpinä kuin käytettäessä jäykempiä öljyjä ja sitä myötä laakerien kestoikä kasvaa, öljynlämmöt laskee ja moottorin tuottama teho nousee.
              Juuri näin

              Harva tosiasiassa tietää miksi siellä yleensä painetta on. Vielä harvempi tietää miksi sen paineen mittaaminen pumpun jälkeen ei kerro oikeastaan yhtään mitään. Omat kompromissinsa asiaan aiheuttaa moottorin monenlaiset tarpeet, joka paikassa ei ole hydrodynaamista voitelua.

              Isommat numerot ja kalliimmat hinnat ei aina tarkoita joka suhteessa parempaa. Ei tietenkään toisinpäinkään, mutta liian mustavalkoinen ajattelu on aina pahasta.



              Vittuilu sen sijaan on helppoa, ei tartte esittää mitään faktoja saati perustella.
              Last edited by Cell; 25-03-2010, 14:39.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Tumppa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1812
                • Oulu

                #37
                Oisko se sitten ammattilaisten mielestä hyvä veto siirtyä 10w60:stä auton ollessa pelkässä kesäkäytössä tuohon 15w50 tai 20w50 kun ensimmäistä ohjekirjakin suosittelee radalle ja kovaan ajoon?
                F31 320d LCI

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by Tumppa View Post
                  Oisko se sitten ammattilaisten mielestä hyvä veto siirtyä 10w60:stä auton ollessa pelkässä kesäkäytössä tuohon 15w50 tai 20w50 kun ensimmäistä ohjekirjakin suosittelee radalle ja kovaan ajoon?
                  Kylmän pään viskositeetti merkkaa enemmän kuin kuumanpään, eli tuollainen 10W-60 öljy muuttuu kerran kuumana käydessään ~10W-40 öljyksi, 20W-50 sen sijaan pysyy kuumanpään viskositeetiltään luokassa 50 paljon sitkeämmin koska perusöljy on paksumpaa ja täten paremmin kuumiin olosuhteisiin soveliaampaa.

                  Eli sitä kuumanpään SAE-viskositeettia ei kannata katsoa juurikaan öljyä valitessa, kyse on lähinnä kuluttajan kusetuksesta, eikä öljysuositusta ikinä anneta kuumanpään viskositeetin mukaan.

                  Eli jos öljysuositus on 15W-50 10W-60 öljy ei sitä täytä, valmistaja tosin on voinut öljylle antaa erikseen luokituksen mikäli se on todennut em. öljyn täyttävän voiteluvaatimukset. Mutta suoralta kädeltä ei voi sanoa että 10W-60 ylipäätään olisi hyvä valinta, lähellähän se on suositusta...
                  Last edited by naukkis; 25-03-2010, 15:24.

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Originally posted by jussi_r View Post

                    Lisäksi Castrolin sivuilta löytyy seuraavaa haulla "tws":

                    TWS

                    TWS Motorsport 10W-60
                    Castrol TWS Motorsport 10W-60 on täyssynteettinen moottoriöljy, joka varmistaa poikkeuksellisen hyvän suojan erittäin suorituskykyisille moottoreille myös kaikkein vaativimmissa käyttöolosuhteissa. Castrol TWS Motorsport 10W-60 on moottoriöljy, jolla on ainoana hyväksyntä käytettäväksi BMW M sarjan autoissa, kuten M5 sekä lisäksi Z8 mallissa maaliskuun 2000 jälkeen.


                    Vaan mun puolesta itse kukin voi laittaa ämmäläiseensä vaikka Bilteman jarrut, Linglongin renkaat, lyijyvanteet ja Lukoilin öljyt. Säästää silkkaa rahaa, ja kelpaa "tänne Suomen olosuhteisiin" ihan hyvin.
                    Markkinointipsykologia on oma lukunsa, jos kuluttaja pitää jotain omistamaansa jotenkin poikkeuksellisena sille voidaan myydä kalliilla hinnalla tuotetta jonka luulee olevan jotenkin erikoista. MP-puolella myydään tavallisia mineraaliöljyjä kovaan hintaan ihmisille jotka luulevat prätkän koneen vaativan öljyltä jotain erityistä ominaisuutta vaikka öljysuositukset eivät vaadi öljyltä oikeastaan yhtään mitään.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by Tumppa View Post
                      Oisko ollu jälkimmäinen ohjekirjassa 15W50? Varmaksi en sano mutta muistelen...Siksi olenkin miettinyt esim Valvolinen VR1 20W50 käyttöä, kun auto on kesäpeli ja tuon viskositeetin öljyt on suositus käyttölämpötilat jotain -10 asteesta +50 asteeseen? ja kapeampiviskositeettinen ois myös vähemmän lisäaineistettua ja ehkä jopa parempaa? Pääsisiköhän sitten tuolla mun laitoksella öljynvaihtovälin ilman lisäystä?

                      Nyt öljynkulutus TWS:llä ensimmäiset 4500-5000km 0,5l ja sen jälkeen 1l/2000km.
                      Ite pistäisin ihan mineraali 15W-40 dieselöljyä tuollaiseen käyttöön, maksaa pari euroa litra ja omaa erinomaiset kuumanpään ominaisuudet, kylmänpään ominaisuudet ovat sitten kyllä ihan perseestä. Hydrauliset venttiilinvälykset tasaimet jos on niin varaus että ei toimi, mutta ämmäläisissä koneissa lienee mekaaniset nostajat kaikissa. Dieselöljy pesee ekassa öljynvaihdossa kaiken noen koneesta irti eli jos moottori on paskainen varaus siihen että koko kone hajoaa paskan tukkiessa öljykanavat.

                      Tuossa öljykulutuksen nousussa näkyy hyvin se että TWS:n viskositeetti muuttuu käytössä reilusti kuten usein käy laajan viskositeetti-indeksin omaavien öljyjen kanssa, ts paskaa öljyä kovalla hinnalla......

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #41
                        Poistin noi virheelliset TWS uskonto höpinät.

                        Eli nyt uusien faktojen valossa ehdoton suositus S38 moottoriin on 0W-40 öljyt.
                        Castroll edge:ssä on vieläpä BMW:n hyväksyntä longlife öljynä. Eli vaihtovälinkin voi pitää huoletta siellä 20tkm paikkeilla. Ei tarvitse murehtia talvesta tai rata-ajosta. Toimii todella hyvin molemmissa olosuhteissa.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #42
                          Se on hassua miten fiksutkin ihmiset vetävät herneen nenään siitä ettei annettuja totuuksia hyväksytä perusteluitta, sen sijaan että pyrkisivät kumoamaan eriäviä argumentteja faktoilla. Eipä paljoa mee maailma eteenpäin jos aina poistellaan omat kommentit ja otetaan "ootte perseestä" -asenne...
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Peltsii
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 7061
                            • Turenki

                            #43
                            Originally posted by Cell View Post
                            Se on hassua miten fiksutkin ihmiset vetävät herneen nenään siitä ettei annettuja totuuksia hyväksytä perusteluitta, sen sijaan että pyrkisivät kumoamaan eriäviä argumentteja faktoilla. Eipä paljoa mee maailma eteenpäin jos aina poistellaan omat kommentit ja otetaan "ootte perseestä" -asenne...

                            Veit jalat suustani..
                            DUCATI 1098 RACING EVO

                            Comment

                            • jussi_r
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1655
                              • Nurmijärvi

                              #44
                              Originally posted by Cell View Post
                              Se on hassua miten fiksutkin ihmiset vetävät herneen nenään siitä ettei annettuja totuuksia hyväksytä perusteluitta, sen sijaan että pyrkisivät kumoamaan eriäviä argumentteja faktoilla. Eipä paljoa mee maailma eteenpäin jos aina poistellaan omat kommentit ja otetaan "ootte perseestä" -asenne...
                              Sun juttuja on kyllä tullut luettua tässäkin aiheessa suurella mielenkiinnolla. Omalla kohdalla vaan Mfemma saa sitä mitä ennenkin, koska on toiminut niillä öljyillä oikein hyvin. Talvisin en pahemmin aja, ja jos ajan niin koneessa on tn. 0W-40 Edge Sportit. Castrolissa pysyn vaikka sitten ihan Lukoilin miesten kiusaksi.

                              Otsikkoon etäisemmin liittyen. Pahiten sylettänyt öljynvaihto oli kaadella 330d:hen 8 litraa Castrolin 5W-30 DPF-öljyä. Maksoi sikamaiset 70e/4L!! Jatkossa tilaan ilmeisesti samaa kamaa eBaystä Saksan marmoritiskiltä eli freundlichenilta, jossa BMW:n litran purkissa sama öljy maksaa 10,50e/L. Aika hyvä ero jos kahdesta Castrolin neljän litran tonkasta menee Hessumobiilissa 140e ja Saksasta saa 8 litran pulloa orkkisöljyä 84 eurolla.
                              M3 Cabrio Individual
                              530d GT xDrive
                              GL420 CDI
                              ZX-12R

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5169
                                • Kuopio

                                #45
                                Mitähän lie Castrol joutunut BMW:lle maksamaan että ovat noinkin paskalle tuotteelle kuin TWS saaneet purkin kylkeen tekstin?

                                Castrol TWS Motorsport 10W-60 on moottoriöljy, jolla on ainoana hyväksyntä käytettäväksi BMW M sarjan autoissa, kuten M5 sekä lisäksi Z8 mallissa maaliskuun 2000 jälkeen.
                                Uskallan väittää, ettei tuota mainintaa ole purkin kylkeen kovin kevyin perustuin saatu. Mikäli joku muu öljy nämä BMW:n asettamat kriteerit täyttäisi paremmin, olisi tekstit sen purkin kyljessä. Vai onko näin että BTCF-foorumilta löytyy parempaa tietämystä öljyistä kuin BMW:n ja Castrolin insinööreiltä?

                                Originally posted by naukkis View Post
                                Kylmän pään viskositeetti merkkaa enemmän kuin kuumanpään, eli tuollainen 10W-60 öljy muuttuu kerran kuumana käydessään ~10W-40 öljyksi
                                Tähän liittyen sinulla on varmaan esittää joku tieteellinen mittaustulos?
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎