S38B36 Castroil TWS 10-60w
M20 med turbo ajattelin ajoon saatuani laittaa samaa kuraa..
Hyvin tuon M5 ainakin talven kesti tuoreilla TWS:llä.. Huomioin kuitenkin etten ohjeiden mukaan kierrättänyt konetta yli 3000rpm ennen kuin öljyt olivat mittarin mukaan sen + 75C -->
Suurempi perustelemisen velvollisuus on niillä, jotka lähtevät kiistämään annettuja suosituksia. Omituiseksi tämän keskustelun tekee se, että nyt vaikka tässä tapauksessa TWS:n käyttö ei voi olla mikään kustannuskysymys. TWS:ää taitaa saada noin 10e/L.
En minäkään tiedä varmuudella öljyistä kuin sen, että sitä pitää olla aina riittävästi tai tulee vaurio. Toinen tiedoksi luokiteltava asia on se, että ei sitä rataa tarvitse niin kauaa kiertää, että lämmöt ovat sillä tasolla mihin ylipäänsä koskaan nousevat. Liki megawatin polttoaineteho pitää kyllä huolen siitä, että lämpöä tulee paikkoihin.
Kustannuksista en ole puhunut mitään, vaan siitä että jos öljy täyttää a3/b3 -luokituksen, niin sitä voi huoletta käyttää esim. tuossa s38 moottorissa.
Castrolin suosituksia ko. koneelle on useita, mikä lähinnä kertoo sen, että moni Castrolin eri tuotemerkki täyttää vaatimukset, ei niitä muuten Castrol uskaltaisi suositella (Edge Sport 0W-40, Magnatec 5W-40 C3, Magnatec 10W-40 A3/B3 ja merkkikorjaamo puolella Magnatec Professional B4 5W-40 Magnatec Professional A3 10W-40, jotka ovat samaa kuraa kuin kuluttajapuolella, mutta eri tuotenimellä).
Tuo TWS:n tuote on jo aika vanha ja jos syytä vielä olisi suositella sitä M-autoihin, niin se varmaan tehtäisiin edelleen. Kehitys kehittyy ja uudet korvaavat tuotteet tulevat tilalle ja useasti ne ovat ominaisuuksiltaan edeltäjiään parempia.
Kuten jo sanoin, mikään ei estä ostamasta TWS:ää jos se tuntuu hyvälle.
Tuo TWS:n tuote on jo aika vanha ja jos syytä vielä olisi suositella sitä M-autoihin, niin se varmaan tehtäisiin edelleen. Kehitys kehittyy ja uudet korvaavat tuotteet tulevat tilalle ja useasti ne ovat ominaisuuksiltaan edeltäjiään parempia.
Ja nyt varmaan voit esität faktan jonka mukaan "RS" -> TWS -> Nykyhetken TWS on edelleen täysin samalla kaavalla valmistettu kuin 93 jolloin (RS) se käsittääkseni lanseerattiin.
Ohessa vastaus jonka sain heiltä 26.3-2010 kysymykseen s14 öljyistä ja mitä uudemmissa s/p moottoreissa käytetään:
Hello Mr Männistö
In the manual of the M3 Gr. A is the Wintershall Viva 1 listed (15w40/15W-50).
The newer race cars use the TWS Castrol 10W60.
Best regards
Wolfgang Kneschaurek
BMW AG, Motorsport
Wolfgang Kneschaurek, ZL-F
Verkauf Rennfahrzeuge und Rennteile / Sales Race Cars and Parts
Anton-Ditt-Bogen 20
80939 München
Tel: +49 89 382-42689
Fax: +49 89 382-20855
----------------------------------------------------------
Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft
Vorstand: Norbert Reithofer, Vorsitzender,
Frank-Peter Arndt, Herbert Diess, Klaus Draeger,
Friedrich Eichiner, Harald Krüger, Ian Robertson
Vorsitzender des Aufsichtsrats: Joachim Milberg
Sitz und Registergericht: München HRB 42243
----------------------------------------------------------
Tämäkään vastaus ei sulje TWS:sää pois vanhuksesta/vanhoista s-moottoreista, koska silloin sitä ei ollut tarjolla.
Ja nyt varmaan voit esität faktan jonka mukaan "RS" -> TWS -> Nykyhetken TWS on edelleen täysin samalla kaavalla valmistettu kuin 93 jolloin (RS) se käsittääkseni lanseerattiin.
Ohessa vastaus jonka sain heiltä 26.3-2010 kysymykseen s14 öljyistä ja mitä uudemmissa s/p moottoreissa käytetään:
Hello Mr Männistö
In the manual of the M3 Gr. A is the Wintershall Viva 1 listed (15w40/15W-50).
The newer race cars use the TWS Castrol 10W60.
Best regards
Wolfgang Kneschaurek
BMW AG, Motorsport
Wolfgang Kneschaurek, ZL-F
Verkauf Rennfahrzeuge und Rennteile / Sales Race Cars and Parts
Anton-Ditt-Bogen 20
80939 München
Tel: +49 89 382-42689
Fax: +49 89 382-20855
----------------------------------------------------------
Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft
Vorstand: Norbert Reithofer, Vorsitzender,
Frank-Peter Arndt, Herbert Diess, Klaus Draeger,
Friedrich Eichiner, Harald Krüger, Ian Robertson
Vorsitzender des Aufsichtsrats: Joachim Milberg
Sitz und Registergericht: München HRB 42243
----------------------------------------------------------
Tämäkään vastaus ei sulje TWS:sää pois vanhuksesta/vanhoista s-moottoreista, koska silloin sitä ei ollut tarjolla.
Luonnollisesti ei. Kukaan ei ole väittänyt, että TWS ei olisi hyvä öljy. Itse olen väittänyt, että muut suositellut Castrol-öljyt ajavat saman asian kuin TWS. Saman asian ajavat myös muiden valmistajien vastaavan luokituksen/viskositeetin tuotteet.
BMW:llä ja Castrolilla on ollut vuosien ajan markkinointiyhteistyö, joten kaikenlaiseen "talon" sisäiseen suositukseen voi suhtautua varauksella. Se on raha, joka ratkaisee. Jos BMW lopettaisi yhteistyön Castrolin kanssa, niin mikähän se suositus S/P -koneille olisi
Tämäkään vastaus ei sulje TWS:sää pois vanhuksesta/vanhoista s-moottoreista, koska silloin sitä ei ollut tarjolla.
Ei sitä tarvi poissulkea kun löytyy yhdeltä riviltä BMW-spezial-öl listalta. Tosin on siellä myös Mobil Rally Formulakin mainittu
M5:n manuskoita on painettu eri versioina -92, -94 eikä BMW M:n Wintershall-suositus ole muuksi muuttunut. Jotain kytköstä voi tietysti olla kilpailutoiminnan sponsoroinnilla aikoinaan Wintershall, nykyään Castrol -> kenen leipää syöt ja silleen...
...vai aletaanko spekuloimaan olisiko M3:lla kerätty menestystä enemmän/vähemmän jos olisi TWS:ää ollut saatavilla aiemmin? Vaikea uskoa että WTCC-kilpurin kiukaassa olisi TWS:ää kierrossa
Toivottavasti toukokuun kerhomatkalta tarttuu mukaan mm. 20l tonkka Viva1 10W-40:stä että saadaan SW///:hen vihdoinkin oikeaa öljyä! Mainostarra tietty vielä ainakin tuulilasin yläreunaan jos ei peräti kylkiinkin
laitetaas nyt ihan kuvakin:
Last edited by HC91; 27-03-2010, 10:22.
Reason: kuvatus
Ihan ajatusleikkinä heitän tämän, jos Shellin öljyt olisi vielä nykyäänkin ensiasennusöljyt bemariin. Laittaisitteko 10w-60 helixiä, motorsport koneisiin vai shellin suosittelemia Helix Ultra 5W-40, Helix Plus 10W-40?
Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta
t: luft waffel
"Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"
Ihan ajatusleikkinä heitän tämän, jos Shellin öljyt olisi vielä nykyäänkin ensiasennusöljyt bemariin. Laittaisitteko 10w-60 helixiä, motorsport koneisiin vai shellin suosittelemia Helix Ultra 5W-40, Helix Plus 10W-40?
"mikä on halvin?"
ite laittaisin 10W-40, mutta minähän nyt ajan kuin wanha mummo...
2008 tuli ajeltua 5W-40 Magnatec:illä, vaihtovälin aikana erään päivän saldo oli +1tkm, josta n. 200km radalla. Samat litkut olivat koneessa kun dynotettiin
tätä ketjua olen nyt lueskellut jonkin aikaa eikä tässä tule hullua hurskaammaksi.
Olisiko nyt kellään antaa fiksua suositusta ´92 E34 3.8 M5 öljyksi. Ajo tapahtuu touko-syyskuun aikana eli talviajoa ei tule laisinkaan. Jonkin verran rataa ja muuten reipasta ilottelua maantiellä. Autolla ajettu 200k.
tätä ketjua olen nyt lueskellut jonkin aikaa eikä tässä tule hullua hurskaammaksi.
Olisiko nyt kellään antaa fiksua suositusta ´92 E34 3.8 M5 öljyksi. Ajo tapahtuu touko-syyskuun aikana eli talviajoa ei tule laisinkaan. Jonkin verran rataa ja muuten reipasta ilottelua maantiellä. Autolla ajettu 200k.
Seuraat moottorin lämpöjä omassa käytössäsi. Jos ei paljoa sadan yli lämmöt nouse käytössäsi, niin luultavasti riittää auton valmistajan suositukset. Mutta jos tuntuu että lämmöt on toistuvasti yläkantissa, käytä siihen tarkoitukseen sopivaa öljyä esim. tws.
Olisiko nyt kellään antaa fiksua suositusta ´92 E34 3.8 M5 öljyksi. Ajo tapahtuu touko-syyskuun aikana eli talviajoa ei tule laisinkaan. Jonkin verran rataa ja muuten reipasta ilottelua maantiellä. Autolla ajettu 200k.
Jos unohtetaan ViVa1 paikallisesti heikoin saatavuuden takia niin sitten Valvoline Maxlife 10W-40
Comment