Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ajovalojen heikko teho

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 730ia
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 1457
    • pohjois-pohjanmaa, oulu

    #46
    laita kuva jos on mahdollista.
    F20 118d Aut.
    ________
    Volvo S40
    MB W204
    e90 320d
    e46 coupe
    e32 730ia

    Comment

    • osilpi
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 486
      • Espoo

      #47
      Originally posted by Diisel
      Samat valojutut joka vuosi. (luonnollista meillä ex linssiumpioilla varustetuilla autoilijoilla). Viime talvena selostelin tuollaisen 4xH4 asennuksen. Itselleni kun sen toteutin E34:n keulalle.
      4 Lähivaloa & 4 Pitkää. 2 lähivaloa on erillisen "katsastaja" kytkimen takana. Umpiot ovat Hellan 5 3/4 yleiskokoa. Erilliset releet kaapelit ja sulakkeet.
      Piruvie että valaisee hyvin

      Voisin koittaa kuvata vähän tuota omaa projektini toteutusta, sekä vilkaista noi umpioiden varasosanumerot.
      Just tolleinhan se kannattaiskin tehdä! Jos kerran saa samaan aikaan palaa 4 pitkää?

      eli:
      -pitkät 4kpl yhden releen taakse, ohjaus alkuperäisellä piuhalla
      -lyhyet (ulommat) 2kpl toisen releen taakse, ohjaus alkuperäisellä piuhalla
      -lyhyet (sisemmät) 2kpl kolmannen releen taakse, POISKYTKETTÄVÄT, (ohjaus ??? alkuperäisellä piuhalla, MUTTA ohjaamossa olevan erillisen kytkimen kautta? kytkin esim radion alla olevaan koloon piiloon. VAI ihan omalla kytkimellä virta releen kautta suoraan akulta (siis ei ohjausta alkuperäiseltä kytkimeltä?)

      Onkos sellaisia releitä, joissa olis sulakkeelle paikka? Ettei tarvis tehdä johtoon ylinmääräistä liitosta sulakerasiaa varten.

      Jos joku viisas osaisi esim piirtää kytkentäkaavion, joka on fiksuin ratkaisu tähän, täällä odotellaan mielenkiinnolla :wink:
      E34 525i 12v 1990
      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

      ex-BMW:t
      E28 520iA 1983
      E28 520iA 1985

      Comment

      • Diisel
        Bimmer Rookie
        • Nov 2002
        • 67
        • Pyhäjoki/Kokkola

        #48
        Kytkentä ois tuossa laatikossa paperilla , vois yrittää tekasta sen tänne koneelle ja yleiseen jakoon
        Pitkillekin joutuu laittaan kaks relettä, juuri tuon virtakestoisuuden takia. kestävät 30 A yleensä.Yks ulommille ja toinen sisemmille. Yhteisellä herätteellä kumpikin kuiteskin.
        Ton puolivalojen "katsastajakytkimen" johdotuksen voi toteuttaa maadoitus puolen vetona, kytkee releen maan sisälle asennettavan kytkimen kautta runkoon. Näin ei tarvitse johdottaa kuin yksi johdin ja sekin on miinus johdin. Ei minkäänlaisia oikosulku/kipinöinti vaaroja.
        525 tds, DieselPower

        Comment

        • bemari320mies
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 788
          • Suodenniemi

          #49
          Itse ajattelin tehdä E30:seen uudet johdotukset lisäreleillä ja vaihtaa uudet polttimot, tosin wattimäärä pysyy samana. Pitäis vähän olla vaikutusta. Alkusyksystä vaihdoin uudet lähivalo umpiot kun vanhoissa oli tyyppivika eli vettä umpiossa. Polttimoiksi ajattelin philipsin vision plussia, olikohan niissä jotain että "+50% valoa". Niin ja sumarit voisi laittaa ja rakentaa niillekkin uudet johdotukset ja rele. Toi parannus riittää mulle.

          Jos jollain on peltipuskurisen E30 sumuvaloja niin tarjota saa. En osta huonoja eli pitää olla kohtuullisessa kunnossa.
          Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
          EX: BMW E34 525i -90
          EX: BMW E28 528iA -85
          EX: BMW 320i Taxi -86

          Comment

          • Freed
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 425
            • Helsinki

            #50
            Vieläkin on hieman epäselvää että mitkä polttimot tossa e23:sessa on? :oops:

            Comment

            • kalkkuna
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 864
              • vaajakoski

              #51
              NO NII kohta saahaan valoa elämään kun alkaa nämä asiat selviämään.
              Mutta eikös tuossa jää vielä se onkelma että ne pitkät ja pätkät palaa samaan aikaan :? vai minkälaisella releellä kytkeskellään?
              VW sharan 1,8T
              e30 318i 4d -89 projekti
              e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

              Comment

              • wj
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 3253
                • Järvenpää

                #52
                Originally posted by Kyytsis
                Originally posted by osilpi
                Noistahan sais sitten kohtuuhelpolla viriteltyä systeemit. Jos vaan kiinnitys sopii.
                Siinähän se ongelma onkin. Niissä ei ole kiinnikkeitä mukana, eli pitäisi varmaan hankkia KL-stä kaikki ne valojen säätöruuvit ja jouset. Jonkinlaista modaamista siinä saisi tehdä että saa ne alkuperäisin vermein kiinni niin että säädötkin toimii.

                Sähköistä en osaa sanoa oikein mitään, kytkentäkaavio kytkimineen olisi tosiaan kiva nähdä jos joku jaksaa sellaisen suunnitella. Koteloinninhan voisi hoitaa perinteisesti sähköteipillä ja nippusiteillä jonnekin maskin sisään.
                Piirsimpä teille kytkiksen. Jos nyt ymmärsin oikein. Eli 4* lyhyet ja 4*pitkät
                - 2006 Mustang cabriolet
                - Sleekcraft Enforcer 28'

                Comment

                • Lakeson
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 649
                  • Jyväskylä

                  #53
                  Vähän asian sivusta, mutta kuitenkin; Hella Comet -sumarit (ovaalinmuotoiset) mahtuu aikas ihanasti alkuperäisten sumareiden paikalle ainakin tuohon e34:n. Tuo helvetillisen hyvän valotehon, vaikkakin sumareiden orkkisjohdot on mitkä on. Niin, ja ne sumarit palaa vain tarpeen vaatiessa..
                  Ei mopolla mahottomia..

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by Freed
                    Vieläkin on hieman epäselvää että mitkä polttimot tossa e23:sessa on? :oops:
                    Lyhyet valot on ihan normaalit H4:t, mutta niissä toimii vain se lyhyt puoli. Pitkien hehkulle ei ole vedetty edes johtoja. Jos sen johdottaa uusiksi, sen saa toimimaan siten että kun pitkät laittaa päälle:
                    - syttyy myös ulommaisten H4 umpioiden pitkät valot. Joko siten että lyhyet sammuu ja pitkät syttyy (suurempi urakka johdotuksissa)
                    - tai siten että pitkä ja lyhyet on yhtäaikaa päällä (helpompi nakki ja siksi monet tekee näin, ymmärtämättä lämpöongelmaa). Eli silloin on päällä H1 umpiot (pitkät) ja H4 umpiot (sekä lyhyet että pitkä, samassa hehkussa).

                    Pitkä umpiot on H1 umpiot. Eli toimivat vain ja ainoastaan kun pitkät on päällä.

                    Tuosta kytkennästä. Jos "normaaleja" releitä käytetään, toi pinni 3 on releen pinni 30. Kytkennän pinni 4 on releen pinni 87. Pinni 1 on releen pinni 86 ja pinni 2 releen pinni 85.

                    t: Timo

                    Comment

                    • jsa
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 53
                      • jkl mlk

                      #55
                      Hienosti piirretty kaavio. Tosta saa jo selvääkin. Piirrä vielä katkasija, jolla toisen puolikkaan voi puottaa pois. (joku ei ehkä ite keksi). Sekin tarttis hyvin tehtynä releen.

                      Comment

                      • Ter0
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 297
                        • Tampere

                        #56
                        Omasta kokemuksesta sen verran että laitoin vittuunuksissaan 100W hehkut e34 lähivaloihin -> ei mainittavaa parannusta.
                        Eli kannattaa vaihtaa koko umpio, tavalla jos toisella.
                        ______________________________
                        BP-2010 burnismestari \o/
                        ______________________________
                        -Ter0
                        [email protected]
                        TT-Speed Oy

                        Comment

                        • Diisel
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2002
                          • 67
                          • Pyhäjoki/Kokkola

                          #57
                          YleisHella umpioiden kiinnityksestä voisin ottaa viikonloppuna kuvan, kaikki vakkari säätöruuvit säilyi ennallaan..noh se kuva sit kertoo kaiken.

                          ois oma kytketäkaaviokin nyt sähköisenä, kuinkahan sen sais tänne näkyviin. Ei nääs ole mitään serveriä tiedos minkä kautta vois laittaa
                          525 tds, DieselPower

                          Comment

                          • wj
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 3253
                            • Järvenpää

                            #58
                            Originally posted by jsa
                            Hienosti piirretty kaavio. Tosta saa jo selvääkin. Piirrä vielä katkasija, jolla toisen puolikkaan voi puottaa pois. (joku ei ehkä ite keksi). Sekin tarttis hyvin tehtynä releen.
                            Oleppa hyvä.

                            Ohjauksen voi tehä yhelläkin releellä

                            Ja releitä valkatessa kannattaa laskee lappujen virta

                            I=p/u
                            - 2006 Mustang cabriolet
                            - Sleekcraft Enforcer 28'

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              #59
                              Diisel nimimerkin pyynnöstä linkitän seuraavaa:

                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • osilpi
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2003
                                • 486
                                • Espoo

                                #60
                                Nyt näyttää tosi hyvältä kaaviot! Kiitoksia.

                                Vielä kun keksii ne umpiot jostain, niin voi alkaa hankkia osia.

                                Mikäs olis noille releille kohtuullinen hinta? Ja minkälaisia niiden tulisi olla?
                                Sulakkeita tosiaan kannattaa varmaan laittaa useampia. Pitäis vielä varmaan rakentaa jonkunlainen vesitiivia kotelo noille releille, kun ainakin e28:n konetila on sateella aika märkä välillä.

                                Just tulin Turusta 150km kotia ja mennen tullen satoi koko ajan. Pimeetä oli, ja ei alkuperäisillä lyhyillä tosiaan nähnyt mitään. Kaukovalot on kyllä yllättävän hyvät.

                                Pakko vielä laittaa, että keskikulutus 300km reissulla oli 7,18 litraa/100km. 21v vanhalta automaattivaihteiselta 2L autolta mielestäni ei todellakaan paha...
                                E34 525i 12v 1990
                                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                                ex-BMW:t
                                E28 520iA 1983
                                E28 520iA 1985

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎