Ei, eivät todellakaan korkkaa vaikka kone ajettaisiin lähes sulamispisteeseen(tämä on tieto/fakta).
Sitäkään on turha kyseenalaistaa etteikä väärin avaamalla nuo kierteet saataisi näistä koneista korkaamaan, koska kuuluu ko.moottorien ihan perustietoon jos/kun niitä vähänkään availee.
Eli tällaisten täydellisten bs väittämien julkinen esittäminen ei palvele ketään, vaan niillä saadaan aikaiseksi vain turhia ja väärintehtyjä remontteja?
Anteeksi ot. Jummi Hemi, sulla tuntuu olevan aivan älyttömästi oikeaa faktaa hattusi lierin alla.
Paljon sulle irvitään, mutta mä alan ihan oikeasti uskomaan sinun kommenttejasi. Tämä EI ole sarkasmia.
No, ilmausohjeista alkaen, eipä ole vääriä neuvoja näkynyt. Ainakaan minun silmääni.
Thank you, and hopefully you keep up the good work.
E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Ei, eivät todellakaan korkkaa vaikka kone ajettaisiin lähes sulamispisteeseen(tämä on tieto/fakta).
Sitäkään on turha kyseenalaistaa etteikä väärin avaamalla nuo kierteet saataisi näistä koneista korkaamaan, koska kuuluu ko.moottorien ihan perustietoon jos/kun niitä vähänkään availee.
Eli tällaisten täydellisten bs väittämien julkinen esittäminen ei palvele ketään, vaan niillä saadaan aikaiseksi vain turhia ja väärintehtyjä remontteja?
Kerro toki, että miksi niitä kierteitä on lähtenyt liikkeelle, vaikka kansi on irroitettu oikein.
Kerro toki, että miksi niitä kierteitä on lähtenyt liikkeelle, vaikka kansi on irroitettu oikein.
Ainakaan me emme ole nähneet emmekä itse saaneet yhdenkään ennestään avaamattoman lohkotason kierteitä ylös, mikäli ne on oikeasti avattu kuten kuuluu(eli mehän otamme ne "naksaus" kerrallaan auki).
Eli ne kierteet lähtee oikeasti liikkeelle vain mikäli "naksaus" on liian iso(kierre ei kestä juurikaan enempää momenttia kuin mikä on maksimi asennusmomentti).
Tämähän ei taaskaan ole mitenkään BMW:n yksinoikeus/ominaisuus, vaan ihan nykypäivää vähän kaikissa alumoottoreissa.
Mikäli näistä muutoin nousee kierteet itsesstään, niin siinä tapaukseesa kansivikaisia M52TU/M54 moottoreita pitäisi olla Suomessa+maailmalla pilvin pimein, varsinkin kun näistä vesipumput tahtoo antautua varoittamatta.
Oikeasti näissä ei kansipahvivikoja ole juuri lainkaan, mikäli joku amatööri ei ole ensin tehnyt turhaa remonttiyritystä ja vetänyt niitä kierteitä ylös.
Ei, eivät todellakaan korkkaa vaikka kone ajettaisiin lähes sulamispisteeseen(tämä on tieto/fakta).
Ja kantta avatessa korkkaa vai? Ilman jäähdytinnesteitä ajettaessa niitä kannenpultteja venyttää alumiinin lämpölaajeneminen, väärin pultteja avatessa vain sen mitä kannentiiviste kirraa, ei tasan mitään ylikuumenemistilanteeseen nähden. Ja konehan ei siis ylikuumene niin kauan kuin kannessa on vähänkin vettä, vasta kuivana käyttäminen päästää kannen kuumenemaan.
Alublokisten ongelma ollut aina, eivät kestä yhtään ajamista ilman jäähdytinnesteitä. Asiaa on sitten kautta aikojen kierretty valurautakansilla, läpipulttauksilla yms.
Suurin ongelmahan on kannen kuumentamat pultit jotka alubloki jäähdyttää jolloin kuormitus kohdistuu vain jengan alkupäähän eikä halutulle matkalle. Väärin avaamalla kuormitus kohdistuu kuitenkin koko kierteen osuudelle ja kannenpultithan ovat venyviä eli niitä kierteitä ei saa pilattua kiristettäessä kannenpultin myötäessä enkä kyllä ihan hevillä ymmärrä kuinka löysättäessä operaatio olisi sen vaarallisempi, sitä jenkaa on kuitenkin useampi sentti ja momenttia olisi muka loppujengalla vielä niin paljon että kierteet antautuisivat.....
Ja kantta avatessa korkkaa vai? Ilman jäähdytinnesteitä ajettaessa niitä kannenpultteja venyttää alumiinin lämpölaajeneminen, väärin pultteja avatessa vain sen mitä kannentiiviste kirraa, ei tasan mitään ylikuumenemistilanteeseen nähden. Ja konehan ei siis ylikuumene niin kauan kuin kannessa on vähänkin vettä, vasta kuivana käyttäminen päästää kannen kuumenemaan.
Alublokisten ongelma ollut aina, eivät kestä yhtään ajamista ilman jäähdytinnesteitä. Asiaa on sitten kautta aikojen kierretty valurautakansilla, läpipulttauksilla yms.
Suurin ongelmahan on kannen kuumentamat pultit jotka alubloki jäähdyttää jolloin kuormitus kohdistuu vain jengan alkupäähän eikä halutulle matkalle. Väärin avaamalla kuormitus kohdistuu kuitenkin koko kierteen osuudelle ja kannenpultithan ovat venyviä eli niitä kierteitä ei saa pilattua kiristettäessä kannenpultin myötäessä enkä kyllä ihan hevillä ymmärrä kuinka löysättäessä operaatio olisi sen vaarallisempi, sitä jenkaa on kuitenkin useampi sentti ja momenttia olisi muka loppujengalla vielä niin paljon että kierteet antautuisivat.....
Turha minun tätä on yksinänä inttää, kun nyt näyttää "tietoa" olevan ja tätä topikkia kun "seuraavat sukupolvet" sitten vuosia lueskelevat, niin siitä sitten vain kannet irti pultti kerrallaan etupäästä aloittaen....ei ne "asiantuntijoiden" mielestä siitä korkkaa....
Toisaalta, koneetkin kannattaa AINA avata kun paisarit ovat haljenneet ja koneet käyneet ilman vesiä...kosla ne kierteet korkkaa näistä lohkosta. Eli ei muuta kuin kantta auki saman tien ja lohkoa plaaniin+helicoileille, "asiantuntijat" BTCF:llä näin kertoivat...
Turha minun tätä on yksinänä inttää, kun nyt näyttää "tietoa" olevan ja tätä topikkia kun "seuraavat sukupolvet" sitten vuosia lueskelevat, niin siitä sitten vain kannet irti pultti kerrallaan etupäästä aloittaen....ei ne "asiantuntijoiden" mielestä siitä korkkaa....
Toisaalta, koneetkin kannattaa AINA avata kun paisarit ovat haljenneet ja koneet käyneet ilman vesiä...kosla ne kierteet korkkaa näistä lohkosta. Eli ei muuta kuin kantta auki saman tien ja lohkoa plaaniin+helicoileille, "asiantuntijat" BTCF:llä näin kertoivat...
Useimmiten sinäkin kyllä perustelet väitteesi tyyliin 'ei löydy googlella tapauksia' joka ei todellakaan ole mikään todiste millekään asialle.
Tyhmiä kysymyksiä
Jos kansi avataan ohjeen (TIS) mukaan, miksei pultti numero 14 joka on lopussa yksinään toisessa päässä kantta, korkkaa kierteitä aina ? Tai jo pultit 12 + 13 ? (numerot avaus/kiristysjärjestyksen mukaan)
Miksei TIS (M52TU / M54 / M56) käske avaamaan pultteja vaiheittain, jos se on ensiarvoisen tärkeää?
Mistä venymäpultti tietää että muut pultit on irroitettu väärässä järjestyksessä ja lopettaa venymisen kuorman kasvaessa ja sen sijaan nostaa kierteet lohkosta?
Last edited by kalevik; 12-03-2014, 13:21.
Reason: a -> e
E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Mistä venymäpultti tietää että muut pultit on irroitettu väärässä järjestyksessä ja lopettaa venymisen kuorman kasvaessa ja sen sijaan nostaa kierteet lohkosta?
Kuten sanoin, tätä on turha inttää jos kerran on parempaa tietoa ja enemmän koneita avanneita jotka asian tietävät.
Eli tätä topikkia vuosienkin kuluttua lukevat voivat tosiaan avata näistä koneista pultit edestä aloittaen yksi kerrallaan, kun kerran "asiantuntijat" näin meille kaikille kertovat(ne muut ovat tästä topikista kadonneet kuin pieru saharaan).
Tuohon "venypulttiin" kuitenkin sen verran, että ilmeisesti sinulla ei kuitenkaan ole ihan hanskassa koko ajatus miten nuo venyvät pultit toimii ja miksi niitä yleensäkkin "venytetään"?
Sen verran, että ne eivät kuitenkaan tomi millään kuminauhaperiaatteella, vaan ne toimivat hieman eri tavoin.
Kuten sanoin, tätä on turha inttää jos kerran on parempaa tietoa ja enemmän koneita avanneita jotka asian tietävät.
Eli tätä topikkia vuosienkin kuluttua lukevat voivat tosiaan avata näistä koneista pultit edestä aloittaen yksi kerrallaan, kun kerran "asiantuntijat" näin meille kaikille kertovat(ne muut ovat tästä topikista kadonneet kuin pieru saharaan).
Tässä topicissa ei kukaan ole ketään ohjeistanut irroittamaan kannen pultteja mainitsemassasi järjestyksessä.
Sinun postausmäärällä myös odottaisin sinulta sellaista tekstiä, jossa ei vähätellä muita kirjoittajia asettamalla heitä heittomerkeissä asiantuntijoiksi yms.. Kyseisen tyyliseen tekstiin on todella vaikeaa vastata asiallisesti tai esittää lisäkysymyksiä.
EDIT: Seuraava teksti on vain ajatuksen juoksua ja (saattaa) sisältää virheitä, mutta siihen saat Hemi sinäkin antaa kommentin.
Kansi on alumiinia, jonka lämpölaajenemiskerroin on 23·10−6 1/°C ja kannenpultit terästä, jonka lämpölaajenemiskerroin on 12·10−6 1/°C.
Jos ajatellaan, että moottorilla ajetaan ilman jäähdytysnesteitä ja kannen alumiini pääsee kuumenemaan vaikka 170°C lämpöön, niin tällöin kannen korkeus saattaa normaaliin käyntilämpöön verrattuna kasvaa jopa 0,25mm. Teräspultteihin puolestaa tulee samassa lämmössä lisää pituutta n. puolet tuosta, mutta koska kannen pultteja jäähdyttää öljy, niin pultit eivät välttämättä kuumene samaan lämpötilaan kannen kanssa. Tällöin pultit saattavat kannen kuumentumisen aikana laajentua esimerkiksi 0,05mm, jolloin pultteihin kohdistuva lisäveto olisi jopa n. 0,20mm. Alumiini myös sitoo lämpöä terästä paremmin, jolloin alumiini myös kuumenee terästä nopeammin. Kannen ja pulttien välinen lämpölaajenemisero tietysti kasvaa, jos kannen lämpötila pääseekin nousemaan esimerkiksi 200°C.
Tuollaisissa lämpölaajenemiseroissa tulisi ainakin maalaisjärjellä kierteisiin vikaa, vaikka moottorin historiassa ei olisikaan autotallissa väärin tehtyä kansiremonttia.
Tuohon "venypulttiin" kuitenkin sen verran, että ilmeisesti sinulla ei kuitenkaan ole ihan hanskassa koko ajatus miten nuo venyvät pultit toimii ja miksi niitä yleensäkkin "venytetään"?
Sen verran, että ne eivät kuitenkaan tomi millään kuminauhaperiaatteella, vaan ne toimivat hieman eri tavoin.
Olet väärässä.
E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Tai mites kun 1. ja 6. pytyn tulpat oli öljyiset/mustat/karstaiset. Tarkempi analyysi tekemättä, mutta 1. ja 6. selkeästi huonommassa kunnossa kuin 2.-5. pyttyjen tulpat (olivat terveen väriset).
Vaihdoin uudet tulpat sekä puolat eri paikkoihin (1.->2., 6.->5.) Katsotaan seuraako vika vaiko eikö.
Mitkä ovat mahdollisia vikapaikkoja? Puolat, venavarren kumit, imuvuoto?
Hetki sitten oli sen verran imupuoli auki että putsasin tyhjäkäyntivenan, vähän oli paskaa. Välillä oireina että tyhjäkäynti humppaa hetken. Ennen tulppien vaihtoa nyki pienillä kierroksilla tasakaasulla ja kiihdytyksessä. Lisäksi kulutusmittari ei mene enää nollaan missään tilanteessa. Öjyäkin häviää, öljynsuodattimenjalan tiiviste vaihdettu, vielä pitää varmistaa teinkö sen homman kunnolla...
Mitkä ovat mahdollisia vikapaikkoja? Puolat, venavarren kumit, imuvuoto?
Noi kumit tai männänrenkaat jumissa parista pytystä. Imuvuoto ei selitä karstoittumista.
Itte antasin koneelle kenkään jonkin aikaa ja kuormittaisin sitä reilusti, saattaa hyvinkin avata noita jumeja, jos ongelmat nyt sitte niistä johtuu...
Comment