Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 turha kansiremppa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tappokinnas
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 187
    • Pori

    #61
    Btw

    On mun mielestä loistavaa keskustelua tässä topicissa.

    Ei mulla muuta.
    Bmw e39 528 automatic vm.1998
    Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
    Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
    Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

    Comment

    • TFV
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 3080
      • Nurmijärvi

      #62
      Originally posted by Hemi View Post
      Ei, eivät todellakaan korkkaa vaikka kone ajettaisiin lähes sulamispisteeseen(tämä on tieto/fakta).
      Sitäkään on turha kyseenalaistaa etteikä väärin avaamalla nuo kierteet saataisi näistä koneista korkaamaan, koska kuuluu ko.moottorien ihan perustietoon jos/kun niitä vähänkään availee.
      Eli tällaisten täydellisten bs väittämien julkinen esittäminen ei palvele ketään, vaan niillä saadaan aikaiseksi vain turhia ja väärintehtyjä remontteja?
      Anteeksi ot. Jummi Hemi, sulla tuntuu olevan aivan älyttömästi oikeaa faktaa hattusi lierin alla.
      Paljon sulle irvitään, mutta mä alan ihan oikeasti uskomaan sinun kommenttejasi. Tämä EI ole sarkasmia.
      No, ilmausohjeista alkaen, eipä ole vääriä neuvoja näkynyt. Ainakaan minun silmääni.
      Thank you, and hopefully you keep up the good work.
      E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #63
        Originally posted by Hemi View Post
        Ei, eivät todellakaan korkkaa vaikka kone ajettaisiin lähes sulamispisteeseen(tämä on tieto/fakta).
        Sitäkään on turha kyseenalaistaa etteikä väärin avaamalla nuo kierteet saataisi näistä koneista korkaamaan, koska kuuluu ko.moottorien ihan perustietoon jos/kun niitä vähänkään availee.
        Eli tällaisten täydellisten bs väittämien julkinen esittäminen ei palvele ketään, vaan niillä saadaan aikaiseksi vain turhia ja väärintehtyjä remontteja?
        Kerro toki, että miksi niitä kierteitä on lähtenyt liikkeelle, vaikka kansi on irroitettu oikein.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #64
          Originally posted by kaol View Post
          Kerro toki, että miksi niitä kierteitä on lähtenyt liikkeelle, vaikka kansi on irroitettu oikein.
          Ainakaan me emme ole nähneet emmekä itse saaneet yhdenkään ennestään avaamattoman lohkotason kierteitä ylös, mikäli ne on oikeasti avattu kuten kuuluu(eli mehän otamme ne "naksaus" kerrallaan auki).
          Eli ne kierteet lähtee oikeasti liikkeelle vain mikäli "naksaus" on liian iso(kierre ei kestä juurikaan enempää momenttia kuin mikä on maksimi asennusmomentti).
          Tämähän ei taaskaan ole mitenkään BMW:n yksinoikeus/ominaisuus, vaan ihan nykypäivää vähän kaikissa alumoottoreissa.
          Mikäli näistä muutoin nousee kierteet itsesstään, niin siinä tapaukseesa kansivikaisia M52TU/M54 moottoreita pitäisi olla Suomessa+maailmalla pilvin pimein, varsinkin kun näistä vesipumput tahtoo antautua varoittamatta.
          Oikeasti näissä ei kansipahvivikoja ole juuri lainkaan, mikäli joku amatööri ei ole ensin tehnyt turhaa remonttiyritystä ja vetänyt niitä kierteitä ylös.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #65
            Originally posted by Hemi View Post
            Ei, eivät todellakaan korkkaa vaikka kone ajettaisiin lähes sulamispisteeseen(tämä on tieto/fakta).
            Ja kantta avatessa korkkaa vai? Ilman jäähdytinnesteitä ajettaessa niitä kannenpultteja venyttää alumiinin lämpölaajeneminen, väärin pultteja avatessa vain sen mitä kannentiiviste kirraa, ei tasan mitään ylikuumenemistilanteeseen nähden. Ja konehan ei siis ylikuumene niin kauan kuin kannessa on vähänkin vettä, vasta kuivana käyttäminen päästää kannen kuumenemaan.

            Alublokisten ongelma ollut aina, eivät kestä yhtään ajamista ilman jäähdytinnesteitä. Asiaa on sitten kautta aikojen kierretty valurautakansilla, läpipulttauksilla yms.

            Suurin ongelmahan on kannen kuumentamat pultit jotka alubloki jäähdyttää jolloin kuormitus kohdistuu vain jengan alkupäähän eikä halutulle matkalle. Väärin avaamalla kuormitus kohdistuu kuitenkin koko kierteen osuudelle ja kannenpultithan ovat venyviä eli niitä kierteitä ei saa pilattua kiristettäessä kannenpultin myötäessä enkä kyllä ihan hevillä ymmärrä kuinka löysättäessä operaatio olisi sen vaarallisempi, sitä jenkaa on kuitenkin useampi sentti ja momenttia olisi muka loppujengalla vielä niin paljon että kierteet antautuisivat.....

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #66
              Originally posted by naukkis View Post
              Ja kantta avatessa korkkaa vai? Ilman jäähdytinnesteitä ajettaessa niitä kannenpultteja venyttää alumiinin lämpölaajeneminen, väärin pultteja avatessa vain sen mitä kannentiiviste kirraa, ei tasan mitään ylikuumenemistilanteeseen nähden. Ja konehan ei siis ylikuumene niin kauan kuin kannessa on vähänkin vettä, vasta kuivana käyttäminen päästää kannen kuumenemaan.

              Alublokisten ongelma ollut aina, eivät kestä yhtään ajamista ilman jäähdytinnesteitä. Asiaa on sitten kautta aikojen kierretty valurautakansilla, läpipulttauksilla yms.

              Suurin ongelmahan on kannen kuumentamat pultit jotka alubloki jäähdyttää jolloin kuormitus kohdistuu vain jengan alkupäähän eikä halutulle matkalle. Väärin avaamalla kuormitus kohdistuu kuitenkin koko kierteen osuudelle ja kannenpultithan ovat venyviä eli niitä kierteitä ei saa pilattua kiristettäessä kannenpultin myötäessä enkä kyllä ihan hevillä ymmärrä kuinka löysättäessä operaatio olisi sen vaarallisempi, sitä jenkaa on kuitenkin useampi sentti ja momenttia olisi muka loppujengalla vielä niin paljon että kierteet antautuisivat.....
              Turha minun tätä on yksinänä inttää, kun nyt näyttää "tietoa" olevan ja tätä topikkia kun "seuraavat sukupolvet" sitten vuosia lueskelevat, niin siitä sitten vain kannet irti pultti kerrallaan etupäästä aloittaen....ei ne "asiantuntijoiden" mielestä siitä korkkaa....

              Toisaalta, koneetkin kannattaa AINA avata kun paisarit ovat haljenneet ja koneet käyneet ilman vesiä...kosla ne kierteet korkkaa näistä lohkosta. Eli ei muuta kuin kantta auki saman tien ja lohkoa plaaniin+helicoileille, "asiantuntijat" BTCF:llä näin kertoivat...
              Last edited by Hemi; 12-03-2014, 10:34.

              Comment

              • kalevik
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 957
                • Salo

                #67
                Originally posted by Hemi View Post
                Turha minun tätä on yksinänä inttää, kun nyt näyttää "tietoa" olevan ja tätä topikkia kun "seuraavat sukupolvet" sitten vuosia lueskelevat, niin siitä sitten vain kannet irti pultti kerrallaan etupäästä aloittaen....ei ne "asiantuntijoiden" mielestä siitä korkkaa....

                Toisaalta, koneetkin kannattaa AINA avata kun paisarit ovat haljenneet ja koneet käyneet ilman vesiä...kosla ne kierteet korkkaa näistä lohkosta. Eli ei muuta kuin kantta auki saman tien ja lohkoa plaaniin+helicoileille, "asiantuntijat" BTCF:llä näin kertoivat...
                Useimmiten sinäkin kyllä perustelet väitteesi tyyliin 'ei löydy googlella tapauksia' joka ei todellakaan ole mikään todiste millekään asialle.

                Tyhmiä kysymyksiä

                Jos kansi avataan ohjeen (TIS) mukaan, miksei pultti numero 14 joka on lopussa yksinään toisessa päässä kantta, korkkaa kierteitä aina ? Tai jo pultit 12 + 13 ? (numerot avaus/kiristysjärjestyksen mukaan)

                Miksei TIS (M52TU / M54 / M56) käske avaamaan pultteja vaiheittain, jos se on ensiarvoisen tärkeää?

                Mistä venymäpultti tietää että muut pultit on irroitettu väärässä järjestyksessä ja lopettaa venymisen kuorman kasvaessa ja sen sijaan nostaa kierteet lohkosta?
                Last edited by kalevik; 12-03-2014, 13:21. Reason: a -> e
                E61 525i, Suzuki VS1400
                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #68
                  Originally posted by kalevik View Post

                  Mistä venymäpultti tietää että muut pultit on irroitettu väärässä järjestyksessä ja lopettaa venymisen kuorman kasvaessa ja sen sijaan nostaa kierteet lohkosta?
                  Kuten sanoin, tätä on turha inttää jos kerran on parempaa tietoa ja enemmän koneita avanneita jotka asian tietävät.
                  Eli tätä topikkia vuosienkin kuluttua lukevat voivat tosiaan avata näistä koneista pultit edestä aloittaen yksi kerrallaan, kun kerran "asiantuntijat" näin meille kaikille kertovat(ne muut ovat tästä topikista kadonneet kuin pieru saharaan).

                  Tuohon "venypulttiin" kuitenkin sen verran, että ilmeisesti sinulla ei kuitenkaan ole ihan hanskassa koko ajatus miten nuo venyvät pultit toimii ja miksi niitä yleensäkkin "venytetään"?
                  Sen verran, että ne eivät kuitenkaan tomi millään kuminauhaperiaatteella, vaan ne toimivat hieman eri tavoin.
                  Last edited by Hemi; 12-03-2014, 14:38.

                  Comment

                  • kaol
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 5007
                    • Ilmajoki

                    #69
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Kuten sanoin, tätä on turha inttää jos kerran on parempaa tietoa ja enemmän koneita avanneita jotka asian tietävät.
                    Eli tätä topikkia vuosienkin kuluttua lukevat voivat tosiaan avata näistä koneista pultit edestä aloittaen yksi kerrallaan, kun kerran "asiantuntijat" näin meille kaikille kertovat(ne muut ovat tästä topikista kadonneet kuin pieru saharaan).
                    Tässä topicissa ei kukaan ole ketään ohjeistanut irroittamaan kannen pultteja mainitsemassasi järjestyksessä.
                    Sinun postausmäärällä myös odottaisin sinulta sellaista tekstiä, jossa ei vähätellä muita kirjoittajia asettamalla heitä heittomerkeissä asiantuntijoiksi yms.. Kyseisen tyyliseen tekstiin on todella vaikeaa vastata asiallisesti tai esittää lisäkysymyksiä.


                    EDIT: Seuraava teksti on vain ajatuksen juoksua ja (saattaa) sisältää virheitä, mutta siihen saat Hemi sinäkin antaa kommentin.

                    Kansi on alumiinia, jonka lämpölaajenemiskerroin on 23·10−6 1/°C ja kannenpultit terästä, jonka lämpölaajenemiskerroin on 12·10−6 1/°C.
                    Jos ajatellaan, että moottorilla ajetaan ilman jäähdytysnesteitä ja kannen alumiini pääsee kuumenemaan vaikka 170°C lämpöön, niin tällöin kannen korkeus saattaa normaaliin käyntilämpöön verrattuna kasvaa jopa 0,25mm. Teräspultteihin puolestaa tulee samassa lämmössä lisää pituutta n. puolet tuosta, mutta koska kannen pultteja jäähdyttää öljy, niin pultit eivät välttämättä kuumene samaan lämpötilaan kannen kanssa. Tällöin pultit saattavat kannen kuumentumisen aikana laajentua esimerkiksi 0,05mm, jolloin pultteihin kohdistuva lisäveto olisi jopa n. 0,20mm. Alumiini myös sitoo lämpöä terästä paremmin, jolloin alumiini myös kuumenee terästä nopeammin. Kannen ja pulttien välinen lämpölaajenemisero tietysti kasvaa, jos kannen lämpötila pääseekin nousemaan esimerkiksi 200°C.
                    Tuollaisissa lämpölaajenemiseroissa tulisi ainakin maalaisjärjellä kierteisiin vikaa, vaikka moottorin historiassa ei olisikaan autotallissa väärin tehtyä kansiremonttia.
                    Last edited by kaol; 12-03-2014, 16:10.
                    Kokeilemalla se selviää...

                    Comment

                    • kalevik
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 957
                      • Salo

                      #70
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Tuohon "venypulttiin" kuitenkin sen verran, että ilmeisesti sinulla ei kuitenkaan ole ihan hanskassa koko ajatus miten nuo venyvät pultit toimii ja miksi niitä yleensäkkin "venytetään"?
                      Sen verran, että ne eivät kuitenkaan tomi millään kuminauhaperiaatteella, vaan ne toimivat hieman eri tavoin.
                      Olet väärässä.
                      E61 525i, Suzuki VS1400
                      Exät: Jaana, Susanna, Maija

                      Comment

                      • MikaSS
                        BTCF Member
                        • Sep 2010
                        • 202
                        • Kokkola

                        #71
                        Välikysymys adix:lle eli joko on auto kasassa ja pelaa hienosti? Muut: Kovaa vääntöä jota on mukava seurata. Jatkakaa!
                        nyk. E60 523iA LCI M-sport & kakkosauto E34 520i -89
                        Ex: E34 525i M-Tech, E36 316i, E39 523iA touring, E39 528iA, E39 520i

                        Comment

                        • Ivl
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 216
                          • Oulunsalo

                          #72
                          Mites kun auton vie nyrkkipajalle kansiremonttiin ja heillä nousee kierteet lohkosta, onko kenen vika, kuka korvaa?

                          Joutuuko asiakas hommaamaan uuden/käytetyn lohkon ja hommahan suurenee/kallistuu huomattavasti. Vai käytetäänkö Helicoilia tjms...

                          T Jukka
                          Bmw X5 2011
                          Vw caddy 2019

                          Comment

                          • ismopetteri
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 71
                            • Turku

                            #73
                            Tai mites kun 1. ja 6. pytyn tulpat oli öljyiset/mustat/karstaiset. Tarkempi analyysi tekemättä, mutta 1. ja 6. selkeästi huonommassa kunnossa kuin 2.-5. pyttyjen tulpat (olivat terveen väriset).

                            Vaihdoin uudet tulpat sekä puolat eri paikkoihin (1.->2., 6.->5.) Katsotaan seuraako vika vaiko eikö.

                            Mitkä ovat mahdollisia vikapaikkoja? Puolat, venavarren kumit, imuvuoto?

                            Hetki sitten oli sen verran imupuoli auki että putsasin tyhjäkäyntivenan, vähän oli paskaa. Välillä oireina että tyhjäkäynti humppaa hetken. Ennen tulppien vaihtoa nyki pienillä kierroksilla tasakaasulla ja kiihdytyksessä. Lisäksi kulutusmittari ei mene enää nollaan missään tilanteessa. Öjyäkin häviää, öljynsuodattimenjalan tiiviste vaihdettu, vielä pitää varmistaa teinkö sen homman kunnolla...
                            E61 523i Touring -09

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1836
                              • Kotona/Poissa

                              #74
                              Originally posted by ismopetteri View Post
                              Mitkä ovat mahdollisia vikapaikkoja? Puolat, venavarren kumit, imuvuoto?
                              Noi kumit tai männänrenkaat jumissa parista pytystä. Imuvuoto ei selitä karstoittumista.

                              Itte antasin koneelle kenkään jonkin aikaa ja kuormittaisin sitä reilusti, saattaa hyvinkin avata noita jumeja, jos ongelmat nyt sitte niistä johtuu...
                              Last edited by Havis; 09-06-2014, 16:47.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎