Eli wiceroidin logiikkaa käyttäen... Osta vanhempi ja tehottomampi jotta voit sitten itse viritellä sen vastaamaan uudemman tehoa??? Onkohan tässä nyt jotain mitä en todellakaan tajua, vai onko nyt kyse vain jonkun pakkomielteestä "virittää" jotain?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 523i 2.5L viritys?
Collapse
X
-
Originally posted by HemiEli wiceroidin logiikkaa käyttäen... Osta vanhempi ja tehottomampi jotta voit sitten itse viritellä sen vastaamaan uudemman tehoa??? Onkohan tässä nyt jotain mitä en todellakaan tajua, vai onko nyt kyse vain jonkun pakkomielteestä "virittää" jotain?
Jotkut tykkäävät ilmeisesti oikeasti niin paljon virittämisestä/rakentelusta että sillä auton iällä ja rahan menolla ei ole niin väliä, kunhan vaan saa tehdä jotakin.
Ilmeisesti siitä saa kicksejä..E38 740ia
E39 530 dAT
ex. E34 520i sedan
ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
ex. E36 325i sedan
ex. E36 328i touring
ex. E36 318 iS qp
ex. E36 325i qp -R.I.P-
ex. E21 320i sedan
ex. E30 318i sedan
ex. E3 2500 sedan
Comment
-
-
Miten niin vanhemmissa autoissa on vähemmän tehoa? Kyllä mun mielestä moni vanha auto omaa suuremman suorituskyvyn kun monet uudet autot. Ainakin jos tehoista puhutaan.
EDIT: Ja MR. Z mitä sinä harrastat? Ja saatko siitä jotain kicksejä? Yleensähän melkein kaikki harrastukset ovat tavalla tai toisella järjettömiä? Pistetään nyt vaikka se golfin pelaaminen, en näe siinä enempää järkeä kun auton virittämisharrastuksessakaan. Silti se on jonkun mielestä erittäin hieno ja mielenkiintoinen laji.Last edited by Wiceroid; 03-03-2005, 23:27."You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction
Comment
-
-
Missähän -05 mallisessa nykykiesissä saatavat hyötysuhteet on huonommat kuin -85 mallisista saatavat??? Eli kyllähän nykyiset litratehot ovat käyttöautoissa pikkuisen toista kuin 20-vuotta sitten ja varsinkin kun huomioi nykyiset saastepäästövaatimukset ja lyijyttömät polttoaineet. Ilman niitä saatavat litratehot olisivat varmasti kaksinkertaistuneet -85 vuodesta.
Comment
-
-
Originally posted by HemiMissähän -05 mallisessa nykykiesissä saatavat hyötysuhteet on huonommat kuin -85 mallisista saatavat??? Eli kyllähän nykyiset litratehot ovat käyttöautoissa pikkuisen toista kuin 20-vuotta sitten ja varsinkin kun huomioi nykyiset saastepäästövaatimukset ja lyijyttömät polttoaineet. Ilman niitä saatavat litratehot olisivat varmasti kaksinkertaistuneet -85 vuodesta.
No ok, ei ollu ihan käyttöauto toi
2002ti -75, 1502 -75, M3 -15, X1 25d -17, 330e -17
projektit
1800TI -64, 1800 -65, 1800TI -65, 2002 -69, 2002ti (20-4) -73
ex
EMW 327 -55, 2002tii -73, 320i -82, 520iA -84, M535i -85, 520iA -87, 535i -88, 520i -90, 525iA -90, 525iAXT -90, 320iCabrio -90, M5 -91, 325iAXT -92, 325iCabrio -92, 323iACabrio -00, 525iAT -01, C1 -01, 325iACabrio -03, M3 Cabrio -03, 525iAT -04, 118i -05, M3 Cabrio -05, M5 Touring -07, Z4 M Roadster -08, E90 M3 -09, 116i -10, 530GT -10, 1M -11, 1M -12, 118iA -12
sigpic
Comment
-
-
Hyötysuhde, hyötysuhde, hyötysuhde... Eli saavutetun suorituskyvyn suhde poltettuun bensiinimäärään. Kyllä nykytekniikalla pystytään peittoamaan tuontyyppiset lukemat mennen tullen vinoonkin vihellellen ja jopa nykyisin saastepäästövaatimusten rajojen sisäpuolella. Varmasti jo 70-luvulla löytyi kovia litratehoja, mutta kyllä ne ovat KAUKANA siitä mihin nykyisin pystytään. Fakta on se että -70 luvulla ei osattu edes scifitarinoissa kuvitella että mäntämoottoreista voitaisiin puskea nykyisenkaltaisia hyötysuhteita ja vielä niin että putkenpäästä tulee vain hiilidioksiidia ja vettä, lyijystä nyt puhumattakaan. Parhaiten tämän ymmärtää kun vertaa F-1 moottorien kehitystä 60-luvulta näihin päiviin. Ne on ollut kuitenkin aina olleet aikakautensa insinööritaidon eturintamassa. Kehitys on ollut valtavaa vaikka periaatteessa normaalin perheauton moottoritekninen kehitys on ollut, jos mahdollista, vieläkin kovempaa kun huomioidaan muuttuneet vaatimukset/olosuhteet.
Eli ei nyt lähdetä vertaamaan 70-luvun satalitraa 102-oktaanista polttavaa huippukilpamoottoria tämän päivän perheauton tuottamaan litratehoon, vaan laitetaan viivalle kilpamoottorit(nykyiset ja silloiset) tai perheautomoottorit(nykyiset ja silloiset).
Comment
-
-
Originally posted by WiceroidEDIT: Ja MR. Z mitä sinä harrastat? Ja saatko siitä jotain kicksejä? Yleensähän melkein kaikki harrastukset ovat tavalla tai toisella järjettömiä? Pistetään nyt vaikka se golfin pelaaminen, en näe siinä enempää järkeä kun auton virittämisharrastuksessakaan. Silti se on jonkun mielestä erittäin hieno ja mielenkiintoinen laji.
laittomalla tietysti ehkä vielä pikkasen enemmän.
Mun pointtihan on juuri se että siitä ilmeisesti saa kicksejä.. siitä virittämisestä siis.
En ole ottanut kantaa siihen kuinka järkevää se on.. -> se on harrastus joten ei sillä ole niin väliä. Vähissä on ne harrastukset joissa oikeasti on sitä järkeä, etenkään jos asiaa tarkastellaan ainoastaan taloudelliselta kannalta.E38 740ia
E39 530 dAT
ex. E34 520i sedan
ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
ex. E36 325i sedan
ex. E36 328i touring
ex. E36 318 iS qp
ex. E36 325i qp -R.I.P-
ex. E21 320i sedan
ex. E30 318i sedan
ex. E3 2500 sedan
Comment
-
-
Originally posted by Mr. ZTehokkaalla ja laillisella autolla ajaminen on todella mukavaa. Siitä saa kicksejä..
laittomalla tietysti ehkä vielä pikkasen enemmän.
Mun pointtihan on juuri se että siitä ilmeisesti saa kicksejä.. siitä virittämisestä siis.
En ole ottanut kantaa siihen kuinka järkevää se on.. -> se on harrastus joten ei sillä ole niin väliä. Vähissä on ne harrastukset joissa oikeasti on sitä järkeä, etenkään jos asiaa tarkastellaan ainoastaan taloudelliselta kannalta."You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction
Comment
-
-
Et taaskaan ymmärtänyt mitä tarkoitin...??? No, en vieläkään epäile älyäsi, mutta ei taida rautalanka enään minulla riittää. No, vielä kerran ja sitten vastuu on lopullisesti kuulijalla.
Hyötysuhteen kasvaminen tarkoittaa juuri sitä että nykymoottoreista saatavat litratehot ovat huimasti parantuneet sitten 70-luvun. Eli tokihan 70-luvulla osattiin ottaa jo hevosvoimia moottorista, mutta pointti on siinä että nykyisin samasta tilavuudesta voidaan ottaa puhtia huimasti enemmän.
Näin on perheautomoottoreissa ja näin on kilpamoottoreissa. Pointti on siinä että tuo suurempi teho selittyy myös pitkälti hyötysuhteiden kasvamisella, jolloin saatava hevosvoima saadaan pienemmällä energian kulutuksella.
Nykyiset vapaasti hengittävät F1 moottorit kuluttavat puolet vähemmän ja kuitenkin tuottavat yli puolet enemmän tehoa kuin 70-luvun formulamoottorit.
Kokreettisemmin tämä tosiaan kuitenkin näkyy ihan "perheautoissa". Eli jos verrataan saastemääräysten puristuksessa olevia kiesejä, esim.-00 mallista V8-moottorista n.viisilitraista M5:sta ja vuosien 73-75 mallisia n.viisilitraisia sporttisia jenkkiautoja(esim.mustang,camaro,firebird). Silloisista saastemääräykset täyttävistä viisilitraisista jenkkisporteista puristettiin n.150hv:n teholukemia n.15-litran keskikulutuksilla, kun bemusta pusketaan samalla kulutuksella jo yli 400hv. 73-75 mallisissa camaroissa sitä vapaasti hengittävää virityspotentiaalia on todella reilusti suhteellisen halvalla(jos ei tarvitse murehtia päästöistä) kun taas M5 pannun vastaava prosentuaalinen tehonlisäys vapaastihengittävänä on käytännössä jo täysin mahdotonta. Varsinkin jos nykyisissä päästövaatimuksissa on pakko pysyä.
Eli summa summarum... Nykyisin saatavilla litratehoilla on jouduttu sellaiseen asemaan mäntämoottorien kehityskaaressa jossa ilmaisia aterioita ei enään ole olemassakaan. Ratkaisut jolla nykyisiin tehoihin/kulutuksiin/päästöihin on päästy, on niin korkean insinöörityön tulosta, että näillä ns."kotipajanvirittäjillä" ei yksinkertaisesti riitä enään resurssit siihen että moottoreista oikeasti pystyttäisiin nykyisten saastevaatimusten rajoissa "virittämään" suorituskykyisempiä. Jonkinverran maksimitehoa dynolla kyllä, mutta ei juurikaan käytännön reaalisuorituskykyä.
Jos siis "virittäminen" on jollekkin autonrakennuksen itseisarvo, pitää ruuvattava tekniikka olla jo menneiltä vuosikymmeniltä.
Comment
-
-
ottamatta kantaa siihen , miten helpolla tosta myllystä saa "tuunamalla" lisävoimaa, kommentoisin ennemmin miten toi mylly toimii isolla vaihteella kiihdyttäessä esim satkusta/120 vauhdista vaikkapa 180 vauhtiin. tekee sen todella hyvin. toi on mulle tärkeempää kuin 0-100 kiihdytys. mielestäni kotiviritys on silloin onnistunut kun keskialueen teho/vääntö saadaan lisääntymään ja se on se mitä eniten tarvitaan jotta käytännön suorituskyky paranee.
tuli muutamaa yksilöö ajettua viime viikkoina ja itte en lähtis kyseistä myllyä kyl muuttamaan yhtään ellei sinne sitä solmua putkeen laitettais.
Comment
-
-
Originally posted by assholekommentoisin ennemmin miten toi mylly toimii isolla vaihteella kiihdyttäessä esim satkusta/120 vauhdista vaikkapa 180 vauhtiin. tekee sen todella hyvin. toi on mulle tärkeempää kuin 0-100 kiihdytys.
Oman 523:n penkin välissä kuski kiihtyy toisinaan 0-200km/h parissa sekunnin kymmenyksessä... mutta mulla onkin viriviritakapönttö, 98:ia tankissa ja BMC:n korvausfiltteri laatikossa vaatehuoneen hyllyllä
Comment
-
-
Originally posted by RapamahaTuleeko sitten useinkin kiihdyteltyä normaaliliikenteessä 100-180km/h tai 120-180km/h vetoja?
Oman 523:n penkin välissä kuski kiihtyy toisinaan 0-200km/h parissa sekunnin kymmenyksessä... mutta mulla onkin viriviritakapönttö, 98:ia tankissa ja BMC:n korvausfiltteri laatikossa vaatehuoneen hyllyllä
Comment
-
Comment