Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i 2.5L viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Eli wiceroidin logiikkaa käyttäen... Osta vanhempi ja tehottomampi jotta voit sitten itse viritellä sen vastaamaan uudemman tehoa??? Onkohan tässä nyt jotain mitä en todellakaan tajua, vai onko nyt kyse vain jonkun pakkomielteestä "virittää" jotain?

    Comment

    • Mr. Z
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 943
      • Manse

      Originally posted by Hemi
      Eli wiceroidin logiikkaa käyttäen... Osta vanhempi ja tehottomampi jotta voit sitten itse viritellä sen vastaamaan uudemman tehoa??? Onkohan tässä nyt jotain mitä en todellakaan tajua, vai onko nyt kyse vain jonkun pakkomielteestä "virittää" jotain?
      Se on vaikea ymmärtää normaali insinöörin järjellä..
      Jotkut tykkäävät ilmeisesti oikeasti niin paljon virittämisestä/rakentelusta että sillä auton iällä ja rahan menolla ei ole niin väliä, kunhan vaan saa tehdä jotakin.
      Ilmeisesti siitä saa kicksejä..
      E38 740ia
      E39 530 dAT
      ex. E34 520i sedan
      ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
      ex. E36 325i sedan
      ex. E36 328i touring
      ex. E36 318 iS qp
      ex. E36 325i qp -R.I.P-
      ex. E21 320i sedan
      ex. E30 318i sedan
      ex. E3 2500 sedan

      Comment

      • Wiceroid
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2005
        • 265
        • Lahti

        Miten niin vanhemmissa autoissa on vähemmän tehoa? Kyllä mun mielestä moni vanha auto omaa suuremman suorituskyvyn kun monet uudet autot. Ainakin jos tehoista puhutaan.

        EDIT: Ja MR. Z mitä sinä harrastat? Ja saatko siitä jotain kicksejä? Yleensähän melkein kaikki harrastukset ovat tavalla tai toisella järjettömiä? Pistetään nyt vaikka se golfin pelaaminen, en näe siinä enempää järkeä kun auton virittämisharrastuksessakaan. Silti se on jonkun mielestä erittäin hieno ja mielenkiintoinen laji.
        Last edited by Wiceroid; 03-03-2005, 23:27.
        "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Missähän -05 mallisessa nykykiesissä saatavat hyötysuhteet on huonommat kuin -85 mallisista saatavat??? Eli kyllähän nykyiset litratehot ovat käyttöautoissa pikkuisen toista kuin 20-vuotta sitten ja varsinkin kun huomioi nykyiset saastepäästövaatimukset ja lyijyttömät polttoaineet. Ilman niitä saatavat litratehot olisivat varmasti kaksinkertaistuneet -85 vuodesta.

          Comment

          • mattij
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 197
            • Rankkula

            Originally posted by Hemi
            Missähän -05 mallisessa nykykiesissä saatavat hyötysuhteet on huonommat kuin -85 mallisista saatavat??? Eli kyllähän nykyiset litratehot ovat käyttöautoissa pikkuisen toista kuin 20-vuotta sitten ja varsinkin kun huomioi nykyiset saastepäästövaatimukset ja lyijyttömät polttoaineet. Ilman niitä saatavat litratehot olisivat varmasti kaksinkertaistuneet -85 vuodesta.
            Aläs ny, 2:sta litrasta vaparina 280hp/9200rpm vuonna -74 . Tuskin tänään ihan tuplia sentään saisi.
            No ok, ei ollu ihan käyttöauto toi

            2002ti -75, 1502 -75, M3 -15, X1 25d -17, 330e -17
            projektit
            1800TI -64, 1800 -65, 1800TI -65, 2002 -69, 2002ti (20-4) -73
            ex
            EMW 327 -55, 2002tii -73, 320i -82, 520iA -84, M535i -85, 520iA -87, 535i -88, 520i -90, 525iA -90, 525iAXT -90, 320iCabrio -90, M5 -91, 325iAXT -92, 325iCabrio -92, 323iACabrio -00, 525iAT -01, C1 -01, 325iACabrio -03, M3 Cabrio -03, 525iAT -04, 118i -05, M3 Cabrio -05, M5 Touring -07, Z4 M Roadster -08, E90 M3 -09, 116i -10, 530GT -10, 1M -11, 1M -12, 118iA -12

            sigpic

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Hyötysuhde, hyötysuhde, hyötysuhde... Eli saavutetun suorituskyvyn suhde poltettuun bensiinimäärään. Kyllä nykytekniikalla pystytään peittoamaan tuontyyppiset lukemat mennen tullen vinoonkin vihellellen ja jopa nykyisin saastepäästövaatimusten rajojen sisäpuolella. Varmasti jo 70-luvulla löytyi kovia litratehoja, mutta kyllä ne ovat KAUKANA siitä mihin nykyisin pystytään. Fakta on se että -70 luvulla ei osattu edes scifitarinoissa kuvitella että mäntämoottoreista voitaisiin puskea nykyisenkaltaisia hyötysuhteita ja vielä niin että putkenpäästä tulee vain hiilidioksiidia ja vettä, lyijystä nyt puhumattakaan. Parhaiten tämän ymmärtää kun vertaa F-1 moottorien kehitystä 60-luvulta näihin päiviin. Ne on ollut kuitenkin aina olleet aikakautensa insinööritaidon eturintamassa. Kehitys on ollut valtavaa vaikka periaatteessa normaalin perheauton moottoritekninen kehitys on ollut, jos mahdollista, vieläkin kovempaa kun huomioidaan muuttuneet vaatimukset/olosuhteet.
              Eli ei nyt lähdetä vertaamaan 70-luvun satalitraa 102-oktaanista polttavaa huippukilpamoottoria tämän päivän perheauton tuottamaan litratehoon, vaan laitetaan viivalle kilpamoottorit(nykyiset ja silloiset) tai perheautomoottorit(nykyiset ja silloiset).

              Comment

              • Wiceroid
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 265
                • Lahti

                Hyötysuhde on toki parempi, mutta en mä nimenomaan siitä puhunutkaan, vaan yleensä tehoista. Bensiini on kulutustavaraa..
                "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

                Comment

                • Mr. Z
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 943
                  • Manse

                  Originally posted by Wiceroid
                  EDIT: Ja MR. Z mitä sinä harrastat? Ja saatko siitä jotain kicksejä? Yleensähän melkein kaikki harrastukset ovat tavalla tai toisella järjettömiä? Pistetään nyt vaikka se golfin pelaaminen, en näe siinä enempää järkeä kun auton virittämisharrastuksessakaan. Silti se on jonkun mielestä erittäin hieno ja mielenkiintoinen laji.
                  Tehokkaalla ja laillisella autolla ajaminen on todella mukavaa. Siitä saa kicksejä..
                  laittomalla tietysti ehkä vielä pikkasen enemmän.
                  Mun pointtihan on juuri se että siitä ilmeisesti saa kicksejä.. siitä virittämisestä siis.
                  En ole ottanut kantaa siihen kuinka järkevää se on.. -> se on harrastus joten ei sillä ole niin väliä. Vähissä on ne harrastukset joissa oikeasti on sitä järkeä, etenkään jos asiaa tarkastellaan ainoastaan taloudelliselta kannalta.
                  E38 740ia
                  E39 530 dAT
                  ex. E34 520i sedan
                  ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                  ex. E36 325i sedan
                  ex. E36 328i touring
                  ex. E36 318 iS qp
                  ex. E36 325i qp -R.I.P-
                  ex. E21 320i sedan
                  ex. E30 318i sedan
                  ex. E3 2500 sedan

                  Comment

                  • Wiceroid
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2005
                    • 265
                    • Lahti

                    Originally posted by Mr. Z
                    Tehokkaalla ja laillisella autolla ajaminen on todella mukavaa. Siitä saa kicksejä..
                    laittomalla tietysti ehkä vielä pikkasen enemmän.
                    Mun pointtihan on juuri se että siitä ilmeisesti saa kicksejä.. siitä virittämisestä siis.
                    En ole ottanut kantaa siihen kuinka järkevää se on.. -> se on harrastus joten ei sillä ole niin väliä. Vähissä on ne harrastukset joissa oikeasti on sitä järkeä, etenkään jos asiaa tarkastellaan ainoastaan taloudelliselta kannalta.
                    Jotenkin noin minäkin ajattelen. Ei siitä auton ropaamisesta aina pahemmin kicksejä kyllä saa kun hitsimaskit ja muut työkalut lentelee, mutta kun odottaa sitä hetkeä kun on jotain saanut aikaiseksi. Se kun ensimmäistä kertaa sen monen kkauden työn jälkeen ajat sitä aikaansannostasi, ja se toimii. Siinä on sitä jotain. Kunnes jotain "pientä" taas koneesta laukeaa...
                    "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Et taaskaan ymmärtänyt mitä tarkoitin...??? No, en vieläkään epäile älyäsi, mutta ei taida rautalanka enään minulla riittää. No, vielä kerran ja sitten vastuu on lopullisesti kuulijalla.
                      Hyötysuhteen kasvaminen tarkoittaa juuri sitä että nykymoottoreista saatavat litratehot ovat huimasti parantuneet sitten 70-luvun. Eli tokihan 70-luvulla osattiin ottaa jo hevosvoimia moottorista, mutta pointti on siinä että nykyisin samasta tilavuudesta voidaan ottaa puhtia huimasti enemmän.
                      Näin on perheautomoottoreissa ja näin on kilpamoottoreissa. Pointti on siinä että tuo suurempi teho selittyy myös pitkälti hyötysuhteiden kasvamisella, jolloin saatava hevosvoima saadaan pienemmällä energian kulutuksella.
                      Nykyiset vapaasti hengittävät F1 moottorit kuluttavat puolet vähemmän ja kuitenkin tuottavat yli puolet enemmän tehoa kuin 70-luvun formulamoottorit.
                      Kokreettisemmin tämä tosiaan kuitenkin näkyy ihan "perheautoissa". Eli jos verrataan saastemääräysten puristuksessa olevia kiesejä, esim.-00 mallista V8-moottorista n.viisilitraista M5:sta ja vuosien 73-75 mallisia n.viisilitraisia sporttisia jenkkiautoja(esim.mustang,camaro,firebird). Silloisista saastemääräykset täyttävistä viisilitraisista jenkkisporteista puristettiin n.150hv:n teholukemia n.15-litran keskikulutuksilla, kun bemusta pusketaan samalla kulutuksella jo yli 400hv. 73-75 mallisissa camaroissa sitä vapaasti hengittävää virityspotentiaalia on todella reilusti suhteellisen halvalla(jos ei tarvitse murehtia päästöistä) kun taas M5 pannun vastaava prosentuaalinen tehonlisäys vapaastihengittävänä on käytännössä jo täysin mahdotonta. Varsinkin jos nykyisissä päästövaatimuksissa on pakko pysyä.
                      Eli summa summarum... Nykyisin saatavilla litratehoilla on jouduttu sellaiseen asemaan mäntämoottorien kehityskaaressa jossa ilmaisia aterioita ei enään ole olemassakaan. Ratkaisut jolla nykyisiin tehoihin/kulutuksiin/päästöihin on päästy, on niin korkean insinöörityön tulosta, että näillä ns."kotipajanvirittäjillä" ei yksinkertaisesti riitä enään resurssit siihen että moottoreista oikeasti pystyttäisiin nykyisten saastevaatimusten rajoissa "virittämään" suorituskykyisempiä. Jonkinverran maksimitehoa dynolla kyllä, mutta ei juurikaan käytännön reaalisuorituskykyä.
                      Jos siis "virittäminen" on jollekkin autonrakennuksen itseisarvo, pitää ruuvattava tekniikka olla jo menneiltä vuosikymmeniltä.

                      Comment

                      • jvakeva
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2433
                        • Kouvola

                        kuulostaa mukavalta...
                        B10 V8 # 108
                        saab r560 8X4

                        Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                        Comment

                        • asshole
                          Newbiemmer
                          • Jul 2004
                          • 15

                          ottamatta kantaa siihen , miten helpolla tosta myllystä saa "tuunamalla" lisävoimaa, kommentoisin ennemmin miten toi mylly toimii isolla vaihteella kiihdyttäessä esim satkusta/120 vauhdista vaikkapa 180 vauhtiin. tekee sen todella hyvin. toi on mulle tärkeempää kuin 0-100 kiihdytys. mielestäni kotiviritys on silloin onnistunut kun keskialueen teho/vääntö saadaan lisääntymään ja se on se mitä eniten tarvitaan jotta käytännön suorituskyky paranee.

                          tuli muutamaa yksilöö ajettua viime viikkoina ja itte en lähtis kyseistä myllyä kyl muuttamaan yhtään ellei sinne sitä solmua putkeen laitettais.

                          Comment

                          • Rapamaha
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 683
                            • -

                            Originally posted by asshole
                            kommentoisin ennemmin miten toi mylly toimii isolla vaihteella kiihdyttäessä esim satkusta/120 vauhdista vaikkapa 180 vauhtiin. tekee sen todella hyvin. toi on mulle tärkeempää kuin 0-100 kiihdytys.
                            Tuleeko sitten useinkin kiihdyteltyä normaaliliikenteessä 100-180km/h tai 120-180km/h vetoja?

                            Oman 523:n penkin välissä kuski kiihtyy toisinaan 0-200km/h parissa sekunnin kymmenyksessä... mutta mulla onkin viriviritakapönttö, 98:ia tankissa ja BMC:n korvausfiltteri laatikossa vaatehuoneen hyllyllä

                            Comment

                            • asshole
                              Newbiemmer
                              • Jul 2004
                              • 15

                              juu, eipä tosiaan tule jatkuvasti tollasia kiihdytyksiä tehtyä, mut piti noi yksilöt koeajaa monipuolisesti ku olin broidille autoa valitsemassa ja vastuu painaa.

                              Comment

                              • J-Poika
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 835
                                • There's a place in the North, far far away

                                Originally posted by Rapamaha
                                Tuleeko sitten useinkin kiihdyteltyä normaaliliikenteessä 100-180km/h tai 120-180km/h vetoja?

                                Oman 523:n penkin välissä kuski kiihtyy toisinaan 0-200km/h parissa sekunnin kymmenyksessä... mutta mulla onkin viriviritakapönttö, 98:ia tankissa ja BMC:n korvausfiltteri laatikossa vaatehuoneen hyllyllä
                                mitäs väliä sitten on kiihdytyksistä? eiköhän noin noin ajat jotain kerro muustakin kiihtyvyydestä jos ei vaihdelaatikon välityksiä paljoo rukatta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎