Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Takaluukun fiksaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tappokinnas
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 187
    • Pori

    #31
    Aloitin sekoilun 120 paperilla. Kolhut pellille ja pari kohoumaa ajattelin napauttaa kevyesti sisään ja kittiä.

    Saumat on avattu. Kittaan kannen ensin ja hion. Sitten puhallusta ruosteisiin ja epoksia.
    Attached Files
    Bmw e39 528 automatic vm.1998
    Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
    Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
    Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

    Comment

    • Tappokinnas
      Bimmer Rookie
      • Apr 2013
      • 187
      • Pori

      #32
      Homma etenee pikkuhiljaa hionnan merkeissä. Pitää hakea motonetista vedenerotin ja paineenaäädin kun tossa nykyisessä mulla on öljystin.

      Luukun ala-osasta löytyy maalipinnasta halkeilua ja alta paljastuu punaista pohjamaalia ja ruostetta.
      Attached Files
      Bmw e39 528 automatic vm.1998
      Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
      Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
      Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3580
        • Raisio

        #33
        Taidettu jo aiemmin maalata jollain paukkumaaleilla ja jos haluat kunnon tuloksen ja kestävän maalauksen, kirkkaalla pellille tälläisen kohdat tai koko luukun pintapuoli.
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • Tappokinnas
          Bimmer Rookie
          • Apr 2013
          • 187
          • Pori

          #34
          Joo tarkoitus olisi pistää pellille koko luukun alaosa niin kuin neuvoitkin.

          Kuinka monta kerrosta kannattaa laittaa hiomaväriä ja millaiset täyttövaikutukset sillä on pieniin koloihin? Jos maalissa on kolhuja ollut olen hionut tasaisksi kyllä.

          Kannen olen myös pakkeloinut kolhuista mutta pitää vielä tarkkaan tutkia onko tarpeeksi hyvä. Pientä vibaa tuntuu paperilla pyyhkiessä pakkelin ja pellin rajalla.

          Olen hionut nyt kannen 120 -> 180 -> 240 -> 320 papereilla. 320 päälle hiomaväri jonka hion 400 tai 500 paperilla. Vai kenties molemmilla?
          Bmw e39 528 automatic vm.1998
          Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
          Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
          Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

          Comment

          • Tappokinnas
            Bimmer Rookie
            • Apr 2013
            • 187
            • Pori

            #35
            Projekti tuli kerralla valmiiksi. Auto lensi katolleen ojaan eilen kun väistin kissaa.
            Bmw e39 528 automatic vm.1998
            Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
            Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
            Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14446
              • Oulu

              #36
              Originally posted by Tappokinnas View Post
              Projekti tuli kerralla valmiiksi. Auto lensi katolleen ojaan eilen kun väistin kissaa.
              No hui, tuon takia en kyllä noita pikku elukoita ala väistään.

              Mutta jos vain pelti meni mutkalle, niin ei pahasti käynyt.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Tappokinnas
                Bimmer Rookie
                • Apr 2013
                • 187
                • Pori

                #37
                Joo ei pitäis mitään kaurista pienempää koittaa kiertää. Mutta kissaihmisen reaktio on mielenkiintoinen. Romuja saa aina uusia. Kenties 540 tai e38

                Luotto e39 kohtaan kyllä kasvoi kun pysyi niin hyvin kasassa kyydistä huolimatta. Kovia rautoja perkele.
                Bmw e39 528 automatic vm.1998
                Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                Comment

                • aae30
                  BTCF Member
                  • May 2010
                  • 2716
                  • .fi

                  #38
                  Originally posted by Tappokinnas View Post
                  Joo ei pitäis mitään kaurista pienempää koittaa kiertää. Mutta kissaihmisen reaktio on mielenkiintoinen. Romuja saa aina uusia. Kenties 540 tai e38

                  Luotto e39 kohtaan kyllä kasvoi kun pysyi niin hyvin kasassa kyydistä huolimatta. Kovia rautoja perkele.
                  Asenteesta
                  Ikäviä tuollaiset onnettomuudet..
                  Täytyykin koputtaa puuta, ku itsellä ollut aina tuuria mukana elukoita väistellessä.

                  On kovia rautoja, ambulanssikuski oli sanonu siskon miehelle ku ex e39sin kippas,
                  että onneks oli auto alla, eikä mikn kia tms.,
                  vaikka rusinaks se autokin meni niin hengissä kuitenkin selvis suht pienin vahingoin.
                  Sorry I'm Not Sorry
                  E34 540iA 93 sedan
                  E34 540iA 93 sedan
                  E39 530iA 00 touring

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Originally posted by aae30 View Post
                    On kovia rautoja, ambulanssikuski oli sanonu siskon miehelle ku ex e39sin kippas,
                    että onneks oli auto alla, eikä mikn kia tms.,
                    Ambulanssikuski, se koritekniikan ammattilainen.
                    No, taitaa kuitenkin todellisuudessa uudet Kia:t olla huomattavastikkin kovempia koriltaan kuin jo suhteellisen vanhan koritekniikan e39 (joka toki aikanaan oli huippua, mutta ”kehitys kun kehittyy”...).

                    Comment

                    • Tappokinnas
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2013
                      • 187
                      • Pori

                      #40
                      Totta tuokin. 90 km/h vauhdista auto penkkaan ja pari kierähdystä ilmasta ojaan. Siitä liukuen katollaan kunnes pysähtyi niin minusta on tukevaa tekoa. Onni onnettomuudessa että mulle ei käynyt mitään.

                      Näitä kun saa muutamalla tonnilla hyväkuntoisina ja varusteet kohdillaan niin on siinä vaatimattomalle miehelle paljon autoa.

                      Uusi e39 alle. Kiiat sitten niille jotka sellaisen haluaa.
                      Bmw e39 528 automatic vm.1998
                      Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                      Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                      Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                      Comment

                      • aae30
                        BTCF Member
                        • May 2010
                        • 2716
                        • .fi

                        #41
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Ambulanssikuski, se koritekniikan ammattilainen.
                        No, taitaa kuitenkin todellisuudessa uudet Kia:t olla huomattavastikkin kovempia koriltaan kuin jo suhteellisen vanhan koritekniikan e39 (joka toki aikanaan oli huippua, mutta ”kehitys kun kehittyy”...).
                        Älä ymmärrä väärin kirjoittamaani, ok unohdin oravan edellisestä viestistä,
                        mutta tiedostan kyllä e39sin vanhuuden vrt uusi, enkä missään kohtaan maininnut kenenkään pätevyyksistä,
                        saati mihin vertaili, uuteen vai vanhaan, yhtään mitään.
                        Sorry I'm Not Sorry
                        E34 540iA 93 sedan
                        E34 540iA 93 sedan
                        E39 530iA 00 touring

                        Comment

                        • jannnu78
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2013
                          • 150
                          • Tampere

                          #42
                          [QUOTE=Tappokinnas;3582870]Totta tuokin. 90 km/h vauhdista auto penkkaan ja pari kierähdystä ilmasta ojaan. Siitä liukuen katollaan kunnes pysähtyi niin minusta on tukevaa tekoa. Onni onnettomuudessa että mulle ei käynyt mitään.


                          samaan mieltä kyllä , tuosta korin kestävyydestä , on se aika jöötiä , itse en ajanut mutta näin , kun lähes reidenpaksunen koivu otti ja katkesi tyvestä ja E39;si pysy rytäkässä lukuun ottamatta etupyörän ripustusta , lokasuojaa ja etuovea lukuun ottamatta koriltaan varsin ryhdissään.

                          tunteehan se ajossakin kun ajaa 90-luvun E39:ssä ja hyppää siitä nyt siihen mainittuun Kia:n niin kyllä on koppa hepposempi jo ihan perstuntumaltaan , ovet menee kiinni kun huussin ovi jne.. se onkin sitten jo toinen juttu ja riippuu tietysti minkälainen on kolari , mutta nyky autot siis 2010 vaikka eteenpäin niin painuvat kolaritilanteessa täysin kasaan ja näin ollen jakavat törmäys energiaa pois hytissä olevista ihmisistä , sinä on tapahtunut E39:iin varmasti paljon muutoksia , mutta jos puhutaan kuinka ryhdissä E39 pysyy noista mälleistä niin jostain E39:stä saattaa saada vielä pelasettua mutta Kia menee lähes joka kolarissa lunastus kuntoon .

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #43
                            Saman paino/kokoluokan testit:

                            BMW e39 törmäystesti:





                            Kia Karens törmäystesti:





                            Kia Optima törmäystesti:





                            Missä näistä kori jäykin?

                            Oikeasti e39:ssä ohjaamo-osa alkaa jo painumaan selvästi kasaan lyhentäen kuljettajan selviytymistilaa, kun vastaavan kokoluokan Kiat pysyvät ohjaamo-osaltaan täysin alkuperäisissä mitoissaan (mm.ovet toimivat aivan täysin tämä tällin jälkeen,jne).
                            Ihan aikuisten oikeasti tämän päivän pikkuKiatkin ovat huomattavasti jäykempää koritekniikkaa kuin 20-vuotta vanhemman koritekniikan e39.
                            Kuten todettua, bemari oli aikansa huippu, mutta ei lähellekkään tämän päivän koritekniikkaa vaikka sitä kuinka haluaisi romantisoida.
                            Last edited by Hemi; 19-07-2015, 00:33.

                            Comment

                            • Perlenbacher
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2010
                              • 1103
                              • Suomi

                              #44
                              Kyllä tuolla korin etuosan jäykkyydellä on toissijainen rooli kun ajatellaan kolaritilannetta. Jokainen autonvalmistaja osaa lisätä konehuoneeseen 40kg Ruukin ysisatasta tms. jolloin korista tulee jäykempi kuin kellään muulla valmistajalla.

                              Vaikka bemari menisi 30 cm enemmän lyttyyn, tarkoittaa se merkittävästi pienempiä äkkipysähdyksen aiheuttamia voimia kehoon. Varpaisiin voi tehdä kipiää mutta autotehtaillakin priorisoidaan.

                              Kuvitteellinen umpijöötistä koneistettu pikkuauto voi mennä 5cm lyttyyn kovassa nokkakolarissa, mutta matkustajilla katkeaa niskat.

                              Vai ympäriajostako tässä puhuttiin. Kuinkahan Kian ovet aukeaa kattokäynnin jälkeen?

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Originally posted by Perlenbacher View Post
                                Kyllä tuolla korin etuosan jäykkyydellä on toissijainen rooli kun ajatellaan kolaritilannetta. Jokainen autonvalmistaja osaa lisätä konehuoneeseen 40kg Ruukin ysisatasta tms. jolloin korista tulee jäykempi kuin kellään muulla valmistajalla.

                                Vaikka bemari menisi 30 cm enemmän lyttyyn, tarkoittaa se merkittävästi pienempiä äkkipysähdyksen aiheuttamia voimia kehoon. Varpaisiin voi tehdä kipiää mutta autotehtaillakin priorisoidaan.

                                Kuvitteellinen umpijöötistä koneistettu pikkuauto voi mennä 5cm lyttyyn kovassa nokkakolarissa, mutta matkustajilla katkeaa niskat.

                                Vai ympäriajostako tässä puhuttiin. Kuinkahan Kian ovet aukeaa kattokäynnin jälkeen?
                                Ei, se ei mene noin, vaan näissä testeissä mitataan juurikin matkustajiin kohdistuvia G-voimia suorien iskujen lisäksi.
                                Eli nykykoritekniikan itse korikehikot ovat huomattavasti kautta linjan jäykempiä kuin 20-vuotta sitten ja samalla kuitenkin kokoonpainuvista törmäysalueista kehikon ulkopuolella on saatu paremmin hallittavia ja näin pienempiä G-voimia matkustajiin tuottavia.
                                Nykyautojen korikehikot ovat todella lujia, eikä e39 pärjää tässä asiassa oikeastaan millekkään nykymallille kokoon katsomatta.
                                Pitää myös huomata että nykykoreilta vaaditaan testeissä aika paljon enemmän kuin mitä silloin kun e39:ä testattiin (mm.tärmäysnopeutta on kasvatettu) ja tätä kautta e39 saavuttaisi nykytesteissä kaksi, aivan maksimissaan kolme tähteä.
                                Kuitenkin nykyisin jo pikkuautotkin saavuttavat helposti sen viisi tähteä ja e39:hän ei suoriutuisi lainkaan luhistumatta nykyisestä todella rajusta IIHS crash testistä.

                                Ok, tuossa hieman karrikoitu esimerkki siitä mitä uusi ja vanha koritekniikka tarkoittaa käytännössä oikeasti, eikä van romantisoiduissa mielikuvissa.
                                Tämä ihan siksi koska varsinkin alan harrastajat ovat useinkin sitä mieltä kuinka vahvoja ja turvallisia nuo ratakiskosta rakennetut rungolliset vanhat jenkit ovat.
                                Todellisuudessa ne ovat aivan paperia paskaraudasta puristettuine ”ratakiskorunkoineen”, verrattuna karkaistusta moduulielementeistä pitkälti liimaamalla valmistettuihin nykyautoihin ja nykyisiin pikkuautoihinkin:



                                Näissä romanttisissa mielikuvissa usein se ”looginen” päättely lähtee siitä että koska siinä vanhassa autossa on massaa ja oikeaa ”rautaa”, sekä katu-uskottavampi valmistajan merkki keulassa, kestää se paljon paremmin kuin ”muoviset” pienet nykyautot.
                                Tässä oikeastaan kaiken havainnollistava esimerkki nykyisestä koritekniikasta jonka evoluution juuri Smart aloitti:
                                Eli nykyisin Smartissa ensimmäisenä otettu koritekniikka alkaa olemaan jo kaikissa Suomessa myytävissä uusissa autoissa, valmistajasta riippumatta ja ero mm.korikehikon jäykkyydessä vaikkapa verrattuna 20-vuotta vanhempaan e39:iin on oikeasti valtava.
                                Tässä 113kmh kuljettajan kulma edellä päin betoniseinää ja ohjaamo on mitoissaan (e39:ssä ratti olisi takapenkillä):

                                Last edited by Hemi; 19-07-2015, 13:44.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎