Originally posted by öpel
View Post
Se että Smart ottaa puolet kevyempänä enemmän ”vastapalloa” on toki ihan jo fysiikan laki, mutta nimenomaan sitä taustaa vastenhan se pärjäsi todella hyvin (mm.ohjaamo-osa täysin mitoissaan).
Tämä siis kertoo juuri siitä uusien autojen koritekniikasta, ei S600 mersun ylivoimasta itsessään.
Sillekkin löytyy liikennevirrasta isompansa ja silloin ainoa oleellinen asia on korikehikon lujuus (mahdollistaja) ja aktiivisten turvavarusteiden tehokkuus.
En nyt löydä tahön hätään ko.törmäyskokeessa mitattuja G-voimia (laitan kun löydän), mutta ihan varmasti Smartissakin olisi selvitty hengissä ko.törmäyksestä.
Vanhan koritekniikan autohan oikeasti EI olisi selvinnyt ko.törmäyksestä ja sehän tässä on ainakin se minun pointti.
Eli massa suojelee vain kohdattaessa pienenpi, joten se ei kerro itse kolatirvallisuudesta yhtään mitään koska onnettomuustyypeistä vain pieni osa on kohtausonnettomuuksia ja silloinkin ehto on se että olet massan suhteen voiman oikealla puolella.
Jos kuitenkin vastassa on täysperävaunurekka, ainoa mikä pelastaa on törmäysnopeus, korikehikon lujuus ja aktiivisten turvavarusteiden tehokkuus.
Näitä ei oikeasti voida korvata lisäämällä ajoneuvon massaa, koska aina löytyy isompi ja kovempi vastustaja.
Comment