Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tärinä 100-120 km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #46
    Eiköhän niissä kulmiensäätölaitteissa itsessään ole kaikkien automerkkien/mallien alustamittatiedot. Eli ei todellakaan tarvitse "mittamiehelle" antaa kuin rekisteriote/alustanumero, niin eiköhän laitteiston tietokannasta löydy arvot. Madallus ei sinällään vaikuta mittaustapahtumaan, vaan tästä johtuva poikkeama voidaan huomioida,
    Alustassa on mitattavia arvoja abaut nelisenkymmentä jotka ovat laitteiston vertailuarvoja heti kun alustanumero on syötetty ja kalibrointi suoritettu. Millään "pahvilappuarvoilla" ei siis todellakaan tee yhtään mitään.

    Comment

    • Shadow-line
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 245
      • Pirkanmaa

      #47
      Wanha ja paljon spekuloitu asia, mutta edelleen varmasti ajankohtainen monelle e39 omistajille.
      Omassa -97 e39 myös ko. ongelmaa, Ärsyttää jo niinpaljon, et aattelin kysäistä onko kukaan keksinyt tms. ratkaisua? Hemi aikaisemmin kirjoitellut vetarin sisänivelistä, onko kukaan vaihtanu vetareita tai pelkkiä niveliä?Ilmeisesti vetoakselit ovat vaihtokelpoisia keskenään?Ja mikä siellä sisänivelissä oikein aiheuttaisi ton ilmiön, aika mielenkiintoinen sydeemi loppupeleissä?
      Mutta niinkuin Hemi kirjoitteli, vahvistan ton Saabin samantapaisen jutun täysin!!

      Mulla uudet renkaat, vanteet ok, alustan nivelet,puslat ok, ohjauskulmat ok, mikä muu vois enää sit olla? :shock:

      Tarvii ensviikolla vaihtaa vetarien paikkaa, jos sillä sit ongelma poistuisi
      ja olisi taas AJAMISEN ILOA :wink:

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #48
        Joo, uutena BMW:n omistajana on myös päässyt tutustumaan noihin tärinöihin. Autossa oli ostohetkellä W sarjan loppuunajetut renkaat, joita oli pyöritelty edestä taakse jne.

        Vaihdoin juuri äsken talvikiekot alle, kokona 205/60/16 (Winter viking 1) ja tärinät hävisi sen tien. Ei siis mitääntärinää. Toisaalta koeajo oli lyhyt ja huomenna jatkuu. Ajoin max. 80km/h, mutta juuri tuossa nopeudessa sitä tärinää ilmeni.

        Kesärenkaat siis aiheuttivat ainakin tuolla nopeudella tärinät. Saas nähdä, jos huomenna ehtisi lisää testaamaan.

        Oli muuten hemmetin hyvän tuntuiset renkaat ja hiljaisemmat kuin nuo kesä Dunlopit

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #49
          Sama ongelma tuntuu olevan muissakin takavetoisissa Saksanpojan tekeleissä. Eli talvirenkaat tuntuu jopa helpotukselta näihin testivoittaja kesärenkaisiin nähden. Tässä tullaan juuri siihen mitä oikeasti kuluttajat haluaisi renkaaltaan mutta joka ei toteudu mikäli lehtien testivoittoja halutaan. Juuri julkaistiin uusimmat kuluttajatilastot joista kävi selkeästi ilmi kuinka suurta merkitystä mm.TM:n rengastestit näyttelevät kuluttajavalinnoissa. Oikeasti kuitenkin kuluttaja vaatii renkaaltaan äänettömyyttä, stabiiliutta, kulutuskestävyyttä, värinättömuuttä, vetelemättömyyttä jne. Testeissä painotukset ovat kuitenkin aivan toisaalla ja useimmat nykymerkkirenkaat ovat uskomattoman perseestä käytettävyydeltään ja varsinkin hieman kuluneina. Eli ilmaisia aterioita kun ei myöskään näissä rengasasioissa ole niin samalla kun testiradalla saadaan voitto 0.5sek pujottelutestin turvin,rakentamalla rengas vain tätä varten, niin samalla kiesit vapisee, metelöi ja vetelee ihan tajuttomasti. Talvirenkaissa missä painotukset testeissäkin lähteemm. tavoitelluista minimaalista uraherkkyyksistä, koetaan usein nastalliset talvirenkaat miellyttävämpinä ajaa kuin vastaavat kesärenkaat. Kotrastin havaitsee kun ajaa Nokialaisia 225/45 17" pyöriä kesärenkaana ja nastallisena Hakkapeliitta 2:na. Nastakumi pitää selkeästi pienemmän äänen, ei vetele eikä täristä lainkaan ja tuntuu muutenkin kaikin puolin miellyttävämmältä/ajettavammalta renkaalta kuin vastaava Nokian kesäkiekko joka on toki TM:n pujotteluradalla 2-3sek nopeampi.

          Comment

          • mattij
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 197
            • Rankkula

            #50
            Re: e39 tärinä 100-120 km/h

            Tärinän syitä on jo tässä lueteltu n kappaletta, mutta vielä on lisää ainakin yksi.
            Servotroniceissa oli jossain vaiheessa tärinää aiheuttava tyyppivika. Omassakin tätä haettiin ties kuinka ja kauan, kunnes koko ohjausvaihde vaihdettiin.

            2002ti -75, 1502 -75, M3 -15, X1 25d -17, 330e -17
            projektit
            1800TI -64, 1800 -65, 1800TI -65, 2002 -69, 2002ti (20-4) -73
            ex
            EMW 327 -55, 2002tii -73, 320i -82, 520iA -84, M535i -85, 520iA -87, 535i -88, 520i -90, 525iA -90, 525iAXT -90, 320iCabrio -90, M5 -91, 325iAXT -92, 325iCabrio -92, 323iACabrio -00, 525iAT -01, C1 -01, 325iACabrio -03, M3 Cabrio -03, 525iAT -04, 118i -05, M3 Cabrio -05, M5 Touring -07, Z4 M Roadster -08, E90 M3 -09, 116i -10, 530GT -10, 1M -11, 1M -12, 118iA -12

            sigpic

            Comment

            • Shadow-line
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 245
              • Pirkanmaa

              #51
              Tulipahan kokeiltua: vanha tuttu tärinä 100-120km/h ja nyt samantapaista tärinää nopeudella 55-60km/h, kokeilin nostaa takapyörät ilmaan, tärinä edelleen havaittavissa molemmilla nopeudella, kuitenkin selvemmin 100-120 km/h.

              Seuraavaksi molemmat vetarit perästä irti, nop.mittarihan tippu pelistä pois, mut kiekkamitarin mukaan vedätin lähelle 200km/h eikä MINKÄÄNLAISTA TÄRINÄÄ missään vaiheessa!

              Itseasiassa kun pyörittelit sisempiä niveliä suuntaan jos toiseen, aivankuin olisi rasvan puutetta, miten se nyt kuvailisi..tökki ja takerteli ihan selkeesti?!

              Homma jäi kesken kun ei ollut sopivaa vaseliinia, mutta uskoakseni vika voisi löytyä hyvinkin tuolta(Hemi taisi joskus nuista mainitakin).Ainakaan pyöräntuennassa tai laakereissa ei havaihtu mitään epämääräistä.

              Eli prässillä kumin sisään reilusti vassua, jos viitsisi, ottaisi vetarit pöydäälle ja voitelisi samantien ulommat niveletkin. Eri asia sitten on, jos nivelet onkin kuluneet vaihtokuntoon.Mutta rasvaamisen aion tehdä, sittenpähän näkee..

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #52
                Joo. Lupasin tosiaan asiasta lisää jos raportoitavaa eteen tulee. Sen verran on asiasta tullut kuultua että ainakin toinenkin e39 lopetti vatkaamisen vetarien vaihdolla. Oli kuulemma uusilla rasvoilla parantunut selvästi, mutta ei täysin lopettanut tärinää. Ruotsista tähän tuli vm.-00/22tkm ajetut vetarit ja tärinä oli loppunut välittömästi. Joten kyllähän tämä on ihan selvästi ainakin yksi ko.ongelman alkulähteistä, mutta ei kaikkien. Omani TU koneinen tärisee vain koneen ollessa kylmä(myöhäistys?), kaverilla loppui kun kiesi käytettiin nelipistesuuntauksella, yhden vian tiedän olleen jumittavissa jarruissa/satuloiden liukureissa, jne.

                Comment

                • bavaria:39
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 323
                  • Kotka

                  #53
                  Olisko hinta-arviota uusille vetareille E39:iin? Jos vaikka Saksasta tai muualta tilais, veikkaisin hinta-eron olevan melkoinen maahantuojan hintoihin verrattuna...

                  Edit: Onko kaikissa E39:ssä samanlaiset vetarit?

                  Comment

                  • Shadow-line
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 245
                    • Pirkanmaa

                    #54
                    Kysyin Kl-varaosista: 420ekee/kpl ja vanha vaihdossa, pelkkiä niveliä ei saa, suojakumeja ainoastaan.

                    Ja itse asiaan :wink: , rasvasin tänään sisemmät nivelet paikoillaan, rasvaa meni n. 100g per puoli, n. 80km ajon aikana ei havaittua muutosta.
                    Tilannetta tarkkaillaan.. 8)
                    Mutta ei varmaankaan kuuluisi tuon vetoakselin "tökkivän",otat akselista kiinni ja heilutat sitä sivusuunnassa reilusti "päästä päähän" sen verran mitä siellä liikerataa on??? :?: Eli liike töksähtelee molemmilla puolilla 2-3 kertaa "matkan" aikana. En muista kyllä tavanneeni missään muussa autossa moista ilmiötä!

                    Voisko joku onnellinen e39 omistaja ,jonka auto ei tärise, pahuuttaan tuonkin tsekata :lol:

                    Comment

                    • mattij
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 197
                      • Rankkula

                      #55
                      --

                      2002ti -75, 1502 -75, M3 -15, X1 25d -17, 330e -17
                      projektit
                      1800TI -64, 1800 -65, 1800TI -65, 2002 -69, 2002ti (20-4) -73
                      ex
                      EMW 327 -55, 2002tii -73, 320i -82, 520iA -84, M535i -85, 520iA -87, 535i -88, 520i -90, 525iA -90, 525iAXT -90, 320iCabrio -90, M5 -91, 325iAXT -92, 325iCabrio -92, 323iACabrio -00, 525iAT -01, C1 -01, 325iACabrio -03, M3 Cabrio -03, 525iAT -04, 118i -05, M3 Cabrio -05, M5 Touring -07, Z4 M Roadster -08, E90 M3 -09, 116i -10, 530GT -10, 1M -11, 1M -12, 118iA -12

                      sigpic

                      Comment

                      • Samppasika
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 769
                        • Kempele

                        #56
                        Luulis noihin tärinöihin ja muihin tyyppivikoihin maahantuoja/valmistaja jo reagoivan vaihtamalla takuuseen noita vetareita, apurungon puslia, reaktiotankoja jne.... Kuvittelisin tuossa vähitellen maineen menevän, kun tuollaisia ihme vikoja ilmenee, eikä niitä saada oikeen missään kunnolla paikallistettua.
                        Itsellä ainakin oli suht ruusuinen kuva BMW laadusta ennen eka puimurin hommaamista. Nykyään tosin tiedän, ettei se ole kuin illuusiota ja markkinamiesten hypetystä. Helposti kuvittelisi, että jos laitat rahaa reilusti enemmän, kuin johonkin vastaavan ikäiseen japsiin tms., saat luotettavan ja hyvän ajopelin vuosiksi. valitettavastiu tämä haave ei ole aivan toteutunut... Monenkaan kohdalla, mitä olen foorumia seurannut. (Ja seuraan sitä päivittäin) Tuntuu että se merkkiuskollisuus/tyytyväisyys tosiaan perustuu siihen, ettei kukaan kehtaa tunnustaa, ettei se niin helvetin hyvä olekaan... Ainoa merkitsevä asia tuntuu olevan, että se on BMW? Mulle laatu kyllä merkitsee sitäkin, ettei jatkuvasti tarvi olla rappaamassa ja vaihtamassa jotain palikoita ympäri autoa.....

                        Sori tämä "offtopic" avautuminen, mutta kännissä sitä herkistyy
                        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                        E61 530d M-sport -08
                        E39 528i Touring -97

                        Yhteydenotot: [email protected] !!

                        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                        Comment

                        • bavaria:39
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 323
                          • Kotka

                          #57
                          Originally posted by Shadow-line
                          Tulipahan kokeiltua: vanha tuttu tärinä 100-120km/h ja nyt samantapaista tärinää nopeudella 55-60km/h, kokeilin nostaa takapyörät ilmaan, tärinä edelleen havaittavissa molemmilla nopeudella, kuitenkin selvemmin 100-120 km/h.

                          Seuraavaksi molemmat vetarit perästä irti, nop.mittarihan tippu pelistä pois, mut kiekkamitarin mukaan vedätin lähelle 200km/h eikä MINKÄÄNLAISTA TÄRINÄÄ missään vaiheessa!

                          Itseasiassa kun pyörittelit sisempiä niveliä suuntaan jos toiseen, aivankuin olisi rasvan puutetta, miten se nyt kuvailisi..tökki ja takerteli ihan selkeesti?!

                          Homma jäi kesken kun ei ollut sopivaa vaseliinia, mutta uskoakseni vika voisi löytyä hyvinkin tuolta(Hemi taisi joskus nuista mainitakin).Ainakaan pyöräntuennassa tai laakereissa ei havaihtu mitään epämääräistä.

                          Eli prässillä kumin sisään reilusti vassua, jos viitsisi, ottaisi vetarit pöydäälle ja voitelisi samantien ulommat niveletkin. Eri asia sitten on, jos nivelet onkin kuluneet vaihtokuntoon.Mutta rasvaamisen aion tehdä, sittenpähän näkee..
                          Voisitko kertoa vähän lisää tuosta vetarien irrotuksesta, siis ihan jokainen tiedonjyvänen auttaa, sillä ajattelin ottaa vetarit irti ja rasvata ne nyt alkajaisiksi. Auttaisko vetarien vaihto puolelta toiselle, elikkä nehän on samanlaisia keskenään?

                          ETK kertoo "repair kit":ien olemassaolosta, olisko tuosta apua, kun noi uudet vetarit on pirun kalliita...

                          Mutta lähdetään nyt liikkeelle vetarien irrotuksesta(ja takasin asennuksesta)...

                          Comment

                          • Shadow-line
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 245
                            • Pirkanmaa

                            #58
                            Niin, en ole ottanut niitä kokonaan pois, ainoastaan toistaiseksi vain perästä. Pultit (6kpl per puoli)olivat torx-kannalla olevia, oiskohan hylsyn koko ollut E-10 tai E-12.Pyörännapa mutteri normaali iso mutsku, kokoa en muista.

                            Merkkaa jollakin vetarien paikka ennen irtiottoa, saa takaisin ainakin just oikeille kohtaan.Mutta vetoakselin pitäisi mahtua tulemaan aika nätisti pois purkamatta tukivarsia jne., jos koko akselin haluat pois.

                            Sisempien nivelien rasvaus onnistui hyvin siinä paikallaan. isompi klemmari pois ja rasvaa vain kinkee sisään. Ja uudella klemmarilla kiinni, nehän tuppaa oleen kertakäyttöisiä.Toistaiseksi rasvauksesta ei ole ollut apua.

                            Vetoakselien vaihtoa keskenään en ole tehnyt, senkin aion kokeilla kun tässä nyt kerta leikitään :lol: sekä ulompien nivelien rasvauksen. Ei siitä haittaakaan kai ole.

                            Takaisin asennuksessa ei mitään erikoista.

                            Comment

                            • bavaria:39
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 323
                              • Kotka

                              #59
                              Kiitoksia tiedoista, muistahan kertoa lisää havaintoja!

                              Comment

                              • bavaria:39
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2004
                                • 323
                                • Kotka

                                #60
                                Anything new?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎