Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tärinä 100-120 km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • touring39
    BTCF Member
    • May 2005
    • 3901
    • Kaarina

    Mun 530D ainakin täristi ajokilometreistä/koneen lämmöstä/ilman lämpötiloista riippumatta.
    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

    Ex:
    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

    Comment

    • takahiki
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 203
      • home

      tämä esimerkki ei tietysti koske asfalttiviidakoissa asuvia, mutta tuohon lähtiessä puistavaan ja hetken päästä puistelun loppumiseen on joskus tarjottu sellaistakin ratkaisua että renkaan uriin tarttuisi kiviseltä pihalta lähdettäessä pieniä sopivan kokoisia kiviä jotka renkaan pyörimisnopeuden kasvaessa sinkoutuisivat irti.Ei tietysti selitä millään lailla tuotayli 100km:n nopeudessa esiintyviä värinöitä...

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        ei s******a voi tehdä kivet niin isoa heittoa, ainakaan omassani kun oikein tutisee kunnolla.
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Touring39: Niinpä. Mutta jos kerran on olemassa e39:jä jotka tutisee vain kylmänä, liikkeelle lähtiessä vain tuon koneen lämpiämisen ajan ja sitten niitä jotka ei tutinaa lopeta lainkaan, niin voidaanko kysyä: Miksi jotkut e39:t ei lopeta ominaisuudeksi laskettavaa likkeellelähdön/koneen lämpiämisen ajan ilmenavää tärinää?

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            Originally posted by Hemi
            Touring39: Niinpä. Mutta jos kerran on olemassa e39:jä jotka tutisee vain kylmänä, liikkeelle lähtiessä vain tuon koneen lämpiämisen ajan ja sitten niitä jotka ei tutinaa lopeta lainkaan, niin voidaanko kysyä: Miksi jotkut e39:t ei lopeta ominaisuudeksi laskettavaa likkeellelähdön/koneen lämpiämisen ajan ilmenavää tärinää?
            Niinno, niinkuin mä tossa aikaisemmin totesin, mulla asia riippui vain äärimmäisen tarkasta tasapainotuksesta. Tietysti täytyy seurata asiaa, kun renkailla tuppaa olemaan taipumus joskus 'epätasapainottaa' ittensä...

            Johtopäätös voisi olla, että tärinä johtuu monistakin eri syistä. Tämä kommentti tietysti helpottaa suunnattomasti muita asian tiimoilla kärvisteleviä...
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Näyttäisikin siltä, että E39:issä on tärinää, tutinaa ja ratin heilumista... Ja nuo johtunee eri asioita. Tutinan olen minäkin joskus huomannut, sen voi kokea vaikka auto on paikallaan. Ilmeneeköhän tutina vain automaateissa?
              E39 528iA

              Comment

              • Mr. Z
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 943
                • Manse

                Originally posted by Mr. Z
                Huomattiin rengasliikkeessä semmoinen homma että kun takarenkaita "revittiin ja heiluteltiin" välyksien katsomismielessä niin takarenkaat antavat alareunastaan ikäänkuin periksi eli liikkuvat ihan selvästi ulos ja sisään. Kuuluuko ao. ilmiö asiaan? Ikäänkuin jokin pusla tms. olisi paskana.
                No niin oli tuossa auto äsken nyrkkipajalla renkaat ilmassa tutkailtiin tuota takarenkaan "heilumista" ja näyttäisi siltä että pusla tms. nivel, jolla napa tulee tukivarteen kiinni, on väljä? Tukivarsi ei liiku yhtään ulos/sisäänsuunnassa, mutta napa liikkuu tukivarresta ulos/sisään suunnassa.
                http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30
                Katselin KL-varaosien sivuiltakin osia, ja sieltä löytyikin seuraavanlaista:
                14140 "laakeripesän ""narinahela"""
                14715 "laakeripesän ""narinahelan"" nivel"
                Eli linkin kuvasta osat numero 2 & 4? Onko jollakin kokemusta vaihdosta?
                E38 740ia
                E39 530 dAT
                ex. E34 520i sedan
                ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                ex. E36 325i sedan
                ex. E36 328i touring
                ex. E36 318 iS qp
                ex. E36 325i qp -R.I.P-
                ex. E21 320i sedan
                ex. E30 318i sedan
                ex. E3 2500 sedan

                Comment

                • Shadow-line
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 245
                  • Pirkanmaa

                  Sen verran omasta e39 touringista että minun kohdallani tutinat jäivät apurungon puslien vaihdon jälkeen pois, ajettu n.13tkm rempan jälkeen.
                  Mutta ennen remppaa kiinnitin myös ite tuohon "kylmänä" ravistukseen, joka lieveni huomattavasti hetken ajon jälkeen.Siis nopeudella 55-60km/h.Ravistus kylläkin jatkui edelleen, mutta vähemmän.Näin siis joka kerta, kun esim. aamulla lähdit.Ulkolämpötilalla ei ollut tuohon vaikutusta,samalla tavalla ravisti..Ihme homma???Auto oli -97 TDS manuaaliaskilla.

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6324
                    • P-Pohjanmaa

                    parempaa päin

                    Oma auto kävi eilen tasapainotuksessa.
                    10-15 grammaa lisättiin joka renkaaseen ja samalla katottiin vanteet ,kahdessa näytti olevan sivuttais heittoa (kevyt reunakosketus?? ).
                    Nämä kaksi pikkuvikaista mulla olikin aiemmin edessä ennen ,tosin pari päivää kokeilin niitä pitää takana= ei hyvä.
                    No joka tapuksessa nyt oli kyyti ihan jees,aivan pientä tärinää olin tuntevani mutta nyt taas nauttii kyydisti.
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • nkk523iA
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2005
                      • 48

                      e39 tärinä 100-120 km/h TOIMII

                      No niin NYT EI tärise, tutise eikä myöskään ravista. Autoon vahdettiin tänään koko kardaani akseli. Kerron faktat myöhemmin...
                      Voi luoja tätä onnea, olisi kuin uudella autolla ajelisi. Kovemmassa kiihdytyksessä tuli ennen aina 60 km/h se saatanan ravistus ja samoin tasa- ajossa.
                      Nyt on oluen (monen sellaisen) paikka!!!!!

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        Originally posted by nkk523iA
                        No niin NYT EI tärise, tutise eikä myöskään ravista. Autoon vahdettiin tänään koko kardaani akseli. Kerron faktat myöhemmin...
                        Voi luoja tätä onnea, olisi kuin uudella autolla ajelisi. Kovemmassa kiihdytyksessä tuli ennen aina 60 km/h se saatanan ravistus ja samoin tasa- ajossa.
                        Nyt on oluen (monen sellaisen) paikka!!!!!
                        Paljonkos tuli kardaanille hintaa? Silti, halpaa lystiä jos lähti tärinät hemmettiin.

                        Jonkun pitäisi tehdä listaus mistä aloittaa toimenpiteet alkaen halvimmasta kalliimpaan.

                        Tyyliin;
                        1: Puhdista vanteet
                        2: Tasapainota renkaat
                        3. Mikäs sitten tulisi??? listaa voi jatkaa

                        Comment

                        • creative 22
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 560
                          • Alavus

                          tärisee

                          Joo pari kuuta sit takasi bemarilinjalle ja täytyy valitettavasti todeta että taas
                          tärisee, edellinen e34 alkas tärisee kun orgispyörät vaihdettiin ats-aluihin ja nokian renkaisiin, 2 kertaa painot uusiksi ja kulmien säätö niin helppas.Nyt siis
                          e39 tärisee 115kmh alkaen, taas painotus ja hetkeks auttoi mutta taas tutajaa, kumman herkkiä tuntuu bemut olevan noille epätasapainoille.Tuntuis että tärinä on alkuaan jostain muualta ja renkaat sitä sit lisää.(mulla misukat ja cms 15" vanteet)Onkohan noissa -96-97 malleissa joku perusvika vai miksi ne on niin herkkiä tolle väpinälle? Kardaani vai ne vetarit?nivelet ja puslat on ok.Ideoita???
                          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                          BMW Freude Am Fahren

                          Comment

                          • Moonshine
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 1018
                            • Järvenpää

                            Originally posted by creative 22
                            Onkohan noissa -96-97 malleissa joku perusvika vai miksi ne on niin herkkiä tolle väpinälle? Kardaani vai ne vetarit?nivelet ja puslat on ok.Ideoita???
                            Öö. no eiköhän juurikin tuota ole tässä jo pohdiskeltu yli 100 viestin verran?
                            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                            Comment

                            • creative 22
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 560
                              • Alavus

                              Onhan se hyvä että pohditaan...jos vaikka joskus se syykin sitte selviäis.Vaikka ei taida olla yhtä ainutta syytä tohon ongelmaan.
                              Muutenhan toi e39 on tosi hyvä auto ominaisuuksiltaan.
                              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                              BMW Freude Am Fahren

                              Comment

                              • mallat78
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2003
                                • 148
                                • Kymi

                                Tuon kylmänä tutinan voi ainakin jättää moottorin osalta pois, kun on kokeiltu hinauksessa ja samat tärinät tuli. tämä siis e39 mallissa. Itellä oli e34:ssä kylmä tärinää ja lämmetessä katosi osittain. Myös sateella tärisi enemmin. Tärinä hävisi kun autoon vaihdettiin kardaanin tukilaakeri (3 kerran). myös takapyöränlaakeri meni samalla vaihtoon. Ilmeisesti tuo tukilaakeri oli VÄÄRIN asennettu edellisillä kerroilla.
                                Loogisesti ajatellen lämpötila vaikuttaa eniten juuri laakereihin ja myös tuohon tukilaakerin kumiin.
                                Niin ja vielä lisäyksenä. Viimeeksi vaihdettu tukilaakeri oli päällisinpuolin ehjän näköinen.
                                Last edited by mallat78; 16-07-2005, 21:26.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎