Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tärinä 100-120 km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    Tismalleen samaa pohditaan Mersufoorumilla: http://mersuforum.net/forum/viewtopi...asc&highlight=

    eli yhteistä on vain takavetoisuus. Olisiko sittenkin nimenomaan kardaaniin liittyvä juttu?

    Comment

    • creative 22
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 560
      • Alavus

      e39 tärinä

      Joo taitaa sillä takavedolla jotain tekemistä tämän asian kans olla, mutta bemarit on tosi kranttuja myös noiden renkaiden painotuksesta...joku joskus
      sano että bemmusta pitäis painottaa pyörät paikoillaan (dynaaminen painotus?), että kaikki epätasapainoa aiheuttavat tekijät sen puolesta tulis
      eliminoitua.en vaan tiedä missä tollasta tehtäis??omien kokemuksien mukaan takaveto on kyllä herkkä ravistamaan, aikoinaan oli jenkki joka vispas niin että hampaat meinas tippua ja vastaantulijakin varmaan näki ajovalot kahtena...ja turha täs nyt on muitakaan alata kehumaan..ollut myös uudenkarhea "laatu-japsi" jossa jarrut ravisti kun vanhas taunuksesbemarin hyvistä puolista vielä sen verran että mihin autoon on yhtä helppo vaihtaa esim. ilmansuodatin
      ja raitisilmapuolen suodattimetja lamppujen vaihtoonkaan ei tarvi sisälokarin irroitusta.Joka kärrys on omat harminsa mutta sen sanon omana mielipiteenäni et e39 on maantiellä mahtava auto, hiljaisempi kuin moni uusi auto...ei natise ei kitise vaikka olis jo 300tkm mittarissa.
      Last edited by creative 22; 16-07-2005, 22:52.
      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

      BMW Freude Am Fahren

      Comment

      • sand
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 155
        • palokka

        Originally posted by creative 22
        joku joskus sano että bemmusta pitäis painottaa pyörät paikoillaan (dynaaminen painotus?), että kaikki epätasapainoa aiheuttavat tekijät sen puolesta tulis
        eliminoitua.en vaan tiedä missä tollasta tehtäis??
        Hyvin varustetut rengasliikkeet voivat tehdä tasapainotuksen renkaat paikoillaan. Esim. täällä Jyväskylässä VIANOR on yksi sellainen paikka.

        Comment

        • 525TDS Touring
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 483
          • Sahalahti

          Originally posted by sand
          Hyvin varustetut rengasliikkeet voivat tehdä tasapainotuksen renkaat paikoillaan. Esim. täällä Jyväskylässä VIANOR on yksi sellainen paikka.
          Onnistuu Bemareissa etupyörille, muttei vetäville. Sama laite millä painotetaan kuorma-autojen etupyörät alla.
          Ex-525TDSa Touring -98
          Ex-MB E220T CDi -02
          E61 520D -09
          F11 518d -16

          Comment

          • pete k
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 31
            • nokia

            Minulla täristää kylmänä mutta 5-10 km ajon jälkeen loppuu tärinä tai ainakin vähenee huomattavasti.

            Comment

            • nkk523iA
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 48

              e39 tärinä 100-120 km/h TOIMII

              Niin kuin totesin jo aiemmin kerron faktaa omasta yksilöstä...
              Eli auto 523 aut. vm-10/96 sedan ml. 240 000 km
              Huomasin keväällä renkaiden vaihdon jälkeen (205/65/15 talvikumit pois ) ja tilalle (215/55/16 kesäkumit) tärinää ja tutinaa. Eri renkaita koitettiin useita kertoja samoin tasapainotusta ja pyörien suuntausta.
              Autoa kokeili moni asentaja eri firmoissa ja varmaa vastausta ei tullut keneltäkään (aivan ymmärrettävää)
              Kuten moni on jo lukenut takakelkan/apurungon puslien vaihto on poistanut joillakin tärinät mutta tässä yksilössä siitä ei ollut apua. Seuraavaksi kardaanin kimppuun, siihen vaihdettiin etupäähän "rättinivel", tukilaakeri ja sorvarilla uusi nivel. Kardaani oli kuulemma tasapainotettu tämän jälkeen mutta se ei pitänyt paikkansa. Auto alkoi täristää entistä enemmän!
              Vetarit avattiin ja niissäkin oli väljyyttä mutta ei niille tehty sen enempää.
              Tilasin O Jalosen kautta Ruotsista kardaanin ( n. 100 000 km ajetusta ) hintaa osalle tuli 250 erkkiä. Kardaani laitettiin alle sellaisenaan eikä mihinkään esim, laakeriin koskettu. Tärinät hävisi täysin, on myös selvää että vanhan kardaanin nivelen fiksailu on pahentanut tärinää mutta huom! sitä oli jo ennen kardaaniin koskemista. Eli tämä yksilö toimii ainakin nyt kiva katsoa kun ajelee enemmän alkaako tärinät palautua.

              Comment

              • creative 22
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 560
                • Alavus

                e39 tärinä

                Kertokaapas arvon heimopäälliköt vielä tosta taka-apurungon puslahommasta,
                minkämoisilla km-lukemilla alkaa kummit retkahtelemaan?Pystyy varmaan osittain toteamaan sen pultin/aluslevyn irroituksella?Vaihtoon varmaankin
                tarvitaan jonkinlainen prässi tai ulosvetäjä.Entäs toi kardaanin tukilaakerin
                vaihto, joku kertoi mahdollisesta asennusvirheestä, mitäs tossa tulis erityisesti
                huomioida?Tätä samaa väpinä-asiaahan tämä on mutta uskon että aika monia tämä aihe kiinnostaa....
                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                BMW Freude Am Fahren

                Comment

                • nkk523iA
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2005
                  • 48

                  e39 tärinä 100-120 km/h

                  Nyt takana n. 1000 km parissa päivässä työ ajoja ja taas alkoi eli 120 km/h vapisee, ei niin paljon kuin ennen mutta sen verran että sitä ei voi olla huomaamatta.(sa*atana)
                  Murheet siis jatkuu täälläkin ilmeisesti pitää tehdä kuten hemi jo totesi aiemmin Vaihtoon vaan kun vikaa ei löydy. 60km/h ei kylläkään täristä niin kuin ennen, melkoisen kiero juttu kaiken kaikkiaan

                  Comment

                  • tohevono
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 46
                    • All around world

                    Sama ongelma täällä...korjausta odotellessa

                    Elikkäs meikäläisellä sama ongelma. Tärisee 50-60 ja 100-120 km/h väleillä. Ajoittain tuntuu myös vedätetettäessä alhaisilla nopeuksilla pompotusta. Pahinta tärinä on, kun vetää (suht painavaa) kärryä perässä +100 km/h. Kärryn kanssa alkoi viime keikalla myös kuulua pientä pyörän laakeriääntä, ilman kärryä ei mitään kuulu!

                    Oudoin ilmiö on kuitenkin, jos avaa takasivuikkunat + 80 km/h nopeudessa, kun tuntuu, että tärykalvot halkeaa ilmanpaineesta aiheutuvasta "juminasta". Liekö tällä yhteyttä tärinöihin...

                    Renkaita on kolme kierrosta käytetty ja ongelma ei ole poistunut (2 x 16" kitkat orggis aluilla + 18" kesärenkaat replicoilla). Tasapainotuksia on tehty aina vaan uudelleen jo rengasliikkeen edustajan hermoromahdukseen saakka.

                    Ensi viikolla menee sitten vaihtoon kaikkien pyörien laakerit (navat), kaikki iskarit (bilstein), etujouset (H&R) ja jarrut levyineen joka nurkkaan. Edestä koiranluut ja reaktiotangon puslat on vaihdettu jo aiemmin...

                    Ainiin ja autona on 530d farkku '00 automaatti niveaulla...eli ei se uudempaan vaihtaminenkaan välttämättä ole riittävä lääke...

                    Jos ei auta, kait se on harkittava merkin vaihtoa...

                    Comment

                    • creative 22
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 560
                      • Alavus

                      e 39 tärinä

                      Sama täälä...maagiset 120kmh ja niin se hytke alkaa..kuskinpuolen etulevy taitaa olla vähän kiero mutta tuskin se nyt tostakaan täysin johtuu.Jotenkin se vaan vähä hetkeksi rauhottu kun putsasin kaikki liukupinnat (satula oli vähän jumis) jatketaan selvitystä ja ilmoitellaan tuloksista
                      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                      BMW Freude Am Fahren

                      Comment

                      • jms-btcf
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 696
                        • Tampere

                        Originally posted by tohevono
                        Oudoin ilmiö on kuitenkin, jos avaa takasivuikkunat + 80 km/h nopeudessa, kun tuntuu, että tärykalvot halkeaa ilmanpaineesta aiheutuvasta "juminasta". Liekö tällä yhteyttä tärinöihin...

                        Renkaita on kolme kierrosta käytetty ja ongelma ei ole poistunut (2 x 16" kitkat orggis aluilla + 18" kesärenkaat replicoilla). Tasapainotuksia on tehty aina vaan uudelleen jo rengasliikkeen edustajan hermoromahdukseen saakka.
                        Toi jumina ajettaessa takalasit auki on mun mielestä ominaisuus farkuissa, itse olen huomannut myös muilla merkeillä.

                        Keväällä kun vaihdoin vanteet (15"->17", mukana käytetyt renkaat) hävisi tärinät. Nyt on tärinät palanneet, tosin tuohon vaikuttanee ainakin se että ainakin kolme iskaria ja kaikki renkaat on finaalissa sekä aurauskulmat miten sattuu.
                        e61 535d

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          Originally posted by jms-btcf
                          Keväällä kun vaihdoin vanteet (15"->17", mukana käytetyt renkaat) hävisi tärinät. Nyt on tärinät palanneet, tosin tuohon vaikuttanee ainakin se että ainakin kolme iskaria ja kaikki renkaat on finaalissa sekä aurauskulmat miten sattuu.
                          Noi viat voi tietysti jopa vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • nkk523iA
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2005
                            • 48

                            tohevono mihin viet laitettavaksi?

                            Meneekö auto mahdollisesti merkkiliikkeeseen vai pajalle? Mielenkiinnollla odotan miten sun tapauksessa käy!?

                            Comment

                            • jms-btcf
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 696
                              • Tampere

                              Originally posted by alspe
                              Noi viat voi tietysti jopa vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.
                              Joo renkaat oli asentajan mukaan "Hiihtoliiton suosittelemat", kankailla takana sisäreunasta ja pyörimiskehän suunnassa aaltomainen kulutuspinta. No nyt on enää jäljellä iskarit ja aurauskulmat... tärinät hävisivät uusilla kumeilla. Uusi alustasarja (sachs) on tilattu ja tulee kun tulee, mutta noi aurauskulmat täytyy käydä laittamassa väliaikaiseen kondikseen alustasettiä odotellessa...
                              e61 535d

                              Comment

                              • nkk523iA
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2005
                                • 48

                                e39 tärinä 100-120 km/h

                                tohevono oletko saanut autoon osat vaihdettua???

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎