Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tärinä 100-120 km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shadow-line
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 245
    • Pirkanmaa

    #91
    Originally posted by nkk523iA
    Itse asiassa en tiedä (kysynyt) miten ne oli puslat todennut ehjiksi. Olen itse sillä kannalla että ne paskana. On todella outoa kun tänään ajoin n. 450km niin välillä ei tärinästä ole tietoakaan mutta välillä tuntuu kuin joku heiluttaisi penkkiä ihan saatanasti... Esim. ajan sataa ja rauhallinen jarrutus jossain vaiheessa (n.50-65km/h) tuntuu siinäkin aivan selvästi että kori ottaa tärinää.

    Kysymys Shadow-Line? oliko autosi välillä ns. parempi ja välillä taas tärinä aivan sietämätöntä. omassa on selvästi välillä havaittavissa parempia aikoja...

    kiitos näin etukäteen
    Jep, välillä parempi, toisinaan taas todella sietämätön..mitään oikein kunnon selvää loogista syytä en pysty kyllä sanomaan.Sehän sen ihmeelliseksi juuri tekeekin?Talviaikaankin se "tuntui" olevan parempi, ilmojen lämmettyä paheni????

    Touringissahan koko taka-akselisto tärinät yms. välittyvät koriin oikeastaan noiden puslien "kautta" ja jousien, ts. muuten koko taka-akselisto on irti auton korista.Sedanissakin ilmeisesti muuten samanlainen rakenne, erona vissiin McPhersson-tyyppinen iskari jousisetti, joka yläpäästä kiinnitetty koriin kuin taas farkussa erilliset iskarit, jotka yläpäästä kiinnitetty apurunkoon.(omassa siis ei ilmajousitustus tyyppisiä iskareita)

    Ilmeisesti tuota tärinää ja värinää tulee ajossa luonnollisesti muitten asioittenkin ollessa kunnossa, esim. renkaiden tasapaino yms.,ja tuntuu olemaan sairaan herkkä rakenne oireilemaan tuon, jos vaikka noi puslat kulahtaneet..En tiiä sitten.No, siinä minun ajatuksiani aiheesta.Korjatkaa jos tuntuu siltä.

    Comment

    • nkk523iA
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 48

      #92
      e39 tärinä 100-120 km/h

      Originally posted by Shadow-line
      Jep, välillä parempi, toisinaan taas todella sietämätön..mitään oikein kunnon selvää loogista syytä en pysty kyllä sanomaan.Sehän sen ihmeelliseksi juuri tekeekin?Talviaikaankin se "tuntui" olevan parempi, ilmojen lämmettyä paheni????

      Touringissahan koko taka-akselisto tärinät yms. välittyvät koriin oikeastaan noiden puslien "kautta" ja jousien, ts. muuten koko taka-akselisto on irti auton korista.Sedanissakin ilmeisesti muuten samanlainen rakenne, erona vissiin McPhersson-tyyppinen iskari jousisetti, joka yläpäästä kiinnitetty koriin kuin taas farkussa erilliset iskarit, jotka yläpäästä kiinnitetty apurunkoon.(omassa siis ei ilmajousitustus tyyppisiä iskareita)

      Ilmeisesti tuota tärinää ja värinää tulee ajossa luonnollisesti muitten asioittenkin ollessa kunnossa, esim. renkaiden tasapaino yms.,ja tuntuu olemaan sairaan herkkä rakenne oireilemaan tuon, jos vaikka noi puslat kulahtaneet..En tiiä sitten.No, siinä minun ajatuksiani aiheesta.Korjatkaa jos tuntuu siltä.
      Yes kiitoksia kommenteista. Sama homma, talvella oli mielestäni melko huomaamatonta tärinää jos ollenkaan. Tietysti talvirenkaat oli mulla pehmeät. Vaihdatan ne puslat (sedanissa ei ole kalliita) kerron miten käy kun jotain ilmenee??!!

      Comment

      • ex-VAG
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 408
        • Tampere

        #93
        Originally posted by nkk523iA
        Yes kiitoksia kommenteista. Sama homma, talvella oli mielestäni melko huomaamatonta tärinää jos ollenkaan. Tietysti talvirenkaat oli mulla pehmeät. Vaihdatan ne puslat (sedanissa ei ole kalliita) kerron miten käy kun jotain ilmenee??!!
        Puslat ei ole kalliita, mutta aikaa niiden vaihtoon menee aikas lailla. Merkkiliikkeen arvio 5-7h, ja harvemmin kai nyrkkipajat noita nopeammin vaihtaa.

        Nyt ei ole kesärenkailla mitään tärinöitä millään nopeuksilla, mutta joskus tulee melko omituinen fiilis varsinkin yli 100 nopeuksissa. Ikäänkuin taka-akseli hieman värähtelisi, ja alkaisi elämään muutenkin vähän omaa elämäänsä (lievää huojumista).
        Samoin kun veivaa autoa puolelta toiselle, takapää tuntuu hieman löysälle. Alla on kuitenkin juuri vaihdetut iskarit+jouset, ja 18" kumit.

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #94
          Tuli nyt vaihdettua tuo Sachs:n Performance -alustasarja alle ja se_on_loistava. Lievä vapina hävisi kokonaan. Samalla kyllä tasapainotettiin renkaat.

          Pitäisi olla vakiona tuollainen sarja 39:ssä. Käsittääkseni samat osat kuin M-sport alustassa.

          Comment

          • nkk523iA
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 48

            #95
            e39 tärinä 100-120 km/h, 55-65km/h

            No niin tänään vaihdettiin taakse kaikki 4 kumityynyä (puslaa) ei mitään vaikutusta tärinään!!! Kori tutisee ja tärisee edelleen samaan tuttuun malliin mutta kuopista auto menee mukavammin. Työtä ei tehty merkkiliikkeessä ja aikaa kului n. 6h. Osat oli (KL:ssä 21 € ja metrossa 26€ ) edulliset työ ei.
            MIKÄLI joku tietää minkä osan/osat vaihtamalla auto alkaa taas toimimaan olen todella tyytyväinen.

            Ps: HEMI onko niistä tärinä ongelmista kuulunut sieltä suunnalta mitään järkevää???
            Hermot menee totaalisesti

            Comment

            • bavaria:39
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 323
              • Kotka

              #96
              Originally posted by nkk523iA
              No niin tänään vaihdettiin taakse kaikki 4 kumityynyä (puslaa) ei mitään vaikutusta tärinään!!! Kori tutisee ja tärisee edelleen samaan tuttuun malliin mutta kuopista auto menee mukavammin. Työtä ei tehty merkkiliikkeessä ja aikaa kului n. 6h. Osat oli (KL:ssä 21 € ja metrossa 26€ ) edulliset työ ei.
              MIKÄLI joku tietää minkä osan/osat vaihtamalla auto alkaa taas toimimaan olen todella tyytyväinen.

              Ps: HEMI onko niistä tärinä ongelmista kuulunut sieltä suunnalta mitään järkevää???
              Hermot menee totaalisesti

              Seuraavaksi vetarit vaihtoon? Minkälaisessa kunnossa taka-iskarit on?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #97
                nkk523: Eipä niistä ole juuri sen enempää saatu selvyttä, mutta kyllähän aika monessa 9/98-vanhemmassa ne on paikallistuneet joko takavetareihin tai jarruihin/napoihin.
                Vittumainen vika joka tapauksessa niissä joissa sitä ilmenee, kun mitään 100% varmaa korjauskeinoa ei olekkaan. Näitä 9/98-uudempia jarrusarjoja tilattiin ruotsista muutamiin kieseihin(ja muutama ylimääräinen setti) joissa vetariremontti ei auttanut, ja nyt näyttäisi ainakin näissä parissa ongelmat loppuneen(tai ainakin taas väliaikaisesti).
                Nytkään ei vain ihan tiedätä mistä ongelman poistuminen loppui koska samalla vaihdettiin kaikki satulat, levyt, palat ja etunavat suoraan ajosta otetuista 9/98-uudemmista kieseistä. Siis vain kevyt pinta puhdistus ja niineen palikat alle. Kummassakin nyt tehdyssä tapauksessa loppui jarrutärinät sekä nuo vapinat?
                Last edited by Hemi; 15-05-2005, 18:53.

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6324
                  • P-Pohjanmaa

                  #98
                  Pitäsköhän itsekin liittyä tähän tärinä osioon.
                  Auto 530da farkku ajettu 202tkm ,matala alusta ja taitaapa olla alkup. iskarit tai ainakin takaiskareissa oli sachs\boge + bmw logo...renkaat lähes uudet nankang 245\40 ja 18" m5 replica? vanteilla.
                  Sain auton viime torstaina ja auto tuli suoraan huollosta.
                  Alusta nelipyöräsuunnattiin,samalla puslat tarkistettiin (kaikki oli ok,paitis toisessa etuiskarissa lievä vuoto)ja kaikki renkaat tasapainotettiin eturenkaat siirrettiiin taakse jne,tämä toimienpide tehtiin sen vuoksi että havaitsin ostohetkellä eturenkaiden sisäreunojen lievän kulumisen.

                  No huollon jälkeen auto täristää 90-110 vauhdissa sen verran että 120 pitää ajaa..se nyt ei ole ongelma mutta poliisi tuskin hyväksyy selitystä
                  Tärinä tuntuu takaosassa ja olettaisin että takarenkaat ei ole tasapainossa.
                  Auto oli aiemmin minulla koeajolla pari päivää ja silloin ei tärissyt mistään.
                  Ekaksi reklamoin huoltoliikettä ja se saa tsekata mikä tuon tärinän aiheuttaa..
                  Last edited by veku; 15-05-2005, 18:55.
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #99
                    Veku: Sinulla taitaa kyllä olla kyseessä jokin renkaaseen/vanteeseen liittyvä tasapaino tai keskitysongelma.

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6324
                      • P-Pohjanmaa

                      Originally posted by Hemi
                      Veku: Sinulla taitaa kyllä olla kyseessä jokin renkaaseen/vanteeseen liittyvä tasapaino tai keskitysongelma.
                      Näin olettaisin ,ilmeisesti on aika tarkka e39:ssä että rengas\vanneyhdistelmä on tasapainossa ja vanteet puhtaina.
                      Katsotaan miten käy otan heti alkuviikosta yhteyttä huoltoliikkeeseen
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by veku
                        eturenkaat siirrettiiin taakse jne,tämä toimienpide tehtiin sen vuoksi että havaitsin ostohetkellä eturenkaiden sisäreunojen lievän kulumisen.
                        BMW (ohjekirja) ei suosittele renkaiden vaihtamista eri paikkoihin. Etu- ja takarenkaat kuluu eri kohdista jolloin jo kuluneiden renkaiden vaihtaminen eri paikkoihin voi aiheuttaa ongelmia.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6324
                          • P-Pohjanmaa

                          Originally posted by TJJ
                          BMW (ohjekirja) ei suosittele renkaiden vaihtamista eri paikkoihin. Etu- ja takarenkaat kuluu eri kohdista jolloin jo kuluneiden renkaiden vaihtaminen eri paikkoihin voi aiheuttaa ongelmia.
                          No voi dam..enhän minä ohjekirjaa ole lukenut kun kaikki teksti siellä on saksaksi..vaimo sentään sai radion toimimaan jotenkin saksan ohjeillakin.

                          Eli vaihto meni näin kaikki renkaat vaihdettiin ristiin eli vas etu tuli oik taakse,joten kaikki renkaat otetiin vanteilta pois ..ja tämä sen vuoksi että saatiin lievä alkup eturenkaiden kulunut sisäreuna takarenkaisiin ja sinnekin ulkolaidalle.
                          Nyt kun tarkemmin ajattelee niin voi kai se sen tärinän tuostakin ottaa..

                          No joka tapauksessa käyn reklamoimossa saavat siellä pyörittää vaikka uudestaan takarenkaat eteen jolloin alkup asentelma on taas paitsi se että kulunut sisäreuna on sitten ulkoreunalla edessä..

                          Muuten tuolla on kyllä ilo ajaa
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by veku
                            No voi dam..enhän minä ohjekirjaa ole lukenut kun kaikki teksti siellä on saksaksi..vaimo sentään sai radion toimimaan jotenkin saksan ohjeillakin. Eli vaihto meni näin kaikki renkaat vaihdettiin ristiin eli vas etu tuli oik taakse,joten kaikki renkaat otetiin vanteilta pois
                            Tuolla on E39 ohjekirjoja englanniksi: http://www.bmwtips.com/OwnersManuals/manuals.htm
                            Ohjeissa myös sanotaan, että jos renkaita välttämättä haluaa kierrättää niin ei saa vaihtaa ristiin vaan pitää vaihtaa samalle puolelle ja vaihtoja pitäisi tehdä 5000km välein.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6324
                              • P-Pohjanmaa

                              Originally posted by TJJ
                              Tuolla on E39 ohjekirjoja englanniksi: http://www.bmwtips.com/OwnersManuals/manuals.htm
                              Ohjeissa myös sanotaan, että jos renkaita välttämättä haluaa kierrättää niin ei saa vaihtaa ristiin vaan pitää vaihtaa samalle puolelle ja vaihtoja pitäisi tehdä 5000km välein.
                              Pitää jostain hommata ihan suomenkielinen painos..kenties purkaamolta.
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              • veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6324
                                • P-Pohjanmaa

                                Originally posted by Hemi
                                Veku: Sinulla taitaa kyllä olla kyseessä jokin renkaaseen/vanteeseen liittyvä tasapaino tai keskitysongelma.

                                Soitin rengasliikkeeseen jossa vanteet tasapainotettiin.
                                Kaveri kertoi että jossain vanteessa oli hieman heittoa mutta ei muista enään että missä vanteessa.
                                Joten ei auta kun kokeilla jos tärinä vähenisi kun siirtää takarenkaat eteen jne..koska tärinää ei tuntunut ennen tätä tasapainotusta.
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎