Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vm-98 EI PUHALLA LÄMMINTÄ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beggy
    Bimmer Rookie
    • Oct 2015
    • 65
    • Säynätsalo

    #16
    Originally posted by Havis View Post
    Mitä tämä tarkalleen tarkoittaa, säädöt täysillä? Onko automaatti-ilmastointi? Jos on, niin siilin toiminnan voi testata vaikka laittamalla sen huurteenpoiston vähäks aikaa päälle. Kun puhalluksen kaikki palkit menee päälle, pitäis puhaltimenkin alkaa puhkua apinan raivolla. Jos ei puhkua tunnu, nii silloin voi alkaa epäillä siilin kuntoa.

    Mutta siilin toiminta tai toimimattomuus ei vaikuta puhallusilman lämpötilaan mitenkään, ainoastaan puhallusnopeuteen.
    Testasin tuota huurteenpoistoa ja kaikki palkit päällä puhalsi apinan raivolla. Ennen tätä testiä puhallus oli heikko normi lämmityksessä vaikka palkit täysillä oli. Nyt puhallus toimii niinkuin pitää mutta edelleen lämpö on kuin lehmän hönkäys eli viileetä. Sit tänään huomasin ajaessa että välillä puhaltaa todella kylmää. Jalkatilaan tuntuisi tulevan vähän lämpöisempää.

    Comment

    • beggy
      Bimmer Rookie
      • Oct 2015
      • 65
      • Säynätsalo

      #17
      Originally posted by eiskalt View Post
      Tässä oikeen hyvä ohje.
      Kiitos !

      Comment

      • beggy
        Bimmer Rookie
        • Oct 2015
        • 65
        • Säynätsalo

        #18
        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Jos olet joutunut nestettä lisäämään,niin siellä voi olla (taas) vajausta.Tarkasta nestemäärä uudelleen.Etsi mahdollinen vuoto ja korjaa/korjauta.Jos siellä on oikeasti vuoto ja siten nestevajausta,niin vuoto yleensä vaan lisääntyy.
        Näytti siltä että olisi taasen vajentunut. Taidan huomenissa soitella huoltoon et saavat tarkistaa. Kun ei päällisin puolin näy vuotoja. Märkiä letkuja tai muuta eikä ainakaan maahan ole koskaan valuma jälkiä jäänyt.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10047
          • KVLA

          #19
          Originally posted by beggy View Post
          Näytti siltä että olisi taasen vajentunut. Taidan huomenissa soitella huoltoon et saavat tarkistaa. Kun ei päällisin puolin näy vuotoja. Märkiä letkuja tai muuta eikä ainakaan maahan ole koskaan valuma jälkiä jäänyt.
          Saattaa olla,että jos vesipumppu vuotaa,niin vuotoa on vain kuumana ajon aikana.Tsekkaa kuitenkin vesipumppu,termarin koppa,paisuntasäiliö ja itse jäähdyttäjä vielä kuumalla moottorilla uudestaan.Peilin ja taskulampun avulla näkee vähän pimeämpiinkin paikkoihin.
          Last edited by Heguli 31; 10-01-2016, 19:18.

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            #20
            Originally posted by beggy View Post
            Testasin tuota huurteenpoistoa ja kaikki palkit päällä puhalsi apinan raivolla. Ennen tätä testiä puhallus oli heikko normi lämmityksessä vaikka palkit täysillä oli. Nyt puhallus toimii niinkuin pitää mutta edelleen lämpö on kuin lehmän hönkäys eli viileetä. Sit tänään huomasin ajaessa että välillä puhaltaa todella kylmää. Jalkatilaan tuntuisi tulevan vähän lämpöisempää.
            Sellainen vinkki E39:n automaatti-ilmastoinnin talvikäyttöön, että kannattaa melkein ottaa aina talviaikana ilmansuuntauksen AUTO asento pois päältä ja laittaa mielummin puhallus käsin kaikkiin suuntiin valituksi.

            Automaatti kun suuntaa kylmällä säällä normaalitilassa pääosan ilmasta jaloille, jolloin ikkunoiden aukeaminen huurteesta hidastuu. Jos taas joka suunta on käsin valittu päälle, ilmaa puhalletaan joka suuntaa yhtä paljon, ja huurtumisongelmat vähenee.

            Näin ainakin itse olen havainnut kun yli 10v olen E39:llä ajellut. Sama huurtumisvaiva tahtoo olla kesälläkin oikein sateisilla keleillä varsinkin jos kyydissä on porukkaa.
            Last edited by Havis; 10-01-2016, 19:38.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • beggy
              Bimmer Rookie
              • Oct 2015
              • 65
              • Säynätsalo

              #21
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Saattaa olla,että jos vesipumppu vuotaa,niin vuotoa on vain kuumana ajon aikana.Tsekkaa kuitenkin vesipumppu,termarin koppa,paisuntasäiliö ja itse jäähdyttäjä vielä kuumalla moottorilla uudestaan.Peilin ja taskulampun avulla näkee vähän pimeämpiinkin paikkoihin.
              Kiitos! Täytyy huomenissa vielä kattoa kun hiukka lauhempaa keliäki luvattu et tarkenee ulkona

              Comment

              • beggy
                Bimmer Rookie
                • Oct 2015
                • 65
                • Säynätsalo

                #22
                Originally posted by Havis View Post
                Sellainen vinkki E39:n automaatti-ilmastoinnin talvikäyttöön, että kannattaa melkein ottaa aina talviaikana ilmansuuntauksen AUTO asento pois päältä ja laittaa mielummin puhallus käsin kaikkiin suuntiin valituksi.

                Automaatti kun suuntaa kylmällä säällä normaalitilassa pääosan ilmasta jaloille, jolloin ikkunoiden aukeaminen huurteesta hidastuu. Jos taas joka suunta on käsin valittu päälle, ilmaa puhalletaan joka suuntaa yhtä paljon, ja huurtumisongelmat vähenee.

                Näin ainakin itse olen havainnut kun yli 10v olen E39:llä ajellut. Sama huurtumisvaiva tahtoo olla kesälläkin oikein sateisilla keleillä varsinkin jos kyydissä on porukkaa.
                Ei ole ollut AUTO asento valittuna vaan käsin joka suuntaan. Huurtumis ongelmaa ei ole vaan se ettei tule lämmintä ilmaa.

                Comment

                • Yyz
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 151
                  • Pirkkala

                  #23
                  Originally posted by Havis View Post
                  Jos moottorin lämmöt kerran nousee ja pysyy normaalissa, termostaatissa tuskin mitään vikaa.
                  Omassa autossa alkoi viimekeväänä tuntua normaalia viileämmältä, vilkaisin salavalikkoon ja lämmöt näytti maksimissaan 78:n astetta vaikka viisari oli normaalissa. Uusi termostaatti ja johan alkoi tarkenemaan, lämmöt nousi 93:n
                  asteen tuntumaan.

                  Eli kyllä se termostaatti voi olla rikki vaikka mittari näyttää oikeaa.
                  Tosin ei se nyt ihan jääkylmää ollut, joten ei ehkä päde tähän tapaukseen.

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #24
                    Sen verran vielä beggy, että onko autosi valmistettu ennen 9/98, eli onko moottori M52 vai M52tu:think Tai siis, mikä moottori kyseessä tässä?
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • beggy
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2015
                      • 65
                      • Säynätsalo

                      #25
                      Originally posted by janke View Post
                      Sen verran vielä beggy, että onko autosi valmistettu ennen 9/98, eli onko moottori M52 vai M52tu:think Tai siis, mikä moottori kyseessä tässä?
                      Auto on rekisteröity 3.3.1998.

                      Comment

                      • beggy
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2015
                        • 65
                        • Säynätsalo

                        #26
                        Originally posted by Yyz View Post
                        Omassa autossa alkoi viimekeväänä tuntua normaalia viileämmältä, vilkaisin salavalikkoon ja lämmöt näytti maksimissaan 78:n astetta vaikka viisari oli normaalissa. Uusi termostaatti ja johan alkoi tarkenemaan, lämmöt nousi 93:n
                        asteen tuntumaan.

                        Eli kyllä se termostaatti voi olla rikki vaikka mittari näyttää oikeaa.
                        Tosin ei se nyt ihan jääkylmää ollut, joten ei ehkä päde tähän tapaukseen.
                        Reilu viikko sitten olin reissun päällä ja silloin pakkalukemat pyöri 19-20 lukemissa ja lämpöä riitti kun säädin oli asetettu 22.5. Olisiko nyt vaan niin että kun tuli nämä -28 pakkaset tuo termostaatti teho ei riitä. Sain ohjeet tuohon salavalikkoon josta näkisi moottorin lämpötilan mutta pelkään että sohlaan siellä näytössä jotain enkä pääse takaisin normiasetuksiin Nyt mittari näyttää -13 joten tänään selviää jatkuuko kylmän puhaltaminen?

                        Comment

                        • beggy
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2015
                          • 65
                          • Säynätsalo

                          #27
                          Originally posted by erä-koira View Post
                          Kokeile niitä vesiventtiilin letkuja että ovatko lämpimät kun moottori on normaali lämmin. Ja vois olla puhaltimen etuvastus menossa jos ei puhalla oikeen lailla täysil viisammat voi korjata jos väärin neuvoin
                          Tänään nuita vesiventtiilin letkuja koitin ja molemmat oli lämpöiset. Olisiko se sitten mahdollisesti termostaatti ?

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            #28
                            Originally posted by beggy View Post
                            Tänään nuita vesiventtiilin letkuja koitin ja molemmat oli lämpöiset. Olisiko se sitten mahdollisesti termostaatti ?
                            Meneekö autossasi vesiventtiililtä vesiputki kuskinpuolen raikkarinkotelon alle:think
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • juha_s
                              Alueaktiivi
                              • May 2008
                              • 447
                              • Lappeenranta

                              #29
                              Itselläni nuo auton lämmöt jäi 67 asteeseen noilla kovilla pakkasilla, kaupunki ajossa olivat vielä vähemmän. Nyt uuden termarin vaihettua lämmöt pyörii siinä 92-95, ainut minkä nyt huomasin että tyhjäkäynnillä puhaltaa viileämpää ilmaa kuin kierroksilla. Onko tässä nyt se kiertovesipumppu mennyt? Auto on automaatti-ilmastoinnilla jossa Rest toiminto.
                              F11 535d xDrive M-Sport -13

                              Comment

                              • Yyz
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2009
                                • 151
                                • Pirkkala

                                #30
                                Originally posted by beggy View Post
                                Reilu viikko sitten olin reissun päällä ja silloin pakkalukemat pyöri 19-20 lukemissa ja lämpöä riitti kun säädin oli asetettu 22.5. Olisiko nyt vaan niin että kun tuli nämä -28 pakkaset tuo termostaatti teho ei riitä. Sain ohjeet tuohon salavalikkoon josta näkisi moottorin lämpötilan mutta pelkään että sohlaan siellä näytössä jotain enkä pääse takaisin normiasetuksiin Nyt mittari näyttää -13 joten tänään selviää jatkuuko kylmän puhaltaminen?
                                Ei sielä voi kauheasti sohlata, näpyttelet nopsasti valikko 19 jonka jälkeen nopea painallus lukitus off ja sitten näpyttelet test 7. Valikko palautuu aina perusasetukseen kun sammutat virran.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎