Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vm-98 EI PUHALLA LÄMMINTÄ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beggy
    Bimmer Rookie
    • Oct 2015
    • 65
    • Säynätsalo

    E39 vm-98 EI PUHALLA LÄMMINTÄ

    Tuli pakkaset ja loppu lämpöisen ilman tulo. Moottorin lämpötila normaali mutta sisälle ei tule lämmintä myös puhaltimen teho heikko vaikka säädöt täysillä. Tyttö tarttis apuja ongelmaan
  • erä-koira
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 541
    • peräkylässä

    #2
    Originally posted by beggy View Post
    Tuli pakkaset ja loppu lämpöisen ilman tulo. Moottorin lämpötila normaali mutta sisälle ei tule lämmintä myös puhaltimen teho heikko vaikka säädöt täysillä. Tyttö tarttis apuja ongelmaan
    Kokeile niitä vesiventtiilin letkuja että ovatko lämpimät kun moottori on normaali lämmin. Ja vois olla puhaltimen etuvastus menossa jos ei puhalla oikeen lailla täysil viisammat voi korjata jos väärin neuvoin
    NO FOODS NO FARMS

    Onneks ostin bmw kun opelit kuulema hajoaa vesi sateessa
    e39 523i vm:97

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Onhan varmasti tarpeeksi pakkaskestävyyttä nesteissä?

      Sellainen hyhmä kulkee huonosti lämppärin läpi.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10045
        • KVLA

        #4
        Entä onko nestettä yleensäkkäään täysi määrä?Siis paisarin merkeissä.Ilmaa järjestelmässä tekee myös tuota.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Entä onko nestettä yleensäkkäään täysi määrä?Siis paisarin merkeissä.Ilmaa järjestelmässä tekee myös tuota.
          Tästä minäkin ensin aloittaisin. On todennäköisin syy ja helpoin korjata. Tosin jos nestevajausta on, tarkoittaa se tietenkin sitä että jossain on vuoto, pieni tai iso, eikä asia korjaannu kunnolla ennenkuin vuodon paikallistaa ja korjaa kuntoon.

          Mutta siis ihan ensin nestemäärän tarkistus ja lisäys tarvittaessa. Sen jälkeen muut toimet jos tarpeen.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • pera8x
            Bimmer Rookie
            • Jan 2015
            • 158
            • tampere

            #6
            ja jos ei ole tietoa nesteen pakkaskestävyydestä, niin suosittelen vaihtaan koko nesteet, eikä vaan lisäämään raakaa glykolia järjestelmään. liian paksu seos tekee samat tepposet, kun liian laihakin seos. ja lämppärin kenno se taitaa useimmiten ensimmäisenä oireilla, kun nesteet alkaa vetään jäähän. ei se samalla tavalla jäädy, kun vesi, että halkasis mitään, mutta sen verran vetää puuroksi, ettei kierrä ahtaassa lämppärin kennossa, vaikka syylärissä ja muualla kiertäisikin.

            mittarilla mittaan vaan nesteiden pakkaskestävyys. ja jos näyttää jotain todella kovia lukemia, niin voi olla jo liiankin paksut nesteet, jollonka vetää taas puuroksi kovemmilla pakkasilla. noi mittarit, kun ei ymmärrä muuta kun sen seoksen vahvuuden ja sitä kautta ilmottaa sitten "pakkaskestävyyden". ominaispainoon, tai valon taittumiseen perustuu noiden toiminta. jos näyttää pakkasen kestoksi jotain -50 astetta, niin vaihtaisin suosilla koko nesteet.

            Comment

            • beggy
              Bimmer Rookie
              • Oct 2015
              • 65
              • Säynätsalo

              #7
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Entä onko nestettä yleensäkkäään täysi määrä?Siis paisarin merkeissä.Ilmaa järjestelmässä tekee myös tuota.

              Viikko sitten lisäsin nestettä. Seos oli 50 / 50 ohjeen mukaan. Tällöin pakkaskestävyys -34. Mitattu tuota ei ole. Tuosta ilmauksesta lueskelin kanssa. Kohta lenkille ja tutkin lämpeneekö vesiletkut, Infottu on myös mahdollisesti lämppärin vastuksesta josko olis menossa ?

              Comment

              • Yyz
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 151
                • Pirkkala

                #8
                Temostaatti voi olla myös viallinen, taitaa viisari nousta keskiasentoon jo mottorinlämpöjen ollessa vähän päälle seitsemänkymmentä astetta. Se ei enää riitä kovilla pakkasilla ohjaamon kunnolliseen lämpeämiseen.

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by beggy View Post
                  Viikko sitten lisäsin nestettä. Seos oli 50 / 50 ohjeen mukaan. Tällöin pakkaskestävyys -34. Mitattu tuota ei ole. Tuosta ilmauksesta lueskelin kanssa. Kohta lenkille ja tutkin lämpeneekö vesiletkut, Infottu on myös mahdollisesti lämppärin vastuksesta josko olis menossa ?
                  Avaa salavalikko ja katso miltä moottorin lämötila näyttää?
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by Yyz View Post
                    Temostaatti voi olla myös viallinen, taitaa viisari nousta keskiasentoon jo mottorinlämpöjen ollessa vähän päälle seitsemänkymmentä astetta. Se ei enää riitä kovilla pakkasilla ohjaamon kunnolliseen lämpeämiseen.
                    Jos moottorin lämmöt kerran nousee ja pysyy normaalissa, termostaatissa tuskin mitään vikaa.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • beggy
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2015
                      • 65
                      • Säynätsalo

                      #11
                      [QUOTE=janke;3675889]Avaa salavalikko ja katso miltä moottorin lämötila näyttää?[/QUO

                      Nyt täytyy tyhmän kysyä mikä on salavalikko ja miten se avataan ?
                      Last edited by beggy; 10-01-2016, 15:04.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by beggy View Post
                        ...myös puhaltimen teho heikko vaikka säädöt täysillä.
                        Mitä tämä tarkalleen tarkoittaa, säädöt täysillä? Onko automaatti-ilmastointi? Jos on, niin siilin toiminnan voi testata vaikka laittamalla sen huurteenpoiston vähäks aikaa päälle. Kun puhalluksen kaikki palkit menee päälle, pitäis puhaltimenkin alkaa puhkua apinan raivolla. Jos ei puhkua tunnu, nii silloin voi alkaa epäillä siilin kuntoa.

                        Mutta siilin toiminta tai toimimattomuus ei vaikuta puhallusilman lämpötilaan mitenkään, ainoastaan puhallusnopeuteen.
                        Last edited by Havis; 10-01-2016, 14:58.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • beggy
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2015
                          • 65
                          • Säynätsalo

                          #13
                          Originally posted by janke View Post
                          Avaa salavalikko ja katso miltä moottorin lämötila näyttää?
                          Nyt täytyy tyhmän kysyä mikä on salavalikko ja miten se avataan ?
                          Last edited by beggy; 10-01-2016, 15:01.

                          Comment

                          • eiskalt
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2012
                            • 836
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by beggy View Post
                            Nyt täytyy tyhmän kysyä mikä on salavalikko ja miten se avataan ?
                            Tässä oikeen hyvä ohje.

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10045
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by beggy View Post
                              Viikko sitten lisäsin nestettä. Seos oli 50 / 50 ohjeen mukaan. Tällöin pakkaskestävyys -34. Mitattu tuota ei ole. Tuosta ilmauksesta lueskelin kanssa. Kohta lenkille ja tutkin lämpeneekö vesiletkut, Infottu on myös mahdollisesti lämppärin vastuksesta josko olis menossa ?
                              Jos olet joutunut nestettä lisäämään,niin siellä voi olla (taas) vajausta.Tarkasta nestemäärä uudelleen.Etsi mahdollinen vuoto ja korjaa/korjauta.Jos siellä on oikeasti vuoto ja siten nestevajausta,niin vuoto yleensä vaan lisääntyy.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎