Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vm-98 EI PUHALLA LÄMMINTÄ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beggy
    Bimmer Rookie
    • Oct 2015
    • 65
    • Säynätsalo

    #31
    Originally posted by janke View Post
    Meneekö autossasi vesiventtiililtä vesiputki kuskinpuolen raikkarinkotelon alle:think
    Juu menee.

    Comment

    • beggy
      Bimmer Rookie
      • Oct 2015
      • 65
      • Säynätsalo

      #32
      Originally posted by Yyz View Post
      Ei sielä voi kauheasti sohlata, näpyttelet nopsasti valikko 19 jonka jälkeen nopea painallus lukitus off ja sitten näpyttelet test 7. Valikko palautuu aina perusasetukseen kun sammutat virran.
      Kiitos. Tämä selvensi paljon. Ei kun näpyttelemään

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #33
        Originally posted by beggy View Post
        Juu menee.
        Ahaa... Seuraavaksi kurkistat sitten pelkääjän jalkatilan maton alle, että onko sielä sellanen metallinen "vesi" säiliö? Sen jälkeen otat kuskinpuolen renkaan irti ja otat sisälokasuojan pois ja katsot onko sielä Eber/webasto tai latent heat accumulator? Vika todennäköisesti on sielä lokasuojan sisällä! Jos sielä on tuo Latentti, niin sen kiertovesipumppu on jumissa. Koputtelua vasaralla ja liittimeen jotain crc:tä niin pitäisi lähteä pyörimään? Sitten on helvetillinen ilmaussessio jos löytyy edellä oleva härveli.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #34
          Originally posted by janke View Post
          Ahaa... Seuraavaksi kurkistat sitten pelkääjän jalkatilan maton alle, että onko sielä sellanen metallinen "vesi" säiliö? Sen jälkeen otat kuskinpuolen renkaan irti ja otat sisälokasuojan pois ja katsot onko sielä Eber/webasto tai latent heat accumulator? Vika todennäköisesti on sielä lokasuojan sisällä! Jos sielä on tuo Latentti, niin sen kiertovesipumppu on jumissa. Koputtelua vasaralla ja liittimeen jotain crc:tä niin pitäisi lähteä pyörimään? Sitten on helvetillinen ilmaussessio jos löytyy edellä oleva härveli.
          Ei kai latent heater tai sen pumppu voi olla syypää ajon aikaseen lämmön puutteeseen?

          Ja muutenkin aivan turha lähtee nyt purkamaan puolta autoa. Jos haluaa selvittää kuuluuko moinen varuste autoon, laittaa 7 viimeistä numeroa sarjanumerosta VIN Decoder hakukoneen sivuilla niin asia selviää netistä kahvikuppi kourassa autoon koskematta
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • beggy
            Bimmer Rookie
            • Oct 2015
            • 65
            • Säynätsalo

            #35
            Originally posted by Havis View Post
            Ei kai latent heater tai sen pumppu voi olla syypää ajon aikaseen lämmön puutteeseen?

            Ja muutenkin aivan turha lähtee nyt purkamaan puolta autoa. Jos haluaa selvittää kuuluuko moinen varuste autoon, laittaa 7 viimeistä numeroa sarjanumerosta VIN Decoder hakukoneen sivuilla niin asia selviää netistä kahvikuppi kourassa autoon koskematta

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              #36
              Originally posted by Havis View Post
              Ei kai latent heater tai sen pumppu voi olla syypää ajon aikaseen lämmön puutteeseen?

              Ja muutenkin aivan turha lähtee nyt purkamaan puolta autoa. Jos haluaa selvittää kuuluuko moinen varuste autoon, laittaa 7 viimeistä numeroa sarjanumerosta VIN Decoder hakukoneen sivuilla niin asia selviää netistä kahvikuppi kourassa autoon koskematta
              Mistä niin päättelet että ei vaikuta ajonaikaiseen lämmitykseen? Otas ja tutkippas latentin toimintaa hieman tarkemmin? Jos se latentin vesipumppu on mykkä, niin siloin lämmittimen kennolle ei tule kuumaa nestettä. Eikä tarvi koko autoa purkaa tarkistaakseen asian.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • beggy
                Bimmer Rookie
                • Oct 2015
                • 65
                • Säynätsalo

                #37
                Originally posted by janke View Post
                Mistä niin päättelet että ei vaikuta ajonaikaiseen lämmitykseen? Otas ja tutkippas latentin toimintaa hieman tarkemmin? Jos se latentin vesipumppu on mykkä, niin siloin lämmittimen kennolle ei tule kuumaa nestettä. Eikä tarvi koko autoa purkaa tarkistaakseen asian.
                Eipä tuolta VIN dekoderin sivuilta minun autoon tietoja paljon löytynyt,ei edes valmistus vuotta näyttänyt :think. Uteliaisuuttani katsoin toisen auton tiedot niin löyty huomattavasti pidempi lista.
                Mutta tuohon minun ongelmaan vielä niin kyllä mun täytyy lyödä hanskat tiskiin jos ei kerta kannata termostaattia vaihtaa ( käyn vielä siellä salavalikossa kattomas sen moottorinlämpötilan ).Tuntuu vaan oudolta että ihan ykskaks heitti tuon lämmön kylmäks kun muuten ollut tosi lämmin tietty ennen näitä paukku pakkasia,mut eilen oli vaan -10 ja silti ei lämmintä puhaltanut et jossain jotain vikaa. Täytyy vissiin kurvata ammamiehen juttusille

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #38
                  Originally posted by beggy View Post
                  Eipä tuolta VIN dekoderin sivuilta minun autoon tietoja paljon löytynyt,ei edes valmistus vuotta näyttänyt :think. Uteliaisuuttani katsoin toisen auton tiedot niin löyty huomattavasti pidempi lista.
                  Mutta tuohon minun ongelmaan vielä niin kyllä mun täytyy lyödä hanskat tiskiin jos ei kerta kannata termostaattia vaihtaa ( käyn vielä siellä salavalikossa kattomas sen moottorinlämpötilan ).Tuntuu vaan oudolta että ihan ykskaks heitti tuon lämmön kylmäks kun muuten ollut tosi lämmin tietty ennen näitä paukku pakkasia,mut eilen oli vaan -10 ja silti ei lämmintä puhaltanut et jossain jotain vikaa. Täytyy vissiin kurvata ammamiehen juttusille
                  Ei minun auton VIN-listassa puhuta mitään tuosta latentista. Kato nyt sinne pelkääjän jalkatilan onko sielä se säiliö.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #39
                    Originally posted by beggy View Post
                    Näytti siltä että olisi taasen vajentunut. Taidan huomenissa soitella huoltoon et saavat tarkistaa. Kun ei päällisin puolin näy vuotoja. Märkiä letkuja tai muuta eikä ainakaan maahan ole koskaan valuma jälkiä jäänyt.
                    Kyllä tuo nestevuoto on 99% todennäköisempi syylinen lämmönpuutteeseen kuin mahdollinen latenttilämmitin ja sen pumppuvika. Noita latent lämmittimiä taitaa olla kuitenkin aika harvassa E39:ssä jotta sitä kannattaisi vianhaku aloittaa.

                    Nestvuotohan pitää korjata joka tapauksessa ellei sitten halua joka päivä olla nesteitä lisäämässä.

                    Nestevuodon paikallistaminen, korjaus, nesteiden lisäys, ilmaus ja eikun lisää ajoa ja tilanteen seuraamista.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      #40
                      Originally posted by janke View Post

                      Originally posted by Havis View Post
                      Ei kai latent heater tai sen pumppu voi olla syypää ajon aikaseen lämmön puutteeseen?...
                      Mistä niin päättelet että ei vaikuta ajonaikaiseen lämmitykseen? Otas ja tutkippas latentin toimintaa hieman tarkemmin? Jos se latentin vesipumppu on mykkä, niin siloin lämmittimen kennolle ei tule kuumaa nestettä. Eikä tarvi koko autoa purkaa tarkistaakseen asian.
                      No enhän minä mitään päättele vaan just sen takia kysyn kun en tiedä varmaks. Epäilen vaan vahvasti että tuon tutkiminen olisi se mistä tässä kannattaisi aloittaa asian selvittäminen.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #41
                        Originally posted by Havis View Post
                        No enhän minä mitään päättele vaan just sen takia kysyn kun en tiedä varmaks. Epäilen vaan vahvasti että tuon tutkiminen olisi se mistä tässä kannattaisi aloittaa asian selvittäminen.
                        Minun autossa oli ainakin samanlaiset oireet kun keskustelun aloittajalla ja syy oli juurikin tuo latentin sammunut pumppu. Ja todennäköisesti tässä kyse samasta viasta kun minun autossa oli aikoinaan. Ja kun beggyn autossa menee vesiletku raikkarin alle, niin itse uskon että vika löytyy sieltä pumpulta. No jää nähtäväksi. Tuolla lisää aiheesta:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=92250

                        Tässä tuo venttiili hässäkkä lokasuojan sisällä!
                        Last edited by janke; 12-01-2016, 17:35.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • beggy
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2015
                          • 65
                          • Säynätsalo

                          #42
                          Originally posted by janke View Post
                          Ei minun auton VIN-listassa puhuta mitään tuosta latentista. Kato nyt sinne pelkääjän jalkatilan onko sielä se säiliö.
                          Jos se säiliö on verhoilun alla niin en tuolla pyryssä sitä alkanut purkamaan (Kylmä ilma)mutta kumimaton alta eikä verhoilua painemalla kyllä mitään löytynyt Epäilen kyllä ettei tuota latentttia minun autossa ole.

                          Soittelin korjaamolle joka perehtynyt bemuihin kun ajattelin että jos ne nesteet vaihtais tulis kunnon ilmaus tehtyä kun itse kerran joutunut nestettä lisäämään niin kaveri kysy heti onko auto kylmä. Epäilyjä on monia,viallinen termari,anturi,ilmaa,mahdollinen vuoto jossain,öljyn sekoittuminen ym ym. Aika nyt varattu vikadiagnosointiin ja katotaan mitä löytyy,kun ei itsellä riitä osaaminen vaikka hyviä apuja täältä saanutkin, kiitos siitä. Palaan asiaan kun auto tohtorilla käynyt

                          Comment

                          • Jm36
                            Alueaktiivi
                            • Jul 2014
                            • 136
                            • Pohjois-Savo

                            #43
                            Meillä painitaan saman ongelman kanssa, että ei taho tareta ilman toppahaalaria

                            Ite ilmasin ja sen jälkeen hieman parani, mutta edelleenkin tyhjäkäynnillä alkaa "lehmä hönkimään". Omalla kohdalla epäilen joko vesipumppua tai sähköstä kiertovesipumppua joka on samassa paketissa "pässin kivesten" kanssa eli näiden vesiventtiilien. Sähkö pumppu kyllä pyörii, mutta veikkaan, että se on vaa sen verta väsyny, ettei jaksa kunnolla tuottaa tyhjäkäynnillä.

                            Näihinkin sähköpumppuihin kuulemaa saa vaikka jostain halppis rälläkästä hiilet jotka vaan viilaa sopivaks. Tai ainakin eräs kaverini sanoin näin kun se krapannu näitä tuotteita useamman vuoden ajan jo, jolla oli alkusyksysytä ongelmia lämmön tuoton kanssa

                            Auto -97 m52b20 manuaali ilmastoinnilla.

                            Comment

                            • PeSe
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 116
                              • Vlk

                              #44
                              Sama ongelma alkoi täälläkin tuossa emännän e39:ssä.

                              Aiemmin on puhaltanut lämmintä kylmemmälläkin säällä, mutta nyt kovien pakkasten tullen lämpöä ei enää riitä sisälle (ei vieläkään vaikka pakkasta vain -10). Moottorin lämmöt normaalit, mutta puhaltaa koko ajan melkein täydellä teholla ja viileää, ajossa tuntuu tulevan vielä kylmempää.

                              Paisarin nestetaso oli melko pohjassa, mutta tilanne ei parantunut nestettä lisäämällä. Ilmeisesti ilmaa päässyt järjestelmään. Paisari myös tyhjenee alarajaan parin päivän päästä täytöstä. Tämän jälkeen neste kyllä pysyy alarajalla.

                              En ole vielä altapäin ehtinyt autoa tutkimaan, mutta paisarin pohjan tiiviste on kostuneen näköinen ja nestettä on vuotanut pohjamuovin päälle reiluhkosti (vielä kuva liitteenä).

                              Ainakin paisari on vaihtokunnossa, mutta voi olla viisainta, että syylärin vaihtaisi samalla (saattaa olla vielä alkuperäinenkin ja vuotaa myös)..

                              Onko porukalla kokemuksia SRL:n valmistamista syyläreistä vai kannattaako suosiolla hankkia alkuperäinen Hella?
                              Autossa on automaatti-ilmastointi, niin olenkohan ymmärtänyt oikein, että tähän ei käy sama syyläri kuin manuaali-ilmastoinnilla varustettuihin autoihin?

                              E70 X5 30d -07
                              E60 520i -03

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1838
                                • Kotona/Poissa

                                #45
                                Originally posted by Jm36 View Post
                                Meillä painitaan saman ongelman kanssa, että ei taho tareta ilman toppahaalaria

                                Ite ilmasin ja sen jälkeen hieman parani, mutta edelleenkin tyhjäkäynnillä alkaa "lehmä hönkimään". Omalla kohdalla epäilen joko vesipumppua tai sähköstä kiertovesipumppua joka on samassa paketissa "pässin kivesten" kanssa eli näiden vesiventtiilien. Sähkö pumppu kyllä pyörii, mutta veikkaan, että se on vaa sen verta väsyny, ettei jaksa kunnolla tuottaa tyhjäkäynnillä.

                                Näihinkin sähköpumppuihin kuulemaa saa vaikka jostain halppis rälläkästä hiilet jotka vaan viilaa sopivaks. Tai ainakin eräs kaverini sanoin näin kun se krapannu näitä tuotteita useamman vuoden ajan jo, jolla oli alkusyksysytä ongelmia lämmön tuoton kanssa

                                Auto -97 m52b20 manuaali ilmastoinnilla.
                                Omasta kokemuksesta sanoisin, että vaikka se kiertovesipumppu (=KVP) olisikin mykkä, sen merkitys ei ole niin suuri jotta se yksin selittäisi huonon lämmöntuoton tyhjäkäynnillä.

                                Omassa E39:ssa KVP ei toimi kuin satunnaisesti, eikä silti koskaan ole ongelmia kabiinin lämmityksessä edes tyhjäkäynnillä. Olen asiaa joskus testannut siten, että
                                - lämpösäätö +32 asteeseen
                                - autoon kierroksia n.2000 rpm ja sormilla kokeilee puhallusilman lämpöä.
                                - Ja sit hetken päästä kone tyhjäkäynnille ja testaa ilmaa uudestaan josko ilma kylmenee.

                                Itse en juurikaan ole kädellä kokeilemalla suurtakaan eroa huomannut, vaikka KVP on epäkunnossa. Mun autossa ilma muuttuu tulisesta pelkästään kuumaksi. Jos puhallus menee kylmäks kyllä vika löytyy melko varmasti jostain muusta kuin KVP:stä.
                                Last edited by Havis; 13-01-2016, 15:51.
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎