Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vm-98 EI PUHALLA LÄMMINTÄ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beggy
    Bimmer Rookie
    • Oct 2015
    • 65
    • Säynätsalo

    #61
    Originally posted by ikkis View Post
    Alko tuleen paremmin lämmintä kun vaihdoin termarin ja jäähdytinnesteet, vesipumpun käytin myös irti ja tarkistin että on kunnossa. Pompsahti yhtäkkiä lämmöt melkein tappiin niin siinä sit selvis se termari viaks ku alavesiletkukin oli jää kylmä. Pikkasen saattaa vielä olla ilmaa järjestelmässä, koska kun pysähtyy niin rupee puhaltaan vähän haaleempaa ilmaa ja kierroksilla taas kuumenee. Lämmöt pysyy kuitenkin kurissa ja ajella jo tarkenee. Aika hankala toi 39 näköjään on ilmata. Rest toimintokin toimi ja puhalsi vähintäänkin lämpöstä kun testasin.

    Se paneelin takana oleva ropelli on myös tarkoitus puhdistaa tällä viikolla, kun itsekin epäilin et siä on jotain paskaa kun auton sammuttaa niin sieltä jää kuulumaan semmonen "räpisevä" ääni. Mutta toivotaan että kaikki saa autonsa kuntoon ja bemareilla tarkenee loppu talven ajella
    Itsellä kävi sama juttu eilen. Kesken ajon hyppäs lämmöt punasen rajalle. oon joutunut lisäileen nestettä jo muutaman kerran ja toi ilmaus on kyllä aika hankala.
    Ton paneelin otin tänään irti ja sumautin sinne sitä puhdistus ainetta ja katsoin sen ropellin mut ei siellä kyllä törkyä näkynyt. pölynen vähän oli se kotelo missä se ropeli on. mulla se surina/rätina tuntuis kuuluvan enemmän sieltä oikealta puolelta. On surissu koko ajan kun auton ostin elokuussa 2015

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #62
      Originally posted by Havis View Post
      Ihan OT:na: Ajelin tuossa eilen 150 km, 2h maantie pätkää. Koko ajan ulkolämpömittari näytti -28 --- -35 astetta ripsakkaa suomi-talvisäätä. Ja kyllä tarkeni! varmaan lämpimin auto mitä mulla tähän saakka ollut. Puhallusilma oli välillä jopa polttavan tulista, kunnes asettui ylläpitoon (mikä kesti kyllä aika kauan, meinas kuskille tulla jo kuuma talvitakissa, onneks sai niillä kojelaudan keskisäätimillä hienosäädettyä viilennystä).

      Ensimmäinen 30 min oli rengasäänet kovat, mutta hiljeni sit myöhemmin. Renkaan kumi kovaa, pyöränlaakerin rasvat jähmeänä tms syy?

      Eli kannattaa korjata jos ei näissä tarkene, koska silloin jossain on vikaa.
      Kyllä tosiaan on lämmin auto e39 jos vain lämmitys systeemit on kunnossa. Mun pitäisi jaksaa vaihtaa uudet putket tuonne Lha:Systeemiin, kun alkanu patentti vuotamaan sieltä. Uudet putket on ollut hyllyssä jo kauan, mutta ei ole vain jaksanu vielä, kun tuon ilmaamisessa menee pari-tuntia ainakin. Mutta kuuma tosiaan tulee kopissa kovallakin pakkasessa, vaikka tuossa omassa ei olekkaan lämppäri 100% kunnossa.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • beggy
        Bimmer Rookie
        • Oct 2015
        • 65
        • Säynätsalo

        #63
        Originally posted by janke View Post
        Kyllä tosiaan on lämmin auto e39 jos vain lämmitys systeemit on kunnossa. Mun pitäisi jaksaa vaihtaa uudet putket tuonne Lha:Systeemiin, kun alkanu patentti vuotamaan sieltä. Uudet putket on ollut hyllyssä jo kauan, mutta ei ole vain jaksanu vielä, kun tuon ilmaamisessa menee pari-tuntia ainakin. Mutta kuuma tosiaan tulee kopissa kovallakin pakkasessa, vaikka tuossa omassa ei olekkaan lämppäri 100% kunnossa.
        Samaa mieltä olen. Auto on todella lämmin ollut siihen saakka kun alko noi ongelmat. Mutta uskon et vika saadaan korjattua kun auto pääsee pajalle maanantaina

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #64
          Originally posted by TJJ View Post
          Ovien tiivisteet lämpeni ja muotoutui kohdalleen? Tiivisteitä ei sinulla liene vaihdettu, joten ne ei alkuperäistä kimmoisuutta enää vastaa. Lisäksi korvat tottuu meteliin.
          Tuo on mahdollista. Ainoat mitkä uusin melkein heti oston jälkeen oli etuoviaukkoa kiertävät tiivisteet. Oli edellinen omistaja ilmeisesti isomahaisena menny autoon aina karmeja hipoen ja sen takia reunatiivisteet oli kulunut puhki oven lukkosalvan korkeudelta. Eli just siitä missä iso mies laahaa ahteria autoon kulkiessaan mennen tullen.

          Korvien tottumisesta tuskin on kyse, sen verran on tuttu auto ja radio soi taustalla niin se on hyvä referenssi. Uskon äänen muutoksen kyllä olleen ihan todellinen. Nimittäin jos korva väsyisi ääneen, joutuu radiota kääntämän vähitellen isommalle, ja jos taas ylimääräinen ääni hiljenee,myös radiota saa hiljentää. Ja ei, radiossa ei ole DSP:ää.

          Jonkin verran asiaan vaikuttaa varmasti myös tie23:n pinnan ero välillä Varkaus - Pieksämäki verrattuna Pieksämäki - JKylä pätkään. Jotkut paljaat pätkät 23:sta on menny karseen karkeelle pinnalle.
          Last edited by Havis; 23-01-2016, 14:11.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • beggy
            Bimmer Rookie
            • Oct 2015
            • 65
            • Säynätsalo

            #65
            Originally posted by janke View Post
            Joko beggy on käyttänyt autoansa korjaamolla? Kiinnostais vain mikä ongelman aiheutti?
            No niin. Nyt on vika diagnosoitu.
            - syylari vaihtoon ; vuotaa
            - termostaatti kotelossa halkeama
            - apulaitehihnat vaihtoon
            - raitisilma suodattimet vaihtoon ( näitä kyllä ihmettelin kun vasta syksyllä vaihdettu )
            - jäähdytin järjestelmän täydellinen puhdistus ja täyttö

            Korjauksen hinta 800 - 900€ :think
            Että tämmöistä täällä.
            PS. En korjauta autoa tuolla korjaamalla.

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1838
              • Kotona/Poissa

              #66
              Originally posted by beggy View Post
              No niin. Nyt on vika diagnosoitu.
              - syylari vaihtoon ; vuotaa
              - termostaatti kotelossa halkeama
              - apulaitehihnat vaihtoon
              - raitisilma suodattimet vaihtoon ( näitä kyllä ihmettelin kun vasta syksyllä vaihdettu )
              - jäähdytin järjestelmän täydellinen puhdistus ja täyttö

              Korjauksen hinta 800 - 900€ :think
              Että tämmöistä täällä.
              PS. En korjauta autoa tuolla korjaamalla.
              Tuohan maksaa 500 - 600 vaikka tekis ite kokonaan. Ei tuo nyt niin hullulta hinnalta kuullosta.

              Ihan hyvä selitys kyllä nestehukalle jos syyläri ja termarikotelo molemmat fuskaavat. Korkea aika korjata, ja halvinta tehdä ne samalla kertaa.

              Samaan syssyyn laita uusiks myös vesipumppu, ehkä vielä termostaatti, ei tuossa konkurssissa vaikuta hintaan kun 50 +- jotain.

              Ja kun uusivat apulaitehihnoja, uusi myös hihnapyörät jos vähänkin tuntuu välystä tai kuuluu ääniä.

              Multa nimittäin laukes yks hihnäpyörä (laturin yläpuolella oleva) viimekesänä vikonloppuiltana 150 km päästä kotoo. Kun hihnapyörä hajoo, tapahtuu nopeassa järjestyksessä seuraavaa:
              - laturin merkkivalo syttyy
              - ohjaustehostin putoo pois päältä => on oikeesti tekemistä pitää auto tiellä mutkissa!
              - koneen lämmöt nousee ja lopulta se keittää vedet pihalle ellei löydy pysäkkipaikkaa ajoissa (jos siis vesipumppu pysähtyy).

              Tuossa tilanteessa ei kannata ajaa kuin max muutama 100 m. Mitä vähempi sen parempi.

              Ja ne hihnan riekaleet menee minne menee ja saattaa tehä lisävahinkoa. En suosittele kokeilemaan :(
              Last edited by Havis; 26-01-2016, 12:40.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • beggy
                Bimmer Rookie
                • Oct 2015
                • 65
                • Säynätsalo

                #67
                Originally posted by Havis View Post
                Tuohan maksaa 500 - 600 vaikka tekis ite kokonaan. Ei tuo nyt niin hullulta hinnalta kuullosta.

                Ihan hyvä selitys kyllä nestehukalle jos syyläri ja termarikotelo molemmat fuskaavat. Korkea aika korjata, ja halvinta tehdä ne samalla kertaa.

                Samaan syssyyn laita uusiks myös vesipumppu, ehkä vielä termostaatti, ei tuossa konkurssissa vaikuta hintaan kun 50 +- jotain.

                Ja kun uusivat apulaitehihnoja, uusi myös hihnapyörät jos vähänkin tuntuu välystä tai kuuluu ääniä.

                Multa nimittäin laukes yks hihnäpyörä (laturin yläpuolella oleva) viimekesänä vikonloppuiltana 150 km päästä kotoo. Kun hihnapyörä hajoo, tapahtuu nopeassa järjestyksessä seuraavaa:
                - laturin merkkivalo syttyy
                - ohjaustehostin putoo pois päältä => on oikeesti tekemistä pitää auto tiellä mutkissa!
                - koneen lämmöt nousee ja lopulta se keittää vedet pihalle ellei löydy pysäkkipaikkaa ajoissa (jos siis vesipumppu pysähtyy).

                Tuossa tilanteessa ei kannata ajaa kuin max muutama 100 m. Mitä vähempi sen parempi.

                Ja ne hihnan riekaleet menee minne menee ja saattaa tehä lisävahinkoa. En suosittele kokeilemaan :(
                Kyllä mä tota hintaa vähän kauhistuin kun osien hintoja tässä kateltu niin niihin menis rapiat 200€. En meinannut hakee merkkiliikkeen varaosista. Vesipumppua ei tarvii nyt vaihtaa ku joku aika sitten vaihdettu. Ilmeisesti noi hihnapyörät ok kun niistä ei mainittu.
                Last edited by beggy; 26-01-2016, 13:02.

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1838
                  • Kotona/Poissa

                  #68
                  Originally posted by beggy View Post
                  Kyllä mä tota hintaa vähän kauhistuin kun osien hintoja tässä kateltu niin niihin menis rapiat 200€. En meinannut hakee merkkiliikkeen varaosista. Vesipumppua ei tarvii nyt vaihtaa ku joku aika sitten vaihdettu. Ilmeisesti noi hihnapyörät ok kun niistä ei mainittu.
                  No joo, nyt kun katoin oman auton kuitteja, niin mulle uusittiin syylari (210,-) ja termarikotelo plus työt. Mutta se hihnaremppa oli sit päälle (hihnasarja 100,- plus työt).

                  Jos auto kerran on syylarirempassa hihnapyörien uusiminen ois niin helppo ja halpa tehdä samalla. Erikseen tehtynä maksat käytännössä samat työt uudestaan...

                  Ei noista missään 200 egellä selviä. Toi minunkin syylari, ei toki orkkis mutta minusta paras hinta/laatu suhteeltaan. Paljon halvempia taida missään ollakaan?
                  Last edited by Havis; 26-01-2016, 14:55.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #69
                    Originally posted by beggy View Post
                    Kyllä mä tota hintaa vähän kauhistuin kun osien hintoja tässä kateltu niin niihin menis rapiat 200€. En meinannut hakee merkkiliikkeen varaosista. Vesipumppua ei tarvii nyt vaihtaa ku joku aika sitten vaihdettu. Ilmeisesti noi hihnapyörät ok kun niistä ei mainittu.
                    Itse kyllä vaihtaisin ne kaikki rullat samalla. Eivät maksa mahdottomia (10-20€ kpl), syyläri ~130€ (Behr), molemmat hihnat yhteensä ~25€, termari + koppa ~40€. Eli postikuluineen saa varata sen on ~250€ osiin, jos ei vesipumppua vaihda.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • beggy
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2015
                      • 65
                      • Säynätsalo

                      #70
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Itse kyllä vaihtaisin ne kaikki rullat samalla. Eivät maksa mahdottomia (10-20€ kpl), syyläri ~130€ (Behr), molemmat hihnat yhteensä ~25€, termari + koppa ~40€. Eli postikuluineen saa varata sen on ~250€ osiin, jos ei vesipumppua vaihda.
                      No tota hintaluokkaa minäkin laskin paitsi et puuttuu noi rullien hinnat eli sama lopputulos suurinpiirtein. Netissä tein hinta vertailuja.

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #71
                        Originally posted by beggy View Post
                        No tota hintaluokkaa minäkin laskin paitsi et puuttuu noi rullien hinnat eli sama lopputulos suurinpiirtein. Netissä tein hinta vertailuja.
                        Hyvä että viat löytyivät. Usein täälä foorumilla kaupataan uusia e39 osia, mutta taitaa olla niin, että kun jotain tarvii, niin ei varmasti ole kenelläkään myynnissä. Mutta kannattaa kokeilla laittaa ostoilmoitus, jos tärppäis, toki joutuu varmaan jonkun tovin odotteleen.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

                          #72
                          Mistä tuon jäähdyttimen halvimmalla löytää kotimaasta?
                          Ebay ei ihan heti innosta, jos sattuu hajoamaan matkalla.

                          Comment

                          • beggy
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2015
                            • 65
                            • Säynätsalo

                            #73
                            Originally posted by Micce///M View Post
                            Mistä tuon jäähdyttimen halvimmalla löytää kotimaasta?
                            Ebay ei ihan heti innosta, jos sattuu hajoamaan matkalla.
                            Itse löysin halvimman Motonestista,mutta tilasin kuitenkin Mister Autosta. Sieltä halvin nettimyynnistä. Hyviä kokemuksia,ennenkin tilannut sieltä. 27.1 tilasin ja nyt on jo matkalla . ja jos sattuu tuleen vääränlainen osa niin palautukset toimii tosi hyvin.

                            Comment

                            • Sampsa
                              Bimmer Rookie
                              • May 2004
                              • 46

                              #75
                              Pistämpä tähän nyt omankin tarinan talviautoksi hankitusta -97 523:sta, jonka lämmitysongelmien kanssa pähkäilin pari kuukautta. Autossa automaatti-ilmastointi, eikä ole tuota latenttihärveliä.

                              Heti ostamisen jälkeen tuli selväksi, että jotain vikaa oli, kun noin 30 minuutin ajon jälkeen alkoi puhaltamaa viileää ilmaa sisätiloihin eikä lämpötilan säätämisellä tai sen sini-punaisen rullan pyörittämisellä ollut vaikutusta. Lyhyillä työmatkoilla tätä ongelmaa ei ilmennyt, ainoastaan pidemmillä ajomatkoilla.

                              Ensimmäinen epäilys oli IHKAn sisällä oleva sensorituuletin, mutta kun otin IHKAn irti niin tuuletin pyöri ja laite oli sisältä puhdas pölyistä. Pitkillä matkoilla tuli edelleen kylmää, lämmintä tuli vasta ja heti kun asetti lämpötilan 32 asteeseen.

                              Seuraavaksi tarkistin INPA:lla ajossa niin vikakoodia tuli kuin tulikin IHKAn sensorituulettimesta ja kun se pysähtyi niin lämpötila-anturin lukema nousi kohti 30 astetta ja sisälle alkoi tulla kylmää ilmaa.

                              Tuuletin saattoi lähteä pyörimään siinä vaiheessa kun otin IHKAa irti tai laitetta käänneltiin, tuuletin lähti myös ennemmin tai myöhemmin pyörimään, kun sitä tökki jollain ja sisätilan lämpöanturin lukema tasaantui normaaliksi ennen kuin tuuletin pysähtyi ennemmin tai myöhemmin taas ja sisälle alkoi tulla viileää. Ostin täältä purkuautosta IHKAn, jonka vaihdoin paikoilleen ja ongelma korjaantui (vanha IHKA antoi myös vikakoodia AUX-pumpusta (shortcut to ground tai battery), vaikka kiertovesipumppu toimi tässä vaiheessa)

                              Kun kovat pakkaset iski niin auto ei lämmennyt kunnolla ja tyhjäkäynnillä sisälle puhallettava ilma muuttui nopeasti viileäksi. Kojelaudan lämpötilamittarikin jäi 1/3 kohtaan eikä noussut puoleen väliin. INPA taas kiinni ja nopeasti selvisi, että vesipumppu oli lakannut toimimasta, jäähdytysnesteen lämpötila jäi ajossa 67 asteeseen ja molemmin puolin "Heat exchanger sensor" -lämpötilat olivat ajossa 30-40 astetta ja tyhjäkäynnillä laskivat nopeasti alle 20 asteeseen.

                              Ostin täältä vesipumpun + vesiventtiilit -paketin ja vaihdoin paikoilleen. Nyt kabiiniin tuli lämmintä myös tyhjäkäynnillä ja "Heat exchanger sensor" -lämpötilat nousivat 50 asteseen, mutta kojelaudan lämpömittari ei vieläkään noussut puoleen väliin ja kabiinin lämpeneminen oli vähän hidasta.

                              Motonetistä uusi termostaatti (92C) ja vanha irti. Paikoillaan oli 88C termostaattori ja jäljistä päätellen se oli jumittunut auki. Termostaatin vaihdolla moottorin lämmöt nousee nyt puoleen väliin melko nopeasti, "Heat exchanger sensor" -lämpötilat 75 astetta ja sisälle tulee lämmintä.

                              Yhteenvetona lämpöongelmiin auttoi:

                              - IHKAn vaihto (sisällä oleva sensorituuletin)
                              - Kiertovesipumpun vaihto
                              - Termostaatin vaihto

                              Kiitos BTCF:n kauppa-alueen osien hinta jäi yhteensä 100 euroon.
                              Last edited by Sampsa; 30-01-2016, 23:32.
                              2006 E86 Z4M Coupe

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎