Announcement

Collapse
No announcement yet.

530ia kone hajosi! (M54B30)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #31
    Se huohotin on paskana ja mahdollisesti myös venakopan tiiviste. Aiheuttaa imuvuotoa ja se sytyttää vikavalon.

    Comment

    • S.P.R
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1009
      • Oulu area

      #32
      Originally posted by Bmw Master View Post
      Se huohotin on paskana ja mahdollisesti myös venakopan tiiviste. Aiheuttaa imuvuotoa ja se sytyttää vikavalon.
      Jännä juttu kun välillä kestää ajaa 30-40km ennen kuin valo syttyy. Edelleen herjaa bank 1 ja 2 lambdoja. Loppuviikosta laitetaan uusi huohotin ja letkut. Venakopan tiiviste ei näytä vuotavan yhtään.

      Comment

      • luikas
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 644
        • Oulu area

        #33
        Originally posted by Timbe] View Post
        Eiköhän siinä ole huohotin jäätynyt. Ennen suurempaa remonttia kannattaa tarkistaa tulpankolot ja onko männän päälle päässyt öljyä. Aika usein näissä tapauksissa selviää pienellä remontilla. Koko koneen/kannen vaihto on se viimeinen vaihtoehto mikäli siellä on oikeastikkin päässyt männät ja venat ottamaan yhteen.
        Originally posted by jannmann View Post
        Voi hyvinkin olla että selviät säikähdyksellä kuten minäkin aikoinaan.
        Originally posted by Nuuskis View Post
        Omasta m54b52 meni kans aikoinaaan öljyt mäntien päälle, vauhtia ei toki ollut kuin 30kmh sillä hetkellä, kun tuon teki. moottori oli totaalisen jumissa, muttei kuitenkaan hajottanut mitään. Ainoastaan uudet huohottimen osat letkuineen paikoille, öljyt pois sylintereistä ja kovaa ajoa.
        Vaikka siellä olisi kuinka uudet huohottimen osat ne voivat siltikin jäätyä, lyhyet ajot --> moottori ei lämpene kunnolla ja pakkaset tuon enimmäkseen aiheuttaa.
        Ite irrotan venakopasta tuon yhden huohotinletkun talveksi, niin että pysyy alipaineen avulla kuitenkin paikoillaan. Ja pahvia/ jotain muuta munuaisten taakse suojaksi.

        Sama kävi edellisessä M54B30 koneisessa, huohotin jäätyi pätkäajon vuoksi -> öljyt männän päälle -> kone jumiin. Auto pajalle, öljyt imettiin tulpanrei'istä pois, vaihdettiin huohotin talvimalliseen ja uudet öljyt ja ajoon!
        Varmuuden vuoksi tukin sitten vielä munuaiset muotoonleikatulla kumimatolla.
        Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
        Past:
        F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
        F31 318d xdrive -14
        F07 530d GT-11
        E90 330xda LCI -09
        E70 X5 3,0sd M-Sport -07
        E39 530d M-Sport -03
        E39 530iA M-Sport -02
        E39 528i -97
        E30 320i -88

        Comment

        • ApriliaMan
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 235
          • Lohja

          #34
          Itsellä teki viime talvena temput, juurikin näillä kovilla pakkasilla mitä nyt on. Olin lähdössä kotoota ja annoin auton jopa hetken käydä tyhjäkäynnillä, mutta en vissiin tarpeeks. Pääsin n.1,5km ja teki ihme nykäyksen ja sitten alko käymään huonosti ja savua pakoputkesta öljyn kera. Melkone käry siitä lähtee

          Noh, auto parkkiin ja kokeilemaan käynnistyiskö...ei oikeen meinannu, mut sit sain käyntiin ja kotiin. Sitten siinä lämmittelin huohotin systeemejä hiustenkuivaajalla ja kun auto lähti käyntiin ni annoin ruksuttaa ja savuttaa pihalla. Sit ku alko toimimaan paremmin ni sain siirrettyä lämpimään talliin.

          Nyt täksi talveksi tuli Diamondit (muutenkin 15tkm välein uudet) koneeseen ja ei ihan niin paljoo oo limaa tehny ja munuaiset oli tukossa jo viime vuonna. Ja eristetyt hilut on jokunen vuos sit laitettu.

          Ja muutenkin yritän panostaa tuohon alun tyhjäkäyntilämmitykseen, antaan rauhassa jauhaa vaikka 15min niin ihan ku se auttais...tai ehkä ne mahdollisesti jumissa olevat systeemit sulaa eikä sit työnnä öljyjä pihalle ku alkaa tulee painetta koneeseen.

          Vähän kyllä jännittää joka kerta näillä kovilla pakkasilla, että miten käy
          Last edited by ApriliaMan; 05-01-2017, 13:38.
          e39 530iA ///M Sport -02
          Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

          ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by ApriliaMan View Post
            Ja muutenkin yritän panostaa tuohon alun tyhjäkäyntilämmitykseen, antaan rauhassa jauhaa vaikka 15min niin ihan ku se auttais...tai ehkä ne mahdollisesti jumissa olevat systeemit sulaa eikä sit työnnä öljyjä pihalle ku alkaa tulee painetta koneeseen.
            Muistanko nyt ihan väärin vai aiheuttiko juuri tyhjäkäyntilämmitys vielä enemmän tuota ongelmaa? Siis pitäisi lähteä heti liikkeelle eikä körötellä.
            E39 528iA

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9997
              • KVLA

              #36
              Originally posted by TJJ View Post
              Muistanko nyt ihan väärin vai aiheuttiko juuri tyhjäkäyntilämmitys vielä enemmän tuota ongelmaa? Siis pitäisi lähteä heti liikkeelle eikä körötellä.
              Se on just näin. Mahdollisimman vähän joutokäyntiä kylmällä koneella.

              Comment

              • ApriliaMan
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 235
                • Lohja

                #37
                En tiiä sit, mutta ainakin sen tapauksen jälkeen ei vastaavaa tapahtunu kun käytin kunnolla koneen lämpöiseksi kovalla pakkasella :think
                e39 530iA ///M Sport -02
                Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

                ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 9997
                  • KVLA

                  #38
                  No ei kai se huohotinkaan nyt jokaisella käyttökerralla jäädy.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #39
                    Originally posted by ApriliaMan View Post
                    Itsellä teki viime talvena temput, juurikin näillä kovilla pakkasilla mitä nyt on. Olin lähdössä kotoota ja annoin auton jopa hetken käydä tyhjäkäynnillä, mutta en vissiin tarpeeks. Pääsin n.1,5km ja teki ihme nykäyksen ja sitten alko käymään huonosti ja savua pakoputkesta öljyn kera. Melkone käry siitä lähtee

                    Noh, auto parkkiin ja kokeilemaan käynnistyiskö...ei oikeen meinannu, mut sit sain käyntiin ja kotiin. Sitten siinä lämmittelin huohotin systeemejä hiustenkuivaajalla ja kun auto lähti käyntiin ni annoin ruksuttaa ja savuttaa pihalla. Sit ku alko toimimaan paremmin ni sain siirrettyä lämpimään talliin.

                    Nyt täksi talveksi tuli Diamondit (muutenkin 15tkm välein uudet) koneeseen ja ei ihan niin paljoo oo limaa tehny ja munuaiset oli tukossa jo viime vuonna. Ja eristetyt hilut on jokunen vuos sit laitettu.

                    Ja muutenkin yritän panostaa tuohon alun tyhjäkäyntilämmitykseen, antaan rauhassa jauhaa vaikka 15min niin ihan ku se auttais...tai ehkä ne mahdollisesti jumissa olevat systeemit sulaa eikä sit työnnä öljyjä pihalle ku alkaa tulee painetta koneeseen.

                    Vähän kyllä jännittää joka kerta näillä kovilla pakkasilla, että miten käy
                    Tällä tyhjäkäynillä kylmänä käyttämisellä kerjäät vaan niitä ongelmia. Heti käynnistyksen jälkeen rauhallisesti liikkeelle.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • ApriliaMan
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 235
                      • Lohja

                      #40
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Muistanko nyt ihan väärin vai aiheuttiko juuri tyhjäkäyntilämmitys vielä enemmän tuota ongelmaa? Siis pitäisi lähteä heti liikkeelle eikä körötellä.
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Se on just näin. Mahdollisimman vähän joutokäyntiä kylmällä koneella.
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      No ei kai se huohotinkaan nyt jokaisella käyttökerralla jäädy.
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Tällä tyhjäkäynillä kylmänä käyttämisellä kerjäät vaan niitä ongelmia. Heti käynnistyksen jälkeen rauhallisesti liikkeelle.
                      Perustelkaan nyt jotenkin tyhmälle näitä Sitä on vissiin tullu toimittua vääri 18 vuotta, mitä erillaisilla härveleillä tullu ajettua.

                      Kyllä ymmärrän sen, että öljy lämpeää nopeammin kun lähdetään heti ajamaan, mutta mitäs jos se separaattori on jäätyny umpeen ja sitten ajessa ei tapahtu huohotusta elikkä ampuu öljyt jostain pihalle.

                      Itse oon ajatellu asiaa silleen, että jos siellä on jäätynyttä töhkää niin se sit sulaa siinä ja kone pystyy huohottamaan eikä heitä öljyjä pihalle :think

                      Onko kukaan tutkinu sellaista asiaa, että jos separaattoriin on kertyny talvella majoneesia niin sulaako se pois kesän aikana? Vai saako sen vaan puhtaaksi vaihtamalla. Nuo Teboilin öljyt kyllä tekee selkeästi vähemmän majoneesia sinne.

                      Kun työmatka on 27km tollasta ihan normitietä, niin varmaankaan öljyt ei ehdi tarpeeksi lämpeämään

                      Ja tosiaan, viimetalvena oli ensimmäinen kerta ku tapahtu ainakin jonkinasteinen jäätyminen vaikka tuo e39 ollu jo 6 vuotta ja edellinen 528 muistaakseni 4 vuotta.
                      e39 530iA ///M Sport -02
                      Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

                      ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #41
                        Originally posted by ApriliaMan View Post
                        Perustelkaan nyt jotenkin tyhmälle näitä Sitä on vissiin tullu toimittua vääri 18 vuotta, mitä erillaisilla härveleillä tullu ajettua.

                        Kyllä ymmärrän sen, että öljy lämpeää nopeammin kun lähdetään heti ajamaan, mutta mitäs jos se separaattori on jäätyny umpeen ja sitten ajessa ei tapahtu huohotusta elikkä ampuu öljyt jostain pihalle.

                        Itse oon ajatellu asiaa silleen, että jos siellä on jäätynyttä töhkää niin se sit sulaa siinä ja kone pystyy huohottamaan eikä heitä öljyjä pihalle :think

                        Onko kukaan tutkinu sellaista asiaa, että jos separaattoriin on kertyny talvella majoneesia niin sulaako se pois kesän aikana? Vai saako sen vaan puhtaaksi vaihtamalla. Nuo Teboilin öljyt kyllä tekee selkeästi vähemmän majoneesia sinne.

                        Kun työmatka on 27km tollasta ihan normitietä, niin varmaankaan öljyt ei ehdi tarpeeksi lämpeämään

                        Ja tosiaan, viimetalvena oli ensimmäinen kerta ku tapahtu ainakin jonkinasteinen jäätyminen vaikka tuo e39 ollu jo 6 vuotta ja edellinen 528 muistaakseni 4 vuotta.
                        Autoa saisi "lain mukaan" käyttää tyhjäkäynnillä 4min. Eli, muutaman minuutin kannattaa käyttää yli -15 pakkasilla että öljy notkistuu tarpeeksi.. toki riippuu öljyn viskositeetistä. Itse käytän myöskin jokusen minsan siksi, että automaatin öljyt notkistuisi.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          #42
                          Originally posted by ApriliaMan View Post
                          Perustelkaan nyt jotenkin tyhmälle näitä Sitä on vissiin tullu toimittua vääri 18 vuotta, mitä erillaisilla härveleillä tullu ajettua.

                          Kyllä ymmärrän sen, että öljy lämpeää nopeammin kun lähdetään heti ajamaan, mutta mitäs jos se separaattori on jäätyny umpeen ja sitten ajessa ei tapahtu huohotusta elikkä ampuu öljyt jostain pihalle.

                          Itse oon ajatellu asiaa silleen, että jos siellä on jäätynyttä töhkää niin se sit sulaa siinä ja kone pystyy huohottamaan eikä heitä öljyjä pihalle :think

                          Onko kukaan tutkinu sellaista asiaa, että jos separaattoriin on kertyny talvella majoneesia niin sulaako se pois kesän aikana? Vai saako sen vaan puhtaaksi vaihtamalla. Nuo Teboilin öljyt kyllä tekee selkeästi vähemmän majoneesia sinne.

                          Kun työmatka on 27km tollasta ihan normitietä, niin varmaankaan öljyt ei ehdi tarpeeksi lämpeämään

                          Ja tosiaan, viimetalvena oli ensimmäinen kerta ku tapahtu ainakin jonkinasteinen jäätyminen vaikka tuo e39 ollu jo 6 vuotta ja edellinen 528 muistaakseni 4 vuotta.
                          Kun moottori kuormitetaan niin huohotuskaasut virtaavat paljon nopeammin -> huohotus kaasu on lämpimämpää -> nopeammin virtaava & kuumempi, joten jäätyminen on epätodennäköisempää. Castrol on myös öljyistä ja lämpenemisestä videon: https://www.youtube.com/watch?v=fptl18X8k7Y
                          Kyllä tuo 27km on jo ihan hyvä ajomatka, jos termarit on kunnossa jne. Tuolla edellä olevalla videolla sanotaan, että n. 20 minuutin ajossa yleensä öljyt lämpenee käyntilämpöön. Toki tämä vaihtelee moottorin ja ajoympäristön mukaan.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            #43
                            Edit. Sekava postaus poistettu. Lähti vähän lapasesta.
                            Last edited by Bomb5; 06-01-2017, 01:27.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3517
                              • Raisio

                              #44
                              Ei saatana, kuinkahan monella Bemaristilla näillä ohjeilla pari suonta katkee päästä... Syyskuussa talviajomoodi päälle ja tulee niskavammoja kun taustapeilistä pakokaasujen väriä seuraa pupillit punaisena. Ohjeista unohtui stetoskoopilla jolla voi kuunnella koneen sisäisten kilkatusten taajuusvaihteluja.
                              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10949
                                • Joensuu

                                #45
                                Originally posted by ritariässä View Post
                                Ei saatana, kuinkahan monella Bemaristilla näillä ohjeilla pari suonta katkee päästä... Syyskuussa talviajomoodi päälle ja tulee niskavammoja kun taustapeilistä pakokaasujen väriä seuraa pupillit punaisena. Ohjeista unohtui stetoskoopilla jolla voi kuunnella koneen sisäisten kilkatusten taajuusvaihteluja.
                                Itse mietin ihan samaa kun tuon lukaisin. Enemmin ajan jollain corollalla, kun alan tuollaisia rituaaleja harrastamaan. Auto on ajamista varten. Talveksi munuaiset tukkoon ja rauhallista ajoa kunnes kone on kunnolla lämmin, sitten reippaasti kaasua. Välillä voi käydä pidemmän lenkin heittämässä, jos muuten tulee paljon pätkäajoa. Mutta mitään ihme rituaaleja en ala harrastamaan.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎