E39 523 ja 528 kokemuksia, kannattaako ostaa + lisätehot ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3120
    • Välisuomi

    #16
    Tuskin se siitä farmariudesta johtuu, sama ongelma oli myydessäni 523iA sedania. Ennen auton ostoa (vuoden 02 keväällä) oli Pörssissäkin ostoilmoituksia ko. mallista mutta auton hankittuani ja "tuonnin vapauduttua" ilmoitukset hävisivät ja näiden autojen tarve näytti tyydyttyneen. Hinta tuli reippassti alaspäin koska myyjillä oli kilpa saada omansa pois ennen kuin arvo laskee enempää. Kaveri myi juuri vastaavan (70 tkm vähemmän ajetun) kuin omani 5000 € halvemmalla kuin mitä itse sain 4 kk aiemmin.

    Suurin osa soittelijoista pelkäsi isoa (2,5 litraa taitaa olla iso joillekin) moottoria, parempia varusteita (joku perusteli autoni epävarmaksi koska siinä oli kattoluukku, nehän tuppaavat vuotamaan ja olemaan epäkunnossa). Äsken kuulin kaverin kehuvan jotain autoa paikallisessa puljussa, mutta hän ei oikein uskalla laittaa siihen rahojaan, koska siinä on ilmastointi. Sehän voi mennä rikki ja mitenkäs sitten suu pannaan..). Automaattivaihteetkin ovat täällä Suomessa jotenkin pelottava asia vaikka muualla ne lisäävät arvoa.

    Että 528:n myymisessä se vaikein osa on saada ostaja ymmärtämään että se 2,8 EI ole liian iso moottori kenellekään. Ja että BMW-merkkisen henkilöauton varaosat maksavat aika lailla saman verran kuin muihinkin.
    ---

    Comment

    • pmv
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2032
      • tornio

      #17
      Auton kun auton myynti on kovasti vaikeaa jos hintapyynnöt on tähtitieteellisiä. Siihen auttaa kun hintaa pudottaa. Nämä e39:t tuntuvat olevan omistajien ja autokauppiaiden mielestä jotain valtionobligaatiota vastaavia sijoituskohteita joiden hinta nousee käytettynäkin vähintään 5% vuodessa. Juttelin tuossa paikallisen Bemari-myyjän kanssa e60:n myynnistä. Meinasi että myyntiä pitää hillitä, kun ei saa noita vaihdokkeja kaupaksi. Lienisiköhän hinnan tarkistuksen paikka?

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3120
        • Välisuomi

        #18
        Tottahan toki pitkä myyntiaika johtuu usein sopimattomasta hinnasta, mutta se, että auton arvo tippuu yht'äkkiä siksi, että samanlaisia tulee myyntiin enemmän, tarkoittaa että kaikille ei ole ostajia.

        Onnellisia myyjiä ovat Corollan omistajat ja halpisten kauppaajat. Täällä ne menevät kaupaksi omakustannushintaan ja usein hyvällä voitollakin, kun yksitysiten kanssa tekee kauppaa. Corolloista "tapellaan", ne sopivat Suomalaisille, jo sukupolvien ajan
        ---

        Comment

        • Rapamaha
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 683
          • -

          #19
          Originally posted by pmv
          Nämä e39:t tuntuvat olevan omistajien ja autokauppiaiden mielestä jotain valtionobligaatiota vastaavia sijoituskohteita joiden hinta nousee käytettynäkin vähintään 5% vuodessa.
          :shock: ohhoh! Minusta taasen näyttää että vanhempien E39:ien hinnasta on sulanut vuosien kertyessä huomattavan iso %-köntti pois.

          Vertailtaessa samalla moottorilla varustettujen E39 ja E46 mallien pyyntihintoja keskenään havaitaan että ostohinnan ero on mystisesti kadonnut jonnekin.

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #20
            Kävin Espoon Laakkosella koeajamassa -99 523iA Touringia (ajettu 113tkm), joka kyllä pelitti mainiosti, mutta se oli huonosti pidetty. Naarmuja joka paikassa ja lommojakin löytyi. Sisusta oli ottanut siipeensä jonnin verran. Pyynti 29900...ehh

            Eipä tulisi mieleen maksaa tuollaisia summia jostain "Suomi-autosta".

            Comment

            • Rapamaha
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 683
              • -

              #21
              Originally posted by Keimo
              Kävin Espoon Laakkosella koeajamassa -99 523iA Touringia (ajettu 113tkm), joka kyllä pelitti mainiosti, mutta se oli huonosti pidetty. Naarmuja joka paikassa ja lommojakin löytyi. Sisusta oli ottanut siipeensä jonnin verran. Pyynti 29900...ehh

              Eipä tulisi mieleen maksaa tuollaisia summia jostain "Suomi-autosta".
              Ostat multa -98 523i hiacen pois niin selviät reilulla parilla kympillä

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #22
                Originally posted by Rapamaha
                Originally posted by Keimo
                Kävin Espoon Laakkosella koeajamassa -99 523iA Touringia (ajettu 113tkm), joka kyllä pelitti mainiosti, mutta se oli huonosti pidetty. Naarmuja joka paikassa ja lommojakin löytyi. Sisusta oli ottanut siipeensä jonnin verran. Pyynti 29900...ehh

                Eipä tulisi mieleen maksaa tuollaisia summia jostain "Suomi-autosta".
                Ostat multa -98 523i hiacen pois niin selviät reilulla parilla kympillä
                hiace... :shock: onkos tämä yleinen nimi touringille ? Mitäs varusteita löytyy (automaatti) sekä kilometrit. Voit pistää myös osoitteeseen frankie(at)luukku.com

                Comment

                • Rapamaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 683
                  • -

                  #23
                  Originally posted by Keimo
                  hiace... :shock: onkos tämä yleinen nimi touringille ? Mitäs varusteita löytyy (automaatti) sekä kilometrit. Voit pistää myös osoitteeseen frankie(at)luukku.com
                  Kyllä tuo japanilaisvalmisteiseen tavarankuljetusrakkineeseen viittaava nimitys on ainakin tällä foorumilla vilahdellut aika ajoin erään tietyn henkilön toimesta - varsinkin jos on ollut meikäläisen ajopelistä kysymys

                  Kun tässä nyt kuitenkin pysytään otsikon mukaisilla linjoilla, niin kommentoin suoraan tähän:

                  Tuotin auton Saksasta joulukuussa 2002, tuolloin ajettu 130tkm - nyt 158tkm.

                  käyttöönotettu 25.03.1998 (eli ei ole modernisoitua sarjaa)
                  rekisteröin Suomeen 23.12.2002

                  Huoltokirjassa puutteita (öljynvaihtohuollot jätetty merkitsemättä, kilometrit tarkistettu BMW-huollossa.
                  Keulassa kiveniskemiä, ovissa markettikolhuja (pieniä painumia).

                  Uustuoduksi niukahko lisävarustelu:
                  -siniharmaa metalliväri (310 Fjordgrau)
                  -kattokaiteet
                  -kattoluukku
                  -16" BMW aluvanteet (Radial Spoke 48 )
                  -autom. ilmastointi
                  -ShadowLine listoitus
                  -jalopuulistoitus sisustuksessa

                  Talvirenkaat (Continental nastat) hankittu 12/2002, ajettu n. 10tkm,
                  BMW:n orggispeltivanteilla (15")
                  Varashälytin (Gemel e544) ja bensalämppäri (Eberspächer 4.3kW) asennetettu 01/2003.

                  Ei ole ollut täysin murheetonta ajoa:
                  Takaluukku ja -puskuri oiottu ja maalattu 04/2003 (peräänajo)
                  Öljyhuolto 05/2003
                  Kytkimen pääsylinteri vaihdettu 05/2003 (vuosi)
                  Vasemman jalan tuki vaihdettu 06/2003 (murentui palasiksi)
                  Hammastanko vaihdettu 07/2003 (vuosi)
                  Mittaristo korjattu 08/2003 (kylmäjuotoksia)
                  Radio vaihdettu 02/2004 Reverse RDS -> Business RDS (osaa ohjata CD-vaihtajaa).
                  Katsastettu 03/2004
                  II-huolto 04/2004 (kaikki suodattimet+jarrunesteet)

                  Että sellaista, valkoiset vilkut ja Sebringin takapönttö :oops: odottelevat varastossa parempia asennusilmoja...

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #24
                    Jeps eli kyllä sittenkin pyrin tuohon "uudistettuun" malliin. Kaveri yritti käydä koeajamassa Sports Car Centerissä 528:ia, mutta eivät kuulemma jaksaneet siirtää autoa, koska se oli "siellä kaukana takarivissä".

                    Mitenkähän ne aikoo myydä niitä autoja ? Ilmeisesti ne kuvittelee, että joku ostaa sokkona auton.

                    Comment

                    • Rapamaha
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 683
                      • -

                      #25
                      Originally posted by Keimo
                      Jeps eli kyllä sittenkin pyrin tuohon "uudistettuun" malliin.
                      Noin tekisin itsekin, jos olisi nyt auton tarve... kannattaa sitten miettiä mieluiset varusteet huolella etukäteen, niin ei tarvitse jälkiviisaasti harmitella.

                      t. nimin ei vakionopeusäädintä ja v-loppuna 520km moottorimarssi tiedossa :(

                      Comment

                      • kaba
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1209
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by Keimo
                        Jeps eli kyllä sittenkin pyrin tuohon "uudistettuun" malliin. Kaveri yritti käydä koeajamassa Sports Car Centerissä 528:ia, mutta eivät kuulemma jaksaneet siirtää autoa, koska se oli "siellä kaukana takarivissä".

                        Mitenkähän ne aikoo myydä niitä autoja ? Ilmeisesti ne kuvittelee, että joku ostaa sokkona auton.
                        ihmetellyt välillä samaa siellä. Periaate on ilmeisesti se, että paikalle pitää mennä vähintään yhtä kalliilla autolla kuin on mahd. ostamassa :shock:
                        -kaba-,
                        BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
                        Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
                        Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
                        Ex F10 M550d takaniskatuilla
                        730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
                        ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
                        ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
                        ex. mb 230 coupe, -91
                        ex. Ford Granada 2.0 -84
                        "Tio små moppepojkar"
                        "Pruritum ani"
                        "Helsinki City Boys"

                        Comment

                        • hannuk
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 2136
                          • Capital

                          #27
                          Originally posted by Rapamaha
                          Originally posted by Keimo
                          hiace... :shock: onkos tämä yleinen nimi touringille ? Mitäs varusteita löytyy (automaatti) sekä kilometrit. Voit pistää myös osoitteeseen frankie(at)luukku.com
                          Kyllä tuo japanilaisvalmisteiseen tavarankuljetusrakkineeseen viittaava nimitys on ainakin tällä foorumilla vilahdellut aika ajoin erään tietyn henkilön toimesta - varsinkin jos on ollut meikäläisen ajopelistä kysymys
                          Pojat kertoivat, että ko. henkilö nimittelee kaikkia tavarankuljetusrakkineita haisseiksi oli sitten m5 tai jou 523i.. :wink:

                          Originally posted by Rapamaha
                          Että sellaista, valkoiset vilkut ja Sebringin takapönttö :oops: odottelevat varastossa parempia asennusilmoja...
                          Nyt pönttö kiinni ja brööm!

                          Niin, ettei mene offtopikiksi, niin pojat vaahtoaa jostain eri moottori malleista liittyen 528:iin ja kaikki on unohtanut legendaarisen imusarjavirityksen! :!:

                          Yön pimeinä tunteina käytte ruuvaamassa esim. Rahun kauppakassista imusarjan irti tai tilaatte Schrickiltä niin vanhasta 528:sta lähtee päälle 230 heppaa ulos etenkin os vaihtaa samalla cai:n ja säätää eletroniikan vastaamaan muutoksia

                          Niin ja jälkikommenttina vielä, että mikään ei vituta enempää kuin alitehoisen/vajaavarustellun auton osto. :wink:
                          - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                          - Porsche Cayenne S
                          - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                          - plus pari muuta

                          Comment

                          • buksin-1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 4592
                            • Keski-Pohjanmaa

                            #28
                            Originally posted by -Tapi

                            Mutta asiaan: Siksipä kyselenkin että onkohan 540 jarrut ja muut alustan osat samaa tavaraa kuin muissa E39:seissä? Onko Dieseleissä omia osiaan alustassa?

                            Ja vanha vastaamatta jäänyttä: Onko E39:ejä saanut muistillisilla sporttipenkeillä (muita kuin M5:sia)?
                            540, 535, 530i ja 530d etujarrut ovat 324x30, 523 - 296x22, M5 345x32.
                            Vuoden 2000 kuvaston mukaan on saanut myös E39:ejä muistisilla sporttijakkaroilla 8)
                            Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                            Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                            SISUSTAT modaukset

                            Comment

                            • Keimo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2032
                              • Kekkoslovakia

                              #29
                              Originally posted by hannuk
                              Originally posted by Rapamaha
                              Originally posted by Keimo
                              hiace... :shock: onkos tämä yleinen nimi touringille ? Mitäs varusteita löytyy (automaatti) sekä kilometrit. Voit pistää myös osoitteeseen frankie(at)luukku.com
                              Kyllä tuo japanilaisvalmisteiseen tavarankuljetusrakkineeseen viittaava nimitys on ainakin tällä foorumilla vilahdellut aika ajoin erään tietyn henkilön toimesta - varsinkin jos on ollut meikäläisen ajopelistä kysymys
                              Pojat kertoivat, että ko. henkilö nimittelee kaikkia tavarankuljetusrakkineita haisseiksi oli sitten m5 tai jou 523i.. :wink:

                              Originally posted by Rapamaha
                              Että sellaista, valkoiset vilkut ja Sebringin takapönttö :oops: odottelevat varastossa parempia asennusilmoja...
                              Nyt pönttö kiinni ja brööm!

                              Niin, ettei mene offtopikiksi, niin pojat vaahtoaa jostain eri moottori malleista liittyen 528:iin ja kaikki on unohtanut legendaarisen imusarjavirityksen! :!:

                              Yön pimeinä tunteina käytte ruuvaamassa esim. Rahun kauppakassista imusarjan irti tai tilaatte Schrickiltä niin vanhasta 528:sta lähtee päälle 230 heppaa ulos etenkin os vaihtaa samalla cai:n ja säätää eletroniikan vastaamaan muutoksia

                              Niin ja jälkikommenttina vielä, että mikään ei vituta enempää kuin alitehoisen/vajaavarustellun auton osto. :wink:
                              Kerrotko paljonko tälläinen viritys kustantaa asennuksineen ? Onko tuo jokin purkkaviritys vai ihan yleinen temppu lisätehojen saamiseksi. Aika pienellä modifikaatiolla siis 40Hp lisää...tuntuu aika uskomattomalta. :shock:

                              Comment

                              • hannuk
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2002
                                • 2136
                                • Capital

                                #30
                                Originally posted by Keimo
                                Kerrotko paljonko tälläinen viritys kustantaa asennuksineen ? Onko tuo jokin purkkaviritys vai ihan yleinen temppu lisätehojen saamiseksi. Aika pienellä modifikaatiolla siis 40Hp lisää...tuntuu aika uskomattomalta. :shock:
                                En nyt tarkalleen muista hintaa, mutta parilla tonnilla luulisi selviävän.

                                Ei ole purkkaviritys, vaan perustuu siihen että vanhemman M52B28 koneen tehoja on rajoitettu kuristavalla imusarjalla ja näin saatu saksassa alempaan vakuutusmaksuluokkaan. Todellisuudessa tuossa on tehoja vakiona n. 200, kun 523:ssa on joku 185.

                                Täällä oli yhdellä Turkulaisella omassa 328:ssaan vastaava viritys ja hän oli muistaakseni dynonnut sen ja saanut päälle 230hp siitä. Siinä oli siis lisäksi putkisto sekä cai ja optimoitu moottorinohjaus.

                                Tästä on netti täynnä juttua, ja on täälläkin ollut mutta haku ei enää löydä niitä laatukeskusteluja.. Googlella kun yrittää kombinaatioilla bmw m52 intake manifold 328 schrick niin alkaa löytyä juttua. Enemmän noita on asenneltu e36:iin kuin e39:eihin.
                                - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                                - Porsche Cayenne S
                                - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                                - plus pari muuta

                                Comment

                                Working...
                                X