E39 523 ja 528 kokemuksia, kannattaako ostaa + lisätehot ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apinamies
    Bimmer Rookie
    • Jun 2003
    • 118

    #91
    Originally posted by Hemi
    Apinamiehelle M52/54kysymykseesi: Tuo M52/523 kone on ihan vaijerivetoisella systeemillä ja Suomiauto seisoo vieressä 523 i teksti perässä. Tuon M54/525 pannun "vetoisuudesta" en tiedä koska se on uitettu Ruotsista ilman sähköjä,starttia ja läppärunkoa.
    Ok. Siinähän sitten puuttuu jonkin verran kallista tavaraa siitä M54:sta

    Originally posted by Hemi
    Eli jotta viritys on onnistunut (jotta hra Schrick:n elanto on taattu myös firman sukupolven vaihdoksen jälkeen) pitää huomioida asia kokonaisuutena. On turha vaihdella imusarjoja jos syötettävästä lisäbensiinistä ei ole tietoakaan. Lisäksi jos nokka-akseli ja venttiilit/kanavat ovat vakioita, on pelkkä imusarjan vaihto lisäbensankin kassa helposti suhteettoman kallis virikeino.
    Ilmeisesti siinä vanhemmassa 1-vanos 2.8l M52:ssa (johon se Schrick imusarja on laitettavissa) se tarvittava lisäbensiini järjestyy ihan vakiolaitteilla. Aika monessa autossa vakio bensansyöttölaitteet riittävät hyvin jopa 50hv tehonlisäykseen. Olen kuitenkin kuullut vähän ristiriitaisia tietoja siitä täytyykö 2.8l perus-M52 tapauksessa kone mapata vai osaako automaattisesti säätää seosta ja ajoitusta sopivaksi.

    Originally posted by Hemi
    Nyt kuitenkin ainakin piti olla kysymys uudemman softaohjatun kaksoiskanavaisen M52/54 imusarjan vaihdosta. Alkuperäinen väitteeni oli että JOS tällainen viri-imusarja jostain tähän koneeseen löytyisi olisi hinta tähtitieteellinen tai sitten koko muukin moottori pitää rakentaa 8000/9000rpm maksimitehollisia kierroslukuja silmälläpitäen.
    Taas kerran, olen täysin samaa mieltä jos puhutaan 2.5l koneesta. 2.8l M52TU koneeseen sopii ainakin periaatteessa 3.0l M54:n imusarja, tosin en ainakaan itse kokeilisi vaihtoa. BMWn tietojen mukaan uusi imusarja itsessään toi 15+hv lisää tehoa, eikä tähän ole laskettu mukaan esim. venttiilisäädöt.

    Comment

    • Apinamies
      Bimmer Rookie
      • Jun 2003
      • 118

      #92
      Hemi (ja muut kiinnostuneet): Jos et ole vielä tätä tai vastaavaa nähnyt, niin tässä linkki sivulle jossa löytyy hyvää matskua M54 koneesta (tosin sovellettuna Z4:ssa). Mm. siitä imusarjan toiminnasta selitetään siinä aika tarkkaan, ei ole ihan perinteinen kaksoiskanavajärjestelmä. M52TU:ssa siis pitäisi olla myös vastaava järjestelmä.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #93
        Itse asiassa olen tuon saman monisteena tsekannut. M52TU on moottorina identtinen M54:n kanssa läppärungon sähköisyyttä ja muutamaa anturityyppistä muutosta lukuunottamatta. M54:ssa ruisku muuttuu Siemensin MS42:sta MS43:ksi joka tarkoittaa uutta softaa tuon läppäohjauksen lisäksi. Tuossa M54 koneessani on kampiakseli etupäästä poikki ja lohko halki. Se onkin tuotettu varaosapannuksi parille m52TU moottorille.

        Comment

        • Apinamies
          Bimmer Rookie
          • Jun 2003
          • 118

          #94
          M54:ssa pitäisi joidenkin tietojen mukaan olla myös hieman erilaiset männät ja männänrenkaat kuin M52TU:ssa, en tiedä pitääkö paikkaansa.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #95
            Joo, ja tavallaan ehkä ei...Mutua kun en ole näitä mäntiä käsissäni vertaillut: Näissä muuttuu varaosanumero mutta fyysinen ulkomuoto/malli ei näy muuttuneen. Muistaakseni TRW:n listoilla tarjottiinkin samaa mäntää molempiin, joten malli tuskin muuttuu. Epäilen että helmojen teflon tms.pinnoituksista löytyy varsinainen ero. Näitä evoluutio/pikkumuutoksiahan on tapahtunut koko M50moottorin historian ajan. Kaikki ei tarkoita sitä että olisi sinällään pyritty muuttamaan moottorin ominaisuuksia, vaan valmistuskustannuksista kilpailuttamalla alihankkioita(siirtymällä Ranskalaisiin ja Englantilaisiin alihankkijoihin?).

            Comment

            • Apinamies
              Bimmer Rookie
              • Jun 2003
              • 118

              #96
              Joo eli muistaakseni kerrottiin että helmaa olisi lyhennetty, pinnoitus pysyy samana ja renkaissa on pyritty vähentämään kitkaa. Tosin en itsekään ole näitä nähnyt.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #97
                Ei hemmetissä voi olla helma lyhyempi? Tai tietysti periaatteessa voi jos lyhennys on minimaalinen=ei erota ainakaan kuvista, ja painot pysyy samoina. Painot on oltava samat koska M54 kampura on samalla numerolla kuin M52TU. Pistän tuon M54:n jossain vaiheessa kesällä palasiksi, joten eiköhän tämäkin sitten selviä. 523TU verrokkeja löytyy kyllä.

                Comment

                • rville
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 293
                  • Pori

                  #98
                  Ja jottei menis off-topiciksi (vaikkakin hyvin ammattimaiseksi)
                  Niin olisiko se 540 järkevämpi kuin 528 jos unohtaa kiisselin heti alkuunsa?
                  - V -
                  Käytössä Amerikkalainen sähkövatkain... , vaimolla f21, kun nautitaan otetaan 964 tallista

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #99
                    Millä lailla "järkevämpi"?. 523 taitaa olla e39:stä se "järkevin" vaihtoehto ja isommat "makustelua". Jos kilometrejä tulee yli 15tkm ja haluaa todellista tievoimaa halvalla, on 530kiisseli ehdottomasti "järkevin".

                    Comment

                    • Keimo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2032
                      • Kekkoslovakia

                      Originally posted by Hemi
                      Millä lailla "järkevämpi"?. 523 taitaa olla e39:stä se "järkevin" vaihtoehto ja isommat "makustelua". Jos kilometrejä tulee yli 15tkm ja haluaa todellista tievoimaa halvalla, on 530kiisseli ehdottomasti "järkevin".
                      Niinpä, itse pyöriskelen tuon 528:n ja 530d:n välillä. Hintaero ei Saksassa ole huimaava, mutta korkeampi vero tekee sitten jo eroa jonnin verran.

                      Onneksi on syksyyn aikaa soutaa tätä asiaa, mutta luonteeseen vähän kuuluu, että asiat tulee selvittää niin hyvin kuin mahdollista.

                      Aiemmin käsiteltiinkin tuota chippausta laajasti, mutta unohtui kysyä, että mistä saa parasta osaamista Suomessa, jos chippaa BMW 528:n tao 530d:n. Varmasti eri tyyppistä hommaa, mutta löytyykö tietoa asiasta, eikä pelkkää mutua tai muuta kuulopuhetta.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Se on kuitenkin fakta että turbokonetta ja erityisesti kiisseliturboa saa lastutettua suhteellisen paljon. Ota ilman muuta 530d jos se on vaihtoehto.
                        Eurooppa jo kulkee dieselpyörien päällä ja lujaa mutta kyllähän se suuntaus alkaa tänne pohjan perillekin pikku hiljaa kotiutuvan.

                        Comment

                        • JanneT
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2002
                          • 622
                          • Espoo

                          Nostanpa tätä ettei aina tule uutta topicia...eli kaipaisin infoa alkupään E39 523i:stä joka on harkinnassa. Moni sanoo että ehdottomasti 9/98 ja siitä eteenpäin mutta sanokaas nyt mitä pahoja ongelmakohtia tuossa vanhemassa versiossa on kun budjetti kuitenkin on rajallinen. Eli minkälaisiin korjauksiin pitäisi pystyä varautumaan jos löytyisi asiallinen 96-97 n.150tkm ajettuna? Ja vielä niistä kilometreistä, oliko niin että E39:ssä näkee avaimesta kilometrit mutta senkin lukeman voi väärentää?
                          Power DZL

                          Comment

                          • Betro
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2004
                            • 57
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by JanneT
                            ... Ja vielä niistä kilometreistä, oliko niin että E39:ssä näkee avaimesta kilometrit mutta senkin lukeman voi väärentää?
                            Muistaakseni tuo uudemmissa pitää paikkansa(?). Kuitenkin netti on pullollaan tarinoita,että mistä minkin auton kilometrit saa "varmasti" tietää, mutta tietääkseni niistä mikään ei pidä paikkaansa. Mittarinruuvaajat osaavat asiansa, eikä vippaskonsit todellisen kilometrimäärän selvittämiseksi yleensä toimi.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Kun ostat tuon uudemman Tuplavanoksisen 523:n, saat samat suoritusarvot kuin vanhassa 528:ssa mutta litran pienemmällä kulutuksella. Uudemassa 9/98- on yli 50% toiminnallisista osista on uusia suhteessa tuohon vanhempaan. 9/98-uudempi on tilastoista riippuen 35-50% vähävikaisempi varsinkin yli 150tkm ajettuna kuin vanhempi, eli tuota "päivitystä" voi pitää/yleisesti pidetään varsin onnistuneena. Nykyiset 525 e60:t käyttävät edelleen samaa konetta kuin mikä tuli 9/98(M52TU).
                              96-9/98 on toki ostohinnaltaan halvempi, mutta käyttökuluiltaan kalliimpi ja jälleenmyntiarvoltaan suhteellisestikkin halvempi. Eli itse raapisin vaikka mistä tuon erotuksen mikä vaaditaan vm.-99:iin.

                              Comment

                              • JukkaR
                                Bimmer Rookie
                                • May 2003
                                • 160
                                • Vihti

                                Originally posted by Keimo
                                Eli tuollainen olisi suunnitteilla farmarina ja vuosimalli olisi 98-99 Saksasta tuotuna. MItenkäs myynti Suomessa onnistuu tuolta mallilta, käykö kauppa vai pelottaako isompi moottori ostajat ?

                                Mitenkäs varaosien saanti. Ei tuntunut KL-Varosan sivustolla olevan kuin 520 ja 523:n varaosia. Onko auto osien puolesta niin eksoottinen, ettei kannata harkita ? Joutuuko ko. putiikit tilaamaan osat ulkomailta, jolloin aikaa ja rahaa palaa ?
                                Itsellä on 523i sedan. Olikohan 03/98 ja ajellut pari vuotta. Kannattaa ostaa jos tykkää ajaa hyvälllä autolla :-)

                                Huollot on kalliimmat kuin korollassa (ylläri), muttei mahdottomat.

                                Käy ihmeessä koeajamassa myös tuo 528. Jos tuntuu, että on valmis maksamaan siitä tehoerosta lisää, niin siitä vaan. Mulle riitti toi 523 ja ajoin kyllä molempia. OK, toinen oli 528 automaatti, eli enpä juuri huomannut eroa. Ehkä manuaalisena voisin miettiä uudestaan.
                                e39 523i -98

                                Comment

                                Working...
                                X