Originally posted by JML
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by JML View PostOnko vanteet suorat? Katso peräöljyt, että onko metallipaskaa seassa. Ois kyllä aika outoa noilla kilometreillä jos perä ois hajalla. Myös pyörän laakerit on oman kokemuksen mukaan bemareissa kestäviä. Mutta en sano, etteikö kaikki olisi mahdollista...
Huomasin viikonloppuna ettei täristä aina. Jos pysähtyy ja jatkaa ajoa niin tärinä saattaa hävitä kokonaan ja tärinän voimakkuuskin vaihtelee pysähdysten välillä. Mutta jos täristää, niin se ei ajossa poistu.
Ihme vekotin..Last edited by puari; 22-07-2013, 08:43.
Comment
-
-
Originally posted by puari View PostVanteet ok. Laakerit ok. Peräöljyt vaihdettu reilu vuosi sitten. Pitäs kai tarkastaa onko metallia seas.
Huomasin viikonloppuna ettei täristä aina. Jos pysähtyy ja jatkaa ajoa niin tärinä saattaa hävitä kokonaan ja tärinän voimakkuuskin vaihtelee pysähdysten välillä. Mutta jos täristää, niin se ei ajossa poistu.
Ihme vekotin..
Siinä meikäläisen e34 tapauksessa kyse oli perästä, joka alkoi samoihin aikoihin tärinöiden kanssa pitämään aikamoista jurnutusta. Moottori laukesi kuitenkin ennen perää (täystuho), joten sille ei remonttia tarvinnut enää tehdä.Last edited by JML; 22-07-2013, 15:13.
Comment
-
-
Täytyypä kommentoida tännekin, myös vinkiksi muille. Oma tarina löytyy aiemmin tästä puusta. Tuli käytettyä aiemmin autoa mm. Ahokkaalla Kaarinassa (2 krt) ja lisäksi Helsingissä JMV Autohuollossa. Ahokas ei löytänyt autosta mitään ja sanoi ajettavuuden olevan normaali. JMV Autohuolto vaihtoi iskarit (sikahintaan), eikä löytänyt muuta. Sitten tuli viime keväänä käytyä tasapainottamassa Oulussa Pointsin rengasliikkeessä kumeja. Tasapainottivat muuten kierroksen ilmaiseksi kun kuulivat tarinani... eivät huolineet rahoja, vaikka ilmoitin että "kyllähän työstä pitää maksaa". Siellä muuan kaveri vilkaisi autoa ja tuumi, että vaihtaisi raidetankojen päät. Meinasin tuon tehdäkin, mutta jäi "johonkin" se, koska olin autoon jo riittävästi rahaa upottanut vikojen tutkimiseen ja korjaukseen. No nyt tuli käytyä sitten Oulussa Huoltoplussassa, jossa vanha merkkimekaanikko veti hetkessä diagnoosin, että raidetankojen päät on väljät ja laakereissa välystä - molemmat viat aivan selkeitä. Laakerien äänten takia meninkin tuonne lomareissulla ja pyysin vielä vilkaisemaan alustaa ja pyöriviä osia erikseen. Lisäksi vaihtoon meni apukuskin puolelta alatukivarsi. Näillä toimilla kaikkosi 95 %sesti tutinat.
Laitoin viimeisen diagnoosin ja huollon välissä vielä uudet kumit alle, koska takakumit oli sakoilla ja etukumit Huoltoplussan mukaan kuin pulterin kottarissa. No huollon jälkeen istumalla kyydissä huomasin, että vasemmalta takaa tuli vähän heittoa. No ei muuta kuin tuohon vararengas tilalle ja tasaantui entisestään meno. Nyt pitää vaihtaa vain tuohon varavanteelle vielä yksi tuore kumi (joka ilmeisesti kierommassa vanteessa) ja sitten mennään taas kuin juna (kuten menee nyt jo vararenkaalla). On vihdoin tämä toista vuotta kestänyt tutinapiina ratkaistu.BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
-
Originally posted by MayheM View PostTäytyypä kommentoida tännekin, myös vinkiksi muille. Oma tarina löytyy aiemmin tästä puusta. Tuli käytettyä aiemmin autoa mm. Ahokkaalla Kaarinassa (2 krt) ja lisäksi Helsingissä JMV Autohuollossa. Ahokas ei löytänyt autosta mitään ja sanoi ajettavuuden olevan normaali. JMV Autohuolto vaihtoi iskarit (sikahintaan), eikä löytänyt muuta. Sitten tuli viime keväänä käytyä tasapainottamassa Oulussa Pointsin rengasliikkeessä kumeja. Tasapainottivat muuten kierroksen ilmaiseksi kun kuulivat tarinani... eivät huolineet rahoja, vaikka ilmoitin että "kyllähän työstä pitää maksaa". Siellä muuan kaveri vilkaisi autoa ja tuumi, että vaihtaisi raidetankojen päät. Meinasin tuon tehdäkin, mutta jäi "johonkin" se, koska olin autoon jo riittävästi rahaa upottanut vikojen tutkimiseen ja korjaukseen. No nyt tuli käytyä sitten Oulussa Huoltoplussassa, jossa vanha merkkimekaanikko veti hetkessä diagnoosin, että raidetankojen päät on väljät ja laakereissa välystä - molemmat viat aivan selkeitä. Laakerien äänten takia meninkin tuonne lomareissulla ja pyysin vielä vilkaisemaan alustaa ja pyöriviä osia erikseen. Lisäksi vaihtoon meni apukuskin puolelta alatukivarsi. Näillä toimilla kaikkosi 95 %sesti tutinat.
Laitoin viimeisen diagnoosin ja huollon välissä vielä uudet kumit alle, koska takakumit oli sakoilla ja etukumit Huoltoplussan mukaan kuin pulterin kottarissa. No huollon jälkeen istumalla kyydissä huomasin, että vasemmalta takaa tuli vähän heittoa. No ei muuta kuin tuohon vararengas tilalle ja tasaantui entisestään meno. Nyt pitää vaihtaa vain tuohon varavanteelle vielä yksi tuore kumi (joka ilmeisesti kierommassa vanteessa) ja sitten mennään taas kuin juna (kuten menee nyt jo vararenkaalla). On vihdoin tämä toista vuotta kestänyt tutinapiina ratkaistu.
Comment
-
-
Oireita tuli vaihtelevasti noin välillä 60 - 110 km/h. Pienemmillä nopeuksilla ei huomannut ja vasta kunnon moottoritienopeuksilla tasoittui ihan mukavaksi meno. Kuitenkin niin 60 km/h:ssa kuin 100 km/h:ssakin täryytteli ikävästi. Nyt kuitenkin enää huono muisto. Moneen kertaan noitten tutinoitten takia olin jo muuten kelpo kärrystä eroon hankkiutumassa ja ehkä suurin hidaste oli juuri se, että mietin kuka ostaa tuollaisella ajettavuudella ( = tutinat) varustetun auton, kun ei autonmyynti aina muutenkaan helpointa ja mielekkäintä hommaa ole. Nyt mennään kuitenkin tällä kärryllä varmasti parisen vuotta, kun on tutinoita etsiessä vaihdettu mm. puoli alustaa, 4*iskarit ja 4* laakerit...BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
-
Originally posted by Tome View Posteiköhän ne sedanit vispaa ihan samalla lailla.
Ja aina on saanut jotain palikkaa olla uusimassa, lähinnä etuakselille.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostTuota noin.Olenkohan nyt tulkiinnut lukemiani viestejä oikein?Eli vaikuttaisi ainakin omaan ymmärrykseen,että nä E39:n tutinat vaivaa enemmin tuota farkkumallia.
Touringissa taka-apurungon puslat tiettävästi nestetäytteiset, kun taas sedanissa ihan umpikumia. Sen perusteella olisi kovin oletettavaa että noiden touring mallien puslien elinikä olisi lyhyempi ja ongelmat todennäköisemmät."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostTuota noin.Olenkohan nyt tulkiinnut lukemiani viestejä oikein?Eli vaikuttaisi ainakin omaan ymmärrykseen,että nä E39:n tutinat vaivaa enemmin tuota farkkumallia.Originally posted by Havis View PostTakaripustus osin erilainen.
Touringissa taka-apurungon puslat tiettävästi nestetäytteiset, kun taas sedanissa ihan umpikumia. Sen perusteella olisi kovin oletettavaa että noiden touring mallien puslien elinikä olisi lyhyempi ja ongelmat todennäköisemmät.
Onko kukaan saanut tutinaa loppumaan kardaanin tai vetareiden vaihdolla?
Comment
-
-
e34 tutinaa
Vähä aika siten hommasin e34 525ix bemarin joka sekin täristi ja vatjas jo kotimatkalla ja jokapäivä vaan paheni.
No olihan siellä joka kulmassa erimerkkinen rengas, sentään saman kokoisia olivat. Uutta satsia tasapainottaessa huomasin että vanteetkin on kierot jokakulmassa, nekin vaihtoon siis. Sitten vielä kulmia säätäessä tuli väljät alapallot ja muuta vastaan, siis etutukivarret, sisemmän pallonivelet ja tukivarsien takapuslat powerflex mallisiin vaihtui.
Nyt reippalla tonnilla ku on vanhaan nelikkoon vaihtanu palikkaa,renkaita ja vanteita+säädelly kulmat kuntoon ni on vieläkin pieni tutina/nypytys 60-70km/h nopeudella pintakaasulla ajettaessa, vähänkin ku on enemmän vetoa esim. ylämäessä niin ei tutise, muissa vauhdeissa kyyti on kuin junassa. Edessä on vielä kuskinpuolen vetarissa mahottoman pien välys ja hantin puolen "koiranluu" väljä.
Kyllä tiedossa et nelikkoon etummaiset vetarit on niin kalliita et antaa tutista vaan =D On niin olematon välys et ei vaikuta leiman saantiin millääntapaa.E39 523i Turbo
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostTakaripustus osin erilainen.
Touringissa taka-apurungon puslat tiettävästi nestetäytteiset, kun taas sedanissa ihan umpikumia. Sen perusteella olisi kovin oletettavaa että noiden touring mallien puslien elinikä olisi lyhyempi ja ongelmat todennäköisemmät.
Originally posted by Bmw Master View PostJoo touring on herkempi tutinalle, vaikka kyllä sedanitkin joskus tutisee.
Onko kukaan saanut tutinaa loppumaan kardaanin tai vetareiden vaihdolla?
Vetarien vaihto poisti täysin kylmänä ekan 5km aikana esiintyneen tutinan jonka aiemmin laitoin renkaitten flatspotin syyksi. Eli vetarien nivelet notkistui lämmetessään. Jos siis vetarin nivel jumittaa kunnolla niin voisi olettaa tutinan olevan jatkuvaa. Tämä on helppo varmistaa sillä että tunkkaa takapään ylös ja laskee alas, ja käy heittää lenkin; jos tutina pysyy hetken poissa vetarit jumittaa.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostKai siitä voi olla tasapainotus pielessä ja tutisee kokoajan? Tai laakeriloppu jolloin kardaani hieman vispaa?
Comment
-
Comment