Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schwarze
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 2016
    • Kangasala

    Originally posted by Tome View Post
    epäilenpä pikkuisen että tehtaalla asennettu "lemförder" tai vastaava ei ole sama kuin nykyisin tarvikkeena myytävät. Ainakin kestoiästä päätellen..
    Jep, vaikuttaa että laatua on säädetty julmasti alaspäin. Tuo aiemmin kirjoittamani on kuitenkin täysin totta, reaktiotangon leimat, valmistusajankohta ja huoltohistoria tukevat sitä. Mulla on auto uitettu Suomeen -08. Kokonaan toinen kysymys on millainen kokonaisvaikutus osan kestoon on näillä pohjolan oloilla, itse tuunatuilla alustoilla, suurella vannekoolla ja erittäin huonokuntoisella tiestöllä. Ei taida ihan samoja metrejä tulla uudelle Lemförderille täällä ja Saksassa

    Delphi on mun mielestä ihan hyvää keskivertokamaa, mutta seuraavaksi laitan luultavasti taas Lemförderiä. Saas nähdä kumpi kolisee ensin: 90tkm ajettu Delphi, vai 200tkm ajettu Lemförder
    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

    Comment

    • Tome
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 548
      • Joensuu

      Originally posted by schwarze View Post
      Jep, vaikuttaa että laatua on säädetty julmasti alaspäin. Tuo aiemmin kirjoittamani on kuitenkin täysin totta, reaktiotangon leimat, valmistusajankohta ja huoltohistoria tukevat sitä. Mulla on auto uitettu Suomeen -08. Kokonaan toinen kysymys on millainen kokonaisvaikutus osan kestoon on näillä pohjolan oloilla, itse tuunatuilla alustoilla, suurella vannekoolla ja erittäin huonokuntoisella tiestöllä. Ei taida ihan samoja metrejä tulla uudelle Lemförderille täällä ja Saksassa

      Delphi on mun mielestä ihan hyvää keskivertokamaa, mutta seuraavaksi laitan luultavasti taas Lemförderiä. Saas nähdä kumpi kolisee ensin: 90tkm ajettu Delphi, vai 200tkm ajettu Lemförder
      Epäilen että ne Saksan baanat kuluttaa niitä varsia ihan yhtä paljon. Mulla on hyvä vertailupohja noista alustan osien kestosta. Työkaverilla 6v uudempi mutta enemmän ajettu koliysi, molemmilla vastaavat alustat, samat vanteet, samaa tietä ajetaan (60km sivu jotain 3 vuoden ajan) töihin. Hänellä on edelleen kaikki alustassa orkkista ja tuntuu edelleen todella jämäkältä kun taas itsellä alkaa jo toinen kierros osien uusimista. Eli ostaisin varmaan marmorilta kaikki tukivarret jos vaan raaskis..
      Last edited by Tome; 15-06-2013, 12:32.

      Comment

      • schwarze
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 2016
        • Kangasala

        Originally posted by Tome View Post
        Eli ostaisin varmaan marmorilta kaikki tukivarret jos vaan raaskis..
        En jaa kanssasi näkemystä tiestön vaikutuksesta, mutta ei se mitään. Eli BMW:n logolla oleva Lemförder on kestoltaan parempi, kuin Lemförderin Lemförder. Mielenkiintoista. Noh varaosatuotannossa halpiskopioita on hiipinyt markkinoille jopa ilmailualalla, mikseipä kopio-osaa "aidolla logolla" päätyisi myös autoihin. Kaverilla meni juuri alle Autoteilen Lemförderiä, katsotaan tai pikemminkin kuunnellaan miten nuo kestää
        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

        Comment

        • Tome
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 548
          • Joensuu

          Originally posted by schwarze View Post
          En jaa kanssasi näkemystä tiestön vaikutuksesta, mutta ei se mitään. Eli BMW:n logolla oleva Lemförder on kestoltaan parempi, kuin Lemförderin Lemförder. Mielenkiintoista. Noh varaosatuotannossa halpiskopioita on hiipinyt markkinoille jopa ilmailualalla, mikseipä kopio-osaa "aidolla logolla" päätyisi myös autoihin. Kaverilla meni juuri alle Autoteilen Lemförderiä, katsotaan tai pikemminkin kuunnellaan miten nuo kestää
          pitää muistaa että varsinkin etelä-euroopann kuumemmat olosuhteet kuluttaa alustan kumiosia nopeammin kuin suomen viileät olosuhteet. Onko kukaan kuka olisi käynyt viimeaikoina marmorilta tukivarsia? Vieläkö niistä löytyy lmi:n leimat? Miks esimerkiks febi-bilsteinin reaktiotanko taitaa olla jopa lemiä kalliimpi eikä se sisällä puslaa niinkuin ei alkuperäinen tukivarsikaan marmorilta ostettaessa..? Herää kysymys..

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            Pitäisiköhän noihin lemfördereihinkin varulta lisätä rasvaa? Pyörittelin vuosi sitten läpi etupään uusien varsien nivelpäät ja niissä tuntui ainakin olevan rasvaa, mutta en kuitenkaan avannut kumeja ja kattonut, miltä ne oikeasti näyttivät.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              Originally posted by Bomb5 View Post
              Pitäisiköhän noihin lemfördereihinkin varulta lisätä rasvaa? Pyörittelin vuosi sitten läpi etupään uusien varsien nivelpäät ja niissä tuntui ainakin olevan rasvaa, mutta en kuitenkaan avannut kumeja ja kattonut, miltä ne oikeasti näyttivät.
              Kattoa kannattaa ainakin, eikä se rasvan lisäys ainakaan huonoa tee..
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • Insto
                Bimmer Rookie
                • May 2009
                • 59
                • Lahti

                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Kattoa kannattaa ainakin, eikä se rasvan lisäys ainakaan huonoa tee..
                Minkäslaista vaseliinia niihin kannattais laittaa?
                MB S213 -17, 127tkm -
                Ex: MB S205 -14, 112tkm-135tkm
                Ex: E91 325d Touring -08, 152-255tkm
                Ex: E39 525dA Touring -03, 253-411tkm
                Ex: E46 318i -98

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  Ite oon tainnu laittaa Teboilin Universal M:ää, eli "MoS2":sta.

                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • Hebbu ///M3
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 1625
                    • Dallas

                    Alatukivarret edessä korin puolelta, liikkuu pultin suuntaisesti n.1cm aika kevyesti sorkkaraudalla vääntämällä, muttei ylös-alas tunnu välystä. Liekkö nuo entiset?
                    Sotkamo Connection

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Eipä heilu enää ratti jarrutuksissa, ainakaan lyhyen testilenkin perusteella.
                      No nyt taas heilui parissa jarrutuksessa ja liikennevaloissa sopivasti jarrua löysäämällä saa myös pienen ratin heilahtelun aikaan. Joten tilasin eteen uudet jarrulevyt ja palat. Ja ostin heittokellon, Biltema laatua tietty.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Tomppeli
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2013
                        • 59
                        • Kokkola

                        Noniin, puslat on touringiin viimein vaihdettu. Oli vähän ongelmia työkalun kanssa mutta viimein onnistui.

                        Pari kertaa oon käyny kokeilemassa ajaa yli sataa ja KAIKKI TUTINAT ON POISSA! Oli muuten iso muutos. Täällä aika moni epäili että puslien vaihdolla ei autoni kenguruhyppelyt poistu, mutta niin vain kävi ja siihen itse uskoinkin 95% varmuudella oireiden perusteella. Vähän yli sadan vauhdissa auton perä alkoi hyppiä kuin kenguru ja tuntui että lähtee lentoon. Vikaa saattaa toki olla renkaissakin, ja vialliset tosi huonokuntoiset puslat sitten korosti 1000% renkaiden vikaa. Koeajoissa en huomannut että renkaissa olisi sellaista vikaa että tarvitsisi mitään tehdä muuta kuin ajella.

                        No, tässä Jussina tulee vajaa 1000km koeajoa. Laitan lisää raporttia jos ilmenee vielä jotain kerrottavaa. Mutta se tuli todettua nyt että huonokuntoiset takakelkan puslat saattaa tehdä auton todella levottomaksi. Pikku pompuissakin auto jäi värisemään ja siinä vähän yli sadan vauhdissa liikkeen päälle saatuaan oli aikamoista rodeota. Lisäksi niissä pienissäkin pompuissa kuului selvä kolahdus, se on myös poissa.

                        Autoni on ajettu 417tkm ja epäilen että saattaa olla jopa alkuperäiset puslat jotka nyt vaihdettiin. Olivat siitä levennetystä kohdasta halkeilleet kuten täälläkin on kuvia nähty.

                        Suurella mielenkiinnolla odotan huomisesta alkavaa pidempää koeajoa. Tässä pn kolmatta kuukautta jo pakerrettu bemarin kimpussa, on vaihdettu vetoakselia, kardaanin rättiniveltä, takaiskareita ja -jousia, vaihdekepin puslia, kampiakselin värinänvaimennin/moniurahihnapyörää, takaoven keskuslukon moottoria, takalasinpyyhkimen moottoria, takalasin sähköjä korjailtu... Alkaa olla muuuten tämä hyvin varusteltu auto kunnossa, mutta vielä peruutustutka pitää laittaa, ilmeisesti piuha on poikki.. Konepeltiä ja peräluukkua on myös maalailtu. Heinäkuun alkupuolella kun alkaa loma, oliskohan se sitten valmis :think ,mutta päivällä yli 300km testaamaan siis oikeen viimeisen päälle ajokuntoa
                        BMW 520d -00 touring

                        Comment

                        • TeeKoo
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2012
                          • 84
                          • Merikarvia

                          Originally posted by Tomppeli View Post
                          Noniin, puslat on touringiin viimein vaihdettu. Oli vähän ongelmia työkalun kanssa mutta viimein onnistui.

                          Pari kertaa oon käyny kokeilemassa ajaa yli sataa ja KAIKKI TUTINAT ON POISSA! Oli muuten iso muutos.
                          En tiedä oliko ns. lumelääkeilmiö, mutta kumit vaihdettuani jo nosturilta peruuttaessa, olin tuntevinani auton "jämäkämmäksi".
                          Tosin vaihdoin myös aivan paskana olleet iskarit taakse samalla. Ja se 100-110 väli on todella paljon parempi, hiukan vielä tutisee, mutta se johtunee renkaista. :think

                          Comment

                          • Tomppeli
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2013
                            • 59
                            • Kokkola

                            Originally posted by TeeKoo View Post
                            En tiedä oliko ns. lumelääkeilmiö, mutta kumit vaihdettuani jo nosturilta peruuttaessa, olin tuntevinani auton "jämäkämmäksi".
                            Tosin vaihdoin myös aivan paskana olleet iskarit taakse samalla. Ja se 100-110 väli on todella paljon parempi, hiukan vielä tutisee, mutta se johtunee renkaista. :think

                            Hieman tarkennusta edelliseen raporttiini puslien vaihdosta. Auton ajettavuus parani maantiellä n.90%.

                            Kävin n.700km koeajamassa tässä Jussina ja sanoisin että perän pomppimiset, tutinat vai mitä nyt onkaan, ovat poissa. Olen myöskin vaihtanut iskarit ja jouset taakse vasta.

                            Nyt on vielä havaittavissa keulassa lievää tutinan tuntuista mutta vain ajoittain. Välillä kun on hyvä tasainen kohta tiessä, menee jopa 120km/h hyvin. Mutta kun se saa tutinaliikkeen päälle, vähän jää sellainen epäsäännöllisen voimakas tutina päälle. Sanoisin että tutinan voimakkuus menee juuri sen mukaan miten huono on tie.

                            Keula tuntuu löysältä kun paikallaankin auton keulaa painaa, eli ajattelin että vaihdan vielä etuiskarit ja jouset. Renkaissakin toki voi olla jotain, mutta toisaalta jois niissä olisi vikaa, ei tuntuisi että hetkittäin auto kuitenkin menee ihan tasaisesti :think.

                            MUTTA, puslien vaihdon jälkeen auton ajettavuus on kuitenkin huomattavasti parempi! Tällä autolla pystyy taas ajaa yli sataakin ilman että tuntuu kuin olisi lähdössä lentoon.
                            BMW 520d -00 touring

                            Comment

                            • Insto
                              Bimmer Rookie
                              • May 2009
                              • 59
                              • Lahti

                              Originally posted by Insto View Post
                              Nonni, postista tuli Car-partsin paketti, jossa on reaktiotangot, alatukivarret, koiranluut ja keulan vakaajan kumit sekä perän apurungon puslat. Nyt ei muuta ku Kalke & Malilalta aikaa varaamaan. Schiedmannilla eivät suostuneet käyttämään asiakkaan hankkimia osia. En siis vielä vaivaudu sinne.

                              Onko muuten ihan tyhmää jättää vaihtamatta esim. raidetangon päitä samassa operaatiossa?
                              Hain auton tänään huollosta, kaikki C-P:lta tilatut osat vaihdettiin plus narinahelat taakse. Nyt kulkee jämäkämmin ja ilman tutinoita ja kolinoita. Ah!
                              Ohjauskulmatkin näyttäis nyt olevan kohtuullisen hyvät, edelliset alkoivat jo olla vähän mitä sattuu.
                              MB S213 -17, 127tkm -
                              Ex: MB S205 -14, 112tkm-135tkm
                              Ex: E91 325d Touring -08, 152-255tkm
                              Ex: E39 525dA Touring -03, 253-411tkm
                              Ex: E46 318i -98

                              Comment

                              • MentalNight
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2010
                                • 352
                                • Rollo

                                Ei nyt vittu ole tosi

                                Nyt alkaa olla lähellä että palaa pääsulake tuon helvetin paskakasan kanssa.

                                Ei ehdi oikein koko foorumia selata läpi kun pitäis huomenna partyille ajaa 450km..

                                Nyt tarttis oikeen hyvää pikavinkkiä,
                                Tutisee takapäästä 80-135kmh vauhdissa, tutina kiihtyy vauhdin mukaan.
                                Kierrosluvulla ei vaikutusta tutinaan, aamulla kun lähtee töihin niin tutisee ensimmäiset pari kilsaa alemmissakin nopeuksissa, mitä pidemmälle ajaa, sitä vaimeammaksi tutina muuttuu, vaan ei katoa.

                                Vaihdettu kardaanin kannatinlaakeri, ristikko, tehty nelipyöräsuuntaus ja renkaiden tasapainotus.

                                Vaihdoin takarenkaat eteen ja tärinä vieläkin takana, vaihdoin talvirenkaat alle ja samat oireet yhä.

                                Nyt alkais tosiaan olla hoppu jos meinaa uskaltaa partyille lähteä :/

                                Suuret kiitokset jos joku vaivautuu auttamaan!
                                Elämä potkii.
                                _______________________________
                                -E39 528iA '97
                                -E34 518i '91

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎