Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Dreamer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 2762
    • Kouvola

    Tulis itelle mieleen että onko koska putsattu napa-jarrulevy-vanne välit? :think
    BMW 520d Touring '06 314tkm
    BMW 530D Touring '99 552tkm
    BMW 320da Touring '02 427tkm
    Volvo V70 D5 '02
    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

    Case IH 5140 Maxxum

    Comment

    • MentalNight
      Bimmer Fanatic
      • May 2010
      • 352
      • Rollo

      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Vakionopeusnivel?Tuliko tutkittua kannatinlaakeria vaihdettaessa?
      Ei erikoisemmin tullu analysoitua tuota laakeria..
      Vakionopeusnivel?:think

      Originally posted by Tome View Post
      voiskohan olla ihan pyörän laakeri? Tai esimerkiks perän etummainen pusla tai ne takakelkan puslat. Toisin sanoen joku siellä tärisee ja se tärinä resonoi koriin. Vaikea sanoa. Itselläkin kuuluu satasen vauhdissa sellainen matala jaksottainen hurina/jurina aina välillä enkä oo vielä keksiny aiheuttajaa. Kardaani, vetarit ym. vaihdettu eikä niillä ollu tuohon ääneen vaikutusta. Tosin toisessa takapyöränlaakerissa on akselinsuuntasta välystä et pitää sekin jossain välissä vaihtaa.. Kyllähän näitten kans saa aina olla millon minkäkin vaivan kanssa taistelemassa että alkaa jo vähän väsyttää koko auto..
      Laakereissa ei minkäänlaista heittoa vaikka mitenpäin koittais repiä rengasta

      Alan puslia epäillä varman epävarmasti

      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
      Tulis itelle mieleen että onko koska putsattu napa-jarrulevy-vanne välit? :think
      Vanteiden ja tuon kiinnitysosan (napa?) väli kyllä kunnossa.

      Kuskinpuolen takarenkaassa tuntuisi olevan heittoa kun tunkin päällä vaihteella kaasuttelee. varmaan lähes puoli senttiä heittää pystysuunnassa. Ei vaikutusta onko paikallaan talvi vai kesärenkaat.
      Elämä potkii.
      _______________________________
      -E39 528iA '97
      -E34 518i '91

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3665
        • seinäjoki

        Vaihtelin siinä noi takakelkan puslat, kun auton perä tahtoi vähän niiailla miten sattui ja kun olisi ollut takapyöränlaakerit lopussa. Taisi auttaa puslien vaihto tuohon ongelmaan... mutta,mutta.. mielestäni alkoi auto tutista entistäkin enempi:think Ratti ei siis vatkaa, mutta takapuolessa tuntee tutinoita ja pelkääjän selkänoja heiluu mielestäni entistäkin enempi!:think Tietenkin suuntauksessa pitäisi käydä, mutta osaako joku kokemuksesta sanoa, että auttaisko suuntaus tuohon tutinaan?
        Tietenkin edelleenkin se kardaanin limppu/laakerikin on vielä odottamassa vaihtoa joten korostuuko niiden väleytyminen entistä enempi, kun takakelkka on timmissä?
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Tome
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 548
          • Joensuu

          Originally posted by janke View Post
          Vaihtelin siinä noi takakelkan puslat, kun auton perä tahtoi vähän niiailla miten sattui ja kun olisi ollut takapyöränlaakerit lopussa. Taisi auttaa puslien vaihto tuohon ongelmaan... mutta,mutta.. mielestäni alkoi auto tutista entistäkin enempi:think Ratti ei siis vatkaa, mutta takapuolessa tuntee tutinoita ja pelkääjän selkänoja heiluu mielestäni entistäkin enempi!:think Tietenkin suuntauksessa pitäisi käydä, mutta osaako joku kokemuksesta sanoa, että auttaisko suuntaus tuohon tutinaan?
          Tietenkin edelleenkin se kardaanin limppu/laakerikin on vielä odottamassa vaihtoa joten korostuuko niiden väleytyminen entistä enempi, kun takakelkka on timmissä?
          kyllä se mahdollisesti niin on että kun tärinän lähde on jossain pyörivässä osassa niin löysä pusla voi vaimentaa tärinää ja sit uusi pusla korostaa sitä.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            Originally posted by Tome View Post
            kyllä se mahdollisesti niin on että kun tärinän lähde on jossain pyörivässä osassa niin löysä pusla voi vaimentaa tärinää ja sit uusi pusla korostaa sitä.
            Joo..Näin se varmaan on. Täytyy navat putsailla ja suuntauksessa yrittää käydä ja renkaita tasapainotella ja katsoa mitä tapahtuu. Alkaa pikkuhiljaa vituttaan, kun yhden vian korjaa, niin toinen tulee tilalle
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by janke View Post
              Vaihtelin siinä noi takakelkan puslat, kun auton perä tahtoi vähän niiailla miten sattui ja kun olisi ollut takapyöränlaakerit lopussa. Taisi auttaa puslien vaihto tuohon ongelmaan... mutta,mutta.. mielestäni alkoi auto tutista entistäkin enempi:think Ratti ei siis vatkaa, mutta takapuolessa tuntee tutinoita ja pelkääjän selkänoja heiluu mielestäni entistäkin enempi!:think
              Entä vetoakselit? Nehän liikkui tuossa remontissa eli voisiko niissä olla vikaa/rasvat kuivuneet?
              E39 528iA

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                Originally posted by TJJ View Post
                Entä vetoakselit? Nehän liikkui tuossa remontissa eli voisiko niissä olla vikaa/rasvat kuivuneet?
                Kyllähän tuokin on mahdollista! Täytyykös ne irroittaa rasvausta varten vai saako niihin tungettua vassua jos ottaa suojakummit irti?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3665
                  • seinäjoki

                  Tuollasen tekstin joku oli kirjoittanut S.24 sivulle:

                  Väljät vetareiden sisäpäät jolloin rikkinäiset takakelkan puslat voimistaa vetareista lähtevää tärinää. Tai kardaanin vakionopeusnivel. Nuo nopeudet osuu nimittäin yksiin kardaanin ominaisresonoinnin nopeuksien kanssa. Onko se tärinä minkälaista? jos on semmosta tutinamaista silloin vika taas renkaissa/jarruissa jos tiheämpi tärinä niin silloin kardaani/vetari.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Tome
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 548
                    • Joensuu

                    Paitsi että vetari pyörii samalla nopeudella kuin rengas niin kyllä se vetari nimenomaan aiheuttaa ennemmin tutinamaista tärinää. Kokeilin kerran miten epätasapainossa oleva kardaani vaikuttaa lisäämällä siihen summamutikassa painoa; tiheä tärinä tuntui rattiin n. 50km/h nopeudessa. Muissa nopeuksissa ei huomannut mitään. Toki asiahan ei niin yksioikoinen ole koska kardaani voi myös kiertyä tai taipua ym.. Ja jumittava/väljä vakionopeusnivel oireili siten että matkavauhdissa loivassa ylämäessä alkoi kardaani vispaamaan/heittämään ja sen kyllä huomasi keskikonsolin kohdalla Taitaa kardaaniongelmat pääsääntöisesti ilmetä kiihdytettäessä jos siellä on jotain häikkää?

                    Comment

                    • puari
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2012
                      • 41
                      • seinäjoki

                      Täälä keskustelussa on paljon kirjoittelua oireista, mutta seasta on vaikea löytää mikä on auttanut milloinkin.

                      Auto on sedan -96 ja vajaa 180tkm mittaris.

                      Omassa oli alun perin tärinää kiihdyttäessä n 50 km/h ja se korjaantui cv-nivelen vaihdolla. Mutta tärinää ilmeni lievänä myös n. 80 -100 km/h nopeudessa; vaihdettiin kunnostettu ja tasapainotettu kardaani. Kannatinlaakeri ja rätti olivat kunnosssa.

                      Tärinä katosi joksikin aikaa kunnes palasi ja nyt nypyttää 50 -100 km/h nopeudessa, pahiten noin 70:ssä. Huollossa sanottiin että perästä (tasauspyörästöstä) kuuluu jokin metallinen laahaava ääni (auton sisälle ääntä ei kuulu). Nyt mietityttää että onko tärinä hajottanut sieltä laakerin.

                      Renkaat on ihan uudet.

                      Itellä rupee huumorintaju loppumaan rahojen lisäksi. Onko ideoita mitä vois tarkistaa tai jos oli vastaavia oireita, miten ne korjattiin.
                      Last edited by puari; 20-07-2013, 20:24.

                      Comment

                      • Tome
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 548
                        • Joensuu

                        Originally posted by puari View Post
                        Täälä keskustelussa on paljon kirjoittelua oireista, mutta seasta on vaikea löytää mikä on auttanut milloinkin.

                        Auto on sedan -96 ja vajaa 180tkm mittaris.

                        Omassa oli alun perin tärinää kiihdyttäessä n 50 km/h ja se korjaantui cv-nivelen vaihdolla. Mutta tärinää ilmeni lievänä myös n. 80 -100 km/h nopeudessa; vaihdettiin kunnostettu ja tasapainotettu kardaani. Kannatinlaakeri ja rätti olivat kunnosssa.

                        Tärinä katosi joksikin aikaa kunnes palasi ja nyt nypyttää 50 -100 km/h nopeudessa, pahiten noin 70:ssä. Huollossa sanottiin että perästä (tasauspyörästöstä) kuuluu jokin metallinen laahaava ääni (auton sisälle ääntä ei kuulu). Nyt mietityttää että onko tärinä hajottanut sieltä laakerin.

                        Renkaat on ihan uudet.

                        Itellä rupee huumorintaju loppumaan rahojen lisäksi. Onko ideoita mitä vois tarkistaa tai jos oli vastaavia oireita, miten ne korjattiin.
                        no ei ois ensimmäinen kerta että huollossa on rikkinäinen pyöränlaakeri diagnosoitu peräviaksi. Toki voihan se itse peräkin olla. Tietysti siinä välissä on vielä vetarit jotka voi myös olla syyllisiä. Tai jopa jumittavat jarrut. Näihin ongelmiin kun ei näytä olevan yhtä selvää vastausta/syyllistä vaan vika voi olla lähes missä tahansa, valitettavasti. Ja kun oirettakin on monenlaista, eri taajuuksista tärinää, jurinaa, tutinaa jne.

                        Tietysti lähtökohtana näille tärinöille pitää olla tutkittu ripustusten mahdolliset väljyydet ja navan/levyn/vanteen tasopinnat pitää olla hiottu ja todettu heitottomiksi+renkaat ja vanteet on heitottomat.. e39 on erityisen tarkka renkaan huolellisesta asennuksesta vanteelle. Kuten olet varmaan jo lukenutkin täältä.
                        Last edited by Tome; 21-07-2013, 12:17.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          Originally posted by puari View Post
                          Täälä keskustelussa on paljon kirjoittelua oireista, mutta seasta on vaikea löytää mikä on auttanut milloinkin.

                          Auto on sedan -96 ja vajaa 180tkm mittaris.

                          Omassa oli alun perin tärinää kiihdyttäessä n 50 km/h ja se korjaantui cv-nivelen vaihdolla. Mutta tärinää ilmeni lievänä myös n. 80 -100 km/h nopeudessa; vaihdettiin kunnostettu ja tasapainotettu kardaani. Kannatinlaakeri ja rätti olivat kunnosssa.

                          Tärinä katosi joksikin aikaa kunnes palasi ja nyt nypyttää 50 -100 km/h nopeudessa, pahiten noin 70:ssä. Huollossa sanottiin että perästä (tasauspyörästöstä) kuuluu jokin metallinen laahaava ääni (auton sisälle ääntä ei kuulu). Nyt mietityttää että onko tärinä hajottanut sieltä laakerin.

                          Renkaat on ihan uudet.

                          Itellä rupee huumorintaju loppumaan rahojen lisäksi. Onko ideoita mitä vois tarkistaa tai jos oli vastaavia oireita, miten ne korjattiin.
                          Itse kyllä etsisin sitä vikaa jostain muualta kuin perästä. Uudet renkaat nyt ei todista vielä mitään. Onko varmasti kunnolla tasapainossa renkaat ja pystyheitot katsottu? Pyörännavat puhdistettu? Metallinen laahaava ääni voi tulla vaikka pyöränlaakereista. Itsellä piti pitkään meteliä takapyöränlaakerit ja monet jo ehdottelivat perää.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • JML
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2009
                            • 112
                            • Jämsä

                            Originally posted by puari View Post
                            Täälä keskustelussa on paljon kirjoittelua oireista, mutta seasta on vaikea löytää mikä on auttanut milloinkin.

                            Auto on sedan -96 ja vajaa 180tkm mittaris.

                            Omassa oli alun perin tärinää kiihdyttäessä n 50 km/h ja se korjaantui cv-nivelen vaihdolla. Mutta tärinää ilmeni lievänä myös n. 80 -100 km/h nopeudessa; vaihdettiin kunnostettu ja tasapainotettu kardaani. Kannatinlaakeri ja rätti olivat kunnosssa.

                            Tärinä katosi joksikin aikaa kunnes palasi ja nyt nypyttää 50 -100 km/h nopeudessa, pahiten noin 70:ssä. Huollossa sanottiin että perästä (tasauspyörästöstä) kuuluu jokin metallinen laahaava ääni (auton sisälle ääntä ei kuulu). Nyt mietityttää että onko tärinä hajottanut sieltä laakerin.

                            Renkaat on ihan uudet.

                            Itellä rupee huumorintaju loppumaan rahojen lisäksi. Onko ideoita mitä vois tarkistaa tai jos oli vastaavia oireita, miten ne korjattiin.
                            Onko vanteet suorat? Katso peräöljyt, että onko metallipaskaa seassa. Ois kyllä aika outoa noilla kilometreillä jos perä ois hajalla. Myös pyörän laakerit on oman kokemuksen mukaan bemareissa kestäviä. Mutta en sano, etteikö kaikki olisi mahdollista...

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              Originally posted by JML View Post
                              Onko vanteet suorat? Katso peräöljyt, että onko metallipaskaa seassa. Ois kyllä aika outoa noilla kilometreillä jos perä ois hajalla. Myös pyörän laakerit on oman kokemuksen mukaan bemareissa kestäviä. Mutta en sano, etteikö kaikki olisi mahdollista...
                              No ei oo laakerit näissä kyllä mistään kestävimmästä päästä..

                              Comment

                              • JML
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2009
                                • 112
                                • Jämsä

                                Originally posted by Tome View Post
                                No ei oo laakerit näissä kyllä mistään kestävimmästä päästä..
                                No mulla on sitten sattunut säkä. E34 525TDS 500 tkm, ei yhtään laakeria paskana, e39 530DA nyt 280 tkm ei yhtään laakeria paskana, e46 320D nyt 230 tkm ei yhtään laakeria paskana. Pitää tosin koputtaa puuta. Bensavehkeistä en tosin tiedä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎