E39: vesipumpun ja termostaatin asennus
Collapse
X
-
tilasin orggiskorkin wetteriltä ja nyt tuntuis pitävän. Kai niissä on eroja vaikka näyttävät identtisiltä?
-
-
korkki ei pidä painetta. Kokeiltu 3 eri korkilla, kun yhden sain lopulta pitämään jäi järjestelmään kylmänä alipaine. Letkut lommolla, ei siis korkki pelaa.
Kokeillaan vielä tilata behrin oma korkki mutta vaikuittais että uuden syylärin kierteessä on jokin valmistusvika koska vanha syyläri oli samanlainen behri ja vanha korkki piti siinä mutta ei uudessa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by turomu View Post523ia-97:
Vaihdoin uuden behr:n syylärin, eli samanlainen kuin orkkis ja samalla uuden korkin. Nyt kun ilmailin ja ajoin muutaman km:n lenkin, kävin puristelemassa vesiletkuja. Korkki päästää nesteet ulos kun vain kohtuullisella voimalla puristaa letkua. Kai se 2 kiloa pitäis enemmän voimaa vaatia? Samaa tekee nyt entinenkin korkki.
Muistaako kukaan uudet osat laittanut, saako letkun kuumana painettua läjään ihan sormivoimin?
Leave a comment:
-
-
523ia-97:
Vaihdoin uuden behr:n syylärin, eli samanlainen kuin orkkis ja samalla uuden korkin. Nyt kun ilmailin ja ajoin muutaman km:n lenkin, kävin puristelemassa vesiletkuja. Korkki päästää nesteet ulos kun vain kohtuullisella voimalla puristaa letkua. Kai se 2 kiloa pitäis enemmän voimaa vaatia? Samaa tekee nyt entinenkin korkki.
Muistaako kukaan uudet osat laittanut, saako letkun kuumana painettua läjään ihan sormivoimin?
Leave a comment:
-
-
Päivitetään tilanne omalta kohdaltani: Ehdin jo melkein suunnitella kannen avausta ja tiivisteen vaihtoa mutta ilmaus onnistui viimein kun tajusin nostaa AINOASTAAN kuljettajan puoleisen etunurkan korkeata rotvallia ja hallitunkkia apuna käyttäen. Ilmat tuli pois, lämmöt pysyttelee välillä 92-94 ja toistaiseksi ei merkkejä vuodoista. Ylämäki ei omalla kohdallani jostain syystä toiminut aivan halutulla tavalla. Ilmaukseen meni aikaa se "normaali" 10min...
Leave a comment:
-
-
Tiedoksi m52TU/m54 omistajille, joilla termostaatissa vikaa. En tiedä onko asia jo kaikkien tiedossa, mutta tutkiessani 9kk vanhaa rikki mennyttä orkkistermariani havaitsin mahdollisesti (tyypillisen?) ongelman syyn, joka on helposti korjattavissa.
Ongelma:
Eli termostaattielementin o-rengas pääsee pulpahtamaan pois urastaan jolloin termostaattielementti vuotaa. Kyseisen vian voi todeta täyttämällä termostaatin puolen letkutulon vedellä, mikäli termostaatti falskaa keskeltä o-rengas on luultavasti pois paikaltaan.
Korjaus:
Termostaattielementti lähtee pois kotelosta painamalla termostaattia termostaattielementin "laipoista" jousta vasten ja pyöräyttämällä. Asia selviää, kun termostaattia katsoo. Kun termostaatin irrottaa se vetää itsensä "läjään", mutta mikään ei silti rikkoudu. Kun termostaatin on pyöräyttänyt pois paikaltaan se lähtee nostamalla irti.
Tämän jälkeen termostaatin "keskitapissa" näkyy o-renkaan ura jossa o-renkaan kuuluisi olla. Itselläni o-rengas oli vain "hypännyt" urastaan ja termostaatti korjaantui laittamalla se takaisin. Luultavasti on myös mahdollista, että "hyppäämisen" ja elementin liikkeen seurauksena o-rengas katkeaa ja siirtyy vesikiertoon, jolloin on asennettava uusi o-rengas.
Termostaattielementin saa takaisin työntämällä "laipoista" esim ohkasilla kärkipihdeillä tai tasapäämeisseleillä laipat takaisin uriinsa. Kokeile täyttää jälleen termostaatin puoleinen letkutulo vedellä; veden ei pitäisi vuotaa enää termostaattielementin keskeltä. (vettä valuu kuitenkin vähän ylävesiletkun puolelle pienestä reijästä, tämä kuuluu asiaan).
Leave a comment:
-
-
Tietääkö joku kuinka vesikierto toimii m54-moottorissa tuon termostaatin yhteydessä?
Kannessahan termostaatin kolostä lähtee kaksi lähtöä vedelle, joista toinen on erillisen termostaatin takana (tuo termostaatti kun on kaksiosainen). Eli tuohon "eteisaulaan" kulkee vesi päätermostaatin läpi, joka on ymmärtääkseni 93°C, jonka jälkeen vesi pääsee lähtemään kiertoon tuosta aulasta tuonne oikeaan alaviistoon.
No, tämä toinen termostaatti sulkee tuon pyöreän reijän termostaatin kolon päädyssä, ja tässä lukee ainakin itselläni 97°C itse elementissä. Mikä on tämän toisen kierron ja termostaatin funktio? Entä vaikuttaako lämmitysvastus molempien termostaattien avautumiseen vai vain toiseen?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View Post. 32e posteineen, ei paha.
Leave a comment:
-
-
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jube View PostOtitko tässä ajassa aivan irti sen osan?
Anyway, turhapa tässä on väittelyksi pistää kun kerran tiedät miten asiat on mutta vielä yksi lisäkysymys?
Millä perusteella tuo 60€ Motonetin osa on halvempi kuin KL:n myymä Behriläinen?
KL:stä saa vielä Member numerolla ~10% alennuksen, paljonko Motonetistä?
Täällä kun ei KL-varaosaa ole, niin en tiedä sen hinnoista. Merkkarilla 100€, joten ainakin mun mielestä se oli 40% halvempi. Lisäksi Motonet on n.6km lähempänä, joten polttoainetta säästyi ja tehokasta työaikaa kun ruokatunnilla kävin hakemassa. Samalla ostin työkaluja, joita merkkarilta tai KL:stä tuskin olisin saanut. Olisin siis joutunut tekemään kaksi reissua, kustannukset olisivat karanneet pilviin.
Ja KL varaosan Behrissä tuskin on bemarin osanumeroita, joten se ei ole sama kuin orggis
Leave a comment:
-
-
Otitko tässä ajassa aivan irti sen osan?
Anyway, turhapa tässä on väittelyksi pistää kun kerran tiedät miten asiat on mutta vielä yksi lisäkysymys?
Millä perusteella tuo 60€ Motonetin osa on halvempi kuin KL:n myymä Behriläinen?
KL:stä saa vielä Member numerolla ~10% alennuksen, paljonko Motonetistä?Last edited by Jube; 26-01-2012, 20:25.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jube View PostJaa, ainakaan meillä myytävissä alustan osissa ei ole kyllä numeroita eikä logoja näkyvillä juuri em. syystä :think
Oli miten oli numeron kanssa niin pointti on se, että saman valmistajan kaikki tuotteet eivät välttämättä vastaa Bmw tai Mb OEM varaosan laatuvaatimuksia...
Jakuza:
Hae Marmorilta tai tilaa KL:stä OEM osana, vaikkapa ihan vertailun vuoksi...
Laitappa PM jos kiinnostaa niin vertaillaan sitten oikeaa OEM osaa ja Motonetin OEM osaa?
Tuskin ne Bemarin ukot on tarkistamassa joka termaria Behrin tehtaalla. Osa hyväksytään merkkarilla ja KL varaosaan myyntiin, osasta hiotaan logo pois ja myydään varaosaliikkeille? Samaa tavaraa erihintaan
Nyt joku motonetistä hakemaan yksi termari ja kuvaamaan se joka kantilta
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostTuskinpa vaan pelkkä numero on kielletty. Sen takia kai se logo on hiottu pois.
Oli miten oli numeron kanssa niin pointti on se, että saman valmistajan kaikki tuotteet eivät välttämättä vastaa Bmw tai Mb OEM varaosan laatuvaatimuksia...
Jakuza:
Hae Marmorilta tai tilaa KL:stä OEM osana, vaikkapa ihan vertailun vuoksi...
Laitappa PM jos kiinnostaa niin vertaillaan sitten oikeaa OEM osaa ja Motonetin OEM osaa?Last edited by Jube; 26-01-2012, 19:36.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jube View PostVähän vaan epäilen kun Bmw osanumerolla varustetun muun kuin OEM paketissa olevan osan myyminen on kiellettyä
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostEhdin jo asentamaan, mutta ota hyllystä bmw termari ja katsele sitä. Ihan sama oli, vertasin vanhaan. BMW logo oli hiottu pois, osanumerot yms oli tallella ja samat.
Mielessä kävi kuvaaminen uusi ja vanha vierekkäin, mutta sitten se jäi siinä asennuksen tuoksinassa.
Originally posted by Jube View PostVähän vaan epäilen kun Bmw osanumerolla varustetun muun kuin OEM paketissa olevan osan myyminen on kiellettyä
Mutta tosiaan olisi itsekin mukava saada varmuus, että ovatko nuo tosiaan orkkiksen kanssa todella identtisiä, että haenko itselle uuden orkkistermarin motonetistä vai marmoritiskiltä? Tuo edellinen "orkkis" kun ei oikein pelaa enää 10kk jälkeen...Last edited by Jakuza; 26-01-2012, 19:32.
Leave a comment:
-
Leave a comment: