memebuy23buy

E39: vesipumpun ja termostaatin asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jube
    replied
    Siksi vaan epäilen kun täydellisellä Bmw varaosanumerolla varustetun osan myyminen muussa kuin Bmw OEM paketissa ei ole luvallista

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Jube View Post

    Olisi mukavaa nähdä kuva termarista mikä on Motonetistä ostettu ja siinä on täydellinen Bmw:n varaosanumero kyljessä :think
    Ehdin jo asentamaan, mutta ota hyllystä bmw termari ja katsele sitä. Ihan sama oli, vertasin vanhaan. BMW logo oli hiottu pois, osanumerot yms oli tallella ja samat.

    Mielessä kävi kuvaaminen uusi ja vanha vierekkäin, mutta sitten se jäi siinä asennuksen tuoksinassa.

    Leave a comment:


  • Jube
    replied
    Kun nyt vaikka se Behr valmistaa Bmw orkkistermarit niin se ei todellakaan tarkoita sitä että kaikki Behrin valmistamat termarit on välttämättä samaa laatua kuten ei tarkoita myöskään vaikkapa Lemförderin alustan osissa.

    Olisi mukavaa nähdä kuva termarista mikä on Motonetistä ostettu ja siinä on täydellinen Bmw:n varaosanumero kyljessä :think
    Last edited by Jube; 26-01-2012, 18:07.

    Leave a comment:


  • Jakuza
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Motonet yllätti taas. Behrin valmistama orggis termari 60e, merkkarilla 100e. Bemarin osanumero kyljessä ja logo hiottu pois.
    Ite ostin kanssa vuosi sitten ton "orkkis"termarin tuolta motonetistä, ja 10kk päästä se oli entinen. En tiiä sitten oliko vain äärimmäisen paska tuuri, vai saako ne sinne halvalla jotain liukuhihnalla hylättyjä vikayksilöitä

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Motonet yllätti taas. Behrin valmistama orggis termari 60e, merkkarilla 100e. Bemarin osanumero kyljessä ja logo hiottu pois.
    Näitä ne on ollu motonetissä jo pitkään, mutta saas nähdä kuinka kauan.

    -Pitäis varmaan valittaa et myytte liian hyviä osia,menee vielä maine.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Motonet yllätti taas. Behrin valmistama orggis termari 60e, merkkarilla 100e. Bemarin osanumero kyljessä ja logo hiottu pois.

    Leave a comment:


  • beemers
    replied
    Vuosimalli on 2000 ja ja auto 530d automaattivaihteinen.

    Onko ihmisillä ollu ongelmia tarvike termarikotelojen tai vesipumppujen kanssa?? Autoon on kesällä asennettu tarvike vesipumppu ja samalla Gatesin tarvike termarikotelo. Tämä kotelo kesti 1kk ja halkes kyljestä. Nyt autoon on vielä kokeiltu 2 kertaa Triscan merkkistä termari koteloa ja samasta kohti aina halkeaa jonku kk ajamisen jälkeen!!! Järjestelmään ei tule normaalia isompaa painetta ja kaikki muu on ok. Muutama vesiletku on vaihdettu öljyvuotojen tekemän haurastuksen takia.

    Asennuksessa ei ole vika kun se on jo harjoiteltu sen 3 kertaa ja eri asentajien toimesta.

    Ja tiedän että näissä termostaattikoteloissa vesipumppuun on kahta erillaista kiinnitystä joten ei ole kiinni siitä

    Auto tulee mulle tänään iltapäivästä taas termarikotelon vaihtoon nii ois mukava kuulla kokemuksia. Samalla katsotaan onko vesipumpun ja kotelon tiiviste pinta tasainen.
    Last edited by beemers; 26-01-2012, 08:27.

    Leave a comment:


  • niko-77
    replied
    32 lenkki viskoon kiinni ja hyvänkokoisella vasaralla pari napautusta ni kyllä se visko siitä lähtee!

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    On m52 ja m52tu vesipumput samat? Motonet myy kaikkiin samaa, Bmw myy eri osaa. Mikä niissä on ero jos on eroa?

    Leave a comment:


  • Mad_Mike
    replied
    Tulipa eilen vaihdettua jäähdyttäjä tuohon 530iA:han, koska entisessä oli hiushalkeama. Noh samalla kertaa päätin uusia vesipumpun ja termostaatin koteloineen. Vesipumpun ja termarin tilasin schmiedmanilta. Termari on alumiinikotelolla ja "OE" laatua. Sain sitten homman tehtyä ja eilisen jälkeen n.100km ajoa. Tänään sitten ajossa irtos ylävesiletku termarin päästä ja nesteet pihalle . Tarkemmin kun asiaa tutki niin vesiletkujen metalli nipsuttimet ei mene ihan perille asti tuossa alumiini mallin kotelossa. Joten meni vanha termari paikoilleen uudella tiivisteellä. Schmiedmannin termari lähtee bumerangina takas. Vanha vesipumppu oli alkuperäinen ja muovisiivillä, mutta ihan hyvässä iskussa.
    Salavalikon kautta seurattuna uudella termarilla lämmöt oli 90-93astetta ja vanhalla pyörii siinä 93-97astetta. Mitähän muilla mahtaa näyttää?

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    Originally posted by wtp View Post
    Itse itselleni vastaten - melkosen työmaan oon tainnu saaha käsiini mitä ilmaamiseen tulee. Hakusanoja kun asetteli uudestaan niin johan rupes ongelmia ja kysymyksiä löytymään. Ja tähän mennessä ku on omat ilmaukset menny alavesiletkun painelulla ja aina alle 10 minuutissa...

    Voiko tuonne jostain tulla ilmaa yhtäkkiä tai löytyykö tuolle lämmönnousulle ylipäätään muuta selitystä? Paisarissa oli kyllä vettä ja kuten kirjottelin niin termari ja pumppu olivat kunnossa mutta silti vaan pamahti komeesti termostaatin kotelo nesteiden kanssa ilmoille...
    Hmm.Itsellä viime syksynä 530d termostaattien vaihto. Tosin vesipumppuun en koskenut. Nostin etupyörät homman aluksi rampeille n.30cm lattiasta ylös eli auto keulimaan. Sitte tarpeellinen määrä nestettä pois,termarit kiinni ja täyttö. Vähän letkuista puristelin ja ilmat pois egr-termarista. Kävi yllättävän helposti. tai sitten mul vaan oli käsittämätön tuuri. Taisin ajolenkin jälkeen lisätä nestettä ku jäähdyttyään herjas jotain.

    Leave a comment:


  • wtp
    replied
    Itse itselleni vastaten - melkosen työmaan oon tainnu saaha käsiini mitä ilmaamiseen tulee. Hakusanoja kun asetteli uudestaan niin johan rupes ongelmia ja kysymyksiä löytymään. Ja tähän mennessä ku on omat ilmaukset menny alavesiletkun painelulla ja aina alle 10 minuutissa...

    Voiko tuonne jostain tulla ilmaa yhtäkkiä tai löytyykö tuolle lämmönnousulle ylipäätään muuta selitystä? Paisarissa oli kyllä vettä ja kuten kirjottelin niin termari ja pumppu olivat kunnossa mutta silti vaan pamahti komeesti termostaatin kotelo nesteiden kanssa ilmoille...

    Leave a comment:


  • wtp
    replied
    Originally posted by okko View Post
    Kuva4: Löysää (älä avaa kokonaan) siivan pultit, ennen urahihnanhihnan poistoa. Vesipumppua pyörittävä urahihna irtoaa kampeamalla kiristinpyörää (osoitettu nuolella) sen kiinnitysmutterista vasemmalle, jolloin hihnan saa nostettua pois siivapyörän päältä.
    Ensiksi täytyy todeta että todella hyvät ohjeet ja kuvat! Omalta osaltani tuo kiristinpyörä taisi kuitenkin muistaakseni antaa hihnalle löysää kun käänsi oikealle (keulasta katsottuna).

    Itellä kävi niin että auton lämmöt käväsi punasella, kabiiniin tuli korkeintaan haaleata ilmaa ja sitten tulivat nesteet ulos termostaatin kotelon annettua periksi. Osien vaihdon osalta tuo remontti meni helposti kun flektikin lähti auki ensimmäisellä bilteman pikkuvasaran napautuksella.

    Vaihtoon meni:
    Termostaatti (vanha aukesi kattilassa kiehauttamalla)
    Termostaattikotelo + tiiviste
    Vesipumppu (vanha oli välyksetön ja siivet ok)
    Paisuntasäiliön korkki

    Pistin ylävesiletkusta niin kauan nestettä sisään kuin pysty ja tämän jälkeen vielä termostaattikotelon ilmausruuvista lisää. Käytin autoa minuutin, sammutin ja pumppailin alavesiletkua syylärin ilmausruuvi auki. Tätä pari kertaa ja sitten korkit kiinni ja tyhjäkäynnille. Lämmöt kuitenkin jatkaa nousuaan (110 kohdalla lopetin) eikä muu kuin ylävesiletku lämpiä. Syyläri on aivan kylmä eli lisäflektikään (tietääkseni tässä semmonenkin on) ei lähteny pyörimään. Kabiiniin ehti kuitenkin jo tulla lämmintä hetken aikaa.

    Tuota ilmausta on toisaalla haukuttu helpoksi ja toisaalla vaikeaksi. Nyt kiinnostais että mitä tuossa ilmauksessa pystyy/tuli vielä ryssittyä? Missään vaiheessa ei tuntunut nestetaso laskevan säiliössä ja letkutkin tuntui siltä että niissä olisi muutakin kuin ilmaa.
    Kehittävätkö nämä E39:t (520i) jostain ilmaa järjestelmään koska muuta selitystä en tuolle keittämiselle keksi..
    Last edited by wtp; 06-12-2011, 19:34.

    Leave a comment:


  • MR_piikki
    replied
    Mulla oli siiva mennyt kulumaan PERKELEESTI sisäpuolelta, koska tuli ajeltua n.300km pumpun oireilun alkamisen jälkeen. Suosittelen vaihtamaan tämän, koska oireena helvetinmoinen kirkuminen konehuoneesta, ohjaa nimittäin hihnan päin helvettiä

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Onko kellään kokemusta saako M52TU koneen termostaatin vaihdettua jos ottaa vain flektin irti ja laskee sen alas jäähdyttimen väliin? Vai pitääkö se flektin tunnelikin irrottaa/nostaa ylös?
    No nyt on kokemusta: flekti irti ja pois tunnelin välistä, AUC-tunnistin irti tunnelista, tunneli 20-30cm ylös tukien varaan. Nyt termostaatin voi vaihtaa tunnelin ja jäähdyttimen välistä.

    Leave a comment:

Working...
X