E39: vesipumpun ja termostaatin asennus
Collapse
X
-
2 on alavesiletku.. jos klemmarei ei saa auki nii sit otat sen flektin ja tunnelin pois.. jos joudut vaihtaa alavesiletkun nii sit tulee nesteet pihalle ja joudut ilmaamaan. täältä löytyy hyvät ohjeet.
Leave a comment:
-
-
Ehkä tyhmä kysymys, mutta järjestelmä vuotaa siis letkun nro.2 liittimestä nro.3 . Onko tuo 2 alavesiletku, koska huoltomies puhui ylävesiletkusta ja vuoto oli nro.2 letkussa?
Leave a comment:
-
-
pystyy vaihtamaan ilman mitään purkamista jos saat vain klemmarit auki.. kannattaa laittaa letkupuristin alavesiletkuun ja nostaa keula vähän ylös nii nesteet pysyy aika lailla kaikki sisällä. helppo on tietenki tehdä siihen tilaa ja ottaa flekti ja muovinen "tunneli" pois.. muista jos otat flektin pois nii siinä on Väärän kätiset kierteet. flektin saa helposti sillee pois että painat rauta kangella hihnaa piukkaan ja äkkiä väännät auki.. tunneli on kiinni painettavilla nastoilla alhaalla ja ylhäällä. mä vaihdoin kk sitten termostaatin kotelonki ettei tarvinnu ilmata suuremmin.. hyvin toimii mulla
Leave a comment:
-
-
En tiedä onko oikella alueella tämät juttu, mutta uskon tätä ketjua lukevilta olevan kokemusta samoista osista. Joku varmaan osaa kertoa onnistuuko e39 vm.96 528 vaihtaa ylävesiletku purkamatta etupäätä yhtään? http://www.realoem.com/bmw/showparts...55&hg=11&fg=35 Kuvassa letkunkiristimen nro. 3 kohdalta tippasee jäähdytinnestettä ja letkunkiristimen ruuvi on alaspäin, joten päälypuolelta vaikeahko päästä käsiksi. Järjestelmästä täytyy ilmeisesti ottaa kaikki nesteet ulos, jos ylävesiletkun vaihtaa? En ole varma onko letku murtunut/huonosti kiinni, muttei tuntunut ainakaan löysältä . Auto oli pari kuukautta aiemmin kansiremontissa ja vein auton samalle korjaamolle, koska koneen alla läikkä jäähdytinnestettä. Huoltomies katsoi autoa ja sanoi, että ylävesiletku vaihdettava, eikä se onnistu ilman keulan purkamista. Taskulampun kans kun katsoin letkun juureen niin nestettä oli valunut ulos letkun pään ja termostaattikotelon (?) saumasta. Tuli vain mieleen, että minäkö joudun maksamaan, jos liitin väärin kiinnitetty/löysälle jätetty. Kansiremontin yhteydessä vaihdettiin termostaatti, vesipumppu ja syyläri. Ensimmäisen kerran lämmöt nousi pari viikkoa remontin jälkeen ja vein auton sinne jä käskin ilmata järjestelmän uudelleen kunnolla ja auto toimi taas moitteettomasti. Nyt autolla ei uskalla ajaa kuin lyhyitä matkoja ja heti, kun lämmöt nousee ja termostaatti aukeaa niin alkaa nesteet kulkemaan tuon vuotokohdan läpi ja tippasemaan.
Leave a comment:
-
-
[quote=herja;1528945]Moskalla lyöminen on ihan turhaa, vaikka voimaa siinä on mutta se napakkuus puuttuu. 32mm avain ja mahdollisimman pieni vasara(esim. biltemasta tollanen ~300g kuulapäävasara), sillä vetää ihan täysiä,
Minulla taas ei pikkuvasaralla inahtanutkaan mutteri, mutta Bilteman 1100g moskalla kun mojautti niin aukes... keinoja on monia, mutta kun kaikkea yrittää niin voi jopa auetakkin. mulla meni termarin ja nesteiden vaihdossa n.2h kun samalla peseskelin syylärin pesuhuoneessa, on muuten melko paljo kaikkea paskaa syylärissä:think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Administrator View PostIlmaus on helppoa näissä uudemmissa koneissa, järjestelmä ilmaa itsensä kunhan vaan syylarin alareunassa oleva kiertovesipumppu toimii.
Säiliö täyteen nestettä ja virrat päälle, puhallin päälle ja lämmönsäädin kuumalle, siinä sitten lisäilet nestettä paisuntasäiliöön asteikon yläpäähän asti.
Pari kaasun polkaisua noin 4000rpm saakka ja pinnan tarkistus ja korkki kiinni.
Kertauksena ja tietona muille. Ostin osat merkkiliikkestä vesipumppu made in Italy 89,- Eur
ja rissapyörä made in Slovakia INA-laakeri 34,-Eur. Tollaset hinnat ja BMW pahvilaatikossa.
Toivottavasti pelittävät taas seuraavat 150 000Km.
Alkuperäisissa näkyi olevan Germany leimat.
Aikaa kului koko hommaan n. 2 tuntia huilitaukoineen. Eniten kärsimyksiä aiheutti viskon/tuulettimen siiven paikoilleen laitto, kun on niin ahdas läpi pyöritellä paikoilleen.Last edited by E39touring; 05-08-2009, 10:55.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by E39touring View Post
Onko porukalla kokemusta mistä osat vai aina merkkiliikkeestä. Motonetkin olisi
samalla kylällä,kun merkkiliike. Vai saako sieltä huonolaatuisen pumpun??
Kannattaa kysyä ensin merkkiosaa ja verrata.
Originally posted by Bmw Master View PostKerran tuli motonetista orggis pumppu, viimeksi saksalainen laatupumppu.
-Jani
Leave a comment:
-
-
Originally posted by E39touring View PostNo niin, osat hankinnassa. Mites se E39.n ilmaus sitten suoritetaan oikein??
Paljon pelottavia juttuja, mutta laittakaa joku oikea tapa...????
Säiliö täyteen nestettä ja virrat päälle, puhallin päälle ja lämmönsäädin kuumalle, siinä sitten lisäilet nestettä paisuntasäiliöön asteikon yläpäähän asti.
Pari kaasun polkaisua noin 4000rpm saakka ja pinnan tarkistus ja korkki kiinni.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by E39touring View PostNo niin, osat hankinnassa. Mites se E39.n ilmaus sitten suoritetaan oikein??
Paljon pelottavia juttuja, mutta laittakaa joku oikea tapa...????
Ilmaus: Tämä on vain minun versio, parempiakin varmaan on olemassa. Irroita ylävesiletku syyläristä. Kaada letkun kautta vettä moottoriin, kunnes letku/syyläri on täynnä. laita letku kiinni ja puristele alavesiletkulla "painetta" järjestelmään. Päästä ilma pois syylärin ilmausruuvista. Laita kabiinin lämmöt täysille ja auto käyntiin. Anna käydä noin 1min. välillä kierroksia nostaen. Sammuta moottori ja puristele alaletkua ja päästä ilmat pois. Tämän voi toistaa muutaman kerran ja käyttää konetta lämpöiseksi. Ilmaus on onnistunut, jos lämmöt pysyy kurissa (DAA!!) ja kabiiniin tulee lämpöä. Paisuntasäiliöön saattaa jäädä hieman ylitäyttöä, mutta se ei haittaa. Muista tarkkailla nesteen kulutusta, varsinkin jos olet keittänyt koneen, esim. vesipumpun hajottua.
Toki niitä muitakin varmasti on..
Leave a comment:
-
-
No niin, osat hankinnassa. Mites se E39.n ilmaus sitten suoritetaan oikein??
Paljon pelottavia juttuja, mutta laittakaa joku oikea tapa...????
Leave a comment:
-
-
Originally posted by E39touring View Post
Onko porukalla kokemusta mistä osat vai aina merkkiliikkeestä. Motonetkin olisi
samalla kylällä,kun merkkiliike. Vai saako sieltä huonolaatuisen pumpun??
Leave a comment:
-
-
Tuli tempastua tosta 2001 E39 520i 2,2 koneisesta vesipumppu irti. Ei ollut kummonen homma.
Isoin työ molata flektin kotelo sopivaan malliin, jotta pääsi veivaamaan pultteja pyörältä ja
pumpulta.
Kiristin/epäkeskorissan laakerikin aivan lopussa!!
Taitaa siis viisainta vaihtaa myös se aina pumppurempan yhteydessa. Omalla autolla
ruuvattu vasta 159 898 Km joka ei mielestäni mikään matka kyseisille osilla!!
Noh ei ainakaan kerinnyt muuta rikkoutumaan, kun meteli paljasti viat.
Onko porukalla kokemusta mistä osat vai aina merkkiliikkeestä. Motonetkin olisi
samalla kylällä,kun merkkiliike. Vai saako sieltä huonolaatuisen pumpun??
Leave a comment:
-
-
Äskettäin tuo 32mm pultti avattiin, niin ei siinä tarvinnut, kuin yksi pitämään järjettömän kokoisilla pihdeillä vesipumpun hihnapyörää paikoillaan ja tuo pultti lähtikin ihan mukavasti ilman lekaa käsipelillä vääntämällä. Eikä hihnapyörään jää jälkiä...
Mites muuten tuo ilmaus nyt menee m62 koneessa eli nyt kun kone on kokonaan nesteittä?
Tissistä löysin "topping up coolant"
1. Korkki pois ja ilmausruuvi auki
2. Ennen täyttämistä lämpö täysille ja puhallin minimiin
3. Lisää nestettä hitaasti niin kauan, kun kuplia ei tule.
Tississä kuitenkin mainitaan vielä "after filling system, vent system and check for leaks".
1. Avaa paisarin korkki, mutta jätä kierteille.
2. virrat päälle ja puhallin minimiin sekä lämpö täysille
3. Käynnistä kone ja paina kaasua 3-4 kertaa 4500-5000rpm 30secunnin sisällä.
4. Jos nesteen taso on tippunut tähän asti, niin lisää cold max rajaan saakka.
5. Laita korkki tiukasti kiinni ja anna auton käydä kunnes termostaatti aukeaa
6. Tarkista nesteen taso max 30c lämpötilassa jos lämpötila on yli, niin anna jäähtyä ja lisää tarvittaessa. Huom! jos menet availemaan korkkia yli 30c lämpötiloissa, niin uhkana on, että järjestelmään pääsee ilmaa ja koko homma uusiksi. Eli antaa jäähtyä vain useamman tunnin.
edit. Jep, näinhän se menikin, kun nesteet oli kokonaan pois. Koko operaatio hoitui nopeasti ainakin noilla ohjeilla eli ei kannata leikkiä muilla kikoilla.Last edited by arpuC; 25-06-2009, 12:50.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by peltone View PostMietin tuotakin vaihtoehtoa mutta tuntui että hölmöä hommaa alkaa 10mm pitää vastaa ku kaveri hakkaa järjettömällä lekalla 32mm kinghippoavainta
Muutenkin erikoispitkät suorat lenkkiavaimet auttavat monessa muussakin korjaushommassa.
Leave a comment:
-
Leave a comment: