memebuy23buy

E39: vesipumpun ja termostaatin asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HRR
    replied
    Noniin, itellä alkoi myös keittää piruste.. luulin että termari sökö. Menin kuitenkin motomatista hakemaan termaria ja päätinkin ostaa samalla myös vesipumpun, koska eihän se mitään maksanu. Irrottaessa huomasin, että eihän vesipumpussa ollu siipiäkään enää kiinni.. palasia siellä täällä, mutta toivottavasti niitä ei hirveesti koneen sisällä ole.. =o Noh, minuutin asennuksen, ja tunnin ilmauksen jälkeen taas toimii =)
    Last edited by HRR; 24-10-2008, 06:24.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by nekholm View Post
    Jos korkki pihisee kun kone on lämmin, niin kannattaa varmaan vaihtaa..?
    Kannattaa vaihtaa jos ei ole tietoa milloin viimeksi vaihdettu

    Joskus pihisee, joskus ei pihise eli tekee liikaakin painetta.

    Leave a comment:


  • Josunapalm
    replied
    Onkos kukaan tehnyt tätä M62B35 moottoriin? Eroaako paljon näistä käsitellyistä asioista?

    Leave a comment:


  • nekholm
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Jäähdyttäjänkorkin toimintaa kun on vaikea testata ja jos ei ole tietoa koska vaihdettu, kannattaa vaihtaa, sama pätee termariin.
    Jos korkki pihisee kun kone on lämmin, niin kannattaa varmaan vaihtaa..?

    Leave a comment:


  • Cud
    replied
    Vilkasin termostaattia ja uskoisin ettei ole väliä onko merkki ylös tai alas mutta pääasia ettei ole sivulle koska silloin vesi ei pääse kiertämään yhtä hyvin. Paras kai laitta se ylöspäin kuitenkin koska niin suositellaan.

    Sain osat vaihdettua ja rikkomatta mitään. Eli vesipumppu saa pois E39:ssä flektiä irrotamatta mutta se on millin tarkkuudella ja pitää olla varovainen ettei vahingota syyläriä.

    Yritin saada flekti irti kiristämällä akselia kiinni ruuvipenkkiin mutta ei auennut millään. Jouduin hitsaamaan teräspalan kiinni akseliin jotta se ei pyörisi ruuvipenkissä ja oli silti vaikeata. Oli siis todella lujassa kiinni, ei mitään toivoa että se olisi irronnut kun pumppu oli moottorissa kiinni.

    Muutenhan toi on helppo homma, siis jos flekti irtoaa, mutta jos ei, niin on kyllä pirullinen homma. Kestää kauan saada kaikki mutterit irti kun kädet ei meinaa mahtua sinne ja koska ei näe missä ne on, on todella vaikea saada ne ruuvattua irti. Onneksi se on kuitenkin mahdollista.

    Pumppu vaikutti olevan kunnossa, vaikka oli muovinen, mutta termostaatin kotelossa oli halkeama. Muoviosa oli todella lujassa akselissa kiinni, joten ehkä se olisi vielä kestänyt mutta nyt voi kuitenkin nukkua yöt hyvin kun tietää ettei ainakaan vesipumppu petä ihan heti.

    Leave a comment:


  • Cud
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Onko sillä mitään merkitystä? Samanlainenhan se termari on melkein joka kantilta.
    Mitä merkitystä sillä on, sitä en tiedä mutta merkintä kuuluu olla ylöspäin ja jos sillä ei olisi merkitystä, niin miksi olisi merkintää ylipäätänsä.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    no tottahan tuo on mutta itsellä ei ole kertaakaan kotelo ajaessa hajonnut, termaria vaihtaessa kylläkin, eli jos sen termarin päättää vaihtaa niin kannattaa se kotelo melkein varata siihen mukaan. ja urahihnat kyllä kannattaa tosiaan vaihtaa samalla

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by jumbo View Post
    Eihän noita nyt kaikkia kannata jos vanhatkin on ehjiä mm. vanha termarikotelokin käy jos on ehjä, samoin ilmausruuvi , termari ja jäähdyttäjän korkki. Ja tässä tapauksessa on otettu vesipumppu irti koska ei saatu flektiä irti ja yritetty mahdyttaa kaikki pakettina ulos(ymmärtääkseni). Kuka vaihtaa vesipumpun tällä tavoin
    Ilmausruuvi hapertuu ajanmyötä ja katkeaa.
    Termarikotelo on muovia ja ajanmyötä hapertuu ja alkaa vuotamaan.
    Jäähdyttäjänkorkin toimintaa kun on vaikea testata ja jos ei ole tietoa koska vaihdettu, kannattaa vaihtaa, sama pätee termariin.

    n.50€ sijoitus samalla vaivalla kun työkalut on kädessä ja on sitten varmasti toimiva jäähdytinjärjestelmä eikä tarvitse pelätä termarikotelon halkeamista seuraavalla kesälomareissulla.

    Listaan vielä moniurahihnat samalla tarkistettaviksi.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Onko sillä mitään merkitystä? Samanlainenhan se termari on melkein joka kantilta.

    Ei viitsisi avata ja tarkistaa miten sen laitoin, hyvin ainakin toimii.

    Kannattaa se jäähdyttimen korkki tosiaan vaihtaa samalla, itse juuri hain uuden kun ei se vanha enää toiminut.

    Eli uusittava vesipumpun yhteydessä:
    -Termari
    -Nesteet
    -Vesipumppu
    -Termarikotelo
    -Ilmausruuvi jäähdyttimeen
    -Jäähdyttäjänkorkki
    Eihän noita nyt kaikkia kannata jos vanhatkin on ehjiä mm. vanha termarikotelokin käy jos on ehjä, samoin ilmausruuvi , termari ja jäähdyttäjän korkki. Ja tässä tapauksessa on otettu vesipumppu irti koska ei saatu flektiä irti ja yritetty mahdyttaa kaikki pakettina ulos(ymmärtääkseni). Kuka vaihtaa vesipumpun tällä tavoin

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Cud View Post
    On, kuuluu olla nuoli ylöspäin, tai joskus on vain piste joka merkkaa mikä on ylöspäin.
    Onko sillä mitään merkitystä? Samanlainenhan se termari on melkein joka kantilta.

    Ei viitsisi avata ja tarkistaa miten sen laitoin, hyvin ainakin toimii.

    Kannattaa se jäähdyttimen korkki tosiaan vaihtaa samalla, itse juuri hain uuden kun ei se vanha enää toiminut.

    Eli uusittava vesipumpun yhteydessä:
    -Termari
    -Nesteet
    -Vesipumppu
    -Termarikotelo
    -Ilmausruuvi jäähdyttimeen
    -Jäähdyttäjänkorkki

    Leave a comment:


  • Matula
    replied
    Originally posted by jumbo View Post
    Ongelmanahan tässä ymmärtääkseni oli että flekti ei lähde pumpusta irti
    Joka johtunee siitä, että vesipumppu on irroitettu ennen flektiä. Purkaa koko keulan niin on tilaa temmeltää.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Ongelmanahan tässä ymmärtääkseni oli että flekti ei lähde pumpusta irti

    Leave a comment:


  • Matula
    replied
    Oma lusikka mukaan, tilaa on taatusti riittävästi kun irroittaa flektin ja muovisen "tuulitunnelin" ennen kuin irroittaa vesipumppua. Vesipumpun siivapyörässä on oikeat kierteet toisin kuin flektin mutterissa.

    Leave a comment:


  • Cud
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Onko termostaatin asennolla suurta merkitystä?
    On, kuuluu olla nuoli ylöspäin, tai joskus on vain piste joka merkkaa mikä on ylöspäin.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Flekti tosiaan voi olla tiukassa. Itse tein puusta pari kiilaa joilla lukitsin vesipumpun hihnapyörän lähes liikkumattomaksi. Sitten 32mm kiintoavaimella jännitys päälle ja moskalla lyö avaimeen muutaman kerran.

    Onko termostaatin asennolla suurta merkitystä?

    Jäähdyttimen irroitukseen menee n.5min ja sillä saa kummasti lisää tilaa. Samalla voi pestä tukkoon menneen alaosan jäähdyttimestä ja tarkistaa automaatin lauhduttimen kunto.

    Leave a comment:

Working...
X