Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39: mitkä ohjaustehostimen öljyt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2171
    • Himas

    e39: mitkä ohjaustehostimen öljyt?

    Pitäisi ohjaustehostimen öljyt vaihtaa, kun näillä pakkasilla on ohjaus jäykkänä aluksi. Motonetista kattelin öljyä ja samalla ostan ainakin raitisilmasuodattimet. Siellä näyttää oleva kahta eri öljyä, kumman valitsen? Ja onko noi sellasia öljyjä että uskaltaa laittaa?

    Ohjaustehostinöljy BMW-81229407758 1L (KELTAINEN). . . . . 59-0002 12.45 ???
    Ohjaustehostinöljy BMW-81229407549 1L (VIHREÄ). . . . . . . 59-0007 9.90 ???
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2171
    • Himas

    #2
    Onko väliä mitä öljyä sinne tehostimeen työntää?
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      #3
      Katso minkä väristä siellä on ennestään ja samanlaista tilalle. On niillä yleensä sen verran väliä ainakin että nesteitä ei saa sekoittaa, eli jos vaihdatkin eri nesteeseen niin koko systeemi pitää puhdistaa vanhasta, pelkkä tyhjennys ei riitä. E39 en tiedä mutta vanhoissa Diudeissa väärän tyyppinen neste on vahingollista tehostimelle (eikä se Bemarissakaan varmaan hyvää tee )
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • mikron
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 2171
        • Himas

        #4
        En ole koskaan joutunut vaihtamaan ohjaustehostimen öljyjä. Miten kaikki nesteet saa vaihdettua?
        F11 530dA xDrive M-sport -13
        Ex:E39 525i Touring M-sport -03
        Ex: E38 740iA -98
        Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
        Ex: E39 523i -96
        Ex: E34 520i -89

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #5
          Imemällä lääkeruiskulla ja letkulla säiliöstä pois ja uutta tilalle. Useampaan kertaan kun vetää säiliön tyhjäksi niin öljy on vaihtunut tarpeeksi.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • jykä
            Bimmer Rookie
            • May 2003
            • 123
            • Pohojanmaa

            #6
            Originally posted by mikron
            Onko väliä mitä öljyä sinne tehostimeen työntää?
            Jos säiliön korkissa lukee ATF oil only tms. niin sitten käy tavallinen ATF,
            dextron II tai III. Jostakin luin että noita mainitsemiasi keltaisia tai vihreitä öljyjä on laitettu tehtaalla kylmiin maihin toimitettaviin autoihin. Jos autosi on ns. suomiauto niin käy vaikka huollon tiskillä varmistamassa asia, ATF:ää ja noita erikoisöljyjä ei tosiaankaan kannata sekoittaa.
            Ex:325i,328i,523i,528iA,525dA
            Current: F11 520d M-sport

            Comment

            • Jarde
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 446
              • Oulu

              #7
              Öljyt saa hyvin pois, kun irroittaa yhden letkun. Ei ne tietysti ihan kaikki pois tule. Omassa autossa on ihan tavallista ATF-öljyä, luki muistaakseni korkissa ja oli punaista väriltään.
              Last edited by Jarde; 07-07-2006, 12:12.
              E46 320d sedan vm-02
              museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Originally posted by jykä
                keltaisia tai vihreitä öljyjä on laitettu tehtaalla kylmiin maihin toimitettaviin autoihin
                Jos ATF on luokiteltu Dexron II tai III, ei pitäisi olla väliä minkälaisissa pakkasissa sitä käyttää. Se väri voi tulla lisäaineistuksesta, esim tiivistemateriaalien takia.
                ---

                Comment

                • jykä
                  Bimmer Rookie
                  • May 2003
                  • 123
                  • Pohojanmaa

                  #9
                  Originally posted by -Tapi
                  Jos ATF on luokiteltu Dexron II tai III, ei pitäisi olla väliä minkälaisissa pakkasissa sitä käyttää. Se väri voi tulla lisäaineistuksesta, esim tiivistemateriaalien takia.
                  Tuo vihreä öljy on jokatapauksessa Pentosin (tai vastaava) hydrauliikkaöljyä joka
                  on suunniteltu erityisesti kylmiin olosuhteisiin.



                  En väitä etteikö normaali ATF pelaa suomessa mutta jos sattuu olemaan tuota vihreää öljyä autossa, niin sitä sitten tilallekin. Tai koko järjestelmän huuhtelu kuten aikaisemminkin joku kirjoitti...
                  Ex:325i,328i,523i,528iA,525dA
                  Current: F11 520d M-sport

                  Comment

                  • mikron
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2171
                    • Himas

                    #10
                    Tehostimessa on nyt ruskeaa öljyä. Mutta siis noi Motonetin öljyt käy vai hyvin? Kun täyttää ja tyhjentää pariin kertaan?
                    F11 530dA xDrive M-sport -13
                    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                    Ex: E38 740iA -98
                    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                    Ex: E39 523i -96
                    Ex: E34 520i -89

                    Comment

                    • jykä
                      Bimmer Rookie
                      • May 2003
                      • 123
                      • Pohojanmaa

                      #11
                      Mitä siinä öljysäiliön korkissa luki? Edelleen, jos siinä lukee ATF-oil only tms. älä laita kumpaakaan noista motonetin öljyistä jotka mainitsit vaan tavallista ATF-öljyä. Jos autossa on tuota vihreää öljyä, korkissa pitäisi muistaakseni lukea CHF 11S tms.

                      Todennäköisesti kuitenkin tavallinen ATF on se mitä tarvitset. Jos öljytyyppi vaihtuu niin tuo parin säiliöllisen vaihtaminen ei riitä, vaan koko järjestelmä pitää huuhdella.
                      Ex:325i,328i,523i,528iA,525dA
                      Current: F11 520d M-sport

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #12
                        Sanotaan vielä sen verran, että omassa m50b20(e34) koneen ohjaustehostimen korkissa luki CHF 7.1 ja hain KL-varaosista Bilstein litkua. Väriä en muista.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • kanala
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2004
                          • 169
                          • Jämsä

                          #13
                          Mites jos on nivomatic?
                          Eikös siihen ole joku oma litkunsa?

                          Comment

                          • mikron
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 2171
                            • Himas

                            #14
                            Originally posted by jykä
                            Mitä siinä öljysäiliön korkissa luki? Edelleen, jos siinä lukee ATF-oil only tms. älä laita kumpaakaan noista motonetin öljyistä jotka mainitsit vaan tavallista ATF-öljyä. Jos autossa on tuota vihreää öljyä, korkissa pitäisi muistaakseni lukea CHF 11S tms.

                            Todennäköisesti kuitenkin tavallinen ATF on se mitä tarvitset. Jos öljytyyppi vaihtuu niin tuo parin säiliöllisen vaihtaminen ei riitä, vaan koko järjestelmä pitää huuhdella.
                            ATF ONLY siellä näkyy lukevan. Käykö näistä nyt mikä vaan:

                            Neste ATF-X 1l 59-0100 4.40 ???
                            Neste ATF-X 20l 59-0120 69.90 ???
                            ATF Type F automv öljy 0,95l 59-0201 4.90 ???
                            ATF-MaxLife Dexron3 syntett 1L 59-0202 9.90 ???
                            Chrysler "ATF+3" 0.946L 59-0203 5.90 ???
                            MOBIL ATF SHC1L automaattiöljy 59-0215 13.90 ???
                            Mobil ATF 220 1l Dexron2 59-0220 5.50 ???
                            MOTOX-ATF DexronIII-vaihtöl 1L 59-9514 4.50 ???
                            MOTOX-ATF synt DIII-vaihtöl 1L 59-9516 7.50 ???
                            F11 530dA xDrive M-sport -13
                            Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                            Ex: E38 740iA -98
                            Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                            Ex: E39 523i -96
                            Ex: E34 520i -89

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              Kaikki nuo käyvät (Chrysleristä en tiedä), synteettinen tietysti paras mutta et varmaan huomaa eroa halvimman ja kalleimman välillä. Ohjaustehostin ei ole kovin hienomekaaninen laite eikä siten kranttu öljyistään, kunhan öljyssä ei ole vettä tai likaa.
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎