Originally posted by AcS325
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 523iA dynamometrin tulokset, ennen lastua
Collapse
X
-
En minäkään niinkään katsoisi noita saatuja teho/vääntö lukemia ja vertaisi niitä valmistajan ilmoittamiin, koska penkkejä on jokalähtöön ja kuten vertailut ovat osoittaneet, penkeissä on keskenään isoja eroja.
MUTTA hyvä kun tosiaan saat samassa penkissä ajettua lastutuksen jälkeen, niin nähdään mistä kana kusee vai kuseeko
Comment
-
-
Originally posted by culliTämä dynon toiminta ei varsinaisesti tähän kuulu, mutta pistetään kysymys ilmoille, jos joku tietää.
Miten noissa dynoissa yleensä mitataan / arvioidaan voimansiirron tehohäviöiden vaikutus?
Jos vaihde pistetään vapaalle vauhdista ja jarrutetaan dynolla voimansiirtoa pitäisi jarrutusaika olla suunnilleen sama kuin kiihdytysaika tällöin rattaiden kulmakiihtyvyys olisi sama -> momentti sama.
Mutta voimansiirron häviöihinhän vaikuttaa myös rattaiden kitkavoima joka on moottorin kuormituksella suurempi.
Jos jarrutus aika on sama, kuin kiihdytys aika on kitkavoimat pienempiä kuin oikeasti -> voimansiirron vastus liian pieni. Jos kitkavoimat halutaan samaksi, jarrutus tapahtuu nopeammin -> kulmakiihtyvyys kovempi ja vastus liian iso.
Miten tämä on huomioitu jarrudynoissa? Itse en noita jarrudynojen tehonkorjausmenetelmiä kauhean hyvin tunne.
Laskennallinen koneteho ilmeisesti heittää aina jonkin verran suuntaan tai toiseen riippuen mittaus / laskutavasta.
Taustaksi fysiikkaa M = Jo x a
M = Vääntömomentti
Jo = Hitausmomentti
a = kulmakiihtyvyys
No tuolla mun threadissahan siitä väännettiin ja pitkään. Käys lukee jos et oo jo tehnyt niin. Alkaen postista #180:
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=59898&page=5Possuja ja Bemareita
Comment
-
-
Originally posted by -TapiMiksi automaatin N-asento olisi pahasta vauhdissa?
Öljypumppu pyörii kunhan kone on käynnissä, ei se lootaa riko tai edes satuta.
Merkkihuollossa eivät osanneet sanoa tuohon mitään kun kysyin
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by -TapiMiksi automaatin N-asento olisi pahasta vauhdissa?
Öljypumppu pyörii kunhan kone on käynnissä, ei se lootaa riko tai edes satuta.Ex-525TDSa Touring -98
Ex-MB E220T CDi -02
E61 520D -09
F11 518d -16
Comment
-
-
Vertailu arvoja
Originally posted by teropaTermos!
Kuten aiemmin kerroin, aion laittaa tuohon omaan kiesiini semmosen ruiskuohjelman, joka lupauksien mukaan hiukan parantaa auton tehoja ja vääntöä. No, käytin tänään autoa ekassa mittauksessa, että selviää paljonko siellä nyt on koneja laitumilla pellin alla. Käytän autoa uudestaan mittauksessa lastutuksen jälkeen (ensi kuussa jollonkin).
Tässä tulokset (should be vakiosta autosta, tosin tulokset vähän ihmetyttää):
(voin skannata kuvat jossain vaiheessa jos ihmiset haluaa nuo käyrät myös nähdä)
Moottoriteho:
Pmax=144.4 kW (~ 193 hp)
bei v=211.5 km/h
n=5610 rpm
Ptol.=3.1 %
Ppyörä=112.7 kW
Phäviä=30.2 kW
Lämp=18C
Paine=999 hPa
k=1.011 (DIN)
Vääntömomentti:
Mmax=260.9 Nm
bei n=4330 rpm
v=163 km/h
Valmistaja:
Pmax= 127 kW (170hp)
Vääntö= 245 nm
Dodii... Osaisko joku selittää, miksi tuossa on noin selvästi paremmat suoritusarvot kuin, mitä "pitäisi" olla. Auto on ollut mua ennen yhdellä toisella Suomessa, joka ei ole siihen mitään tehnyt. Eikä kuulemma pitäisi olla Saksankaan päässä (siellä 1 ed. omistaja) mitään tehty. Voiko vakiossa 523:ssa olla sitten lähemmäs 200 konia tallissa (~193) ?
Mielenkiinnolla odotan sitä, mitä tuo mittaa sitten kun on viritykset tehty. Mittauspaikka oli Autokorjaamo Nikunen Oulussa, ja mittaaja sanoi, että mittarin pitäisi olla luotettava (siellä kuulemma paljon mitataan mm. kilpa-autoja yms.).
Tero
ps> sponsorit varmaan ottaa osaa sitten siihen 2. mittaukseen ?
Omassa 528:ssa lukemat oli 146kW/5370 1/min ja 281Nm 4320 1/min, joten tehossa ei suurta eroa noissa näytä olevan. Vääntöä on jo jonkin verran enemmän ja teho löytyy alempaa tuossa isommassa lohkossa.
Joko lastu on asennettu?E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Comment
-
-
Originally posted by JardeEilen käytiin dynottamassa Bemareita Jäälin Autosäädössä. Siellä oli myös yksi 523 E39, jolle saatiin aika lailla yhtenevät lukemat kuin mitä sulla tuossa.
Nytpä ois kesärenkaat alla joten vois käyttää omaakin samassa dynossa kuin teropa.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.KekkonenOlikos toi sitten M52B25- vai M52B25TU-koneella, eli ennen vai jälkeen 8/98 tehty auto?
Nytpä ois kesärenkaat alla joten vois käyttää omaakin samassa dynossa kuin teropa.E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Comment
-
-
Originally posted by JardeEilen käytiin dynottamassa Bemareita Jäälin Autosäädössä. Siellä oli myös yksi 523 E39, jolle saatiin aika lailla yhtenevät lukemat kuin mitä sulla tuossa.
Omassa 528:ssa lukemat oli 146kW/5370 1/min ja 281Nm 4320 1/min, joten tehossa ei suurta eroa noissa näytä olevan. Vääntöä on jo jonkin verran enemmän ja teho löytyy alempaa tuossa isommassa lohkossa.
Joko lastu on asennettu?
Pitäsi varmaan koeajaa kaksi samanlaista peräkkäin, niin saisi tuntuman.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Originally posted by jakiNiin ,kuten on "sata" kertaa on kirjoitettu, vertailevat mittaukset pitää tehdä samassa penkissä ja vielä mielellään peräkkäin, jos halutaan vertailla eroja. Sinällään, tuossa 528:ssa kaiketikin tuota tehoa ei niin hirveästi enempää ole kuin 523:ssa.
Pitäsi varmaan koeajaa kaksi samanlaista peräkkäin, niin saisi tuntuman.
(Jos aletaan "nussia" niin koneet pitäis irroittaa autosta ja viedä "oikeaan" penkkiin mitattavaksi.)
Eilen mitattiin 20 autoa(M5:sia(E60,E34), M3:sia(E46,E36), Z3 M, Alpina B10, 850, 750, 540, 535D....), ja monenlaisia käyriä tuli.Last edited by Jarde; 30-04-2006, 14:39.E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Comment
-
-
Originally posted by teropa
Moottoriteho:
Pmax=144.4 kW (~ 193 hp)
bei v=211.5 km/h
n=5610 rpm
Ptol.=3.1 %
Ppyörä=112.7 kW
Phäviä=30.2 kW
Lämp=18C
Paine=999 hPa
k=1.011 (DIN)
Vääntömomentti:
Mmax=260.9 Nm
bei n=4330 rpm
v=163 km/h
Valmistaja:
Pmax= 127 kW (170hp)
Vääntö= 245 nm
Dodii... Osaisko joku selittää, miksi tuossa on noin selvästi paremmat suoritusarvot kuin, mitä "pitäisi" olla. Auto on ollut mua ennen yhdellä toisella Suomessa, joka ei ole siihen mitään tehnyt. Eikä kuulemma pitäisi olla Saksankaan päässä (siellä 1 ed. omistaja) mitään tehty. Voiko vakiossa 523:ssa olla sitten lähemmäs 200 konia tallissa (~193) ?
Valmistajahan lupaa sen 170hv, mutta ei myöskään väitä etteikö enempää löytyisi.
Comment
-
-
Originally posted by VanquishKäppyrät myös esiin! Ei max lukemat vielä kerro kuin yhden hetken tehoista. Veikkaampa et lastulla voi tulla laakeampi tehokäyrä, vaikkei huipputeho paljoa muuttuisikaan.
263.6Nm@4090rpm, vääntökäyrä menee valmistajan ilmoittaman 245Nm:n yli n. 3200rpm ja laskien sen alle n. 5400rpm kohdilla. 205tkm on mittarissa ja siitä viimeiset 75tkm minun omistuksessa. Enkä ole autoa säälinyt...
Comment
-
Comment