Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523iA dynamometrin tulokset, ennen lastua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #16
    Originally posted by AcS325
    Tää menee vähän offtopic myös.

    Mites tollasesen tomaatin dynottaminen käy päinsä? Alkoi nimittäin tuo täydestä vapaalle heittäminen pelottamaan. Se on varmaan aika huono homma sille laatikolle?
    Eikö käyttöohjekirjassakin lue että sivuluisun hallitsemiseksi laita vaihdevalitsin asentoon N. Ainakin jonkun bemun kirjasta muistan noin suurinpiitein lukeneeni. Kyllä se vapallakin pitää kestää, tai sit poletaan se suohon!
    ...

    Comment

    • himonussija
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 392
      • Finland

      #17
      En minäkään niinkään katsoisi noita saatuja teho/vääntö lukemia ja vertaisi niitä valmistajan ilmoittamiin, koska penkkejä on jokalähtöön ja kuten vertailut ovat osoittaneet, penkeissä on keskenään isoja eroja.

      MUTTA hyvä kun tosiaan saat samassa penkissä ajettua lastutuksen jälkeen, niin nähdään mistä kana kusee vai kuseeko

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #18
        Miksi automaatin N-asento olisi pahasta vauhdissa?

        Öljypumppu pyörii kunhan kone on käynnissä, ei se lootaa riko tai edes satuta.
        ---

        Comment

        • Balle
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3413
          • UKI, Suomen New York

          #19
          Originally posted by culli
          Tämä dynon toiminta ei varsinaisesti tähän kuulu, mutta pistetään kysymys ilmoille, jos joku tietää.

          Miten noissa dynoissa yleensä mitataan / arvioidaan voimansiirron tehohäviöiden vaikutus?

          Jos vaihde pistetään vapaalle vauhdista ja jarrutetaan dynolla voimansiirtoa pitäisi jarrutusaika olla suunnilleen sama kuin kiihdytysaika tällöin rattaiden kulmakiihtyvyys olisi sama -> momentti sama.
          Mutta voimansiirron häviöihinhän vaikuttaa myös rattaiden kitkavoima joka on moottorin kuormituksella suurempi.

          Jos jarrutus aika on sama, kuin kiihdytys aika on kitkavoimat pienempiä kuin oikeasti -> voimansiirron vastus liian pieni. Jos kitkavoimat halutaan samaksi, jarrutus tapahtuu nopeammin -> kulmakiihtyvyys kovempi ja vastus liian iso.

          Miten tämä on huomioitu jarrudynoissa? Itse en noita jarrudynojen tehonkorjausmenetelmiä kauhean hyvin tunne.

          Laskennallinen koneteho ilmeisesti heittää aina jonkin verran suuntaan tai toiseen riippuen mittaus / laskutavasta.


          Taustaksi fysiikkaa M = Jo x a

          M = Vääntömomentti
          Jo = Hitausmomentti
          a = kulmakiihtyvyys

          No tuolla mun threadissahan siitä väännettiin ja pitkään. Käys lukee jos et oo jo tehnyt niin. Alkaen postista #180:

          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=59898&page=5
          Possuja ja Bemareita

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #20
            Originally posted by -Tapi
            Miksi automaatin N-asento olisi pahasta vauhdissa?

            Öljypumppu pyörii kunhan kone on käynnissä, ei se lootaa riko tai edes satuta.
            Tuo on vaan semmonen juttu, josta moni on varoitellut. Varmaan justiinsa se ajatus taustalla, että öljynkierto loppuisi N-asennossa. Vissiin sitten urbaani legenda ?

            Merkkihuollossa eivät osanneet sanoa tuohon mitään kun kysyin

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • 525TDS Touring
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 483
              • Sahalahti

              #21
              Originally posted by -Tapi
              Miksi automaatin N-asento olisi pahasta vauhdissa?

              Öljypumppu pyörii kunhan kone on käynnissä, ei se lootaa riko tai edes satuta.
              Pyörii kyllä, mutta öljyn kiertoreitti muuttuu kun on vapaalla, eikä välttämättä kaikille liikkeessä oleville osille tule öljyä, ainakaan riittävästi. Ei riko kerrasta, eikä muutamasta, mutta pidemmänpäälle voi tulla ongelmia.
              Ex-525TDSa Touring -98
              Ex-MB E220T CDi -02
              E61 520D -09
              F11 518d -16

              Comment

              • Jarde
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 446
                • Oulu

                #22
                Vertailu arvoja

                Originally posted by teropa
                Termos!

                Kuten aiemmin kerroin, aion laittaa tuohon omaan kiesiini semmosen ruiskuohjelman, joka lupauksien mukaan hiukan parantaa auton tehoja ja vääntöä. No, käytin tänään autoa ekassa mittauksessa, että selviää paljonko siellä nyt on koneja laitumilla pellin alla. Käytän autoa uudestaan mittauksessa lastutuksen jälkeen (ensi kuussa jollonkin).

                Tässä tulokset (should be vakiosta autosta, tosin tulokset vähän ihmetyttää):

                (voin skannata kuvat jossain vaiheessa jos ihmiset haluaa nuo käyrät myös nähdä)

                Moottoriteho:

                Pmax=144.4 kW (~ 193 hp)
                bei v=211.5 km/h
                n=5610 rpm
                Ptol.=3.1 %
                Ppyörä=112.7 kW
                Phäviä=30.2 kW
                Lämp=18C
                Paine=999 hPa
                k=1.011 (DIN)

                Vääntömomentti:

                Mmax=260.9 Nm
                bei n=4330 rpm
                v=163 km/h

                Valmistaja:

                Pmax= 127 kW (170hp)
                Vääntö= 245 nm


                Dodii... Osaisko joku selittää, miksi tuossa on noin selvästi paremmat suoritusarvot kuin, mitä "pitäisi" olla. Auto on ollut mua ennen yhdellä toisella Suomessa, joka ei ole siihen mitään tehnyt. Eikä kuulemma pitäisi olla Saksankaan päässä (siellä 1 ed. omistaja) mitään tehty. Voiko vakiossa 523:ssa olla sitten lähemmäs 200 konia tallissa (~193) ?

                Mielenkiinnolla odotan sitä, mitä tuo mittaa sitten kun on viritykset tehty. Mittauspaikka oli Autokorjaamo Nikunen Oulussa, ja mittaaja sanoi, että mittarin pitäisi olla luotettava (siellä kuulemma paljon mitataan mm. kilpa-autoja yms.).

                Tero

                ps> sponsorit varmaan ottaa osaa sitten siihen 2. mittaukseen ?
                Eilen käytiin dynottamassa Bemareita Jäälin Autosäädössä. Siellä oli myös yksi 523 E39, jolle saatiin aika lailla yhtenevät lukemat kuin mitä sulla tuossa.
                Omassa 528:ssa lukemat oli 146kW/5370 1/min ja 281Nm 4320 1/min, joten tehossa ei suurta eroa noissa näytä olevan. Vääntöä on jo jonkin verran enemmän ja teho löytyy alempaa tuossa isommassa lohkossa.

                Joko lastu on asennettu?
                E46 320d sedan vm-02
                museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7425
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Jarde
                  Eilen käytiin dynottamassa Bemareita Jäälin Autosäädössä. Siellä oli myös yksi 523 E39, jolle saatiin aika lailla yhtenevät lukemat kuin mitä sulla tuossa.
                  Olikos toi sitten M52B25- vai M52B25TU-koneella, eli ennen vai jälkeen 8/98 tehty auto?

                  Nytpä ois kesärenkaat alla joten vois käyttää omaakin samassa dynossa kuin teropa.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Jarde
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 446
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by Petri.Kekkonen
                    Olikos toi sitten M52B25- vai M52B25TU-koneella, eli ennen vai jälkeen 8/98 tehty auto?

                    Nytpä ois kesärenkaat alla joten vois käyttää omaakin samassa dynossa kuin teropa.
                    M52B25 eli vanhempaa mallia.
                    E46 320d sedan vm-02
                    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      #25
                      Originally posted by Jarde
                      Eilen käytiin dynottamassa Bemareita Jäälin Autosäädössä. Siellä oli myös yksi 523 E39, jolle saatiin aika lailla yhtenevät lukemat kuin mitä sulla tuossa.
                      Omassa 528:ssa lukemat oli 146kW/5370 1/min ja 281Nm 4320 1/min, joten tehossa ei suurta eroa noissa näytä olevan. Vääntöä on jo jonkin verran enemmän ja teho löytyy alempaa tuossa isommassa lohkossa.

                      Joko lastu on asennettu?
                      Niin ,kuten on "sata" kertaa on kirjoitettu, vertailevat mittaukset pitää tehdä samassa penkissä ja vielä mielellään peräkkäin, jos halutaan vertailla eroja. Sinällään, tuossa 528:ssa kaiketikin tuota tehoa ei niin hirveästi enempää ole kuin 523:ssa.
                      Pitäsi varmaan koeajaa kaksi samanlaista peräkkäin, niin saisi tuntuman.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • Jarde
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 446
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by jaki
                        Niin ,kuten on "sata" kertaa on kirjoitettu, vertailevat mittaukset pitää tehdä samassa penkissä ja vielä mielellään peräkkäin, jos halutaan vertailla eroja. Sinällään, tuossa 528:ssa kaiketikin tuota tehoa ei niin hirveästi enempää ole kuin 523:ssa.
                        Pitäsi varmaan koeajaa kaksi samanlaista peräkkäin, niin saisi tuntuman.
                        Niinhän se on!!! Olen kyllä tietoinen siitä, että eri penkit näyttää erituloksia, lisäksi olosuhteet muuttuu(ilmanpaine, kosteus, lämpötila, pito...), joten vertailu on todella karkeaa. Mutta noi 523 ja 528 tulokset eilen on vertailukelpoisia keskenään!

                        (Jos aletaan "nussia" niin koneet pitäis irroittaa autosta ja viedä "oikeaan" penkkiin mitattavaksi.)

                        Eilen mitattiin 20 autoa(M5:sia(E60,E34), M3:sia(E46,E36), Z3 M, Alpina B10, 850, 750, 540, 535D....), ja monenlaisia käyriä tuli.
                        Last edited by Jarde; 30-04-2006, 14:39.
                        E46 320d sedan vm-02
                        museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3452
                          • Janakkala

                          #27
                          Originally posted by teropa

                          Moottoriteho:

                          Pmax=144.4 kW (~ 193 hp)
                          bei v=211.5 km/h
                          n=5610 rpm
                          Ptol.=3.1 %
                          Ppyörä=112.7 kW
                          Phäviä=30.2 kW
                          Lämp=18C
                          Paine=999 hPa
                          k=1.011 (DIN)

                          Vääntömomentti:

                          Mmax=260.9 Nm
                          bei n=4330 rpm
                          v=163 km/h

                          Valmistaja:

                          Pmax= 127 kW (170hp)
                          Vääntö= 245 nm


                          Dodii... Osaisko joku selittää, miksi tuossa on noin selvästi paremmat suoritusarvot kuin, mitä "pitäisi" olla. Auto on ollut mua ennen yhdellä toisella Suomessa, joka ei ole siihen mitään tehnyt. Eikä kuulemma pitäisi olla Saksankaan päässä (siellä 1 ed. omistaja) mitään tehty. Voiko vakiossa 523:ssa olla sitten lähemmäs 200 konia tallissa (~193) ?
                          Eihän tässä mitään epäilemisen aiheta pitäisi kenelläkään olla.
                          Valmistajahan lupaa sen 170hv, mutta ei myöskään väitä etteikö enempää löytyisi.
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            #28
                            Käppyrät myös esiin! Ei max lukemat vielä kerro kuin yhden hetken tehoista. Veikkaampa et lastulla voi tulla laakeampi tehokäyrä, vaikkei huipputeho paljoa muuttuisikaan.

                            Comment

                            • Rapamaha
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 683
                              • -

                              #29
                              Originally posted by Vanquish
                              Käppyrät myös esiin! Ei max lukemat vielä kerro kuin yhden hetken tehoista. Veikkaampa et lastulla voi tulla laakeampi tehokäyrä, vaikkei huipputeho paljoa muuttuisikaan.
                              Käppyrää tulee jahka ne saadaan puliveivattua sähköiseen formaattiin. Ruttua löytyi 143.2kW@5440rpm (137.6kW@6190rpm) ja pyöriltä 126.9kW.

                              263.6Nm@4090rpm, vääntökäyrä menee valmistajan ilmoittaman 245Nm:n yli n. 3200rpm ja laskien sen alle n. 5400rpm kohdilla. 205tkm on mittarissa ja siitä viimeiset 75tkm minun omistuksessa. Enkä ole autoa säälinyt...

                              Comment

                              • Susi
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2003
                                • 473
                                • Kuopio, Suomi

                                #30
                                Olisi kieltamatta kylla kiva tietaa tuloksia muistakin Bemareista, jotka mitattiin samaan aikaan...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎