Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 mittaristossa häikkää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #16
    Originally posted by antsajtp View Post
    ..Niin, annanpa nyt sitten kaiken asiaan mahdollisesti liittyvän informaation.
    Autossani on seuraava vikakoodi: (INPAlla katsottu, ollut itseasiassa jo kauan ennen kuin mittaristo rupesi temppuilemaan) ASC57-boksissa ; "112 CAN instrument cluster". Samaten kun katsottiin INPA:lla livedataa, niin auton seisoessa paikallaan inpa näytti joka pyörän nopeudeksi 2,0km/h!!
    ABS:t, ASC jne tuntuvat toimivan täysin normaalisti, eikä niihin liittyviä vikavaloja tms. pala mittaristossa. Ainoa mikä herättää huomiota on, jos painaa hyvin kevyesti jarrua (niin että jarrupalat alkavat tuskin koskettaa jarrulevyjä) niin polkimessa tuntuu hetkellisesti samalta kuin abs:t ottaisivat kiinni.
    Tiedä sitten voiko tällainen ihme vikakoodi vaikuttaa mittaristoon?!
    Onko Rami72:lla muita vikakoodeja kuin mittaristoon liittyvät?
    Autoon on ilmeisesti vaihdettu jokapyörään tarvikekuraa olevat abs anturit, joka aiheuttaa abs ongelman. Mittariston ongelmat eivät liity tuohon, eikä myöskään can vikailmoitus aiheuta ulkolämpötilaan tai tankin anturiin liittyviä ongelmia. Kyseisissä ajoneuvoissa voi mahdollisesti olla mittariston tai antureiden johtosarjoissa hiertymä joka aiheuttaa ongelman myös mittaristolle. Itse mittaristot ovat kyllä korjattavissa tuoltaosin. Minulla voisi olla marraskuussa aikaa noihin perhetyä jollei ratkaisua vikoihin sitä ennen löydy.

    Joissakin autoissa tuo can väylän liikennöinti on ollut ongelma, mutta tämän vaikutus on lähinnä kierrosluku - ja moottorinlämpönäyttöihin, tämän saa selvitettyä koodaamalla can liikennöinti ikeltä pois (esim pa soft), mitään varsinaista haittaa ei ole vaikka koodaus jäisi pysyväksikin, tällöin mittaristo toimii vanhempien mallien tapaan. Itsekin olen noin joutunut toimimaan joissakin tilanteissa kun varsinaista vikaa ei ole tuolloin ollut aikaa etsiä.

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #17
      Originally posted by Rami72 View Post
      ainut vaihtoehto lienee mittarin vaihto merkkihuollossa?
      Kyllä käytettykin mittaristo on täysin mahdollista kolmeysiin koodata, mutta ei merkkihuollossa! Jos kuitenkin uuden vaihdat niin tuosta vanhasta tarjoan satasen mikäli se on obc näytöllinen versio. yv.

      Comment

      • Rami72
        Bimmer Rookie
        • Oct 2010
        • 68
        • Kauhajoki

        #18
        Originally posted by WSE1 View Post
        Kyllä käytettykin mittaristo on täysin mahdollista kolmeysiin koodata, mutta ei merkkihuollossa! Jos kuitenkin uuden vaihdat niin tuosta vanhasta tarjoan satasen mikäli se on obc näytöllinen versio. yv.
        Miksi ei olisi mahdollista koodata? En nyt varma oo, kysyinkö tuosta jo huollosta, mutta muistaakseni sanoi, että voidaan vaihtaa (kaiketi silloin myös koodata).
        Last edited by Rami72; 12-10-2010, 19:18.
        ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

        Comment

        • Rami72
          Bimmer Rookie
          • Oct 2010
          • 68
          • Kauhajoki

          #19
          Originally posted by antsajtp View Post
          Onko Rami72:lla muita vikakoodeja kuin mittaristoon liittyvät?
          Ainoat vikakoodit tulivat molemmista polttoaineantureista ja ulkolämpömittauksesta.
          ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #20
            Originally posted by Rami72 View Post
            Miksi ei olisi mahdollista koodata? En nyt varma oo, kysyinkö tuosta jo huollosta, mutta muistaakseni sanoi, että voidaan vaihtaa (kaiketi silloin myös koodata).
            Ei ne saa merkkiliikkeessä käytettyä mittaristoa koodattia.
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • Rami72
              Bimmer Rookie
              • Oct 2010
              • 68
              • Kauhajoki

              #21
              Originally posted by Dunky View Post
              Ei ne saa merkkiliikkeessä käytettyä mittaristoa koodattia.
              Koodausta suurempi ongelma kaiketi löytää vikaantumisen syy. Jos niin on, että joku käräyttää mittarin, tulee varmasti halvemmaksi ensin tutkia kunnolla mahdollinen vian aihettaja..

              Homman tekee mielenkiintoiseksi, että käynnistyksen esto on kytköksessä mittariin. Aikaisemmin omistin 2006 vuosimallin TDI Passatin, jossa tuli ongelmaa sen kanssa. Yks kaunis päivä auto ei lähtenyt kaupan pihalta käyntiin, sitten tilattiin hinaajaa. Ei meinattu edes saada hinaajaan, sähköllä käsijarru, dsg-vaihteet lukossa. Sanottiin, että noin 1000€ kustantas, sanoin ei, saatiin pelaamaan ilmankin, ei korjattu ohjeen mukaan, varoitettiin että voi uusia.. Pelasi viikon, ei lähteny kotoo käyntiin, tilattiin hinaajaa, ei edelleenkään korjattu suoraan ohjeen mukaan, vaihdettiin boxia boxin perään, AUTO KAKSI KUUKAUTTA PAJALLA.. LASKU LÄHES 3000€. Auto vaihtu.. Tapauksesta jäi vähän samanlainen fiilis kuin tällä foorumilla vitsi "Naisen ja miehen erot öljynhuollosta"..
              Last edited by Rami72; 13-10-2010, 00:22.
              ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

              Comment

              • Rami72
                Bimmer Rookie
                • Oct 2010
                • 68
                • Kauhajoki

                #22
                Tuomio tuli, mittari uusiks. Kun VDO 110.008.735/051, käykö mikään muu esim. 021? Löytyykö mistään 051? BMW:n oma numero eri kuin ketjun ensimmäisessä vastaavassa tapuksessa. Tuo käynnistyksenesto ei ole kytkettynä mittariin eli siitä ei huolta.
                Last edited by Rami72; 13-10-2010, 16:12.
                ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Originally posted by Rami72 View Post
                  Tiedäkkös, minkä värinen kiesi oli kyseessä? Ettei vain olisi ollut sininen..
                  Ei ollut sininen.

                  Originally posted by Dunky View Post
                  Ei ne saa merkkiliikkeessä käytettyä mittaristoa koodattia.
                  Ja uudetkin taitaa tulla valmiiksi koodattuina.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #24
                    Originally posted by Rami72 View Post
                    Tuomio tuli, mittari uusiks. Kun VDO 110.008.735/051, käykö mikään muu esim. 021? Löytyykö mistään 051? BMW:n oma numero eri kuin ketjun ensimmäisessä vastaavassa tapuksessa. Tuo käynnistyksenesto ei ole kytkettynä mittariin eli siitä ei huolta.
                    Ei ole ajonesto ole mittariin kytköksissä missään e39 mallissa (tosin varsin pieni ongelma se olisi esimerkin audin tapauksessakin ollut). Tuossa on tuo pikkunäyttö, ei siis obc tekstinäyttöä, niin kaikki pikkunäytölliset mittarit kyllä käyvät, eri asia on saako merkkiliike niitä toimimaan, heillä kun ei valitettavasti ole käytetyn mittariston ohjelmointiin sopivia ohjelmistoja eikä todennäköisimmin useimmissa tapauksissa tietotaitoakaan. Uuden toki saavat tietysti toimimaan.
                    Myös satunnainen harrastajakoodaaja ei välttämättä saa mitätahansa pikkunäytöllistä käytettyä mittaristoa tuossa toimimaan. Jokatapauksessa mikätahansa pikkunäytöllinen on mahdollista saada tuossa toimimaan täysin oikein, täysin samoilla kilometreillä.
                    Toki mahdollinen vikaantumisen syy olisi hyvä ensiksi rajoittaa, auton nykyisestä viallisesta mittarista voisi helpoimmin löytyä johtolanka siihen mikä vian aiheuttaa.

                    Comment

                    • jartsa02
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 1131
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by Rami72 View Post
                      Tuomio tuli, mittari uusiks. Kun VDO 110.008.735/051, käykö mikään muu esim. 021? Löytyykö mistään 051? BMW:n oma numero eri kuin ketjun ensimmäisessä vastaavassa tapuksessa. Tuo käynnistyksenesto ei ole kytkettynä mittariin eli siitä ei huolta.
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Ei ole ajonesto ole mittariin kytköksissä missään e39 mallissa (tosin varsin pieni ongelma se olisi esimerkin audin tapauksessakin ollut). Tuossa on tuo pikkunäyttö, ei siis obc tekstinäyttöä, niin kaikki pikkunäytölliset mittarit kyllä käyvät, eri asia on saako merkkiliike niitä toimimaan, heillä kun ei valitettavasti ole käytetyn mittariston ohjelmointiin sopivia ohjelmistoja eikä todennäköisimmin useimmissa tapauksissa tietotaitoakaan. Uuden toki saavat tietysti toimimaan.
                      Myös satunnainen harrastajakoodaaja ei välttämättä saa mitätahansa pikkunäytöllistä käytettyä mittaristoa tuossa toimimaan. Jokatapauksessa mikätahansa pikkunäytöllinen on mahdollista saada tuossa toimimaan täysin oikein, täysin samoilla kilometreillä.
                      Toki mahdollinen vikaantumisen syy olisi hyvä ensiksi rajoittaa, auton nykyisestä viallisesta mittarista voisi helpoimmin löytyä johtolanka siihen mikä vian aiheuttaa.
                      Ei kaikki pikkunäytölliset kyllä pelaa tuossa esim. tuo mainittu 021 ei pelaa tuossa autossa, kun tuollaisesta vanhemmasta puuttuu kokonaan CAN-väylä mittarista.
                      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                      Comment

                      • Rami72
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2010
                        • 68
                        • Kauhajoki

                        #26
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        ..Tuossa on tuo pikkunäyttö, ei siis obc tekstinäyttöä, niin kaikki pikkunäytölliset mittarit kyllä käyvät, eri asia on saako merkkiliike niitä toimimaan, heillä kun ei valitettavasti ole käytetyn mittariston ohjelmointiin sopivia ohjelmistoja eikä todennäköisimmin useimmissa tapauksissa tietotaitoakaan. Uuden toki saavat tietysti toimimaan.
                        Myös satunnainen harrastajakoodaaja ei välttämättä saa mitätahansa pikkunäytöllistä käytettyä mittaristoa tuossa toimimaan. Jokatapauksessa mikätahansa pikkunäytöllinen on mahdollista saada tuossa toimimaan täysin oikein, täysin samoilla kilometreillä.
                        Toki mahdollinen vikaantumisen syy olisi hyvä ensiksi rajoittaa, auton nykyisestä viallisesta mittarista voisi helpoimmin löytyä johtolanka siihen mikä vian aiheuttaa.
                        Kysyin liikkeessä, voivatko asentaa ja koodata käytetyn. Vastaus oli, että voivat, kun vaan on suurinpiireiin samaikäisestä ja mallisesta autosta ottaen huomioon kilometrit.

                        Vikaantumisen syy itsenikin jäi vaivaamaan. Asentaja ei käyttänyt juurikaan tuon tutkimiseen aikaa, sanoi vain että mittariin viittaa vika ja kun tivasin syytä, sanoi että voinut mennä rikki auton apukäynnistyksessä tai jossain muussa remontissa, missä akun napaa ei ole irrotettu asianmukaisesti. Akku tuossa autossa on edellisen omistajan jäljiltä vaihdettu, mutta kaveria ei ollut rehellinen, että oisi tunnustanut vikaa olevan mittarissa. Turha siis siltä kysyä, toimiko se häntä edelliseltä kaverilta auton saatuaan.

                        Originally posted by jartsa02 View Post
                        Ei kaikki pikkunäytölliset kyllä pelaa tuossa esim. tuo mainittu 021 ei pelaa tuossa autossa, kun tuollaisesta vanhemmasta puuttuu kokonaan CAN-väylä mittarista.
                        Entäs 088? On vm. 2000 e39 528i mallisesta autosta ja näyttää samanlaiselta kuin 051.
                        Last edited by Rami72; 13-10-2010, 23:27.
                        ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

                        Comment

                        • jartsa02
                          BTCF Member
                          • Jun 2003
                          • 1131
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by Rami72 View Post
                          Kysyin liikkeessä, voivatko asentaa ja koodata käytetyn. Vastaus oli, että voivat, kun vaan on suurinpiireiin samaikäisestä ja mallisesta autosta ottaen huomioon kilometrit.



                          Entäs 088? On vuoden 2000 e39 528i mallisesta autosta.
                          Tuosta vastauksesta voisi päätellä, että ne ei oikeasti saa sitä mittaria koodattua täysin kohilleen; saavat sen koodattua toimimaan muuten oikein, mutta kilsat ja mittarin VIN-koodi jäävät vääriksi.

                          Tuosta 051:stä uudemmat kyllä käy siihen sitten, uudemmissa on kyllä kilometrien kohilleen saaminen hankalampaa .. tuo 051 ois varmaan kummiskin se paras, kun se on helppo mittari koodailla sinne paikalleen kilometrit mukaanlukien.
                          BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                          Comment

                          • Rami72
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2010
                            • 68
                            • Kauhajoki

                            #28
                            Originally posted by jartsa02 View Post
                            Tuosta vastauksesta voisi päätellä, että ne ei oikeasti saa sitä mittaria koodattua täysin kohilleen; saavat sen koodattua toimimaan muuten oikein, mutta kilsat ja mittarin VIN-koodi jäävät vääriksi.

                            Tuosta 051:stä uudemmat kyllä käy siihen sitten, uudemmissa on kyllä kilometrien kohilleen saaminen hankalampaa .. tuo 051 ois varmaan kummiskin se paras, kun se on helppo mittari koodailla sinne paikalleen kilometrit mukaanlukien.
                            Ongelma se, että ei löydy käytettyä 051:stä. 088 löytys. Eikö pysty kilometria muuttaa? Olis vähemmän ajettu, kaiketi "pyörähtäs" ylöspäin?
                            Last edited by Rami72; 13-10-2010, 23:40.
                            ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

                            Comment

                            • jartsa02
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 1131
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by Rami72 View Post
                              Ongelma se, että ei löydy käytettyä 051:stä. 088 löytys. Eikö pysty kilometria muuttaa? Olis vähemmän ajettu, kaiketi "pyörähtäs" ylöspäin?

                              Pystyy sen muuttamaan, se vaan voi olla hankalampaa uudemmissa; ylöspäin voi ajella sen jollain konstilla esim. joskus oon noita ajellut pöydällä signaali-geniksellä kohilleen, alaspäin saaminen taas voi vaatia mittariston purkamisen ja yhden piirin irroittamisen ja nollaamisen.
                              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                              Comment

                              • Dunky
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 4929
                                • Kotka

                                #30
                                Originally posted by jartsa02 View Post
                                Pystyy sen muuttamaan, se vaan voi olla hankalampaa uudemmissa; ylöspäin voi ajella sen jollain konstilla esim. joskus oon noita ajellut pöydällä signaali-geniksellä kohilleen, alaspäin saaminen taas voi vaatia mittariston purkamisen ja yhden piirin irroittamisen ja nollaamisen.
                                Tai sitten kolvaa sen uudesta mittarista sen lutikan hevon heppiin ja vanhasta siirtää oikealla koodauksella olevan sen tilalle
                                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎