Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ohjaustehostin vinoilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7397
    • Oulu

    #46
    Laitetaas oman auton pumppuproblematiikka tähän jatkoksi. Pientä vuotoa järjestelmässä on ollut jo pidempään, enkä silloin jaksanut tehdä muuta kuin lisätä CHF11S:ää ajoittain, aluksi riitti selvästi harvemmin kuin 1 kerta vuodessa.

    2012-2013 nestevuoto kai vähän lisääntyi ja työmatkalla sattui muuman kerran tilanne, jossa nopeasti oikealle käännyttäessä pumppu imaisi ilmaa, kun säiliössä ei ollut tarpeeksi öljyä. Tämä aiheutti varsinkin jyrkästi käännettäessä kuuluvan jurisevan äänen pumpusta. Ääni kuitenkin aina hävisi kun nestettä lisäsi saman päivän aikana.

    Jos oikein muistan niin 2013 keväällä myös huomasin auton alkaneen pitää 2000-3000 rpm tasakierroksilla ajettassa vähän sähkömoottorimaista vinkunaa. Ekana tuli laturi mieleen, mutta en tehnyt mitään kun ääni ei tuntunut pahenevan eikä sitä aina edes kuulunut. Tyhjäkäynnillä ääntä ei aluksi kuulunut. Tän vuoden kevääseen mennessä tuo ääni tuntui hiukan pahenneen, mutta vain vähän. Nyt se kuitenkin kuului myös tyhjäkäynnillä pelti auki ja erityisesti paikallaan kaasutelleessa. Sain myös pumpun haukkaamaan ilmaa säiliöstä taas pariin otteeseen, mutta öljyn lisäys korjasi tilanteen.

    Eilen vaihdatin autoon uuden laturin ja hihnojen kiristinrullat koska epäilys oli että tuo sähkömoottorimainen vinkuna voisi tulla sieltä. No eipä kai tullut koska tämä ääni pysyi ennallaan. Samalla vaihdatin myös tehostimen öljysäiliön koska putket näytti vuotavan siitä sen juuresta. Myös tehostimen öljyt vaihdettiin samalla. Nyt auto kuitenkin pitää tyhjäkäynnillä ja ajossa alle 1500 rpm koko ajan tasaista pumppujurinaa jota ei ollut ennen huoltoa. Isommilla kierroksilla ääntä ei huomaa, mutta 2000 rpm tuntumassa tuleva vinkuna kyllä kuuluu. Nesteen taso säiliössä oli minusta OK kun eilen hätäisesti vilkaisin. Ohjaustehostus toimii ja on aina toiminut minusta ihan normaalisti. Eli paikallaan aika raskas väätään kesärenkain, ajossa normaali.

    Kokeilenko säiliön ylitäyttöä vai tilaanko suosiolla käytetyn pumpun?
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1835
      • Kotona/Poissa

      #47
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      ...Kokeilenko säiliön ylitäyttöä vai tilaanko suosiolla käytetyn pumpun?
      Luulen ettei ylimääräinen öljy säiliössä juuri asiaa muuta, mutta on toki edullinen kokeilu, sen kun vaan. Sen ylimääräisen öljyn voi aina imeä pois jollain letkulla jos siitä ei tunnu olevan apua.

      Käytetyn pumpun sijaan yksi vaihtoehto voisi olla esim kuten itse tein. Hankin schmiedmanista tarvikepumpun hintaluokassa 160,-. kolmas vuosi alkaa, ja kilsoja tullut reilut 30000 km. no problem, toistaiseksi.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        #48
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        2012-2013 nestevuoto kai vähän lisääntyi ja työmatkalla sattui muuman kerran tilanne, jossa nopeasti oikealle käännyttäessä pumppu imaisi ilmaa, kun säiliössä ei ollut tarpeeksi öljyä. Tämä aiheutti varsinkin jyrkästi käännettäessä kuuluvan jurisevan äänen pumpusta. Ääni kuitenkin aina hävisi kun nestettä lisäsi saman päivän aikana.

        Jos oikein muistan niin 2013 keväällä myös huomasin auton alkaneen pitää 2000-3000 rpm tasakierroksilla ajettassa vähän sähkömoottorimaista vinkunaa. Ekana tuli laturi mieleen, mutta en tehnyt mitään kun ääni ei tuntunut pahenevan eikä sitä aina edes kuulunut. Tyhjäkäynnillä ääntä ei aluksi kuulunut. Tän vuoden kevääseen mennessä tuo ääni tuntui hiukan pahenneen, mutta vain vähän. Nyt se kuitenkin kuului myös tyhjäkäynnillä pelti auki ja erityisesti paikallaan kaasutelleessa.
        Mielenkiintoista. Mulla on parit kerrat tehnyt niin, että voimakkaasti kiihdyttäessä, usein juuri kääntymisen jälkeen on kuulunut jostain moottoritilasta hieman kohiseva tai hankaava ääni. Ensin mietin DISAa, mutta en ole vielä kerennyt sitä tarkistamaan. Toissapäivänä se kuulosti vähän siltä, että voisi sittenkin olla metallinenkin ääni, eikä muovinen kuten ensin arvelin. Vähän kuin olis jarruissa kiviä hankaamassa, mutta se ääni lakkaa heti, kun höllää kaasusta ja ajelee tasaisesti. Kuuluu siis vain voimakkaasti vedättäessä. Tehostajan pumpun akselilla oli selkeästi väljää kun oli hihna irti 2 vuotta sitten, vähän tihkuu nestettä ulos, mutta lisäilen ja pinta on aika normaali kyllä. Voisiko tuo piru sitten "haukata" ns. tyhjää, ettei saa nestettä kunnolla kääntymisen jälkeen? Mielestäni tuo ei kuitenkaan jurise sillai voimakkaasti, kun tuo tapahtuu.

        Muuttuuko sulla tuo vinkuminen kierrosten mukaan? Mulle tuli autoon vinkuva ääni, vähän laturimainen, sen jälkeen kun auto kävi merkkihuollossa huohotinrempassa. Kuuluu tyhjäkäynnillä ja kaikilla kierroksilla, muuttuu kierrosten mukaan. Mitälie tekivät sille ja olin sillo vasta auton ostanut, joten en osannut reagoida tilanteeseen. Purkivatko tehostajan nestesäiliön edestä pois, tai kaatuiko laturiin sitä nestettä tai mitälie, tai sitten tuo ääni oli autossa aina ja keskityin siihen vasta juuri kun hain auton takaisin huollosta?
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • iamasinner
          Bimmer Rookie
          • Apr 2014
          • 68
          • Got them two

          #49
          Originally posted by Havis View Post

          Käytetyn pumpun sijaan yksi vaihtoehto voisi olla esim kuten itse tein. Hankin schmiedmanista tarvikepumpun hintaluokassa 160,-. kolmas vuosi alkaa, ja kilsoja tullut reilut 30000 km. no problem, toistaiseksi.
          Samaa minäkin suosittelen, kolmas vuosi menossa ja itse voin suositella. Loistava tarvikeosa, vaikka ei ne yleensä olekkaan. Kilsoja 40t takana.
          sigpic

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7397
            • Oulu

            #50
            Originally posted by Havis View Post
            Käytetyn pumpun sijaan yksi vaihtoehto voisi olla esim kuten itse tein. Hankin schmiedmanista tarvikepumpun hintaluokassa 160,-. kolmas vuosi alkaa, ja kilsoja tullut reilut 30000 km. no problem, toistaiseksi.
            Tuon olisin voinut ostaa tähän hätään, mutta näytti olevan loppu. Kuvan pumpussa luki "Vaico autoparts", mikä ei mulle sano mitään. Pitäis olla lähdössä pian autolla reissuun niin ois ollut kiva saada pumppu edes peräkonttiin mukaan vaikka ei kerkeis sitä vaihdattaakaan.

            Merteil näytti myyvän ilmeisesti alkuperäistä vastaavaa LUK-pumppua, mutta hinta on tietysti vähän toisella tasolla: http://www.merteil.fi/verkkokauppa/c...view/4415/51/9
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7397
              • Oulu

              #51
              Originally posted by Bomb5 View Post
              Mielenkiintoista. Mulla on parit kerrat tehnyt niin, että voimakkaasti kiihdyttäessä, usein juuri kääntymisen jälkeen on kuulunut jostain moottoritilasta hieman kohiseva tai hankaava ääni. Ensin mietin DISAa, mutta en ole vielä kerennyt sitä tarkistamaan. Toissapäivänä se kuulosti vähän siltä, että voisi sittenkin olla metallinenkin ääni, eikä muovinen kuten ensin arvelin. Vähän kuin olis jarruissa kiviä hankaamassa, mutta se ääni lakkaa heti, kun höllää kaasusta ja ajelee tasaisesti.
              Tuon perusteella kuulostaa kyllä vähän erilaiselta kuin mun kuulema pumppuääni. Ilmaa haukattuaan pumppu on pitänyt sellaista jurinaa/ulinaa joka ei ole minusta mitenkään metallinen tai hankaava. Eikä kaasun löysääminen ole ole mulla siihen vaikuttanut mitään.

              Originally posted by Bomb5 View Post
              Muuttuuko sulla tuo vinkuminen kierrosten mukaan?
              Joo, kyllä se nyt muuttuu ihan selvästi. Ihmettelin vain sitä että aluksi en muka sitä paikallaan kaasutelleessa kuullut, mutta nyt se kuuluu ihan selvästi. En kai vain osannut kuunnella. Ajossa se on kuulostanut aina samanlaiselta aika vaimealta vinkunalta, vähän kuin joissain autoissa kuormitetun laturin ääni tai radiosta kuuluva moottorin kierrosten mukaan muuttuva häiriövinkuna.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #52
                Omaani ostin ebaysta ehjän käytetyn ~50e posteineen. Hyvin toimii.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7397
                  • Oulu

                  #53
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Omaani ostin ebaysta ehjän käytetyn ~50e posteineen. Hyvin toimii.
                  Tuo kuulostais hyvältä. Viikon päästä oli suunniteltu pitemmälle autolomalle lähtöä, tarttis vaan vielä keksiä uskaltaako tuolla ajaa muuataman tuhat km ja ehkä korjata reissun päällä, vai varaanko suosiolla lennot johonkin...

                  Tässä video missä kuuluu samanlainen pumppuääni kuin mullakin nyt huollon jälkeen:


                  Ihan näin paha tuo ei ainakaan vielä ole:
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 30-05-2014, 13:13.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14352
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Omaani ostin ebaysta ehjän käytetyn ~50e posteineen. Hyvin toimii.
                    Joo, mää oon selvinny alta 30e. Molemmat ollu myyjän mukaan alle 200tkm ajetusta ja hyvin ovat toimineet. Ostanut siis 528i:hin ja nykyseen 530d:hen pumput.

                    Smiidin pumput kun on korjattuja ei uusia.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #55
                      Originally posted by zener View Post
                      Joo, mää oon selvinny alta 30e. Molemmat ollu myyjän mukaan alle 200tkm ajetusta ja hyvin ovat toimineet. Ostanut siis 528i:hin ja nykyseen 530d:hen pumput.
                      Tuplavanos koneisen pumppu on eri kuin dieselin tai singlevanoksen. Silloin kun omaani ostin niin tuo ~47€ posteineen oli halvin minkä löysin.

                      Comment

                      • M3G3
                        Newbiemmer
                        • Jan 2015
                        • 4
                        • Oulu

                        #56
                        e39 ohjaus jumittaa!

                        Mikähän vikana autossa kun ohjaus meni ykskaks aivan järkyttävän jäykäksi, saa punoa ihan tosissaan olan takaa että käntyy ratti juuri mihinkään ja jäykempi kääntää oikealle, mutta myös jäykähkö vasemmalle, pumppu ei huuda tai pidä muutenkaan mitään erikoista ääntä rattia väännettäessä. Tehostinpumppu, öljyt, letkut ja säiliö vaihdettu myös hiljattain. Olisiko hammastanko syypäänä tähän vai mistä moinen yhtäkkinen ''jumiutuminen'' voi johtua? Autohan on e39 528i -96. Tarvis kiperästi tietoa asiasta että tietää mitä osia hommata tuo kotteroon. Alkaa jo pikkuhiljaa verenpaineet nousemaan tuon keksinnön kans

                        Comment

                        • Gedd
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 479
                          • Tampere

                          #57
                          Originally posted by M3G3 View Post
                          Mikähän vikana autossa kun ohjaus meni ykskaks aivan järkyttävän jäykäksi, saa punoa ihan tosissaan olan takaa että käntyy ratti juuri mihinkään ja jäykempi kääntää oikealle, mutta myös jäykähkö vasemmalle, pumppu ei huuda tai pidä muutenkaan mitään erikoista ääntä rattia väännettäessä. Tehostinpumppu, öljyt, letkut ja säiliö vaihdettu myös hiljattain. Olisiko hammastanko syypäänä tähän vai mistä moinen yhtäkkinen ''jumiutuminen'' voi johtua? Autohan on e39 528i -96. Tarvis kiperästi tietoa asiasta että tietää mitä osia hommata tuo kotteroon. Alkaa jo pikkuhiljaa verenpaineet nousemaan tuon keksinnön kans
                          Ensimmäisenä tulisi mieleen että pumppu ei pumppaa tai rättinivel hirttänyt oikein kunnolla kiinni.

                          Mun edellisessä 528 oli rättinivel kuivunut niin jumiin että ratti jäykistyi aina tietyssä asennossa klo 10 ja 14. Annoin sille kunnon vaseliinikylvyn niin johan taas luisti.

                          Comment

                          • ahistaa
                            Newbiemmer
                            • Feb 2011
                            • 27
                            • suomi

                            #58
                            Multa löytyisi ehjä pumppu 525d/530D 2000--> niin ja hammastankokin.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #59
                              Onko kokemusta erimerkkisistä pumpuista? Näyttää olevan aika monta erilaista tarjolla: TRW, Ruville, Remy, Vaico, Spidan ja tietty alkuperäinen LUK. Ruville on noista tarvikemerkeistä kallein, tiedä sitten miksi.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎