Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #76
    Originally posted by piltema View Post
    mites olette yleensä noitä irroittanut?
    (ihan hirveitä ei uskaltanut rempoa ettei hammastanko mee solmuun)
    Eikö lähtenyt kiintoavaimilla pyörimään noi sisemmät päät?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • piltema
      Newbiemmer
      • Oct 2013
      • 8
      • Lahti

      #77
      Originally posted by janke View Post
      Eikö lähtenyt kiintoavaimilla pyörimään noi sisemmät päät?
      ei lähtenyt, vaikka isolla avaimella väänsin.
      Vanhat:
      Bmw 528i -99. E39
      Bmw 523i -96. E39
      Bmw 320i -87. E30
      Bmw 316 -83. E21
      Sekä paaljon muita merkkejä..

      Comment

      • m5bimmeri
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 250
        • Suomi

        #78


        19.11 tilaus, 20.11 tilausvahvistus ja dhl:n seurantakoodi, 26.11 ovikello ja paketti kourassa. Koiranluita ja puslia ja säästöä pirusti. Todella nopeaa ja vaivatonta, ei voi kun suositella mikäli ei halua suosia kotimaista...
        Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

        Comment

        • konsales
          Newbiemmer
          • Aug 2013
          • 7
          • Tampere

          #79
          Ensimmäinen bmw alla, joten alustajumppailu ei ole vielä kovin tuttua. Mitäs ois syytä lähteä katsomaan tarkemmin ja vaihtamaan seuraavien oireiden perusteella? Oikeasta etunurkasta alkanut kuulumaan kolinaa terävissä montuissa hiljaa ajettaessa, erityisesti nyt kun on jäisiä epätasaisia muhkuroita risteyksissä, parkkipaikoilla jne. Kun nopeus alkaa olla 40-50km/h ja yli, niin kolinaa ei oikeastaan kuulu. Jarruttaessa ääniä ei kuulu, esim. kun jarruttaa liikennevaloihin, oli tie miten nimismiehen kiharalla tahansa, niin hiljaisesti rullaa. Tekis mieli ajaa kaupungissa koko ajan jarrulla laahaten.. Niin joo ja '96 528iA msport alustalla.

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #80
            Originally posted by konsales View Post
            Ensimmäinen bmw alla, joten alustajumppailu ei ole vielä kovin tuttua. Mitäs ois syytä lähteä katsomaan tarkemmin ja vaihtamaan seuraavien oireiden perusteella? Oikeasta etunurkasta alkanut kuulumaan kolinaa terävissä montuissa hiljaa ajettaessa, erityisesti nyt kun on jäisiä epätasaisia muhkuroita risteyksissä, parkkipaikoilla jne. Kun nopeus alkaa olla 40-50km/h ja yli, niin kolinaa ei oikeastaan kuulu. Jarruttaessa ääniä ei kuulu, esim. kun jarruttaa liikennevaloihin, oli tie miten nimismiehen kiharalla tahansa, niin hiljaisesti rullaa. Tekis mieli ajaa kaupungissa koko ajan jarrulla laahaten.. Niin joo ja '96 528iA msport alustalla.
            Tarkista eka että jarrusatula ei heilu ylimääräistä, onhan siinä se rautahäkkyrä tallessa mikä pitää satulan kiinni ulkoreunasta?
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #81
              Originally posted by konsales View Post
              Ensimmäinen bmw alla, joten alustajumppailu ei ole vielä kovin tuttua. Mitäs ois syytä lähteä katsomaan tarkemmin ja vaihtamaan seuraavien oireiden perusteella? Oikeasta etunurkasta alkanut kuulumaan kolinaa terävissä montuissa hiljaa ajettaessa, erityisesti nyt kun on jäisiä epätasaisia muhkuroita risteyksissä, parkkipaikoilla jne. Kun nopeus alkaa olla 40-50km/h ja yli, niin kolinaa ei oikeastaan kuulu. Jarruttaessa ääniä ei kuulu, esim. kun jarruttaa liikennevaloihin, oli tie miten nimismiehen kiharalla tahansa, niin hiljaisesti rullaa. Tekis mieli ajaa kaupungissa koko ajan jarrulla laahaten.. Niin joo ja '96 528iA msport alustalla.
              Koiranluu.

              Comment

              • Tome
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 548
                • Joensuu

                #82
                tai reaktiotangon pusla/pallonivel.

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1835
                  • Kotona/Poissa

                  #83
                  Originally posted by konsales View Post
                  Ensimmäinen bmw alla, joten alustajumppailu ei ole vielä kovin tuttua. Mitäs ois syytä lähteä katsomaan tarkemmin ja vaihtamaan seuraavien oireiden perusteella? Oikeasta etunurkasta alkanut kuulumaan kolinaa terävissä montuissa hiljaa ajettaessa, erityisesti nyt kun on jäisiä epätasaisia muhkuroita risteyksissä, parkkipaikoilla jne. Kun nopeus alkaa olla 40-50km/h ja yli, niin kolinaa ei oikeastaan kuulu. Jarruttaessa ääniä ei kuulu, esim. kun jarruttaa liikennevaloihin, oli tie miten nimismiehen kiharalla tahansa, niin hiljaisesti rullaa. Tekis mieli ajaa kaupungissa koko ajan jarrulla laahaten.. Niin joo ja '96 528iA msport alustalla.
                  Ei ainakaan kannata arvailemalla lähteä osia vaihtamaan, tulee turhan kalliiksi eikä vika välttämättä korjaannu ekalla eikä tokalla yrityksellä.

                  Ennenkuin tilaa uusia osia kannattaa koittaa saada auto nosturille, ottaa pohjamuovit pois ja tutkia mistä välys löytyy. Jos ei heti löydy niin ei auta kuin odottaa hiukan lisää josko se ajan myötä paljastaa itsensä paremmin.

                  Kolina voi kuulua yllätävistäkin kohdista. Omassa E39:ssä oli usean vuoden ajan juuri kuvaamasi kaltaista kevyttä 'jarrusatulahelinää' joka aina lakkasi jarrua painettaessa. Vika korjautui lopulta oikean reaktiotangon vaihdolla, kun sen pallonivel väljeni tarpeeksi ja paljastui tutkittaessa. Äänen perusteella en olisi kyllä osannut veikata palloniveltä äänen lähteeksi, sen verran kevyttä helinää se oli.
                  Last edited by Havis; 14-12-2013, 13:47.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #84
                    Originally posted by Havis View Post
                    Ei ainakaan kannata arvailemalla lähteä osia vaihtamaan, tulee turhan kalliiksi eikä vika välttämättä korjaannu ekalla eikä tokalla yrityksellä.

                    Ennenkuin tilaa uusia osia kannattaa koittaa saada auto nosturille, ottaa pohjamuovit pois ja tutkia mistä välys löytyy. Jos ei heti löydy niin ei auta kuin odottaa hiukan lisää josko se ajan myötä paljastaa itsensä paremmin.

                    Kolina voi kuulua yllätävistäkin kohdista. Omassa E39:ssä oli usean vuoden ajan juuri kuvaamasi kaltaista kevyttä 'jarrusatulahelinää' joka aina lakkasi jarrua painettaessa. Vika korjautui lopulta oikean reaktiotangon vaihdolla, kun sen pallonivel väljeni tarpeeksi ja paljastui tutkittaessa. Äänen perusteella en olisi kyllä osannut veikata palloniveltä äänen lähteeksi, sen verran kevyttä helinää se oli.
                    Juurikin näin. Vielä sen verran lisään, että katsastusasemalle voi mennä ja pyytää päästä vaikka siihen raskaskaluston vääntöpenkkiin (mikä lie oikealta nimeltä) niin siellä löytyy hyvinkin ainakin nivelien välykset ja puslien. Minä pääsin tuossa kesällä ilmatteeksi siihen penkkiin ja löytyihän takapäästä vaikka ja mitä välystä, mitä en ollut kangella onnistunut löytämään
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • luikas
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 644
                      • Oulu area

                      #85
                      Nostellaan vanhaa. Kolina kuskin penkin alta auton keskiosasta

                      Moro,

                      omituinen kolina / narina välittyy rungon läpi pohjan puolelta metalli metallia vasten - tyyppinen ääni. Ääni kuulostaa tulevan kuskin penkin ja kardaanitunnelin seudulta pohjan puolelta.

                      Pahimmillaan juuri liikkeelle lähdössä matalilla kierroksilla sekä 1-3 vaihteilla matalilla kierroksilla vedettäessä <2000rpm.

                      Tiedossa olevaa,
                      - lämpöpelti kardaanin päältä on haurastunut ja sitä on parsittu
                      - pakoputken keskituen kumet ovat loppu (pääepäilty!)
                      - kardaanin osat vaihdettu n. vuosi sitten, ei tuntuisi olevan siihen liittyvä
                      - kallistuksen vakaajien koripuslat on vaihdettu eteen ja taakse vastikään

                      Ideoita?:think
                      Last edited by luikas; 18-06-2017, 21:11.
                      Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                      Past:
                      F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                      F31 318d xdrive -14
                      F07 530d GT-11
                      E90 330xda LCI -09
                      E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                      E39 530d M-Sport -03
                      E39 530iA M-Sport -02
                      E39 528i -97
                      E30 320i -88

                      Comment

                      • Tuimasika
                        BTCF Member
                        • Jul 2015
                        • 103
                        • Helsinki

                        #86
                        Originally posted by luikas View Post
                        Moro,

                        omituinen kolina / narina välittyy rungon läpi pohjan puolelta metalli metallia vasten - tyyppinen ääni. Ääni kuulostaa tulevan kuskin penkin ja kardaanitunnelin seudulta pohjan puolelta.

                        Pahimmillaan juuri liikkeelle lähdössä matalilla kierroksilla sekä 1-3 vaihteilla matalilla kierroksilla vedettäessä <2000rpm.

                        Tiedossa olevaa,
                        - lämpöpelti kardaanin päältä on haurastunut ja sitä on parsittu
                        - pakoputken keskituen kumet ovat loppu (pääepäilty!)
                        - kardaanin osat vaihdettu n. vuosi sitten, ei tuntuisi olevan siihen liittyvä
                        - kallistuksen vakaajien koripuslat on vaihdettu eteen ja taakse vastikään

                        Ideoita?:think
                        Kevrin 530d:ssä piti tuollaista. Pakoputken keskituki oli ruostunut pahasti ja poti aika rajun kuuloista ääntä kumeitta osuessaan putkeen.

                        Napattiin nosturilla hetkeksi irti ja kokeiltiin pieni lenkki -> ääni hävisi. Asensi parin viikon päästä uuden keskituen.
                        I3 94Ah REX -16
                        F31 316d -13
                        Ex E90 318d -06
                        Ex E46 320iA Touring - 00
                        Ex E36 320 Coupé -93
                        Ex E36 318 Sedan -94
                        Ex E46 316 Sedan -00
                        Ex E36 325 Coupé -94
                        Ex E39 520 Touring -98
                        Ex E46 316 Compact -03

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1835
                          • Kotona/Poissa

                          #87
                          Originally posted by Tuimasika View Post
                          Kevrin 530d:ssä piti tuollaista. Pakoputken keskituki oli ruostunut pahasti ja poti aika rajun kuuloista ääntä kumeitta osuessaan putkeen.

                          Napattiin nosturilla hetkeksi irti ja kokeiltiin pieni lenkki -> ääni hävisi. Asensi parin viikon päästä uuden keskituen.
                          Dieselistä taitaa mennä monasti myös se pakosarjan ja putken välissä oleva jousto-osa. Tällaista muistelen joskus kuulleeni.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • luikas
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2004
                            • 644
                            • Oulu area

                            #88
                            Originally posted by Tuimasika View Post
                            Kevrin 530d:ssä piti tuollaista. Pakoputken keskituki oli ruostunut pahasti ja poti aika rajun kuuloista ääntä kumeitta osuessaan putkeen.

                            Napattiin nosturilla hetkeksi irti ja kokeiltiin pieni lenkki -> ääni hävisi. Asensi parin viikon päästä uuden keskituen.
                            Pakoputken keskiosan tukikumet ja takapöntön kannatinkumet vaihdettu ja kolinat loppu
                            Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                            Past:
                            F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                            F31 318d xdrive -14
                            F07 530d GT-11
                            E90 330xda LCI -09
                            E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                            E39 530d M-Sport -03
                            E39 530iA M-Sport -02
                            E39 528i -97
                            E30 320i -88

                            Comment

                            • luikas
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 644
                              • Oulu area

                              #89
                              Originally posted by Havis View Post
                              Dieselistä taitaa mennä monasti myös se pakosarjan ja putken välissä oleva jousto-osa. Tällaista muistelen joskus kuulleeni.
                              Ne jousto-osat eli "haitariputket" oli vaihdettu jo vuosia sitten Bilteman osilla ja vielä kunnossa
                              Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                              Past:
                              F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                              F31 318d xdrive -14
                              F07 530d GT-11
                              E90 330xda LCI -09
                              E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                              E39 530d M-Sport -03
                              E39 530iA M-Sport -02
                              E39 528i -97
                              E30 320i -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎