Originally posted by piltema
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 kolina
Collapse
X
-
Ensimmäinen bmw alla, joten alustajumppailu ei ole vielä kovin tuttua. Mitäs ois syytä lähteä katsomaan tarkemmin ja vaihtamaan seuraavien oireiden perusteella? Oikeasta etunurkasta alkanut kuulumaan kolinaa terävissä montuissa hiljaa ajettaessa, erityisesti nyt kun on jäisiä epätasaisia muhkuroita risteyksissä, parkkipaikoilla jne. Kun nopeus alkaa olla 40-50km/h ja yli, niin kolinaa ei oikeastaan kuulu. Jarruttaessa ääniä ei kuulu, esim. kun jarruttaa liikennevaloihin, oli tie miten nimismiehen kiharalla tahansa, niin hiljaisesti rullaa. Tekis mieli ajaa kaupungissa koko ajan jarrulla laahaten.. Niin joo ja '96 528iA msport alustalla.
Comment
-
-
Originally posted by konsales View PostEnsimmäinen bmw alla, joten alustajumppailu ei ole vielä kovin tuttua. Mitäs ois syytä lähteä katsomaan tarkemmin ja vaihtamaan seuraavien oireiden perusteella? Oikeasta etunurkasta alkanut kuulumaan kolinaa terävissä montuissa hiljaa ajettaessa, erityisesti nyt kun on jäisiä epätasaisia muhkuroita risteyksissä, parkkipaikoilla jne. Kun nopeus alkaa olla 40-50km/h ja yli, niin kolinaa ei oikeastaan kuulu. Jarruttaessa ääniä ei kuulu, esim. kun jarruttaa liikennevaloihin, oli tie miten nimismiehen kiharalla tahansa, niin hiljaisesti rullaa. Tekis mieli ajaa kaupungissa koko ajan jarrulla laahaten.. Niin joo ja '96 528iA msport alustalla.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by konsales View PostEnsimmäinen bmw alla, joten alustajumppailu ei ole vielä kovin tuttua. Mitäs ois syytä lähteä katsomaan tarkemmin ja vaihtamaan seuraavien oireiden perusteella? Oikeasta etunurkasta alkanut kuulumaan kolinaa terävissä montuissa hiljaa ajettaessa, erityisesti nyt kun on jäisiä epätasaisia muhkuroita risteyksissä, parkkipaikoilla jne. Kun nopeus alkaa olla 40-50km/h ja yli, niin kolinaa ei oikeastaan kuulu. Jarruttaessa ääniä ei kuulu, esim. kun jarruttaa liikennevaloihin, oli tie miten nimismiehen kiharalla tahansa, niin hiljaisesti rullaa. Tekis mieli ajaa kaupungissa koko ajan jarrulla laahaten.. Niin joo ja '96 528iA msport alustalla.
Comment
-
-
Originally posted by konsales View PostEnsimmäinen bmw alla, joten alustajumppailu ei ole vielä kovin tuttua. Mitäs ois syytä lähteä katsomaan tarkemmin ja vaihtamaan seuraavien oireiden perusteella? Oikeasta etunurkasta alkanut kuulumaan kolinaa terävissä montuissa hiljaa ajettaessa, erityisesti nyt kun on jäisiä epätasaisia muhkuroita risteyksissä, parkkipaikoilla jne. Kun nopeus alkaa olla 40-50km/h ja yli, niin kolinaa ei oikeastaan kuulu. Jarruttaessa ääniä ei kuulu, esim. kun jarruttaa liikennevaloihin, oli tie miten nimismiehen kiharalla tahansa, niin hiljaisesti rullaa. Tekis mieli ajaa kaupungissa koko ajan jarrulla laahaten.. Niin joo ja '96 528iA msport alustalla.
Ennenkuin tilaa uusia osia kannattaa koittaa saada auto nosturille, ottaa pohjamuovit pois ja tutkia mistä välys löytyy. Jos ei heti löydy niin ei auta kuin odottaa hiukan lisää josko se ajan myötä paljastaa itsensä paremmin.
Kolina voi kuulua yllätävistäkin kohdista. Omassa E39:ssä oli usean vuoden ajan juuri kuvaamasi kaltaista kevyttä 'jarrusatulahelinää' joka aina lakkasi jarrua painettaessa. Vika korjautui lopulta oikean reaktiotangon vaihdolla, kun sen pallonivel väljeni tarpeeksi ja paljastui tutkittaessa. Äänen perusteella en olisi kyllä osannut veikata palloniveltä äänen lähteeksi, sen verran kevyttä helinää se oli.Last edited by Havis; 14-12-2013, 13:47."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostEi ainakaan kannata arvailemalla lähteä osia vaihtamaan, tulee turhan kalliiksi eikä vika välttämättä korjaannu ekalla eikä tokalla yrityksellä.
Ennenkuin tilaa uusia osia kannattaa koittaa saada auto nosturille, ottaa pohjamuovit pois ja tutkia mistä välys löytyy. Jos ei heti löydy niin ei auta kuin odottaa hiukan lisää josko se ajan myötä paljastaa itsensä paremmin.
Kolina voi kuulua yllätävistäkin kohdista. Omassa E39:ssä oli usean vuoden ajan juuri kuvaamasi kaltaista kevyttä 'jarrusatulahelinää' joka aina lakkasi jarrua painettaessa. Vika korjautui lopulta oikean reaktiotangon vaihdolla, kun sen pallonivel väljeni tarpeeksi ja paljastui tutkittaessa. Äänen perusteella en olisi kyllä osannut veikata palloniveltä äänen lähteeksi, sen verran kevyttä helinää se oli.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Nostellaan vanhaa. Kolina kuskin penkin alta auton keskiosasta
Moro,
omituinen kolina / narina välittyy rungon läpi pohjan puolelta metalli metallia vasten - tyyppinen ääni. Ääni kuulostaa tulevan kuskin penkin ja kardaanitunnelin seudulta pohjan puolelta.
Pahimmillaan juuri liikkeelle lähdössä matalilla kierroksilla sekä 1-3 vaihteilla matalilla kierroksilla vedettäessä <2000rpm.
Tiedossa olevaa,
- lämpöpelti kardaanin päältä on haurastunut ja sitä on parsittu
- pakoputken keskituen kumet ovat loppu (pääepäilty!)
- kardaanin osat vaihdettu n. vuosi sitten, ei tuntuisi olevan siihen liittyvä
- kallistuksen vakaajien koripuslat on vaihdettu eteen ja taakse vastikään
Ideoita?:thinkLast edited by luikas; 18-06-2017, 21:11.Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
Past:
F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
F31 318d xdrive -14
F07 530d GT-11
E90 330xda LCI -09
E70 X5 3,0sd M-Sport -07
E39 530d M-Sport -03
E39 530iA M-Sport -02
E39 528i -97
E30 320i -88
Comment
-
-
Originally posted by luikas View PostMoro,
omituinen kolina / narina välittyy rungon läpi pohjan puolelta metalli metallia vasten - tyyppinen ääni. Ääni kuulostaa tulevan kuskin penkin ja kardaanitunnelin seudulta pohjan puolelta.
Pahimmillaan juuri liikkeelle lähdössä matalilla kierroksilla sekä 1-3 vaihteilla matalilla kierroksilla vedettäessä <2000rpm.
Tiedossa olevaa,
- lämpöpelti kardaanin päältä on haurastunut ja sitä on parsittu
- pakoputken keskituen kumet ovat loppu (pääepäilty!)
- kardaanin osat vaihdettu n. vuosi sitten, ei tuntuisi olevan siihen liittyvä
- kallistuksen vakaajien koripuslat on vaihdettu eteen ja taakse vastikään
Ideoita?:think
Napattiin nosturilla hetkeksi irti ja kokeiltiin pieni lenkki -> ääni hävisi. Asensi parin viikon päästä uuden keskituen.I3 94Ah REX -16
F31 316d -13
Ex E90 318d -06
Ex E46 320iA Touring - 00
Ex E36 320 Coupé -93
Ex E36 318 Sedan -94
Ex E46 316 Sedan -00
Ex E36 325 Coupé -94
Ex E39 520 Touring -98
Ex E46 316 Compact -03
Comment
-
-
Originally posted by Tuimasika View PostKevrin 530d:ssä piti tuollaista. Pakoputken keskituki oli ruostunut pahasti ja poti aika rajun kuuloista ääntä kumeitta osuessaan putkeen.
Napattiin nosturilla hetkeksi irti ja kokeiltiin pieni lenkki -> ääni hävisi. Asensi parin viikon päästä uuden keskituen."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Tuimasika View PostKevrin 530d:ssä piti tuollaista. Pakoputken keskituki oli ruostunut pahasti ja poti aika rajun kuuloista ääntä kumeitta osuessaan putkeen.
Napattiin nosturilla hetkeksi irti ja kokeiltiin pieni lenkki -> ääni hävisi. Asensi parin viikon päästä uuden keskituen.Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
Past:
F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
F31 318d xdrive -14
F07 530d GT-11
E90 330xda LCI -09
E70 X5 3,0sd M-Sport -07
E39 530d M-Sport -03
E39 530iA M-Sport -02
E39 528i -97
E30 320i -88
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostDieselistä taitaa mennä monasti myös se pakosarjan ja putken välissä oleva jousto-osa. Tällaista muistelen joskus kuulleeni.Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
Past:
F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
F31 318d xdrive -14
F07 530d GT-11
E90 330xda LCI -09
E70 X5 3,0sd M-Sport -07
E39 530d M-Sport -03
E39 530iA M-Sport -02
E39 528i -97
E30 320i -88
Comment
-
Comment