Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 d tyhjäkäynnin 'rynkytys'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppae39
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 1590
    • Vähäkyrö

    #16
    Mulla tuli tällasta rynkytystä joku viikko auton oston jälkeen. Tilasin uuden johtosarjan suuttimille, mutta rynkytys ehti loppua ennen kuin sain johtosarjan vaihdettua. Jäljelle jäi sitten enää vakkari päällä nykiminen ylämäissä. Sekin hiipui ajamalla ja lopuks kun otin akkukengän irti 30min, niin loppui kaikki. Nyt sitten parin kk jälkeen rynkytys on palannut. Rynkytys on samanlaista, kuin aiemminkin. Ei tapahdu aina ja ei ole väliä onko lämmin tai kylmä kone. Jos on useampi pysähdys matkalla, niin joskus rynkyttää, joskus ei.

    Comment

    • Mad_Mike
      BTCF Member
      • Apr 2009
      • 177
      • Oulun seutu

      #17
      rynkytys

      mulla oli kans tota rynkytystä varsinki kylmälläkoneella tyhjäkäynnillä mut ei aina esiintyny. tarkastettiin koneella nuo suutin arvot ja 1 ei menny enää spekseihin ja toinenki oli siinä rajamailla. nyt on molemmat suuttimet vaihdettu ja rynkytys loppunut. autolla ajettu 176tkm.
      530XD LCI M-Sport

      ex E39 530iA M-Sport
      ex E39 530dAT

      Comment

      • Samppae39
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 1590
        • Vähäkyrö

        #18
        Käytin potilasta testerissä ja tietenki pelas moitteetta, eikä tyhjäkäynti ravistanu. Luettiin suuttimien korjausarvot ja ne oli seuraavat:
        1: -1.8
        5: -0.5
        3: +2.3
        6: -0.6
        2: -1.1
        4: +1

        Voisko tuo 3. pytyn suutin aiheuttaa ton vian, ku on eniten erillään muista?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9142
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Samppae39 View Post
          Käytin potilasta testerissä ja tietenki pelas moitteetta, eikä tyhjäkäynti ravistanu. Luettiin suuttimien korjausarvot ja ne oli seuraavat:
          1: -1.8
          5: -0.5
          3: +2.3
          6: -0.6
          2: -1.1
          4: +1

          Voisko tuo 3. pytyn suutin aiheuttaa ton vian, ku on eniten erillään muista?
          BCF:llä tästä jo tarinoitukin.

          +2.3 ei vielä aiheuta oireita, mutta alkaa olla selvästi normaalista poikkeava. Jos korjausarvo käy reilusti plussalla (>+6), siitä pitäisi jää vikakoodikin "Smooth running control". Ruiskutusmäärien hienosäätöä (korjausarvot) ei enää käytetä >1500 RPM. Testaa nyt vielä se rail-paineanturin liitin irrotettuna.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Samppae39
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 1590
            • Vähäkyrö

            #20
            No pitääpä koittaa se liitin irti vielä, kunhan vika tulis takaisin. On ollu ihan oireeton nyt ton testerissä käynnin jälkeen...

            Comment

            • Exami
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 986
              • Hyvinkää, Tuusula

              #21
              E39:sin kohdalla ainekin 2. suutin kokee kaikkein "kovinta" ... muistaakseni sille on lyhyin paineputki taikka painejärjestyksessä ensimmäisenä.. jokin vastaava.. siitä on juttua ollu enempiki.. en tiedä mistä johtuu mutta M57:kan kohdalla myös 2. suuttimen johdoissakin vikaa?

              niin ja kaikille nyt vinkkinä.. keväiseen aikaan (miksei useamminki) niin suuttimien puhdistusainetta tankkiin.. vähentää ongelmia
              sigpic
              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #22
                Originally posted by Exami View Post
                niin ja kaikille nyt vinkkinä.. keväiseen aikaan (miksei useamminki) niin suuttimien puhdistusainetta tankkiin.. vähentää ongelmia
                Mitä olet käyttänyt? Fortea? Mitenköhän Redlinen vastaava litku toimii?
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • cba
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 3464
                  • Ylivieska

                  #23
                  Originally posted by Thuppu View Post
                  Mitä olet käyttänyt? Fortea? Mitenköhän Redlinen vastaava litku toimii?
                  Meillä alkoi kans 530d rynkyttää tyhjäkäynnillä. Oire alkoi pitkällä kesälomareissulla, ja on pahinta kylmällä koneella. Tuntuu että nytkäys ei tunnu joka koneen kierroksella, vaan reilun sekunnin välein tulee kaksi nykäystä:think

                  Ensin kävin suuttimien ja rail-paineen anturin liitokset läpi. Parin suuttimen liittimissä oli selvästi likaa, mutta niiden putsaus ei vaikuttanut asiaan.
                  No hurautin sitten testimielessä eilen kaksi purkkia forten diesel -putsauslitkua tankkiin, jossa oli noin 30 litraa riiseliä. Ajelin litkujen kera illalla parikymmentä kilsaa ja nyt aamulla emäntä sanoi, että kone oli käynyt moitteettomasti ensimmäistä kertaa vian ilmenemisen jälkeen

                  Pitää nyt kuitenkin testata vielä ja ajella litku loppuun, mutta jotenkin tuntuu että putsausaineen lisäyksellä joku taika oli? Onko muilla vastaavia kokemuksia?

                  Comment

                  • Arnolds
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3311
                    • Kajjjaani

                    #24
                    Originally posted by cba View Post
                    Meillä alkoi kans 530d rynkyttää tyhjäkäynnillä. Oire alkoi pitkällä kesälomareissulla, ja on pahinta kylmällä koneella. Tuntuu että nytkäys ei tunnu joka koneen kierroksella, vaan reilun sekunnin välein tulee kaksi nykäystä:think

                    Ensin kävin suuttimien ja rail-paineen anturin liitokset läpi. Parin suuttimen liittimissä oli selvästi likaa, mutta niiden putsaus ei vaikuttanut asiaan.
                    No hurautin sitten testimielessä eilen kaksi purkkia forten diesel -putsauslitkua tankkiin, jossa oli noin 30 litraa riiseliä. Ajelin litkujen kera illalla parikymmentä kilsaa ja nyt aamulla emäntä sanoi, että kone oli käynyt moitteettomasti ensimmäistä kertaa vian ilmenemisen jälkeen

                    Pitää nyt kuitenkin testata vielä ja ajella litku loppuun, mutta jotenkin tuntuu että putsausaineen lisäyksellä joku taika oli? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
                    Suuttimet oireilee, käytä piuhan päässä varmuuuden vuoksi ja lue suuttimien korjausarvot. Forte saataa auttaa mutta voi olla vai tilapäistä.
                    F26 xDrive20d TwinPower

                    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                    Comment

                    • Samppae39
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 1590
                      • Vähäkyrö

                      #25
                      Mulla on tehny samaa ja korjausarvojen perusteella kolmos suuttimessa vika. Ostin käytetyn toimivaksi testatun suuttimen ja vaihdoin sen. Suutinarvoihin ei kyllä tullu mitään muutosta(?), mutta ihan niinku olis tyhjäkäynti hiukka sievempi.

                      Sitä en vaan tosin ymmärrä, että miten ne arvot ei muuttunu suuttimen vaihdossa. Muilla pytyillä 0-0,6 kieppeillä, kolmosella edelleen -3,3 ja 5. pytyssä +1,5 hujakoilla. Vanha suutin kävi päivästä riippuen parhaimmillaan -8,8 lukemissa.

                      aikä nyt sitte näyttää tuleeko rytkytys takaisin.

                      Comment

                      • eki_boomer
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 223
                        • Klaukkala

                        #26
                        Itsellä alkois kans olemaan jonkinlaista heiluntaa tyhjäkäynnillä, kävin luettumassa noi arvot:

                        1. 0,8
                        2. 1,3
                        3. -3,1
                        6. 2.2
                        2. 0,3
                        4. -2.1

                        Sitten kokeilin erään dieselvelhon suosituksesta lisätä 2,5dl 2-Tahti öljyä tankilliseen dieseliä. 450km ajon jälkeen mitattiin arvot uudelleen.

                        1. -0,3
                        5. 0,5
                        3. -1,4
                        6. 1,3
                        2. -0,2
                        4. -0,6

                        Tuon 2T öljyn käytöstä commonrail koneissa on aika monta mielipidettä, mutta ainakin tähän "ongelmaan" se tuntui auttavan. Ja tyhjäkäynnissäkin huomaa ihan selkeän eron korvallakin, nyt on paljon tasaisempi.
                        F31 moped edition...

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #27
                          Originally posted by eki_boomer View Post
                          Itsellä alkois kans olemaan jonkinlaista heiluntaa tyhjäkäynnillä, kävin luettumassa noi arvot:

                          1. 0,8
                          2. 1,3
                          3. -3,1
                          6. 2.2
                          2. 0,3
                          4. -2.1

                          Sitten kokeilin erään dieselvelhon suosituksesta lisätä 2,5dl 2-Tahti öljyä tankilliseen dieseliä. 450km ajon jälkeen mitattiin arvot uudelleen.

                          1. -0,3
                          5. 0,5
                          3. -1,4
                          6. 1,3
                          2. -0,2
                          4. -0,6

                          Tuon 2T öljyn käytöstä commonrail koneissa on aika monta mielipidettä, mutta ainakin tähän "ongelmaan" se tuntui auttavan. Ja tyhjäkäynnissäkin huomaa ihan selkeän eron korvallakin, nyt on paljon tasaisempi.
                          Kyllä tuossa varmasti perää on. Nyky löpöt taitaa olla jo niin kuivaa ainetta ettei paljon voiteluominaisuuksia enää ole...
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Samppae39
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 1590
                            • Vähäkyrö

                            #28
                            Pitääpä lirauttaa omaanki tuota öljyä. Tiedä vaikka vaihdoin suuttimen turhaan...

                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              #29
                              Eikös tuo suuttimien korjausarvot mitata siten, että siinä verrataan kahta eri suutinta eli jos 3. suuttimessa arvot korkealla niin ei se välttämättä ole juuri tuo suutin! Näin ainakin mersulla ja sitikalla...

                              Itse olen käyttänyt n.30tkm välein Forten diesel fuel cleaneria ja ajanut nyt 100tkm itse kun lasissa 240tkm ja ei ongelmia suuttimissa, vielä.. Liekö vaikutusta kun on suomiauto...
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              • Tojopa
                                BTCF Member
                                • Mar 2004
                                • 1592
                                • Kuopio

                                #30
                                Tuo 2-T-öljyhän on jo vanha kikka, mutta miten mahtaa olla sen turvallisuus näissä nykydieseleissä? Ehkä joku foorumin diesel-guru osaisi valaista asiaa? Maalaisjärjellä ajateltuna siitä tuskin on mitään haittaa, ainakaan sen enempää mitä näistä kaupallisista puhdistusaineistakaan, kuten Forte.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎