Ongelmana on, että lämmityslaite ei puhalla kuin viileää. Tutkittuani asiaa totesin, että lämminvesikierto jää vesiventtiiliin sekä kiertovesipumppusysteemiin, joka sijaitsee vasemman puolen raitisilmakopan alla sisälokarin sisäpuolella. Järjestelmässä on siis 4 vesiventtiiliä, ylemmät moottoritilassa, jotka toimivat lämpötilaohjauksen mukaan. Mikä ohjaa alempia vesiventtiileitä, jotka ovat pumpun yhteydessä sekä kiertopumppua ja onko pumpulle sulaketta ja relettä, koska pumpulle ei tule virtaa? Ovatko kyseiset venttiilit jännitesäätöiset? Konehuoneessa olevat venttiilit ovat käsittääkseni tyyppiä on/off. kiertopumppu oli paskaa täynnä. Putsauksen jälkeen siitä tuli toimiva, mutta ohjausvirta puuttuu. Onko paneelissa vika? Ilmastointi on automaattinen ja auto on mallia 523, vuosimallia-97. Lämmön tulo kabiiniin parani, kun ohitin koko venttiili/pumppusysteemin ja jätin käyttöön ylemmät venttiilit. Moottorin lämmöt on normaalissa ja jäähdytysjärjestelmä ilmattu huolella. Merkkihuollossakaan ei maininneet mitään kiertopumpun olemassaolosta, kun sanoin vuosimallin. Itekkin kuvittelin sen puuttuvan, kun ei löytynnä konehuoneesta. ELÄMÄ ON .... BMW!
E39 Lämminvesikiertomysteeriö
Collapse
X
-
Koitetaanpa selventää... Moottoritilassa ovat normaalit vesiventtiilit/venttiili ja mahdollinen sähköinen kiertovesipumppu samassa hässäkässä. Jos pyöräkotelosta löytyy vesiventtiilit ja pumppu, ne ovat lämpövaraajan (latent heat accumulator) käytössä. Tiedä sitten, onko tuossa lämpövaraajan toiminnassa jotain ongelmaa. Jännite kiertovesipumpuille tulee tarpeen mukaan suoraan A/C-ohjainyksiköltä.
Jos moottorin lämmöt nousevat normaalisti ja pysyvät ojennuksessa, termostaatti lienee kunnossa. Mitenkäs mekaanisen vesipumpun toiminta? Testaapa myös tuleeko normaaleille vesiventtiileille lämpöä ja kulkeeko lämpö venttiileiltä kennoille. Joskus nuo magneettiventtiilit jumittavat, voivat koputtelullakin herkistyä.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
-
-
Originally posted by Clavurion View PostKoitetaanpa selventää... Moottoritilassa ovat normaalit vesiventtiilit/venttiili ja mahdollinen sähköinen kiertovesipumppu samassa hässäkässä. Jos pyöräkotelosta löytyy vesiventtiilit ja pumppu, ne ovat lämpövaraajan (latent heat accumulator) käytössä. Tiedä sitten, onko tuossa lämpövaraajan toiminnassa jotain ongelmaa. Jännite kiertovesipumpuille tulee tarpeen mukaan suoraan A/C-ohjainyksiköltä.
Jos moottorin lämmöt nousevat normaalisti ja pysyvät ojennuksessa, termostaatti lienee kunnossa. Mitenkäs mekaanisen vesipumpun toiminta? Testaapa myös tuleeko normaaleille vesiventtiileille lämpöä ja kulkeeko lämpö venttiileiltä kennoille. Joskus nuo magneettiventtiilit jumittavat, voivat koputtelullakin herkistyä.
Comment
-
-
Lämpövaraaja on tietääkseni ollut lisävaruste. Suolaliuospönttö löytyy maton alta apukuskin jalkatilasta. Lämpövaraaja (kierto) toimii automaattisesti A/C-yksikön ohjaamana.
Lämpövaraajan nestekierto on vähintäänkin mielenkiintoinen (RealOEM).
WDS:stä poimittu lämpövaraajan ohjauksen toiminta:
Latent heat accumulator
The latent heat accumulator (LWS) enables rapid heating of the vehicle interior and engine with the aid of a special heat accumulator and a larger auxiliary water pump.
It starts operation automatically as of ignition lock position 1 and is charged with the cooling water heated by the engine. The valves are activated dependent on the following conditions:
Operating conditions of the LWS
· Latent heat accumulator switched off
The latent heat accumulator is switched off if interior heating is not required or the engine temperature is < 45o C and the LWS temperature is < 30o C. The changeover valve is open (at zero current), the shut-off valve is closed (power applied).
· Interior heating with engine:
The interior is heated by the engine if the engine is switched off, the engine temperature is > 45 o C and the water valve timing > 0%. The changeover valve is open (at zero current), the shut-off valve is closed (power applied).
The interior is heated by the engine when the engine is running and the LWS temperature is less than the engine temperature and this is less than 70 o C. The changeover valve is open (at zero current), the shut-off valve is closed (power applied).
· Interior heating with latent heat accumulator:
The interior is heated by the latent heat accumulator if the LWS temperature is > 30 o C, the engine temperature < 45 o C and the water valve timing > 0%. The changeover valve and the shut-off valve are closed (power applied to both).
· Engine heating with latent heat accumulator:
The engine is heated by the latent heat accumulator if the LWS temperature is > 30 o C, the engine temperature less than the LWS temperature and the water valve timing = 0%. The changeover valve and the shut-off valve are open (both at zero current).
· Latent heat accumulator heating with engine:
The latent heat accumulator is heated by the engine if the engine temperature is > 70 o C, the LWS temperature is less than the engine temperature and the water valve timing = 0%. The changeover valve and the shut-off valve are open (both at zero current).
If the water valve clock cycle time is > 0%, the changeover valve is open (at zero current) and the shut-off valve is closed (power applied).
The auxiliary water pump is switched on during operation of the latent heat accumulator when
· Ignition lock position 0 (independent ventilation/residual heat mode), 1 or 2 and water valve timing,left or right > 0%
· LWS heating active
The auxiliary water pump is switched off during operation of the latent heat accumulator when
· Ignition lock position 0
· Water valve timing left or right = 0%
· TemperatureLWS > 85 o C
Tarkista molempien venttiilien toiminta (changeover ja shut-off). Kiertovesipumpun pitäisi ymmärtääkseni toimia virtojen kytkemisen jälkeen, jännite A/C-yksikön nastasta 9.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Nostetaas tätä. Onko kellään tätä kyseisttä systeemiä ja onko toiminut? Onko kukaan saanut tuosta Latent heat accumulatorista mitään hyötyä irti? Itse tykkään siitä siinä mielessä, että jos talvella tulee myöhään kotiin ja aamulla lähtee töihin, niin lämmintä pukkaa heti suuttimista! Lämminvesi pysyy lämpöisenä minulla ehkä max.8h. Riippuu tietysti pakkasestakin.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Lämpötilatunnistin löytyy suoraan lämpövaraajalta. KLIK
Tuossa siitä anturista speksejä. KLIK
Anturin vastuksen mittaaminen voi onnistua helpommin IHKA:n liittimeltä X18153, pinnit 4 (harm./kelt.) ja 5 (harm./valk.). Toki sen lämpöakun lämpötilaa ei tiedä varmuudella, mutta saa siitä nyt mitaten käsityksen, onko vastuksen arvo oikealla hehtaarilla.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostLämpötilatunnistin löytyy suoraan lämpövaraajalta. KLIK
Tuossa siitä anturista speksejä. KLIK
Anturin vastuksen mittaaminen voi onnistua helpommin IHKA:n liittimeltä X18153, pinnit 4 (harm./kelt.) ja 5 (harm./valk.). Toki sen lämpöakun lämpötilaa ei tiedä varmuudella, mutta saa siitä nyt mitaten käsityksen, onko vastuksen arvo oikealla hehtaarilla.Raleomista löysinkin tuon anturin, mutta anturin paikka jäi epäselväksi niistä kuvista.
Täytyy tsekata noi vastukset ja kontaktit.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Lainaampa topickia omaan ongelmaan. Kohteena sigun E39 525d manuaalisella ilmastoinnilla. Ongelmana on, kun autolla ajetaan matkaa maanntienopeutta niin lämmitin puhaltaa käytännössä aina liian kuumaa. Kun lämmönsäätöä pienentää 18 asteen tuntumaan niin lopulta lämmitys laite pääsee kartalle, mutta hetkenpäästä lämmöntulo loppuu ja kohta auto meneekin taas kylmäksi. Kun lämpöä säätää yhden tai kaksi naksua suuremmalle niin lämpöä alkaa taas tulla ja kohta onkin taas liian lämmintä.
Avasin tänään vesiventtiilin, mutta se oli puhdas, kara liikkui vapaasti ja tiivisteet näyttivät ehjiltä.Seikka johon kiinnitin huomiota oli, että vesiventtiilissä oli vähän vettä myös väärällä puolella venttiiliä.
Mistähän vikaa pitäisi etsiä seuraavaksi? Voisiko vika olla väljäksi kuluneessa vesiventtiilissä tai auton varsinaisessa vesipumpussa, ilmastoinni paneelissa tai jossain anturissa? Vikakoodeja autosta myöskään tule. En millään jaksa uskoa, että e39 lämmityslaite on kuuluu olla tuollainen, että sitä pitää säätää jatkuvasti ajaessa.G30 530e xDrive iPerformance -20
E70 X5 xDrive40d -10
Comment
-
-
Originally posted by Tuoppo View PostLainaampa topickia omaan ongelmaan. Kohteena sigun E39 525d manuaalisella ilmastoinnilla. Ongelmana on, kun autolla ajetaan matkaa maanntienopeutta niin lämmitin puhaltaa käytännössä aina liian kuumaa. Kun lämmönsäätöä pienentää 18 asteen tuntumaan niin lopulta lämmitys laite pääsee kartalle, mutta hetkenpäästä lämmöntulo loppuu ja kohta auto meneekin taas kylmäksi. Kun lämpöä säätää yhden tai kaksi naksua suuremmalle niin lämpöä alkaa taas tulla ja kohta onkin taas liian lämmintä.
Avasin tänään vesiventtiilin, mutta se oli puhdas, kara liikkui vapaasti ja tiivisteet näyttivät ehjiltä.Seikka johon kiinnitin huomiota oli, että vesiventtiilissä oli vähän vettä myös väärällä puolella venttiiliä.
Mistähän vikaa pitäisi etsiä seuraavaksi? Voisiko vika olla väljäksi kuluneessa vesiventtiilissä tai auton varsinaisessa vesipumpussa, ilmastoinni paneelissa tai jossain anturissa? Vikakoodeja autosta myöskään tule. En millään jaksa uskoa, että e39 lämmityslaite on kuuluu olla tuollainen, että sitä pitää säätää jatkuvasti ajaessa.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostAvaa se ilmastoinnin paneeli siellä on lämpöanturi, joka on pölynpeitossa, jos sitä ei ole putsattu. Anturi sijaitsee sen vasemman ritilän takana paneelissa. Paneelin saat irti kun irroitat ensin mukitelineet ja työnnät ilmastoinnin paneelin takaa ulos. Paneelin avaus ohjeet tässä. Ohjeet on tehty e38:lle, mutta paneelin on sama, joten avaamisen osalta nuo ohjeet pätevät e39:iin. Irroitusta ei kannata noista ohjeista katsoa."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostManuaali-ilmastoiduissa ei ole mitään näppäimistöpanelia joten anturikin löytyy eri paikasta. Noissa se taisi olla kuskin polvien yläpuolelta löytyvästä verhoilulevystä. ja siihen tulee alipaineletku rintapellin läpi imusarjasta. Eli periaatteessa esim jos se letku on irti tai murtunut, ei sisäilman lämmön lukeminen onnistu ja puhalluslämmön säätely ei toimi optimaalisesti.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostTuli yöllä näköjään sujuvasti ohitettua tuo, että on manuaali-ilmastoinnilla"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Comment