memebuy23buy

E39 Lämminvesikiertomysteeriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veehoo
    Newbiemmer
    • Jan 2007
    • 8

    E39 Lämminvesikiertomysteeriö

    Ongelmana on, että lämmityslaite ei puhalla kuin viileää. Tutkittuani asiaa totesin, että lämminvesikierto jää vesiventtiiliin sekä kiertovesipumppusysteemiin, joka sijaitsee vasemman puolen raitisilmakopan alla sisälokarin sisäpuolella. Järjestelmässä on siis 4 vesiventtiiliä, ylemmät moottoritilassa, jotka toimivat lämpötilaohjauksen mukaan. Mikä ohjaa alempia vesiventtiileitä, jotka ovat pumpun yhteydessä sekä kiertopumppua ja onko pumpulle sulaketta ja relettä, koska pumpulle ei tule virtaa? Ovatko kyseiset venttiilit jännitesäätöiset? Konehuoneessa olevat venttiilit ovat käsittääkseni tyyppiä on/off. kiertopumppu oli paskaa täynnä. Putsauksen jälkeen siitä tuli toimiva, mutta ohjausvirta puuttuu. Onko paneelissa vika? Ilmastointi on automaattinen ja auto on mallia 523, vuosimallia-97. Lämmön tulo kabiiniin parani, kun ohitin koko venttiili/pumppusysteemin ja jätin käyttöön ylemmät venttiilit. Moottorin lämmöt on normaalissa ja jäähdytysjärjestelmä ilmattu huolella. Merkkihuollossakaan ei maininneet mitään kiertopumpun olemassaolosta, kun sanoin vuosimallin. Itekkin kuvittelin sen puuttuvan, kun ei löytynnä konehuoneesta. ELÄMÄ ON .... BMW!
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Koitetaanpa selventää... Moottoritilassa ovat normaalit vesiventtiilit/venttiili ja mahdollinen sähköinen kiertovesipumppu samassa hässäkässä. Jos pyöräkotelosta löytyy vesiventtiilit ja pumppu, ne ovat lämpövaraajan (latent heat accumulator) käytössä. Tiedä sitten, onko tuossa lämpövaraajan toiminnassa jotain ongelmaa. Jännite kiertovesipumpuille tulee tarpeen mukaan suoraan A/C-ohjainyksiköltä.

    Jos moottorin lämmöt nousevat normaalisti ja pysyvät ojennuksessa, termostaatti lienee kunnossa. Mitenkäs mekaanisen vesipumpun toiminta? Testaapa myös tuleeko normaaleille vesiventtiileille lämpöä ja kulkeeko lämpö venttiileiltä kennoille. Joskus nuo magneettiventtiilit jumittavat, voivat koputtelullakin herkistyä.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • kaitsute
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 79

      #3
      Jos paisuntasäiliössä oleva nesteentason tunnistin on rikki, niin ei tule lämmintä sisälle.
      Näin ainakin -97 540:sessä.

      Comment

      • veehoo
        Newbiemmer
        • Jan 2007
        • 8

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Koitetaanpa selventää... Moottoritilassa ovat normaalit vesiventtiilit/venttiili ja mahdollinen sähköinen kiertovesipumppu samassa hässäkässä. Jos pyöräkotelosta löytyy vesiventtiilit ja pumppu, ne ovat lämpövaraajan (latent heat accumulator) käytössä. Tiedä sitten, onko tuossa lämpövaraajan toiminnassa jotain ongelmaa. Jännite kiertovesipumpuille tulee tarpeen mukaan suoraan A/C-ohjainyksiköltä.

        Jos moottorin lämmöt nousevat normaalisti ja pysyvät ojennuksessa, termostaatti lienee kunnossa. Mitenkäs mekaanisen vesipumpun toiminta? Testaapa myös tuleeko normaaleille vesiventtiileille lämpöä ja kulkeeko lämpö venttiileiltä kennoille. Joskus nuo magneettiventtiilit jumittavat, voivat koputtelullakin herkistyä.
        Moottorissa on perusjutut nestepuolella ok.Konehuoneen kaksi vesiventtiiliä toimii kuten pitääkin,mutta kun kuuman nesteen pitäs mennä sen alemman värkin kautta ja sinne jää.Lämppärin kennostot huutaa kiertoa jota ei ole.Nähtävästi konehuoneen vesvenat on paluulinjassa vai kuinka? Mikä ihmeen lämpövaraaja?Milloin sen pitäs oikeasti toimia ja minkä namikan takaa?Tuo ns. lämpövaraajan olemassaolo taitaa olla ongelma.Ehkä ne pyöräkotelossa olevat vitkuttimet lähtee roskapönttöön.Tämä homma alkaa heittää yli hilseen.Kenties kesäkotteroksi tehty. ELÄMÄ ON....VIELÄ BMW!

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Lämpövaraaja on tietääkseni ollut lisävaruste. Suolaliuospönttö löytyy maton alta apukuskin jalkatilasta. Lämpövaraaja (kierto) toimii automaattisesti A/C-yksikön ohjaamana.

          Lämpövaraajan nestekierto on vähintäänkin mielenkiintoinen (RealOEM).

          WDS:stä poimittu lämpövaraajan ohjauksen toiminta:

          Latent heat accumulator

          The latent heat accumulator (LWS) enables rapid heating of the vehicle interior and engine with the aid of a special heat accumulator and a larger auxiliary water pump.
          It starts operation automatically as of ignition lock position 1 and is charged with the cooling water heated by the engine. The valves are activated dependent on the following conditions:

          Operating conditions of the LWS

          · Latent heat accumulator switched off
          The latent heat accumulator is switched off if interior heating is not required or the engine temperature is < 45o C and the LWS temperature is < 30o C. The changeover valve is open (at zero current), the shut-off valve is closed (power applied).

          · Interior heating with engine:
          The interior is heated by the engine if the engine is switched off, the engine temperature is > 45 o C and the water valve timing > 0%. The changeover valve is open (at zero current), the shut-off valve is closed (power applied).
          The interior is heated by the engine when the engine is running and the LWS temperature is less than the engine temperature and this is less than 70 o C. The changeover valve is open (at zero current), the shut-off valve is closed (power applied).

          · Interior heating with latent heat accumulator:
          The interior is heated by the latent heat accumulator if the LWS temperature is > 30 o C, the engine temperature < 45 o C and the water valve timing > 0%. The changeover valve and the shut-off valve are closed (power applied to both).

          · Engine heating with latent heat accumulator:
          The engine is heated by the latent heat accumulator if the LWS temperature is > 30 o C, the engine temperature less than the LWS temperature and the water valve timing = 0%. The changeover valve and the shut-off valve are open (both at zero current).

          · Latent heat accumulator heating with engine:
          The latent heat accumulator is heated by the engine if the engine temperature is > 70 o C, the LWS temperature is less than the engine temperature and the water valve timing = 0%. The changeover valve and the shut-off valve are open (both at zero current).
          If the water valve clock cycle time is > 0%, the changeover valve is open (at zero current) and the shut-off valve is closed (power applied).

          The auxiliary water pump is switched on during operation of the latent heat accumulator when
          · Ignition lock position 0 (independent ventilation/residual heat mode), 1 or 2 and water valve timing,left or right > 0%
          · LWS heating active

          The auxiliary water pump is switched off during operation of the latent heat accumulator when
          · Ignition lock position 0
          · Water valve timing left or right = 0%
          · TemperatureLWS > 85 o C

          Tarkista molempien venttiilien toiminta (changeover ja shut-off). Kiertovesipumpun pitäisi ymmärtääkseni toimia virtojen kytkemisen jälkeen, jännite A/C-yksikön nastasta 9.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            #6
            Nostetaas tätä. Onko kellään tätä kyseisttä systeemiä ja onko toiminut? Onko kukaan saanut tuosta Latent heat accumulatorista mitään hyötyä irti? Itse tykkään siitä siinä mielessä, että jos talvella tulee myöhään kotiin ja aamulla lähtee töihin, niin lämmintä pukkaa heti suuttimista! Lämminvesi pysyy lämpöisenä minulla ehkä max.8h. Riippuu tietysti pakkasestakin.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              #7
              Mistähän tuo lämpöakun lämpötunnistin löytyy, kun herjaa koodia siitä ja muutenkin kiertovesipumppu pyörii jatkuvasti? Ottaisko se samasta,kun muoottori?
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #8
                Lämpötilatunnistin löytyy suoraan lämpövaraajalta. KLIK

                Tuossa siitä anturista speksejä. KLIK

                Anturin vastuksen mittaaminen voi onnistua helpommin IHKA:n liittimeltä X18153, pinnit 4 (harm./kelt.) ja 5 (harm./valk.). Toki sen lämpöakun lämpötilaa ei tiedä varmuudella, mutta saa siitä nyt mitaten käsityksen, onko vastuksen arvo oikealla hehtaarilla.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3665
                  • seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Lämpötilatunnistin löytyy suoraan lämpövaraajalta. KLIK

                  Tuossa siitä anturista speksejä. KLIK

                  Anturin vastuksen mittaaminen voi onnistua helpommin IHKA:n liittimeltä X18153, pinnit 4 (harm./kelt.) ja 5 (harm./valk.). Toki sen lämpöakun lämpötilaa ei tiedä varmuudella, mutta saa siitä nyt mitaten käsityksen, onko vastuksen arvo oikealla hehtaarilla.
                  Kiitos kattavasta infosta. Raleomista löysinkin tuon anturin, mutta anturin paikka jäi epäselväksi niistä kuvista.
                  Täytyy tsekata noi vastukset ja kontaktit.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Tuoppo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 558
                    • Joensuu

                    #10
                    Lainaampa topickia omaan ongelmaan. Kohteena sigun E39 525d manuaalisella ilmastoinnilla. Ongelmana on, kun autolla ajetaan matkaa maanntienopeutta niin lämmitin puhaltaa käytännössä aina liian kuumaa. Kun lämmönsäätöä pienentää 18 asteen tuntumaan niin lopulta lämmitys laite pääsee kartalle, mutta hetkenpäästä lämmöntulo loppuu ja kohta auto meneekin taas kylmäksi. Kun lämpöä säätää yhden tai kaksi naksua suuremmalle niin lämpöä alkaa taas tulla ja kohta onkin taas liian lämmintä.

                    Avasin tänään vesiventtiilin, mutta se oli puhdas, kara liikkui vapaasti ja tiivisteet näyttivät ehjiltä.Seikka johon kiinnitin huomiota oli, että vesiventtiilissä oli vähän vettä myös väärällä puolella venttiiliä.

                    Mistähän vikaa pitäisi etsiä seuraavaksi? Voisiko vika olla väljäksi kuluneessa vesiventtiilissä tai auton varsinaisessa vesipumpussa, ilmastoinni paneelissa tai jossain anturissa? Vikakoodeja autosta myöskään tule. En millään jaksa uskoa, että e39 lämmityslaite on kuuluu olla tuollainen, että sitä pitää säätää jatkuvasti ajaessa.
                    G30 530e xDrive iPerformance -20
                    E70 X5 xDrive40d -10

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10946
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Tuoppo View Post
                      Lainaampa topickia omaan ongelmaan. Kohteena sigun E39 525d manuaalisella ilmastoinnilla. Ongelmana on, kun autolla ajetaan matkaa maanntienopeutta niin lämmitin puhaltaa käytännössä aina liian kuumaa. Kun lämmönsäätöä pienentää 18 asteen tuntumaan niin lopulta lämmitys laite pääsee kartalle, mutta hetkenpäästä lämmöntulo loppuu ja kohta auto meneekin taas kylmäksi. Kun lämpöä säätää yhden tai kaksi naksua suuremmalle niin lämpöä alkaa taas tulla ja kohta onkin taas liian lämmintä.

                      Avasin tänään vesiventtiilin, mutta se oli puhdas, kara liikkui vapaasti ja tiivisteet näyttivät ehjiltä.Seikka johon kiinnitin huomiota oli, että vesiventtiilissä oli vähän vettä myös väärällä puolella venttiiliä.

                      Mistähän vikaa pitäisi etsiä seuraavaksi? Voisiko vika olla väljäksi kuluneessa vesiventtiilissä tai auton varsinaisessa vesipumpussa, ilmastoinni paneelissa tai jossain anturissa? Vikakoodeja autosta myöskään tule. En millään jaksa uskoa, että e39 lämmityslaite on kuuluu olla tuollainen, että sitä pitää säätää jatkuvasti ajaessa.
                      Avaa se ilmastoinnin paneeli siellä on lämpöanturi, joka on pölynpeitossa, jos sitä ei ole putsattu. Anturi sijaitsee sen vasemman ritilän takana paneelissa. Paneelin saat irti kun irroitat ensin mukitelineet ja työnnät ilmastoinnin paneelin takaa ulos. Paneelin avaus ohjeet tässä. Ohjeet on tehty e38:lle, mutta paneelin on sama, joten avaamisen osalta nuo ohjeet pätevät e39:iin. Irroitusta ei kannata noista ohjeista katsoa.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1845
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Avaa se ilmastoinnin paneeli siellä on lämpöanturi, joka on pölynpeitossa, jos sitä ei ole putsattu. Anturi sijaitsee sen vasemman ritilän takana paneelissa. Paneelin saat irti kun irroitat ensin mukitelineet ja työnnät ilmastoinnin paneelin takaa ulos. Paneelin avaus ohjeet tässä. Ohjeet on tehty e38:lle, mutta paneelin on sama, joten avaamisen osalta nuo ohjeet pätevät e39:iin. Irroitusta ei kannata noista ohjeista katsoa.
                        Manuaali-ilmastoiduissa ei ole mitään näppäimistöpanelia joten anturikin löytyy eri paikasta. Noissa se taisi olla kuskin polvien yläpuolelta löytyvästä verhoilulevystä. ja siihen tulee alipaineletku rintapellin läpi imusarjasta. Eli periaatteessa esim jos se letku on irti tai murtunut, ei sisäilman lämmön lukeminen onnistu ja puhalluslämmön säätely ei toimi optimaalisesti.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10946
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Havis View Post
                          Manuaali-ilmastoiduissa ei ole mitään näppäimistöpanelia joten anturikin löytyy eri paikasta. Noissa se taisi olla kuskin polvien yläpuolelta löytyvästä verhoilulevystä. ja siihen tulee alipaineletku rintapellin läpi imusarjasta. Eli periaatteessa esim jos se letku on irti tai murtunut, ei sisäilman lämmön lukeminen onnistu ja puhalluslämmön säätely ei toimi optimaalisesti.
                          Tuli yöllä näköjään sujuvasti ohitettua tuo, että on manuaali-ilmastoinnilla
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1845
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Tuli yöllä näköjään sujuvasti ohitettua tuo, että on manuaali-ilmastoinnilla
                            Juu ihan hyvä välillä käydä nukkumassa tunti pari
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Tuoppo
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2007
                              • 558
                              • Joensuu

                              #15
                              Pitääpä tuota tutkia seuraavaksi ja katsoa näkeekö INPA :lla antureilta arvoja. Kiitoksia vastauksista.
                              G30 530e xDrive iPerformance -20
                              E70 X5 xDrive40d -10

                              Comment

                              Working...
                              X