memebuy23buy

E39 Lämminvesikiertomysteeriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    #31
    Originally posted by Miikkuli View Post
    Lainataan topikkia. Eli mistähän päin mahtaisi alkaa tutkimaan, kun autoon ei tule riittävästi lämpöä, vaikka lämmöt säädetty täysille. Ilma ei siis ole kylmää mutta ei kyllä kuumaakaan. Esim. -15 asteen pakkasella ei nyt ihan tarvitse palella mutta saisi olla lämpimämpi. puhallin toimii normaalisti ja lämpömittarin viisari normaalisti keskellä. Autona siis -96 528 automaatti-ilmastoinnilla. Veljellä samanlainen vehje ja siinä kuitenkin saa hien pintaan -15 pakkasilla.:think
    Löytyykö ajotietokone? Jos löytyy, salavalikosta näet nesteen lämpötilan.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      #32
      Vaikuttaako tuo ilmaaminen termostaatin toimintaan, kun on ilmalukot poissa, niin salavalikosta seuratessa veden lämpötilakin nousee nopeesti tuohon 91-92´C tuntumaan:think
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Miikkuli
        Newbiemmer
        • Jan 2012
        • 18
        • Raasepori

        #33
        Originally posted by janke View Post
        Löytyykö ajotietokone? Jos löytyy, salavalikosta näet nesteen lämpötilan.
        Tosiaan, näytti lämpötilaksi 80 astetta. :think

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          #34
          Originally posted by Miikkuli View Post
          Tosiaan, näytti lämpötilaksi 80 astetta. :think
          Miten pitkään ajelit että alkas näyttää tuon 80´C? Tiedätkö onko termaria vaihdettu ja onko siinä 88-asteinen termari?
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • Miikkuli
            Newbiemmer
            • Jan 2012
            • 18
            • Raasepori

            #35
            Originally posted by janke View Post
            Miten pitkään ajelit että alkas näyttää tuon 80´C? Tiedätkö onko termaria vaihdettu ja onko siinä 88-asteinen termari?
            Ajelin noin kolmen vartin verran. Eikä kyllä hajuakaan milloin olisi vaihdettu, enkä tiedä minkä asteinen termari...

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              #36
              Originally posted by Miikkuli View Post
              Ajelin noin kolmen vartin verran. Eikä kyllä hajuakaan milloin olisi vaihdettu, enkä tiedä minkä asteinen termari...
              Termarin ehkä kannattaa uusia ja kunnon ilmaus, niin pitäisi lämpöä piisata
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • ihu412
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 263
                • Tampere/Rovaniemi

                #37
                Originally posted by Tuoppo View Post
                Lainaampa topickia omaan ongelmaan. Kohteena sigun E39 525d manuaalisella ilmastoinnilla. Ongelmana on, kun autolla ajetaan matkaa maanntienopeutta niin lämmitin puhaltaa käytännössä aina liian kuumaa. Kun lämmönsäätöä pienentää 18 asteen tuntumaan niin lopulta lämmitys laite pääsee kartalle, mutta hetkenpäästä lämmöntulo loppuu ja kohta auto meneekin taas kylmäksi. Kun lämpöä säätää yhden tai kaksi naksua suuremmalle niin lämpöä alkaa taas tulla ja kohta onkin taas liian lämmintä.

                Avasin tänään vesiventtiilin, mutta se oli puhdas, kara liikkui vapaasti ja tiivisteet näyttivät ehjiltä.Seikka johon kiinnitin huomiota oli, että vesiventtiilissä oli vähän vettä myös väärällä puolella venttiiliä.

                Mistähän vikaa pitäisi etsiä seuraavaksi? Voisiko vika olla väljäksi kuluneessa vesiventtiilissä tai auton varsinaisessa vesipumpussa, ilmastoinni paneelissa tai jossain anturissa? Vikakoodeja autosta myöskään tule. En millään jaksa uskoa, että e39 lämmityslaite on kuuluu olla tuollainen, että sitä pitää säätää jatkuvasti ajaessa.
                Voisko ottaa virhetietoa joltain sisätilan lämpötila anturilta?

                Comment

                • base78
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 31
                  • Vantaa

                  #38
                  BMW e39 525d -03 Lämppäri ongelma.

                  Lämppärin kanssa painitaan täälläkin. Auto on e39 525d -03:
                  Moottoritieajossa lämppäri lopettaa kokonaan lämpimän puhaltamisen. Kun ajaa moottoritien rampista alas, niin lämmintä rupeaa taas tulemaan. Tämän saman olen huomannut useamman testilenkin aikana. Auto on ollut minulla vasta vähän aikaa, ja ei vielä ole täyttä varmuutta tekeekö samaa myös alhaisemmilla nopeuksilla jos ajaisi pidempään. Useamman kerran kun olen poistunut moottoritieltä on lämmöt palanneet välittömästi. Taajamanopeuksilla ainakin puhaltaa erittäin kuumaa kun kone lämmin.

                  Aiemmin kone ei lämmennyt kunnolla, mutta siihen ongelmaan auttoi molempien termarien uusinta. Lämpömittari on nyt puolessa välissä myös silloin kun ei puhalla sisälle lämmintä.

                  Autossa on Webasto, joka toimii ajolämmittimenä. Ajastimella en ole saanut sitä päälle. Autossa on vikakoodi lisävesipumpusta. En ole löytänyt muuta sähköistä pumppua kuin webaston kyljessä olevan pumpun. Vesiventtiileitä on kaksi (aut. ilmastointi), mutta siinä yhteydessä ei ole pumppua. BMW testerillä pystyy aktivoimaan lisävesipumppua, mutta onko webaston pumppu auton diagnostiikan piirissä? Webaston pumpulle ei tule jännitettä kun testerillä lisävesipumppua aktivoi. Eikö -03 e39:ssä pitäisi webaston olla väylässä jos on alkuperäinen, ja näinollen diagnostiikan piirissä? Testeriltä ei löydä lisälämmitintä, eikä se ole auton varustelistassa. Webasto on autossa hyvin tehdasasenteisesti, eli ei mielestäni ole jälkeenpäin asennettu (ellei retrofit kit). Auto on Suomiauto.

                  Jatkan tämän kanssa painimista, mutta onko kellään ideoita lisävesipumpun suhteen, ja/tai vesiventtiilien sekä ilmastoinnin paneelin toiminnan suhteen.
                  Last edited by base78; 05-02-2014, 20:31. Reason: Tarkennusta...

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by base78 View Post
                    Lämppärin kanssa painitaan täälläkin. Auto on e39 525d -03:
                    Jäähdytysnestettä riittävästi?

                    Autoon on todennäköisesti jälkikäteen koodattu tuo esilämmitysominaisuus ja sen takia antaa vikakoodin tuosta "puuttuvasta" lisävesipumpusta. Tuosta koodista ei kuitenkaan tarvi välittää, eikä sen puuttuminen aiheuta mitään ongelmia lämpenemisen suhteen.

                    Webaston kyljessä oleva vesipumppu saa syöttönsä suoraan Webastolta (ei IHKA:lta, kuten mainittu lisävesipumppu), eikä sitä pysty erikseen aktivoimaan.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10946
                      • Joensuu

                      #40
                      Originally posted by base78 View Post
                      Lämppärin kanssa painitaan täälläkin. Auto on e39 525d -03:
                      Moottoritieajossa lämppäri lopettaa kokonaan lämpimän puhaltamisen. Kun ajaa moottoritien rampista alas, niin lämmintä rupeaa taas tulemaan. Tämän saman olen huomannut useamman testilenkin aikana. Auto on ollut minulla vasta vähän aikaa, ja ei vielä ole täyttä varmuutta tekeekö samaa myös alhaisemmilla nopeuksilla jos ajaisi pidempään. Useamman kerran kun olen poistunut moottoritieltä on lämmöt palanneet välittömästi. Taajamanopeuksilla ainakin puhaltaa erittäin kuumaa kun kone lämmin.

                      Aiemmin kone ei lämmennyt kunnolla, mutta siihen ongelmaan auttoi molempien termarien uusinta. Lämpömittari on nyt puolessa välissä myös silloin kun ei puhalla sisälle lämmintä.

                      Autossa on Webasto, joka toimii ajolämmittimenä. Ajastimella en ole saanut sitä päälle. Autossa on vikakoodi lisävesipumpusta. En ole löytänyt muuta sähköistä pumppua kuin webaston kyljessä olevan pumpun. Vesiventtiileitä on kaksi (aut. ilmastointi), mutta siinä yhteydessä ei ole pumppua. BMW testerillä pystyy aktivoimaan lisävesipumppua, mutta onko webaston pumppu auton diagnostiikan piirissä? Webaston pumpulle ei tule jännitettä kun testerillä lisävesipumppua aktivoi. Eikö -03 e39:ssä pitäisi webaston olla väylässä jos on alkuperäinen, ja näinollen diagnostiikan piirissä? Testeriltä ei löydä lisälämmitintä, eikä se ole auton varustelistassa. Webasto on autossa hyvin tehdasasenteisesti, eli ei mielestäni ole jälkeenpäin asennettu (ellei retrofit kit). Auto on Suomiauto.

                      Jatkan tämän kanssa painimista, mutta onko kellään ideoita lisävesipumpun suhteen, ja/tai vesiventtiilien sekä ilmastoinnin paneelin toiminnan suhteen.
                      Tarkista salavalikosta se jäähdytysnesteen todellinen lämpötila. Lämpömittarin viisari on puskuroitu ja näyttää normaalilämpöjä jo 75C alkaen.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • base78
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 31
                        • Vantaa

                        #41
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Jäähdytysnestettä riittävästi?

                        Autoon on todennäköisesti jälkikäteen koodattu tuo esilämmitysominaisuus ja sen takia antaa vikakoodin tuosta "puuttuvasta" lisävesipumpusta. Tuosta koodista ei kuitenkaan tarvi välittää, eikä sen puuttuminen aiheuta mitään ongelmia lämpenemisen suhteen.

                        Webaston kyljessä oleva vesipumppu saa syöttönsä suoraan Webastolta (ei IHKA:lta, kuten mainittu lisävesipumppu), eikä sitä pysty erikseen aktivoimaan.
                        Jäähdytysnestettä on riittävästi.

                        Ilmankos en sitä lisävesipumppua löydä, jos se herja tulee tuosta koodatusta esilämmitys ajastimesta. Tämä tieto jo hiukan selvensi tätä hommaa, ja syytä voi ilmeisesti etsiä muualta.

                        Webaston vesipumppu on rikki koska se ei pyöri kun sille syötin suoraan jännitettä. Tästä ilmeisesti johtuu etten saa ajastimella Webastoa päälle. Tämä ei silti selitä varsinaista ongelmaa.

                        Mietin vesiventtiilien ohittamista seuraavaksi, jotta voisin poissulkea niiden temppuilun.
                        Last edited by base78; 05-02-2014, 21:20.

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by base78 View Post
                          Mietin vesiventtiilien ohittamista seuraavaksi, jotta voisin poissulkea niiden temppuilun.
                          Vesiventtiilit ovat lepotilassa auki ja niitä suljetaan PWM-jännitteellä. Testimielessä voi vesiventtiilien piuhan napata irti.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • base78
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2006
                            • 31
                            • Vantaa

                            #43
                            Vesiventtiilien piuhat irti käyty ajamassa 30km moottoritieajoa, ja nyt ei koppi ainakaan kylmentynyt. Eli siis voidaan olettaa että vika on joko vesiventtiileissä tai ilmastoinnin paneelissa joka ohjaa venttiileitä. Voiko vika olla venttiileissä vaikka molemmat puolet kylmenee ja lämpenee samalla lailla? Olisiko ennemminkin ohjauksessa vikaa?

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1845
                              • Kotona/Poissa

                              #44
                              Originally posted by base78 View Post
                              Vesiventtiilien piuhat irti käyty ajamassa 30km moottoritieajoa, ja nyt ei koppi ainakaan kylmentynyt. Eli siis voidaan olettaa että vika on joko vesiventtiileissä tai ilmastoinnin paneelissa joka ohjaa venttiileitä. Voiko vika olla venttiileissä vaikka molemmat puolet kylmenee ja lämpenee samalla lailla? Olisiko ennemminkin ohjauksessa vikaa?
                              Ohjaava softa tuskin sekoilee, se ei liene todennäköistä. Mutta jos joku ohjaukseen vaikuttava anturi antaa virheellistä tietoa niin ei ihme jos ei toimi oikein.

                              Onko autossa IHKA (automaattinen ilmastointi) vaiko IHKR (manuaali-ilmastointi)?

                              IHKA:n tapauksessa vian voisi aiheuttaa esim. sisätilan lämpöä mittaavan anturin puhaltimen mykistyminen tai liiallinen pöly anturin päällä.

                              IHKR:n tapauksessa imusarjan ja anturin välisen imuletkun irtoaminen/imuvuoto tekee samaa.

                              Vesiventtiileiden toimintaa voi testata ajamalla lämpösäätöä edestakaisin max/min asetuksien välillä. Jos puhallusilman lämpö tottelee säätimen pyyntölämpöä, ei vika taida olla venttiileissä.
                              Last edited by Havis; 06-02-2014, 10:31.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • base78
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2006
                                • 31
                                • Vantaa

                                #45
                                Originally posted by Havis View Post
                                Ohjaava softa tuskin sekoilee, se ei liene todennäköistä. Mutta jos joku ohjaukseen vaikuttava anturi antaa virheellistä tietoa niin ei ihme jos ei toimi oikein.

                                Onko autossa IHKA (automaattinen ilmastointi) vaiko IHKR (manuaali-ilmastointi)?

                                IHKA:n tapauksessa vian voisi aiheuttaa esim. sisätilan lämpöä mittaavan anturin puhaltimen mykistyminen tai liiallinen pöly anturin päällä.

                                IHKR:n tapauksessa imusarjan ja anturin välisen imuletkun irtoaminen/imuvuoto tekee samaa.

                                Vesiventtiileiden toimintaa voi testata ajamalla lämpösäätöä edestakaisin max/min asetuksien välillä. Jos puhallusilman lämpö tottelee säätimen pyyntölämpöä, ei vika taida olla venttiileissä.
                                Autossa on siis automaatti ilmastointi. Sisälämpöanturit puhallettu puhtaaksi jo aiemmin. Sisälämpöantureita on kaksi automaatti ilmastoinnissa (näin ainakin oletan), samoin kuin vesiventtiileitä. Molemmat puolet (vasen ja oikea) alkavat puhaltamaan samaan aikaan yhtä kylmää, eli silloinhan pitäisi molempien sisälämpötilatunnistimien sekoilla samaan aikaan, tai molempien vesiventtiilien sulkeutua. Siksi epäilisin ennemminkin ohjausta. Omitusen tästä viasta tekee se että se esiintyy ainoastaan isommilla nopeuksilla. Hyvä puoli on se että pystyn toistamaan vian. Tarkoitus on käydä testerin kanssa ajelulla, ja seurata mitä arvot näyttävät kun lämppäri alkaa puhaltamaan kylmää.

                                Comment

                                Working...
                                X