Originally posted by Miikkuli
View Post
E39 Lämminvesikiertomysteeriö
Collapse
X
-
Originally posted by Tuoppo View PostLainaampa topickia omaan ongelmaan. Kohteena sigun E39 525d manuaalisella ilmastoinnilla. Ongelmana on, kun autolla ajetaan matkaa maanntienopeutta niin lämmitin puhaltaa käytännössä aina liian kuumaa. Kun lämmönsäätöä pienentää 18 asteen tuntumaan niin lopulta lämmitys laite pääsee kartalle, mutta hetkenpäästä lämmöntulo loppuu ja kohta auto meneekin taas kylmäksi. Kun lämpöä säätää yhden tai kaksi naksua suuremmalle niin lämpöä alkaa taas tulla ja kohta onkin taas liian lämmintä.
Avasin tänään vesiventtiilin, mutta se oli puhdas, kara liikkui vapaasti ja tiivisteet näyttivät ehjiltä.Seikka johon kiinnitin huomiota oli, että vesiventtiilissä oli vähän vettä myös väärällä puolella venttiiliä.
Mistähän vikaa pitäisi etsiä seuraavaksi? Voisiko vika olla väljäksi kuluneessa vesiventtiilissä tai auton varsinaisessa vesipumpussa, ilmastoinni paneelissa tai jossain anturissa? Vikakoodeja autosta myöskään tule. En millään jaksa uskoa, että e39 lämmityslaite on kuuluu olla tuollainen, että sitä pitää säätää jatkuvasti ajaessa.
Comment
-
-
BMW e39 525d -03 Lämppäri ongelma.
Lämppärin kanssa painitaan täälläkin. Auto on e39 525d -03:
Moottoritieajossa lämppäri lopettaa kokonaan lämpimän puhaltamisen. Kun ajaa moottoritien rampista alas, niin lämmintä rupeaa taas tulemaan. Tämän saman olen huomannut useamman testilenkin aikana. Auto on ollut minulla vasta vähän aikaa, ja ei vielä ole täyttä varmuutta tekeekö samaa myös alhaisemmilla nopeuksilla jos ajaisi pidempään. Useamman kerran kun olen poistunut moottoritieltä on lämmöt palanneet välittömästi. Taajamanopeuksilla ainakin puhaltaa erittäin kuumaa kun kone lämmin.
Aiemmin kone ei lämmennyt kunnolla, mutta siihen ongelmaan auttoi molempien termarien uusinta. Lämpömittari on nyt puolessa välissä myös silloin kun ei puhalla sisälle lämmintä.
Autossa on Webasto, joka toimii ajolämmittimenä. Ajastimella en ole saanut sitä päälle. Autossa on vikakoodi lisävesipumpusta. En ole löytänyt muuta sähköistä pumppua kuin webaston kyljessä olevan pumpun. Vesiventtiileitä on kaksi (aut. ilmastointi), mutta siinä yhteydessä ei ole pumppua. BMW testerillä pystyy aktivoimaan lisävesipumppua, mutta onko webaston pumppu auton diagnostiikan piirissä? Webaston pumpulle ei tule jännitettä kun testerillä lisävesipumppua aktivoi. Eikö -03 e39:ssä pitäisi webaston olla väylässä jos on alkuperäinen, ja näinollen diagnostiikan piirissä? Testeriltä ei löydä lisälämmitintä, eikä se ole auton varustelistassa. Webasto on autossa hyvin tehdasasenteisesti, eli ei mielestäni ole jälkeenpäin asennettu (ellei retrofit kit). Auto on Suomiauto.
Jatkan tämän kanssa painimista, mutta onko kellään ideoita lisävesipumpun suhteen, ja/tai vesiventtiilien sekä ilmastoinnin paneelin toiminnan suhteen.
Comment
-
-
Originally posted by base78 View PostLämppärin kanssa painitaan täälläkin. Auto on e39 525d -03:
Autoon on todennäköisesti jälkikäteen koodattu tuo esilämmitysominaisuus ja sen takia antaa vikakoodin tuosta "puuttuvasta" lisävesipumpusta. Tuosta koodista ei kuitenkaan tarvi välittää, eikä sen puuttuminen aiheuta mitään ongelmia lämpenemisen suhteen.
Webaston kyljessä oleva vesipumppu saa syöttönsä suoraan Webastolta (ei IHKA:lta, kuten mainittu lisävesipumppu), eikä sitä pysty erikseen aktivoimaan.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by base78 View PostLämppärin kanssa painitaan täälläkin. Auto on e39 525d -03:
Moottoritieajossa lämppäri lopettaa kokonaan lämpimän puhaltamisen. Kun ajaa moottoritien rampista alas, niin lämmintä rupeaa taas tulemaan. Tämän saman olen huomannut useamman testilenkin aikana. Auto on ollut minulla vasta vähän aikaa, ja ei vielä ole täyttä varmuutta tekeekö samaa myös alhaisemmilla nopeuksilla jos ajaisi pidempään. Useamman kerran kun olen poistunut moottoritieltä on lämmöt palanneet välittömästi. Taajamanopeuksilla ainakin puhaltaa erittäin kuumaa kun kone lämmin.
Aiemmin kone ei lämmennyt kunnolla, mutta siihen ongelmaan auttoi molempien termarien uusinta. Lämpömittari on nyt puolessa välissä myös silloin kun ei puhalla sisälle lämmintä.
Autossa on Webasto, joka toimii ajolämmittimenä. Ajastimella en ole saanut sitä päälle. Autossa on vikakoodi lisävesipumpusta. En ole löytänyt muuta sähköistä pumppua kuin webaston kyljessä olevan pumpun. Vesiventtiileitä on kaksi (aut. ilmastointi), mutta siinä yhteydessä ei ole pumppua. BMW testerillä pystyy aktivoimaan lisävesipumppua, mutta onko webaston pumppu auton diagnostiikan piirissä? Webaston pumpulle ei tule jännitettä kun testerillä lisävesipumppua aktivoi. Eikö -03 e39:ssä pitäisi webaston olla väylässä jos on alkuperäinen, ja näinollen diagnostiikan piirissä? Testeriltä ei löydä lisälämmitintä, eikä se ole auton varustelistassa. Webasto on autossa hyvin tehdasasenteisesti, eli ei mielestäni ole jälkeenpäin asennettu (ellei retrofit kit). Auto on Suomiauto.
Jatkan tämän kanssa painimista, mutta onko kellään ideoita lisävesipumpun suhteen, ja/tai vesiventtiilien sekä ilmastoinnin paneelin toiminnan suhteen.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostJäähdytysnestettä riittävästi?
Autoon on todennäköisesti jälkikäteen koodattu tuo esilämmitysominaisuus ja sen takia antaa vikakoodin tuosta "puuttuvasta" lisävesipumpusta. Tuosta koodista ei kuitenkaan tarvi välittää, eikä sen puuttuminen aiheuta mitään ongelmia lämpenemisen suhteen.
Webaston kyljessä oleva vesipumppu saa syöttönsä suoraan Webastolta (ei IHKA:lta, kuten mainittu lisävesipumppu), eikä sitä pysty erikseen aktivoimaan.
Ilmankos en sitä lisävesipumppua löydä, jos se herja tulee tuosta koodatusta esilämmitys ajastimesta. Tämä tieto jo hiukan selvensi tätä hommaa, ja syytä voi ilmeisesti etsiä muualta.
Webaston vesipumppu on rikki koska se ei pyöri kun sille syötin suoraan jännitettä. Tästä ilmeisesti johtuu etten saa ajastimella Webastoa päälle. Tämä ei silti selitä varsinaista ongelmaa.
Mietin vesiventtiilien ohittamista seuraavaksi, jotta voisin poissulkea niiden temppuilun.Last edited by base78; 05-02-2014, 21:20.
Comment
-
-
Originally posted by base78 View PostMietin vesiventtiilien ohittamista seuraavaksi, jotta voisin poissulkea niiden temppuilun.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Vesiventtiilien piuhat irti käyty ajamassa 30km moottoritieajoa, ja nyt ei koppi ainakaan kylmentynyt. Eli siis voidaan olettaa että vika on joko vesiventtiileissä tai ilmastoinnin paneelissa joka ohjaa venttiileitä. Voiko vika olla venttiileissä vaikka molemmat puolet kylmenee ja lämpenee samalla lailla? Olisiko ennemminkin ohjauksessa vikaa?
Comment
-
-
Originally posted by base78 View PostVesiventtiilien piuhat irti käyty ajamassa 30km moottoritieajoa, ja nyt ei koppi ainakaan kylmentynyt. Eli siis voidaan olettaa että vika on joko vesiventtiileissä tai ilmastoinnin paneelissa joka ohjaa venttiileitä. Voiko vika olla venttiileissä vaikka molemmat puolet kylmenee ja lämpenee samalla lailla? Olisiko ennemminkin ohjauksessa vikaa?
Onko autossa IHKA (automaattinen ilmastointi) vaiko IHKR (manuaali-ilmastointi)?
IHKA:n tapauksessa vian voisi aiheuttaa esim. sisätilan lämpöä mittaavan anturin puhaltimen mykistyminen tai liiallinen pöly anturin päällä.
IHKR:n tapauksessa imusarjan ja anturin välisen imuletkun irtoaminen/imuvuoto tekee samaa.
Vesiventtiileiden toimintaa voi testata ajamalla lämpösäätöä edestakaisin max/min asetuksien välillä. Jos puhallusilman lämpö tottelee säätimen pyyntölämpöä, ei vika taida olla venttiileissä.Last edited by Havis; 06-02-2014, 10:31."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostOhjaava softa tuskin sekoilee, se ei liene todennäköistä. Mutta jos joku ohjaukseen vaikuttava anturi antaa virheellistä tietoa niin ei ihme jos ei toimi oikein.
Onko autossa IHKA (automaattinen ilmastointi) vaiko IHKR (manuaali-ilmastointi)?
IHKA:n tapauksessa vian voisi aiheuttaa esim. sisätilan lämpöä mittaavan anturin puhaltimen mykistyminen tai liiallinen pöly anturin päällä.
IHKR:n tapauksessa imusarjan ja anturin välisen imuletkun irtoaminen/imuvuoto tekee samaa.
Vesiventtiileiden toimintaa voi testata ajamalla lämpösäätöä edestakaisin max/min asetuksien välillä. Jos puhallusilman lämpö tottelee säätimen pyyntölämpöä, ei vika taida olla venttiileissä.
Comment
-
Comment