Originally posted by nachi
View Post
Miten E39 automaatilla?
Collapse
X
-
Kyllä ainakin noilla 523i malleilla veto on alakierroksilla aika vaisua. Oli sitten manuaali tai automaatti. 528i mallien pitäisi vetää jo alle 3000rpm kierroksilla reippasti.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
-
-
Mulla ei steppiä ole mutta automaatti kylläkin ja 523. Ei sekään mikään vääntöhirmu ole alle 3000 kierroksen, mutta normaali liikkuminen onnistuu sujuvasti. Jotenkin tuntuu että vanos tekee temppuja jossain 2800-2900 kierroksen paikkeilla tai muuten vaan kone pääsee vetoalueelle kun siitä ylöspäin alkaa tapahtua ihan eri tavalla.Originally posted by Vanquish View PostOnko mitenkään mahdollista vaihtaa stepin vaihtojen suuntaa: siten että ylöspäin olisi pienempi ja taaksepäin vaihtaisi isommalle. Toiseen järjestykseen kun ei ainakaan parilla koeajolla ole tottunut. Onko myös normaalia, että stepillä varustettu tuntuu TODELLA laiskalta alle 3000rpm, kun taas manuaalina ihmettelin sen tehoja alakerrassa.
Comment
-
Joo ei tuo mullkaan vedä alle 3000/rpm mihinkäänOriginally posted by juu-das View Postmut juhis, miten se manuaali 535 sulla vetää alle 3 tonnin? mulla ainaskin havaittavissa selvää laiskuutta. tekeekö tuo automaatti vaan tepposet..
edit: pitäs varmaan tarkentää että ykköstä isommalla vaihteella tuntuu selvä piikki 3tonnissa.
Luulis ny,että tuo v8 jaksais hiukan paremmin vääntää alakieroksilla:thinkNyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
ex E39 535iA -97
sekä x määrä riisikippoja
Kesäautona toimii vw kupla -65
Comment
-
Tämähän on täyttä mutua, mutta jotenkin ei hirveästi yllätä, jos tuo 535 tuntuu sekin nuhaisemmalta tuolla alhaalla. Mulla on jotenkin sellainen tuntu, ettei "pikkumukiset" väännä alhaalta (paljon). Tarkoitan esim. pienimpiä 6- tai 8-koneita, kuten juuri 520i ja 535i, niissähän on suht pienet sylinterit ja lyhytiskuisia ovat. Tällainen siis vain tuli mieleen; en ole 535:ta koskaan ajanut.Originally posted by Vehkis View PostJoo ei tuo mullkaan vedä alle 3000/rpm mihinkään
Luulis ny,että tuo v8 jaksais hiukan paremmin vääntää alakieroksilla:thinkE92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
Kyllähän tuossa vähän järkeä saattaisi ollakkin, mutta sitten herää kysymys, että minkä takia bmw:n insinöörit on halunneet tehdä v8 koneen joka ei väännä alhaalta juuri mitään ja muutenkin on aika alitehoinen v8 koneksi:thinkOriginally posted by E39-530A View PostTämähän on täyttä mutua, mutta jotenkin ei hirveästi yllätä, jos tuo 535 tuntuu sekin nuhaisemmalta tuolla alhaalla. Mulla on jotenkin sellainen tuntu, ettei "pikkumukiset" väännä alhaalta (paljon). Tarkoitan esim. pienimpiä 6- tai 8-koneita, kuten juuri 520i ja 535i, niissähän on suht pienet sylinterit ja lyhytiskuisia ovat. Tällainen siis vain tuli mieleen; en ole 535:ta koskaan ajanut.Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
ex E39 535iA -97
sekä x määrä riisikippoja
Kesäautona toimii vw kupla -65
Comment
-
Samalla vois sitten kysyä miksi e39 520i on tehty tai e34 518i..Originally posted by Vehkis View PostKyllähän tuossa vähän järkeä saattaisi ollakkin, mutta sitten herää kysymys, että minkä takia bmw:n insinöörit on halunneet tehdä v8 koneen joka ei väännä alhaalta juuri mitään ja muutenkin on aika alitehoinen v8 koneksi:think
Mutta asiaan.. e39 540ia ilman vanosta oli myös kohtuu selvä vedon lisääntymisen tunne 3000 kierroksen tuntumassa. Tottahan tuo väänsi melko lailla myös alakierroksilla, mutta 3000 paikkeilla alkoi se rähinä. Eli tuo voi ainakin m62 koneissa olla ihan ominaisuus. Nämä ilman vanosta olevat kasit ovat muutenkin kiertävämmän oloisia kun vanos mallit.
Comment
-
Mene ja tiedä. Joku kommentoi täällä joskus, että tuo 535 on turhin malli, koska sen tehot ja suoritusarvot ovat ainakin paperilla samat kuin 530i:ssä, kulutus vain on isompi (paperilla). Itse en ehkä allekirjoita turhuutta. Saapahan tuohon rahaan sitten ainakin kasikoneen soundit.Originally posted by Vehkis View PostKyllähän tuossa vähän järkeä saattaisi ollakkin, mutta sitten herää kysymys, että minkä takia bmw:n insinöörit on halunneet tehdä v8 koneen joka ei väännä alhaalta juuri mitään ja muutenkin on aika alitehoinen v8 koneksi:thinkE92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
Mulla on 523i M52TU + manuaali, ja ei tietenkään tuokaa ole mikään vääntöhirmu, mutta normaalissa Oululaisen mummoiluvauhdin liikennevirrassa yleensä pysyy mukana vaikkei kierrätä juuri koskaan yli 2500 rpm.Originally posted by himonussija View PostMulla ei steppiä ole mutta automaatti kylläkin ja 523. Ei sekään mikään vääntöhirmu ole alle 3000 kierroksen, mutta normaali liikkuminen onnistuu sujuvasti.
Mulla myös noilla paikkeilla alkaa jo kone vähän herätä, mutta vasta 4000 rpm jälkeen moottori tuntuu oikeasti toimivan. Ois kyllä kiva nähdä millä kierroksilla ne vanoksen ja imusarjan läppien muutokset näissä tapahtuu.Originally posted by himonussija View PostJotenkin tuntuu että vanos tekee temppuja jossain 2800-2900 kierroksen paikkeilla tai muuten vaan kone pääsee vetoalueelle kun siitä ylöspäin alkaa tapahtua ihan eri tavalla.
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
eikös tuon vanoksen pitäisi juuri tuoda lisää alavääntöä? voisko rikkinäiset vanokset näissä koneissa oirehtia juuri alakierroksilla?Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMulla on 523i M52TU + manuaali, ja ei tietenkään tuokaa ole mikään vääntöhirmu, mutta normaalissa Oululaisen mummoiluvauhdin liikennevirrassa yleensä pysyy mukana vaikkei kierrätä juuri koskaan yli 2500 rpm.
Mulla myös noilla paikkeilla alkaa jo kone vähän herätä, mutta vasta 4000 rpm jälkeen moottori tuntuu oikeasti toimivan. Ois kyllä kiva nähdä millä kierroksilla ne vanoksen ja imusarjan läppien muutokset näissä tapahtuu.
Comment
-
Tämä Vanos-juttu on mielenkiintoinen, jenkeissähän siitä on ollut juttua ja muutama tyyppi on niitä purkanut ja tutkinut missä vika on. Vika johtuu siitä, että Vanoksen mäntien kumiset O-renkaat kypsyy ja alkaa vuotamaan. M52TU/M54 moottoreiden Vanokset näyttää kypsyvän jo alle 50tkm lukemissa. Minä heräostin eBaysta käytetyn Vanoksen joka sattumalta saapui tänään. Se on 58tkm ajetusta autosta (tai ainakin niin sanottiin) ja osittain (toinen mäntä) Vanos on jo siinäkin kypsynyt. Toki niin arvelinkin ja tarkoitus olisi, jos sattuu jaksamaan, laittaa siihen uudet tiivisteet ja kokeilla mitä tapahtuu. Korjatun Vanoksen asentaneet jenkit ovat puhuneet selvästä tehoerosta, tosin jenkeillähän tuo aiheuttaa myös tyhjäkäynnin aaltoilua ja sammumista. Tuolla on kuvia ja juttua: http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/7494631-1.htmlOriginally posted by juu-das View Posteikös tuon vanoksen pitäisi juuri tuoda lisää alavääntöä? voisko rikkinäiset vanokset näissä koneissa oirehtia juuri alakierroksilla?
Minä olen jo pitkään omassa autossani ollut huomaavinani eroja tehokkuudessa eri päivinä enkä ole tajunnut mistä se voisi johtua, siis joskus auto on alakierroksilla ja kiihdytyksessä "älyttömän" tehokas ja joskus (yleensä) ei. Ehkä tuo Vanos selittäisi sen.
Comment
-
OHO!Originally posted by TJJ View PostM52TU/M54 moottoreiden Vanokset näyttää kypsyvän jo alle 50tkm lukemissa.
Tää on kyllä mulle aivan uutta.
Mullakin on ainakin kaksi kertaa tapahtunut tuo että meinaa puolilämpimänä sammua tyhjäkäynnillä. Eikös se ollut suffeli joka tuosta täällä viime talvena kyselikin ja siinä tuli melko pitkä keskustelu.Originally posted by TJJ View Post... tosin jenkeillähän tuo aiheuttaa myös tyhjäkäynnin aaltoilua ja sammumista. Tuolla on kuvia ja juttua: http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/7494631-1.html
EDIT: Siis tämä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=46934
Vähän samaa mullakin. Itse olen pistänyt sen tähän mennessä ilman lämpötilan ja kosteuden, sekä tietysti myös perstuntuman epätarkkuuden piikkiin. Mutta joskus tosiaan tuntuu että vetoja on jo 2000-2500 rpm ihan mahtavasti ja yleensä taas ei.Originally posted by TJJ View PostMinä olen jo pitkään omassa autossani ollut huomaavinani eroja tehokkuudessa eri päivinä ...Last edited by Petri.Kekkonen; 24-09-2007, 14:12.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
samaa täällä, välilä luulee jo olevansa vainoharhainen, mutta ehkä se onkin jotain muuta. Varsinkin ajoittainen herkkä sammahtelu ärsyttää.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostVähän samaa mullakin. Itse olen pistänyt sen tähän mennessä ilman lämpötilan ja kosteuden, sekä tietysti myös perstuntuman epätarkkuuden piikkiin. Mutta joskus tosiaan tuntuu että vetoja on jo 2000-2500 rpm ihan mahtavasti ja yleensä taas ei.
Comment
-
Varsinkin tuo sammahtelu viittaa kyllä ihan selkeästi johonkin vikaan. Missään tapauksessa se ei kuitenkaan ole miksikään m52TU/m54 moottorien/tekniikan ominaisuus.Originally posted by exodus View Postsamaa täällä, välilä luulee jo olevansa vainoharhainen, mutta ehkä se onkin jotain muuta. Varsinkin ajoittainen herkkä sammahtelu ärsyttää.
Tosin missä tahansa vaparikoneessa kyllä helpostikkin huomaa jonkin verran suorituskykyeroja ilmankosteuden/lämpötilan muuttuessa(paitsi ehkä Hondan myllyissä).
Comment
-
Originally posted by TJJ View PostMinä olen jo pitkään omassa autossani ollut huomaavinani eroja tehokkuudessa eri päivinä enkä ole tajunnut mistä se voisi johtua, siis joskus auto on alakierroksilla ja kiihdytyksessä "älyttömän" tehokas ja joskus (yleensä) ei. Ehkä tuo Vanos selittäisi sen.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostVähän samaa mullakin. Itse olen pistänyt sen tähän mennessä ilman lämpötilan ja kosteuden, sekä tietysti myös perstuntuman epätarkkuuden piikkiin. Mutta joskus tosiaan tuntuu että vetoja on jo 2000-2500 rpm ihan mahtavasti ja yleensä taas ei.Voiskohan nämä johtua ilmamassamittarista?:thinkOriginally posted by exodus View Postsamaa täällä, välilä luulee jo olevansa vainoharhainen, mutta ehkä se onkin jotain muuta. Varsinkin ajoittainen herkkä sammahtelu ärsyttää.
Comment
Comment