Miten E39 automaatilla?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19180
    • -

    #76
    Originally posted by nachi View Post
    Itse olen myös ajanut muutamia (~5-7kpl) 523/528 ja kaikki ovat tuntuneet aika laiskalta alle 3k rpm stepillä mutta manuaalilla taas huomattavasti pirteämmiltä.
    Kyllä ainakin noilla 523i malleilla veto on alakierroksilla aika vaisua. Oli sitten manuaali tai automaatti. 528i mallien pitäisi vetää jo alle 3000rpm kierroksilla reippasti.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • juu-das
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 756
      • Kuopio

      #77
      mut juhis, miten se manuaali 535 sulla vetää alle 3 tonnin? mulla ainaskin havaittavissa selvää laiskuutta. tekeekö tuo automaatti vaan tepposet..

      edit: pitäs varmaan tarkentää että ykköstä isommalla vaihteella tuntuu selvä piikki 3tonnissa.
      Last edited by juu-das; 22-09-2007, 22:33.

      Comment

      • himonussija
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 392
        • Finland

        #78
        Originally posted by Vanquish View Post
        Onko mitenkään mahdollista vaihtaa stepin vaihtojen suuntaa: siten että ylöspäin olisi pienempi ja taaksepäin vaihtaisi isommalle. Toiseen järjestykseen kun ei ainakaan parilla koeajolla ole tottunut. Onko myös normaalia, että stepillä varustettu tuntuu TODELLA laiskalta alle 3000rpm, kun taas manuaalina ihmettelin sen tehoja alakerrassa.
        Mulla ei steppiä ole mutta automaatti kylläkin ja 523. Ei sekään mikään vääntöhirmu ole alle 3000 kierroksen, mutta normaali liikkuminen onnistuu sujuvasti. Jotenkin tuntuu että vanos tekee temppuja jossain 2800-2900 kierroksen paikkeilla tai muuten vaan kone pääsee vetoalueelle kun siitä ylöspäin alkaa tapahtua ihan eri tavalla.

        Comment

        • Vehkis
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 1441
          • Turku

          #79
          Originally posted by juu-das View Post
          mut juhis, miten se manuaali 535 sulla vetää alle 3 tonnin? mulla ainaskin havaittavissa selvää laiskuutta. tekeekö tuo automaatti vaan tepposet..

          edit: pitäs varmaan tarkentää että ykköstä isommalla vaihteella tuntuu selvä piikki 3tonnissa.
          Joo ei tuo mullkaan vedä alle 3000/rpm mihinkään
          Luulis ny,että tuo v8 jaksais hiukan paremmin vääntää alakieroksilla:think
          Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
          ex E39 535iA -97
          sekä x määrä riisikippoja


          Kesäautona toimii vw kupla -65

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 950
            • Espoo

            #80
            Originally posted by Vehkis View Post
            Joo ei tuo mullkaan vedä alle 3000/rpm mihinkään
            Luulis ny,että tuo v8 jaksais hiukan paremmin vääntää alakieroksilla:think
            Tämähän on täyttä mutua, mutta jotenkin ei hirveästi yllätä, jos tuo 535 tuntuu sekin nuhaisemmalta tuolla alhaalla. Mulla on jotenkin sellainen tuntu, ettei "pikkumukiset" väännä alhaalta (paljon). Tarkoitan esim. pienimpiä 6- tai 8-koneita, kuten juuri 520i ja 535i, niissähän on suht pienet sylinterit ja lyhytiskuisia ovat. Tällainen siis vain tuli mieleen; en ole 535:ta koskaan ajanut.
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • Vehkis
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2007
              • 1441
              • Turku

              #81
              Originally posted by E39-530A View Post
              Tämähän on täyttä mutua, mutta jotenkin ei hirveästi yllätä, jos tuo 535 tuntuu sekin nuhaisemmalta tuolla alhaalla. Mulla on jotenkin sellainen tuntu, ettei "pikkumukiset" väännä alhaalta (paljon). Tarkoitan esim. pienimpiä 6- tai 8-koneita, kuten juuri 520i ja 535i, niissähän on suht pienet sylinterit ja lyhytiskuisia ovat. Tällainen siis vain tuli mieleen; en ole 535:ta koskaan ajanut.
              Kyllähän tuossa vähän järkeä saattaisi ollakkin, mutta sitten herää kysymys, että minkä takia bmw:n insinöörit on halunneet tehdä v8 koneen joka ei väännä alhaalta juuri mitään ja muutenkin on aika alitehoinen v8 koneksi:think
              Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
              ex E39 535iA -97
              sekä x määrä riisikippoja


              Kesäautona toimii vw kupla -65

              Comment

              • S.P.R
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1009
                • Oulu area

                #82
                Originally posted by Vehkis View Post
                Kyllähän tuossa vähän järkeä saattaisi ollakkin, mutta sitten herää kysymys, että minkä takia bmw:n insinöörit on halunneet tehdä v8 koneen joka ei väännä alhaalta juuri mitään ja muutenkin on aika alitehoinen v8 koneksi:think
                Samalla vois sitten kysyä miksi e39 520i on tehty tai e34 518i..

                Mutta asiaan.. e39 540ia ilman vanosta oli myös kohtuu selvä vedon lisääntymisen tunne 3000 kierroksen tuntumassa. Tottahan tuo väänsi melko lailla myös alakierroksilla, mutta 3000 paikkeilla alkoi se rähinä. Eli tuo voi ainakin m62 koneissa olla ihan ominaisuus. Nämä ilman vanosta olevat kasit ovat muutenkin kiertävämmän oloisia kun vanos mallit.

                Comment

                • E39-530A
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 950
                  • Espoo

                  #83
                  Originally posted by Vehkis View Post
                  Kyllähän tuossa vähän järkeä saattaisi ollakkin, mutta sitten herää kysymys, että minkä takia bmw:n insinöörit on halunneet tehdä v8 koneen joka ei väännä alhaalta juuri mitään ja muutenkin on aika alitehoinen v8 koneksi:think
                  Mene ja tiedä. Joku kommentoi täällä joskus, että tuo 535 on turhin malli, koska sen tehot ja suoritusarvot ovat ainakin paperilla samat kuin 530i:ssä, kulutus vain on isompi (paperilla). Itse en ehkä allekirjoita turhuutta. Saapahan tuohon rahaan sitten ainakin kasikoneen soundit.
                  E92 335iA -08

                  ---
                  ex E34 540iA -93
                  ex E90 325iA -05
                  ex E39 530iA -00
                  ex Toyota Avensis
                  ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7475
                    • Oulu

                    #84
                    Originally posted by himonussija View Post
                    Mulla ei steppiä ole mutta automaatti kylläkin ja 523. Ei sekään mikään vääntöhirmu ole alle 3000 kierroksen, mutta normaali liikkuminen onnistuu sujuvasti.
                    Mulla on 523i M52TU + manuaali, ja ei tietenkään tuokaa ole mikään vääntöhirmu, mutta normaalissa Oululaisen mummoiluvauhdin liikennevirrassa yleensä pysyy mukana vaikkei kierrätä juuri koskaan yli 2500 rpm.

                    Originally posted by himonussija View Post
                    Jotenkin tuntuu että vanos tekee temppuja jossain 2800-2900 kierroksen paikkeilla tai muuten vaan kone pääsee vetoalueelle kun siitä ylöspäin alkaa tapahtua ihan eri tavalla.
                    Mulla myös noilla paikkeilla alkaa jo kone vähän herätä, mutta vasta 4000 rpm jälkeen moottori tuntuu oikeasti toimivan. Ois kyllä kiva nähdä millä kierroksilla ne vanoksen ja imusarjan läppien muutokset näissä tapahtuu.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • juu-das
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 756
                      • Kuopio

                      #85
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Mulla on 523i M52TU + manuaali, ja ei tietenkään tuokaa ole mikään vääntöhirmu, mutta normaalissa Oululaisen mummoiluvauhdin liikennevirrassa yleensä pysyy mukana vaikkei kierrätä juuri koskaan yli 2500 rpm.


                      Mulla myös noilla paikkeilla alkaa jo kone vähän herätä, mutta vasta 4000 rpm jälkeen moottori tuntuu oikeasti toimivan. Ois kyllä kiva nähdä millä kierroksilla ne vanoksen ja imusarjan läppien muutokset näissä tapahtuu.
                      eikös tuon vanoksen pitäisi juuri tuoda lisää alavääntöä? voisko rikkinäiset vanokset näissä koneissa oirehtia juuri alakierroksilla?

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #86
                        Originally posted by juu-das View Post
                        eikös tuon vanoksen pitäisi juuri tuoda lisää alavääntöä? voisko rikkinäiset vanokset näissä koneissa oirehtia juuri alakierroksilla?
                        Tämä Vanos-juttu on mielenkiintoinen, jenkeissähän siitä on ollut juttua ja muutama tyyppi on niitä purkanut ja tutkinut missä vika on. Vika johtuu siitä, että Vanoksen mäntien kumiset O-renkaat kypsyy ja alkaa vuotamaan. M52TU/M54 moottoreiden Vanokset näyttää kypsyvän jo alle 50tkm lukemissa. Minä heräostin eBaysta käytetyn Vanoksen joka sattumalta saapui tänään. Se on 58tkm ajetusta autosta (tai ainakin niin sanottiin) ja osittain (toinen mäntä) Vanos on jo siinäkin kypsynyt. Toki niin arvelinkin ja tarkoitus olisi, jos sattuu jaksamaan, laittaa siihen uudet tiivisteet ja kokeilla mitä tapahtuu. Korjatun Vanoksen asentaneet jenkit ovat puhuneet selvästä tehoerosta, tosin jenkeillähän tuo aiheuttaa myös tyhjäkäynnin aaltoilua ja sammumista. Tuolla on kuvia ja juttua: http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/7494631-1.html

                        Minä olen jo pitkään omassa autossani ollut huomaavinani eroja tehokkuudessa eri päivinä enkä ole tajunnut mistä se voisi johtua, siis joskus auto on alakierroksilla ja kiihdytyksessä "älyttömän" tehokas ja joskus (yleensä) ei. Ehkä tuo Vanos selittäisi sen.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7475
                          • Oulu

                          #87
                          Originally posted by TJJ View Post
                          M52TU/M54 moottoreiden Vanokset näyttää kypsyvän jo alle 50tkm lukemissa.
                          OHO! Tää on kyllä mulle aivan uutta.

                          Originally posted by TJJ View Post
                          ... tosin jenkeillähän tuo aiheuttaa myös tyhjäkäynnin aaltoilua ja sammumista. Tuolla on kuvia ja juttua: http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/7494631-1.html
                          Mullakin on ainakin kaksi kertaa tapahtunut tuo että meinaa puolilämpimänä sammua tyhjäkäynnillä. Eikös se ollut suffeli joka tuosta täällä viime talvena kyselikin ja siinä tuli melko pitkä keskustelu.

                          EDIT: Siis tämä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=46934

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Minä olen jo pitkään omassa autossani ollut huomaavinani eroja tehokkuudessa eri päivinä ...
                          Vähän samaa mullakin. Itse olen pistänyt sen tähän mennessä ilman lämpötilan ja kosteuden, sekä tietysti myös perstuntuman epätarkkuuden piikkiin. Mutta joskus tosiaan tuntuu että vetoja on jo 2000-2500 rpm ihan mahtavasti ja yleensä taas ei.
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 24-09-2007, 13:12.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • exodus
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 774
                            • Oulu

                            #88
                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Vähän samaa mullakin. Itse olen pistänyt sen tähän mennessä ilman lämpötilan ja kosteuden, sekä tietysti myös perstuntuman epätarkkuuden piikkiin. Mutta joskus tosiaan tuntuu että vetoja on jo 2000-2500 rpm ihan mahtavasti ja yleensä taas ei.
                            samaa täällä, välilä luulee jo olevansa vainoharhainen, mutta ehkä se onkin jotain muuta. Varsinkin ajoittainen herkkä sammahtelu ärsyttää.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #89
                              Originally posted by exodus View Post
                              samaa täällä, välilä luulee jo olevansa vainoharhainen, mutta ehkä se onkin jotain muuta. Varsinkin ajoittainen herkkä sammahtelu ärsyttää.
                              Varsinkin tuo sammahtelu viittaa kyllä ihan selkeästi johonkin vikaan. Missään tapauksessa se ei kuitenkaan ole miksikään m52TU/m54 moottorien/tekniikan ominaisuus.
                              Tosin missä tahansa vaparikoneessa kyllä helpostikkin huomaa jonkin verran suorituskykyeroja ilmankosteuden/lämpötilan muuttuessa(paitsi ehkä Hondan myllyissä).

                              Comment

                              • Stone
                                BTCF Member
                                • Jan 2005
                                • 4074
                                • Helsinki

                                #90
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Minä olen jo pitkään omassa autossani ollut huomaavinani eroja tehokkuudessa eri päivinä enkä ole tajunnut mistä se voisi johtua, siis joskus auto on alakierroksilla ja kiihdytyksessä "älyttömän" tehokas ja joskus (yleensä) ei. Ehkä tuo Vanos selittäisi sen.
                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Vähän samaa mullakin. Itse olen pistänyt sen tähän mennessä ilman lämpötilan ja kosteuden, sekä tietysti myös perstuntuman epätarkkuuden piikkiin. Mutta joskus tosiaan tuntuu että vetoja on jo 2000-2500 rpm ihan mahtavasti ja yleensä taas ei.
                                Originally posted by exodus View Post
                                samaa täällä, välilä luulee jo olevansa vainoharhainen, mutta ehkä se onkin jotain muuta. Varsinkin ajoittainen herkkä sammahtelu ärsyttää.
                                Voiskohan nämä johtua ilmamassamittarista?:think
                                E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                                VW Pornstarter (työjuhta)
                                Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                                Finnmaster T8







                                Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                                Comment

                                Working...
                                X