Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d, mistä turbo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hurtta
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 444

    #31
    Originally posted by ahola4 View Post
    Kyselin turbon vaihtoa Special tuning Harisella ja sanoi että ei kannata tilata saksasta turboja kun niiden kanssa on ongelmia. eikä he sellaisia enää suostu asentamaan...
    osaisiko joku suositella missä turbon vaihto kannattaisi tehdä??
    Heh, jep jep. Varmaan turbot Saksassa onkin ihan erilaisia samaan autoon kuin Suomessa - tosin en tiedä mitä eroa siinä voisi olla kun malli on yksiselitteinen Garrett GT2556V jota käytetään muutamassa muussakin diiselvehkeessä kuten esim Mercedes ja Alfa Romeo. Enpäs oikein jaksa uskoa että tehdas tekisi eri versiot Suomeen ja nahkahousujen maahan. Ymmärrän toki Harisen näkökannan asiaan. Onhan se hemmetin paljon huonompaa bisnestä myydä työ ilman turbon hinnassa olevaa törkeetä läskiä kuin ilman. Tosin olisi ihan mielenkiintoista kuulla minkälaisia ongelmia heillä on ollut ohi virallisen maahantuojan (jos sellaista edes on olemassa) suoraan Saksasta tilattujen turbojen kanssa. Turbokauppa tuntuu olevan aika hyvää bisnestä koska Saksassa saa saman turbon 850e mikä Suomessa maksaa 1320e. Merkkiliikkestä en edes viitsinyt kysyä jotta mitä maksaaa. Soittelin muuten about viiteen eri turbokauppaan ja yllätys yllätys sain yhtä lukuunottamatta kaikista saman hinnan eli joko kaikilla on varaa pitää apteekin hintoja tai sitten hintakartelli jyrää tässä jutussa tyyliin "ostatko turbon - ai et, no ole sitten ilman". Ihan kuten vanhaan kunnon Tele aikaan puhelimen kanssa kun oli monopoli tuollakin alalla. Ainoa paja jonka hinta poikkesi edellämainitusta ja jossa tuntui olevan asiantuntemusta ainakin puhelimissa oli FIN-Turbo joka on jossain Kuopion seudulla käsittääkseni. Yksi ns. asiantuntija yhdessä firmassa jopa innostui totemaan autosta että "aikaisemmin niissä oli ne imusarjan läpät jotka hajotti turboja mutta vuonna 2000 kun ne poistettiin sitä ongelmaa ei enää ole". Heh, voi voi. Yleisvaikutelma kaikista turbokauppiaista oli että lähes kaikki olivat poikkeuksellisen kiinnostuneita tilanteestani jotta mikä on ongelma ja mitkä on oireet eli sekin viittaisi siihen että hyvää kauppaa käyvät. No, yrittäjä on yrittäjä ja kaikki keinot on tietysti käytettävä jotta saa leipää pöytään, tosin luottamus ns. asiantuntijoihin on kyllä mennyt mitä yrityksiin tulee jo aikoja sitten. Yksi näkökulma jonka sain asiaan oli että ko autoissa turbojen "ennenaikainen hajoaminen" BMW koneissa olisi BMW tehtaan ohjelma joka käyttää konetta sen verran laihalla että turbon osat sulaa sen takia putkeen ja tämän ongelman olisi huomannut ensimmäisenä Garrett - ei BMW ja juttua olisi ollut aiheesta Garrettin (Honeywell) kotisivuilla. Samaan hengenvetoon kaveri totesi jotta lastutetuissa autoissa ahtimet saattavat jopa kestää pidempään koska ohjelma on toinen ja näin ollen ajellaan todennäköisesti rikkaammalla seoksella joten kaasujen lämpötilakin on alhaisempi. Tiedä sitten...

    Mitä tulee turbon vaihtoon niin vaihtoehdot lienee joko vaihdattaa se jossain tai tehdä työ itse. Itse tehtynä aikaa varmaan palaa noviisiltä päivä ja ainakin BMW TIS ohjeiden mukaan samalla pitäisi vaihtaa muutama tiiviste ja olla takataskussa jotain kupari tms. tahnaa joten turbon lisäksi pitäisi olla hankittuna muutamia nippeleitä myöskin työtä varten. Merkkiliikkeessä tehtynä hommalle saa ainakin jonkun takuun ja käsittääkseni pitäisi mennä about 2h työllä jos eivät lyö läskiä tuohon väliin kovin paljon. Esimerkiksi Laakkonen Helsinki kertoi että vesipumpun vaihto on 45min työ, joten siihen verrattuna ei turbon vaihto kovin paljon kummoisempi homma ole kaverilta joka tietää mitä pitää tehdä.
    Last edited by hurtta; 28-04-2007, 07:58.

    Comment

    • hurtta
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 444

      #32
      Originally posted by -Mikko M- View Post
      OT: Tulee mieleen kun kysyin teboililla että mikä ero on shampoopesulla ja vaahtopesulla (vaahtopesu 3,5e kalliimpi) niin myyjä mietti hetken, katsoi hinnastoa ja sanoi että "vaahtopesu on parempi..."
      näin se menee....

      Comment

      • pt.
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 122
        • Kouvola

        #33
        Originally posted by hurtta View Post
        Mitä tulee turbon vaihtoon niin vaihtoehdot lienee joko vaihdattaa se jossain tai tehdä työ itse. Itse tehtynä aikaa varmaan palaa noviisiltä päivä ja ainakin BMW TIS ohjeiden mukaan samalla pitäisi vaihtaa muutama tiiviste ja olla takataskussa jotain kupari tms. tahnaa joten turbon lisäksi pitäisi olla hankittuna muutamia nippeleitä myöskin työtä varten. Merkkiliikkeessä tehtynä hommalle saa ainakin jonkun takuun ja käsittääkseni pitäisi mennä about 2h työllä jos eivät lyö läskiä tuohon väliin kovin paljon. Esimerkiksi Laakkonen Helsinki kertoi että vesipumpun vaihto on 45min työ, joten siihen verrattuna ei turbon vaihto kovin paljon kummoisempi homma ole kaverilta joka tietää mitä pitää tehdä.
        Ja jos joskus on edes jotain auton kanssa pelannut, niin kyllä turbo kannattaa itse vaihtaa. Lähinnähän homma on raakaa työtä, eli purat ja irroittelet, jonka jälkeen sama toisin päin. Kuparitahna ei juurikaan mitään maksa, mutta tiivisteet kannattaa jo valmiiksi ostaa, jottei esim. viikonloppuna tehdessä tule tenkkapoota. Tottakai "laaja" työkaluvalikoima helpottaa, muttei tuossa mitään kummia tarvita.

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #34
          Työkalut mitä tarvitaan:

          Klemmariavain tai lenkki 7mm ja 8mm.
          5mm kuusikoloavain
          pitkä ja lyhyt jatko
          nivel hylsyille
          räikkä
          10 ja 12mm lenkki
          12,13,14 ja 15 mm hylsy

          Jota kuinkin noilla avaimilla sen homman tekee.
          Voi olla että tuossakin oli jo liikaa.

          Comment

          • ana100
            Bimmer Rookie
            • Aug 2005
            • 72

            #35
            Päältä vai alta?

            Ihan mielenkiinnosta, ylä vai alakautta? Jos alakautta, mitä kaikkea pitää purkaa?

            Comment

            • Rubu
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 809
              • Kuopio

              #36
              Originally posted by ana100 View Post
              Ihan mielenkiinnosta, ylä vai alakautta? Jos alakautta, mitä kaikkea pitää purkaa?

              Yläkautta.

              Alakautta jos ottaa niin pohjamuovit ja putkiston etuosa.

              Comment

              • ahola4
                Bimmer Rookie
                • Jan 2007
                • 24

                #37
                kiitos vinkeistä pitää laittaa turbo tilaukseen ja koittaa se itse vaihtaa,, jos se nyt edes on rikki, koska se ahtaa ihan hyvin jos on viileäilma (1bar) ja jos on lämmintä esim 20astetta turbo suhisee oudosti eikä ahda enää kun 0,7 bar.. autolla rullattu 160tkm joten turbon siivekkeet on varmaan jo kulunut vaihto kuntoon

                Comment

                • Stone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 4074
                  • Helsinki

                  #38
                  Tän verran pyydetään KÄYTETYSTÄ..
                  E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                  VW Pornstarter (työjuhta)
                  Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                  Finnmaster T8







                  Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                  Comment

                  • bemu-freak
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 277
                    • Kerava

                    #39
                    Ei vaan toimita Suomeen!! Muuten ihan kiva.
                    BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                    ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #40
                      Originally posted by ana100 View Post
                      Ihan mielenkiinnosta, ylä vai alakautta? Jos alakautta, mitä kaikkea pitää purkaa?
                      Nämä ohjeet olen pariin kertaan vissiinkin jo laittanut...
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • Stone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 4074
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by bemu-freak View Post
                        Ei vaan toimita Suomeen!! Muuten ihan kiva.
                        Pointti oli lähinnä tuo hinta, joka minusta aika suolainen.
                        Ja usein toimittavat myös muualle kuin saksaan vaikka sitä ei ilmoituksessa mainita, kysymällä se tietysti selviää..
                        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                        VW Pornstarter (työjuhta)
                        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                        Finnmaster T8







                        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                        Comment

                        • azvaltti
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 89

                          #42
                          Italiassa turbo "tarjouksessa":
                          BMW 530d / 730d Garrett 454191-x € 660,00

                          The page you are looking for doesn't exist or has been moved.

                          Comment

                          • Tomppa111
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 92

                            #43
                            Originally posted by azvaltti View Post
                            Italiassa turbo "tarjouksessa":
                            BMW 530d / 730d Garrett 454191-x € 660,00

                            http://www.pamot.it/austausch%2Dturbolader/
                            On alviton hinta, tiedän koska kyselin tuolta joulukuussa.

                            Comment

                            • PekkaPee
                              Newbiemmer
                              • Jun 2008
                              • 3

                              #44
                              e39 530DaT vm. 2000 turboversiot ?

                              Olen ymmällä, tarjoavat esim netissä saksalaisessa alan firmassa Garrett GT2556V ahdistimesta neljää-viittä eri koodiversiota samasta aiheesta ja
                              kehottivat tarkistamaan/vertaamaan koodit oman risan turboni kyljessä
                              olevasta tyyppikilvestä, että tulisi oikea. Missään näillä sivuilla en ole löytänyt
                              halaistua sanaa mokomasta mahdollisesta miinasta. Päinvastoin, olen ollut ymmärtävinäni että sama turbo olisi kaikissa vieläpä tehoon katsomatta
                              vuodesta -98 n. vuoteen 2005. Siis itellä alkuvuoden 2000. Auto pajan pihalla
                              purkamatta, ei pääse kurkkimaan... Tietääkö joku totuuden, kiitos etukäteen

                              Comment

                              • espi70
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2007
                                • 78

                                #45
                                Itse olin alkuviikolla vastaavassa tilanteessa. Ratkaisin asian niin että katselin realoem:stä alkuperäisen varaosanumeron ja ilmoitin sen myyjälle ja olivat siihen tyytyväisiä. Katsotaan mitä UPS tuo tullessaan....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎