Originally posted by ahola4
View Post
jota käytetään muutamassa muussakin diiselvehkeessä kuten esim Mercedes ja Alfa Romeo. Enpäs oikein jaksa uskoa että tehdas tekisi eri versiot Suomeen ja nahkahousujen maahan. Ymmärrän toki Harisen näkökannan asiaan. Onhan se hemmetin paljon huonompaa bisnestä myydä työ ilman turbon hinnassa olevaa törkeetä läskiä kuin ilman. Tosin olisi ihan mielenkiintoista kuulla minkälaisia ongelmia heillä on ollut ohi virallisen maahantuojan (jos sellaista edes on olemassa) suoraan Saksasta tilattujen turbojen kanssa. Turbokauppa tuntuu olevan aika hyvää bisnestä koska Saksassa saa saman turbon 850e mikä Suomessa maksaa 1320e. Merkkiliikkestä en edes viitsinyt kysyä jotta mitä maksaaa. Soittelin muuten about viiteen eri turbokauppaan ja yllätys yllätys sain yhtä lukuunottamatta kaikista saman hinnan eli joko kaikilla on varaa pitää apteekin hintoja tai sitten hintakartelli jyrää tässä jutussa tyyliin "ostatko turbon - ai et, no ole sitten ilman". Ihan kuten vanhaan kunnon Tele aikaan puhelimen kanssa kun oli monopoli tuollakin alalla. Ainoa paja jonka hinta poikkesi edellämainitusta ja jossa tuntui olevan asiantuntemusta ainakin puhelimissa oli FIN-Turbo joka on jossain Kuopion seudulla käsittääkseni. Yksi ns. asiantuntija yhdessä firmassa jopa innostui totemaan autosta että "aikaisemmin niissä oli ne imusarjan läpät jotka hajotti turboja mutta vuonna 2000 kun ne poistettiin sitä ongelmaa ei enää ole". Heh, voi voi. Yleisvaikutelma kaikista turbokauppiaista oli että lähes kaikki olivat poikkeuksellisen kiinnostuneita tilanteestani jotta mikä on ongelma ja mitkä on oireet eli sekin viittaisi siihen että hyvää kauppaa käyvät. No, yrittäjä on yrittäjä ja kaikki keinot on tietysti käytettävä jotta saa leipää pöytään, tosin luottamus ns. asiantuntijoihin on kyllä mennyt mitä yrityksiin tulee jo aikoja sitten. Yksi näkökulma jonka sain asiaan oli että ko autoissa turbojen "ennenaikainen hajoaminen" BMW koneissa olisi BMW tehtaan ohjelma joka käyttää konetta sen verran laihalla että turbon osat sulaa sen takia putkeen ja tämän ongelman olisi huomannut ensimmäisenä Garrett - ei BMW ja juttua olisi ollut aiheesta Garrettin (Honeywell) kotisivuilla. Samaan hengenvetoon kaveri totesi jotta lastutetuissa autoissa ahtimet saattavat jopa kestää pidempään koska ohjelma on toinen ja näin ollen ajellaan todennäköisesti rikkaammalla seoksella joten kaasujen lämpötilakin on alhaisempi. Tiedä sitten...Mitä tulee turbon vaihtoon niin vaihtoehdot lienee joko vaihdattaa se jossain tai tehdä työ itse. Itse tehtynä aikaa varmaan palaa noviisiltä päivä ja ainakin BMW TIS ohjeiden mukaan samalla pitäisi vaihtaa muutama tiiviste ja olla takataskussa jotain kupari tms. tahnaa joten turbon lisäksi pitäisi olla hankittuna muutamia nippeleitä myöskin työtä varten. Merkkiliikkeessä tehtynä hommalle saa ainakin jonkun takuun ja käsittääkseni pitäisi mennä about 2h työllä jos eivät lyö läskiä tuohon väliin kovin paljon. Esimerkiksi Laakkonen Helsinki kertoi että vesipumpun vaihto on 45min työ, joten siihen verrattuna ei turbon vaihto kovin paljon kummoisempi homma ole kaverilta joka tietää mitä pitää tehdä.
Comment